S19844
door S19844 Jun 13, 2021 om 14:39
Huishouden & energie

Keuken offerte

Wij hebben in April een keuken gekocht voor 10.500 inclusief montage.

Week erna hebben wij via email gevraagd om aanpassingen zoals andere vaatwasser, kookplaat laten integreren , bora pura ipv bora pure etc. En gevraagd of dit op een nieuwe offerte mocht.

De prijs van de nieuwe offerte werd 10.875 en alle aanpassingen waar om gevraagd werden er in verwerkt. Vervolgens vroeg de keukenzaak via email of dit dan akoord was. Alle aanpassingen waarom gevraagd waren er in verwerkt dus via email akkoord gegeven en keuken werd besteld.

Nu word as vrijdag onze nieuwe keuken geleverd. En nu schets onze verbazing dat we bovenop het bedrag van de 10.875 opeens 500 euro moeten betalen aan de monteur. Dit blijkt nu opeens exclusief in de offerte te zijn.

Dus bij de eerste getekende offerte was de montage inclusief. En nu blijkt dat ze bij de tweede offerte deze op magische wijze eruit hebben gehaald.

Dus kortom wij hebben om aanpassingen gevraagd deze zijn inderdaad aangepast... en daar akkoord voor gegeven. Maar niet gezien dat ze op sneaky wijze opeens de incl montage kosten eruit hebben gehaald.

Mag dit zomaar? Heb ik een poot om op te staan?

8838 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 13, 2021 om 14:53
11520 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft de tweede offerte NIET GOED gelezen vóórdat u getekend heeft, dus op welk been/poot denkt u te kunnen staan? Eerst lezen, nog eens lezen, een ander laten lezen en dan pas tekenen als alles correct is.

ma
door malty Jun 13, 2021 om 15:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Er is nog zoiets als vertrouwen.
Je mag toch verwachten dat de keukenleverancier alleen de gewenste aanpassingen in de nieuwe offerte aanbrengt en niet eigenhandig nog wat gaat wijzigen.
Nu is het ten nadele van de TS maar als de nieuwe offerte in het voordeel van de TS was geweest zou de keukenleverancier zich beroepen op een fout en verwijzen naar de aanpassingen die de TS wilde.
Waarom heeft de keukenleverancier €375 gerekend voor de aanpassingen en niet €875 en de montage gewoon in de nieuwe offerte gelaten?
Ik denk dat een rechter zich dat ook zou afvragen.

S19844
door S19844 Jun 13, 2021 om 15:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel @malty.

Ik heb alleen voor de aanpassingen gevraagd in apparatuur. Ik heb niet gevraagd om de montagekosten eruit te halen. Je gaat er toch niet vanuit dat deze op sneaky wijze zonder iets te zeggen er uit gehaald worden?.

Ca
door Cassie020 Jun 14, 2021 om 10:58
6 Antwoorden / 0 Vragen

"Er is nog zoiets als vertrouwen."
Je koopt een keuken en dan heb je het over vertrouwen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 13, 2021 om 15:13
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sabine19844 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/wanneer-mag-dienstverlener-prijs-verhogen

sw
door swat1500 - Jun 13, 2021 om 15:59
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Was de eerste offerte niet een speciale actie inclusief montage en valt de tweede offerte wellicht niet meer onder die speciale actie omdat u onderdelen hebt vervangen?
Maar zoals Mahadma al heeft gezegd als de gratis montage geen deel uitmaakt van de nieuwe offerte kunt u nergens aanspraak op maken.
Heeft u navraag gedaan bij de verkoper?

S19844
door S19844 Jun 13, 2021 om 16:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee was geen speciale actie. Montage was inbegrepen bij de prijs. Toen heb ik om wat aanpassingen gevraagd en gevraagd die op de factuur aan te passen. Hij heeft gewoon zelf de montage er opeens uit gehaald. Zonder dit te laten weten. Ik heb alleen gevraagd om een aantal aanpassingen er aan toe te laten voegen, zodat ik deze zwart op wit had. De eerste offerte had ik namelijk al getekend, maar wilde dus wat wijzigingen. De overeenkomst was er dus al incl montage.

mahadma
door mahadma Jun 13, 2021 om 18:54
11520 Antwoorden / 51 Vragen

De overeenkomst was er dus al incl montage.
Dit was de eerste order, die u getekend had. En die is vervallen door de tweede order.

De tweede order heeft de eerste doen vervallen, anders zou u twee keukens hebben gekocht. Ergo, u heeft de order niet goed gelezen en zal dus die inbouwkosten moeten betalen, uw handtekening staat er onder. Administratief heeft u de eerste border gecanceld, dus die is niet meer actueel of rechten aan ontleenbaar.

S19844
door S19844 Jun 13, 2021 om 20:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat een verkoper zonder mede te delen de factuur zo veranderd dat het in hun voordeel is.

De factuur zou enkel aangepast worden met de nieuwe gemaakte afspraken.

