St
door Strik4 Feb 24, 2023 om 13:32
Huishouden & energie

Kauwen in dakgoot geven geluidsoverlast, wie is verantwoordelijk voor oplossing?

Ik woon in een rijtjeswoning van een woningcoorporatie sinds september 2021. In het voorjaar en de zomer komen er veel kauwen in de dakgoot. Naast het bouwen van nesten hebben ze ook veel ruzie met elkaar. Vooral het gestap en gespring geeft geluid. De dakgoten zijn van materiaal gemaakt dat erg gehorig is, ik vermoed zink? Dit duurt van zonsopkomst tot -ondergang. Dit zorgt voor een erg slechte nachtrust.

Vorig jaar heeft een andere bewoner, die hier inmiddels niet meer woont, melding gedaan bij de woningcoorporatie. Destijds gaven ze aan niets te kunnen doen omdat de melding werd gedaan in het broedseizoen. Begin februari heb ik opnieuw melding gedaan, er is een wijkbeheerder langsgeweest die aangaf dat er een oplossing is, een bepaalt gaas plaatsen in de goot waardoor het geen aantrekkelijke plek meer is voor vogels. Hij zou het doorgeven aan de afdeling vastgoed, zodat er een afspraak gemaakt worden om dit te plaatsen.

De volgende dag werd ik door dezelfde wijkbeheerder gebeld dat zijn collega's van de afdeling vastgoed hebben aangegeven hier niet aan te gaan beginnen. Als ze dit namelijk in onze rij woningen gaan plaatsen is de verwachting dat de vogels elders in dakgoten hun nesten gaan maken en de volgende groep huurders zich meldt. Ze hadden er alleen wat aan gedaan als direct bij de oplevering (zo'n 8 jaar geleden) een melding was gedaan. Blijkbaar hadden de kauwen dit plekje toen nog niet ontdekt, het speelt pas enkele jaren geven ook andere bewoners aan.

Ik ben van mening dat ik nu overlast ervaar door de materiaalkeuze van de dakgoot door de verhuurder. Dat het ook aan hen is om hier een oplossing voor te bieden. Maar hoe zit dit precies?

5602 18 Rapporteer

M2
door M2022 - Feb 24, 2023 om 13:47
33 Antwoorden / 3 Vragen

Ach, laat die kauwtjes lekker stampen in de dakgoot. Nog altijd beter dan vliegtuighinder of luidruchtige buren. Kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat het de hele dag continu is, vaak zijn het korte kwetterbijeenkomsten die ze houden. En daarbij, als het tussen zonsop- en ondergang is, hoe veel nachtrust kost het u dan?

getty
door getty - Feb 24, 2023 om 14:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem eens contact op met de Woonbond of huurcommissie voor tips.

In deze is mijn inziens de verhuurder wel degelijk het aanspreekpunt. Ik zou blijven klagen en eventueel met uw buren zich verenigen.

De Kat
door De Kat - Feb 24, 2023 om 14:29
4 Antwoorden / 0 Vragen

koop zelf een stuk gaas in de bouwmarkt en
duw het er in .en opgelost

Ja
door JannyBoe - Feb 24, 2023 om 14:49
512 Antwoorden / Vragen

Hallo, de overheid heeft bepaald welk onderhoud de verantwoordelijkheid is van de huurder en welk van de verhuurder.

Bij het kopje 'ongedierte' ziet u een verdeling staan.
Maar zijn kauwtjes ongedierte?
Ik denk dat uw geval vergelijkbaar is met een geval uit de rechtspraak over overlast van meeuwen.
De kantonrechter bepaalde dat meeuwen niet tot de categorie ongedierte behoren. Het zijn beschermede inheemse diersoorten.
Dat zal voor kauwen hetzelfde zijn.
Ik zou het zelf oplossen zoals hierboven ook al geadviseerd.
Succes.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 24, 2023 om 15:30
853 Antwoorden / 3 Vragen

Kauwen zijn ook een beschermde vogelsoort. Dus afschieten of vergiftigen kan dus niet. Maar hoe mooi is de natuur (i.c. de kauwen) die zich niet wenst te voegen naar de wensen van de dierensoort mens die denkt dat zij de natuur moeten kunnen regelen. ;-)))))

mahadma
door mahadma - Feb 24, 2023 om 15:31
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Één van de klassieke uitspraken van mr. Visser = U heeft leefgeluiden van buren te accepteren. In dit geval zijn het tijdelijke bewoners zoals vogels. U kunt er vooralsnog officieel niets aan doen.

ne
door neodutchio - Feb 24, 2023 om 15:32
5148 Antwoorden / 12 Vragen

12 meter dakgootgaas zit op nog geen 2 tientjes, dan zijn de kosten niet. Het blijven ergeren en melden zal meer tijd kosten dat dit online te bestellen en zelf (of een handige buurman vragen) in de goot klikken.

