Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 15:00
Huishouden & energie

Keteloverdracht

Een jaar geleden heb ik een woning gekocht. Er was sprake van een eigen ketel tot op de dag van de overdracht, toen kreeg ik te horen dat de ketel huur was. De verkoper heeft mij daar geld voor gedaan. Waarvan ik dacht dat het resterende bedrag was. Een week later krijg ik het contract en lees ik dat ik er 15 jaar aan vast zou zitten?! Daar ging ik niet mee akkoord ik heb laten weten dat ik de ketel niet meer wou. En heb de ketel netjes links laten liggen en ben op zoek gegaan naar een nieuwe ketel. Iets meer als een jaar later komt de verkoper bij mij en wilt de kosten op mij verhalen. Ik heb gezegd dat ik daar niet mee akkoord ga, en heb geld in rekening heb gebracht voor iets wat hij niet had gemaakt in het huis volgens het koop contract.  Ik heb het contract nooit ondertekend, dus dit is toch eingenlijk niet mijn probleem ?

4572 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2018 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus bij het transport van het pand accepteert u geld ivm het overnemen van de huur van die ketel, en daarna hebt u het nieuwe huurcontract niet op uw naam laten zetten?

En u hebt dat geld gebruikt voor iets anders in de woning wat niet in orde zou zijn, maar ik mag toch aannemen dat u vóór de overdracht met de makelaar de woning hebt geinspecteerd? Dat had u dat probleem bij de notaris moeten bespreken.

En wilt u nu werkelijk zeggen dat u een nieuwe ketel aangeschaft hebt? En waar is de oude dan gebleven?

Volgens mij wilt u een slaatje slaan uit alle fouten die gemaakt zijn.

Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 17:10
Antwoorden / 1 Vragen

Ja de ketel zou eerst eigendom zijn tot opmoment van tekenen , toen werd verteld dat het huur was. Als ik dat van te voren wist had ik gelijk een nieuwe ketel aangeschaft. Maar die man woon hier niet in de buurt en kwam een tijd geleden aan de deur zodoende. De andere ketel ligt gewoon te wachten tot die word opgehaald ,ik zadel die man liever niet met dit gedoe op maar net wat ik zei als ik het vtv wist zou ik liever 1800 euro uitgeven i.p.v.  uiteindelijk 5400 betalen toch.

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2018 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt ern betaling geaccepteerd bij de notaris voir overname van het abonnement. Als u dat niet wilde, had u dat moeten weigeren.

Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 17:49
Antwoorden / 1 Vragen

bij De notaris is er niks geaccepteerd dat gebeurde erna, vandaar mijn vragen want als ik wist dat het huur was moest hij de ketel weghalen en kopen/ verder huren dan had hij dat probleem alsnog toch?

ha
door harrybre Oct 19, 2018 om 13:39
240 Antwoorden / Vragen

Bij de notaris zet uw uw handtekening onder een contract. Daarna... valt er niets meer te veranderen.

sw
door swat1500 - Oct 16, 2018 om 15:17
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Wat staat er in de koopovereenkomst mbt deze ketel?
Als u nergens hebt getekend voor het overnemen van het huur contract voor de ketel dan kan de verhuurder deze bij u ophalen en moet hij een en ander uitzoeken met de oorspronkelijke huurder. Als u echter op enige wijze de verkoper heeft toegezegd de huur over ten nemen of af te kopen dan zit u aan die afspraak vast.

Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 17:56
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat niks in over de ketel zover ik zoek er zouden geen lease of huurcontracten zitten op de woning volgens het contract

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 16, 2018 om 17:27
16827 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft ge;d aangenomen bij de overdracht. Daarmee is de huur niet opgezegd en dat had u ook niet mogen verwachten. Hoe u het naar mijn mening ook wendt of keert: u zit aan de huur voor 15 jaar vast, of u dat wilt of niet tenzij u dit alsnog bij de verhuurder kunt afkopen.

U ewas op de hoogte dat het een huurgeyser is! U heeft het contract van de verkoper van de woning ontvangen. Dit tenzij u werkelijk heel hard kunt maken dat u niet wist dat er sprake was van huur voor het moment van overdracht. Als dat wel zo is is de verkoper degene die u dient aan te spreken.
i

Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 17:42
Antwoorden / 1 Vragen

Op moment van tekenen werd er pas verteld dat er een huurketel was er staat in de overeenkomst ook niks over in namelijk vandaar. Van te voren is er meerdere keren gezegd dat de ketel eigendom was bij de woning. Er is na overdracht geld gegeven om het af te handelen. Dit is de eerste keer dat ik een woning heb gekocht en vond dit een beetje apart. Ik verwachte in dat contract te zien dat ik iets moest betalen en niet gaan huren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 16, 2018 om 17:45
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Lijkt mij duidelijk dat als er over de situatie van een huurketel niets in de overeenkomst staat de verkopende partij aansprakelijk is.
Ook de bij de verkoop betrokken makelaar is m.i. in gebreke. In dat geval heeft het bedrag dat u heeft ontvangen in goeder trouw ontvangen.

Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 17:53
Antwoorden / 1 Vragen

Dus ik hoef me niet echt druk te maken?
Want ik ben er een beetje ondersteboven van namelijk

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 16, 2018 om 18:44
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dit begrijp ik niet. U wenst de huur van de ketel niet maar zou u er niet druk om moeten maken?
Mogelijk iets anders gezegd heb ik de indruk dat u m.b.t. de koop van uw woning niet goed bent voorgelicht en ook de overeenkomst niets zegt over een huur ketel.
U kunt het laten zitten maar dan zit u wel vast aan de 15 jarige huurtermijn.
Het is aan u hoe verder te handelen.

Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 19:20
Antwoorden / 1 Vragen

Maar hoe dan want ik heb geen overdracht van huurtovereenkomst (ketel) getekend de vorige eigenaar is nog eigenaar van de ketel op papier. Maar wilt graag dat ik dat alsnog op mij neem terwijl ik daar niet op zit te wachten, aangezien ik al een ketel heb.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 16, 2018 om 19:39
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dan behoort formeel de eigenaar de huur te voldoen maar die zal stellen dat dat is afgekocht.
Heeft u een rechtsbijstandsverzekeing, schakel die dan in.

ro
door ron503 - Oct 16, 2018 om 17:39
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als dat bedrag bedoelt was om het contract af te kopen en u heeft dat bedrag er niet voor gebruikt dan bent u de Sjaak. Voor de mankementen die na de overdracht zichtbaar zijn geworden had u de vorige eigenaar in gebreke kunnen stellen en had het bedrag niet mogen gebruiken.

Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 17:58
Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht dat het daarvoor was maar bleek een huur contract te zijn als ik de ketel zou afkopen was ik veel meer kwijt volgens het verhuur bedrijf

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2018 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

maar hoeveel geld hebt u dan ontvangen “om het af te handelen”? En waar dacht u dan dat het geld voor bedoeld was?

Had u geen makelaar?

Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 18:14
Antwoorden / 1 Vragen

een tiende van het totale bedrag( de gehele overeenkomtst) ik dacht dat met dat geld is de ketel afgekocht zo werd het gebracht, de makelaar zei dat het een eigen ketel was. Dus ik heb er verder ook niet meer naar om gekeken. Tot ik het contract in eens zag wat ik dus moest invullen en ondertekenen, toen dacht ik van ja maar dit is mij niet verteld.
Had ik netzogoed zelf een kunnen kopen ja

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2018 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt er toch een gekocht?

En was die huurketel dan brandnieuw, dat de huur nog 15 jaar duurt?

Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 18:23
Antwoorden / 1 Vragen

Ja maar op het moment van verbouwing bedoel( had ik er dan een kunnen aanschaffen ) volgens de verhuurder 2 jaar pas oud, maar was een heel kleintje weinig druk lang wachten op warm water. Ik heb een gezin kinderen, deZe ketel is goed voor een klein huishouden. Niet voor een gezin

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 16, 2018 om 19:14
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op diverse reacties: het lijkt mij dat het zinvol is in ieder een klacht in te dienenbij de brancheorganisatie vvan de makelaar (NVM of mogelijk een andere)

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2018 om 21:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als die ketel twee jaar oud is, kan het contract niet nog 15 jaar duren.

Su
door Surrmarr Oct 16, 2018 om 22:07
Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet het niet maar dat is wat op dat papier stond

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2018 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar eens naar het Juridisch Loket gaan met die kwestie. U hebt zich wel in de nesten gewerkt door akkoord te gaan met de afkoop.

audb
door audb - Oct 19, 2018 om 14:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

15 jaar is onzin je kan en mag de ketel na 6 jaar afkopen wil een bedrijf dat niet dan is de gang naar de kanton rechter ook nog mogelijk.

Ik had nog de link van Radar https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/gehuurde-cv-ketel-met-wurgcontract/

1paul
door 1paul - Oct 19, 2018 om 14:26
3134 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft niets getekend en mondeling is u verzekerd dat de ketel uw eigendom is, dan heeft u verder niets te vrezen...