Ik blijf dit dubieus vinden, dit is er sneaky zonder te melden af gehaald en ben ik nu te dupe van. En dit moet zo maar kunnen onder het motto "had je maar goed moeten lezen"

Ik vind dit meer een "uitgekookte verkopers truuk"

mahadma
door mahadma Jun 13, 2021 om 21:01
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Feit blijft dat het van verkoperszijde mag en dat de koper altijd het hele contract goed moet doorlezen of het accoord is. En dàn pas tekenen. Het enige wat u (voorzichtig) kunt vragen is een 50/50 van de arbeidskosten, maar recht heeft u daar niet op.

S19844
door S19844 Jun 13, 2021 om 21:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik blijf het misleiding vinden. En ga morgen maar eens advies inwinnen bij het juridisch loket.

En wacht ook het andwoord van het keukenbedrijf af.

mahadma
door mahadma Jun 13, 2021 om 22:41
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Bedenk dat als je het onderste uit een "service gevoelige" kan wil halen je het lid op je neus kan krijgen. Anders gezegd, als je druk oop ze zet (in mijn visie) kan je verwachten dat ze bij een later stadium serviceverlening ook niets meer voor niets doen als dat kan.

De enige misleiding ben je zelf in mijn visie, je hebt contract 1 vernietigd en contract 2 getekend, maar niet goed gelezen. Anders gezegd, ik geef je weinig kans.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 13, 2021 om 18:40
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sabine,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welk keukenbedrijf gaat het?

Is de eerste offerte in de winkel gemaakt?

Zijn de aanpassingen van de offerte bevestigd per mail met de afgesproken prijs?

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering?

S19844
door S19844 Jun 13, 2021 om 20:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik noem het keukenbedrijf nog niet om er eerst met hun proberen uit te komen. Maar wil wel graag weten wat mijn rechten hier in zijn.
Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering.

De eerste offerte is gemaakt in de winkel deze getekend dus bindend gemaakt. Dit was incl montage 500 eur. Dus 10.500 euro.

Daarna wilde wij wijzigingen en heb ik per email gevraagd of dit kon. Dit kon tegen een niet hoge meerprijs.
Ik heb toen gevraagd om per email een nieuwe offerte te krijgen.

Hij stuurde mij de aangepaste offerte per email en zei dat alle afgesproken wijzigingen er in stonden en of dit akkoord was. Al mijn aanpassingen stonden erin en heb akkoord gegeven op de aanpassingen ( mijn wensenlijst van de bora integreren in werkblad etc ).

Uiteraard niet opgelet of er andere dingen waren gewijzigd waar ik niet om heb gevraagd. Zoals nu dus blijkt dat hij de incl monteurkosten eruit heeft gehaald.

sw
door swat1500 Jun 13, 2021 om 21:47
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft het zelf al aan u heeft per email om een nieuwe offerte gevraagd omdat u wat aanpassingen wilde. U heeft niet gevraagd de bestaande offerte aan te passen. In de nieuwe offerte waren de montage kosten niet opgenomen. Was u van mening dat uw nieuwe wensen niets zouden veranderen aan het totaal bedrag of.meende u dat deze niet meer dan ongeveer 375 euro zouden bedragen?
Uit de eerste offerte blijkt m.i. al dat de montage niet gratis was.

S19844
door S19844 Jun 13, 2021 om 22:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als in nieuwe offerte met de aanpassingen.

Dus de oude offerte met aanpassingen.  Ik heb niet een hele nieuwe keuken samengestelt. Alleen wat aanpassingen.

Ik ben kenbaar gek om te denken dat het misleiding is :) dat hij dingen eruit haalt zonder dat dat is afgesproken.

Blij dat het alleen de montagekosten zijn en niet mijn werkblad of kraan of wasbak.

Want blijkbaar mag je alles wijzigen wat je wilt al heb je dat niet afgesproken :)

We gaan het zien hoe het afloopt.

panter22
door panter22 - Jun 13, 2021 om 20:04
6599 Antwoorden / Vragen

De enige manier om er achter te komen waarom je €500 voor de monage moet betalen is vragen aan de keukenverkoper.
Je kiest voor andere, luxere apparatuur die mogelijk extra tijd kost om te monteren.
Kijk ook eens in de algemene voorwaarden,
Bijvoorbeeld die Bora pure
https://www.keukenloods.nl/merk/bora-pure.html

S19844
door S19844 Jun 13, 2021 om 20:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb niet gekozen voor ander apparatuur. Bora pura had ik al.

Ging meer om de bora te integreren in het werkblad. En bv andere serienr vaatwasser wat zo'n 150 euro bruto meerprijs zou zijn. Dit heeft hij mij gemaild.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2021 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U weet toch wel dat montage niet hetzelfde is als installeren? Komen de installatiekosten er nog bij?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 14, 2021 om 08:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Bij nader inzien gewijzigd om 09:20:
Om een goed antwoord te geven op uw vraag is het uitermate van belang of de e-mail waarin de aanpassingen door de verkoper werd bevestigd oook een volledige offerte was of uitsliuitend de aanpassingen werden weergegeven.  Indien dat inderdaad zo is en u niet alles goed heeft gelezen heeft u m.i. 'geen poot om op te staan' maar herhaald, de inhoud van de bevestigs e-mail is dan wel bepalend resp. of het een complete nieuwe offerte is.