1paul
door 1paul - Feb 24, 2023 om 15:49
3134 Antwoorden / 0 Vragen

op zich heeft u recht op ongestoord woongenot, de vraag is dan, kan de verhuurder dit oplossen EN is het ook redelijk om dit van de verhuurder te vragen!

als deze weigert is het dan de moeite om hier nog meer tijd in te steken?

zo nee, koop zelf wat gaas, desnoods met de gehele rij tegelijk en maak er een buurthappening van om dit te plaatsen!!!!

doe dit wel NU VOOR het broedseizoen!!!!

https://www.wvtadvocaten.nl/wp-content/uploads/Woongenot-verplichtingen-verhuurder-en-rechten-huurder.pdf

ro
door ronny530 - Feb 24, 2023 om 16:02
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U zoekt niet naar oplossingen zoals gaas e.d. u wil dat de woningcorporatie vogel afschrikkend wekkende dakgoten gaat plaatsen omdat u in uw woongenot aangestast wordt. Wat is het volgende, last van mussen in de tuin, het tjirpen van vogels die met zonsopgang al actief zijn want die vogels kunnen er ook wat van. Met excuus maar als u niet tegen het gedrag van vogelsoorten kunt dan zou ik u aanraden om in een flatgebouw in een woning op de bovenste etage te gaan wonen want dan ziet u de vogels wel vliegen maar horen doet u ze niet.

JMA2
door JMA2 - Feb 25, 2023 om 00:25
115 Antwoorden / 2 Vragen

U geeft aan dat de overlast van zonsopgang tot zonsondergang is. Hoe beïnvloedt dat dan uw nachtrust?

getty
door getty Feb 25, 2023 om 09:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In de zomer kan dit toch echt erg vroeg zijn..

ma
door marleenvanh Mar 1, 2023 om 14:26
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja in de zomer dan worden alle vogels vroeg wakker..... Dit valt onder het soort geluiden waarvan je weet wat het is en het is niet gevaarlijk. Je kunt dan twee dingen doen er aan wennen of jezelf gaan liggen ergeren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 25, 2023 om 02:12
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Strik4,

Wat ik u aanraad is om contact te zoeken met de bewonerscommissie van uw complex : deze heeft meer invloed op de woningbouwvereniging.

Als er nog geen bewonerscommissie is,kunt u er 1 oprichten met enkele buren,die mondig zijn.

Misschien, dat er meer buren last hebben?

Samen staat u sterker

sira
door sira - Feb 25, 2023 om 17:32
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Uiteindelijk went alles. Mensen die langs een spoorlijn wonen waar iedere 10 minuten een trein langskomt, horen dat op een gegeven moment ook niet meer.

Waarom koopt u niet een paar oordopjes en laat de natuur de natuur?
U kunt ook een vlieger kopen met de afbeelding van een roofvogel (de zgn Hawk Kite). Om deze te bevestigen zijn daar uitschuifbare palen met grondanker voor die u in de tuin plaatst. Hier in de Betuwe wordt er veel gebruik van gemaakt in de boomgaarden.

pe
door pebk Mar 1, 2023 om 14:45
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het went betekent nog steeds niet dat het ook goed is. De gevolgen van geluidshinder kunnen heel ver gaan en grote gevolgen hebben, ondanks dat het 'went'. Zowel emotioneel als lichamelijk Het is een serieus probleem.

jantm
door jantm - Mar 1, 2023 om 11:57
7 Antwoorden / 2 Vragen

Koop een windbuks. Een paar keer schieten zonder de kraaien te raken is al effectief. Na een paar dagen zijn ze weg.

sira
door sira Mar 1, 2023 om 14:41
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dat kan ook met een klappertjes pistool, is een stuk goedkoper dan een windbuks.

ma
door marleenvanh - Mar 1, 2023 om 14:22
451 Antwoorden / 1 Vragen

En daarna de andere vogels, blaffende honden, en gillende kinderen (voor die laatsten ben ik ook redelijk 'allergisch'). U weet wat het is en het is niet gevaarlijk. Wen er maar aan!