Of het 'ethisch/moralistisch' een nette gang van zaken is vraag ik mij ook af en het lijkt mij zinvol om de vraag toch ook stellen als aangegeven in de verwijzingen die u kreeg. Het zou best eens zou kunnen zijn dat hierin toch ook een vorm van misleiding wordt gezien.
.

Zie in ieder geval ook: https://offerte.tips/nl/zzp/juridisch/offerte-is-juridische-overeenkomst  en u kunt voor alle zekerheid ook deze info benutten (waarvan de verwijzing vnaar de ACM ook al is gegeven in de verwijzing die @MARITA5 gaf bij 'wat kunt u doen als u er samen niet uitkomt.

https://www.klachtkeuken.nl/geschillencommissie-keukens  en

Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/.

gerbera
door gerbera - Jun 14, 2021 om 09:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Vaak is het dat de keukenboer veel van de "standaard" apparaten groot inkoopt en dan de inbouw/plaatsing verrekend met de gehele keuken. U heeft nu voor andere apparaten gekozen die wat inkoop betreft mogelijk duurder zijn en waarvan de montage niet standaard is bij betreffende keuken. Om die reden kunnen dan extra kosten in rekening gebracht worden omdat u voor andere apparaten heeft gekozen en hiermee de term "standaard" keuken komt te vervallen. Overigens heeft het geen nut hier de naam van de keukenboer te vermelden, dat heeft totaal geen meerwaarde, u zal er zelf met deze uit moeten zien te komen. Jammer dat u de 2e offerte niet geheel heeft gelezen alvorens deze te tekenen, hiermee is de 1e offerte komen te vervallen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 14, 2021 om 09:34
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie mijn latere aanpassing. Mee eens indien de tweede offerte volledig was.

ma
door malty Jun 14, 2021 om 10:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag me af waarom de keukenzaak voor de aanpassingen niet gewoon €850 heeft gevraagd. Nee in plaats daarvan vraagt hij er €350 voor, maar haalt de montage van €500 uit de offerte.

gerbera
door gerbera Jun 14, 2021 om 15:35
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@malty, dat vraagd de TS zich ook af, dus blijft het gissen.

S19844
door S19844 - Jun 14, 2021 om 14:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het aan het Juridisch Loket gevraagd. Deze gaf aan dat het inderdaad een naai streek is om dit op deze manier te "ontfutselen".

Maar inderdaad zoals gezegd ... door dat ik getekend hebt heb ik geen poot om op te staan.

Neemt niet weg dat het uiteraard niet netjes is. En dit weer een van de vele truuks van een keukenverkoper zijn.

Case closed :)

panter22
door panter22 Jun 14, 2021 om 16:08
6599 Antwoorden / Vragen

Het mysterie van de €500.

mahadma
door mahadma - Jun 14, 2021 om 15:36
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb het aan het Juridisch Loket gevraagd. Deze gaf aan dat het inderdaad een naai streek is om dit op deze manier te "ontfutselen".

Maar inderdaad zoals gezegd ... door dat ik getekend hebt heb ik geen poot om op te staan.

Zoals ik eerder heb gezegd, het enige wat u voorzichtig kunt vragen is die 500 te delen, ieder de helft. Dat is en blijft coulance, waar u geen recht op heeft.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 15, 2021 om 10:06
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ze hadden zowel de iets duurdere apparaten en  extra inbouw kosten moeten  berekenen.
Als het ander type maar geen andere maat en/of aansluiting is  vind ik dit dubieus.

Dat betekend dat ze voor deze  €500,-  jarenlang op  vele forums en  Revieuw side's  komen te staan als niet 100% betrouwbaar.
Weet niet of ze daar blij mee zijn.
Ga nogmaals langs en  bied aan om geen naam+ adres te noemen als ze die €500,- terug draaien.

mahadma
door mahadma Jun 16, 2021 om 09:43
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Dit noem ik gewoon chantage en kan niet door de beugel. Schande voor dit antwoord.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 18, 2021 om 17:35
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Die €500,- op deze manier vragen?  Is  dat geen  schande...

Als een verkoper op deze manier handelde mogen we toch ook  aggressief terug handelen?
Chantage,  daar vraagt deze  verkoper toch gewoon om.

S19844
door S19844 - Jun 16, 2021 om 09:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteindelijk heb ik dan toch iets van coulance gehad en 175 euro korting gekregen.

Na vele mail contact waarin eigenlijk blijkt dat ik toch echt wel gelijk had.

mahadma
door mahadma Jun 16, 2021 om 09:42
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Dat gelijk zie ik niet, het juridischloket en advocaten gaven je geen gelijk. Die coulance is geen recht maar goodwill en nooit verplicht. Ik hoop ook niet dat u service werkzaamheden later nodig heeft, dan vrees ik dat zij ook strakker worden.

S19844
door S19844 Jun 16, 2021 om 10:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het mailcontact zie jij ook niet. Daar komt toch duidelijk naar voren dat hij een fout heeft gemaakt. En wel uit coulance 175 eur aanbied. Ps ik had later weer contact met juridisch loket en zagen het toen toch weer anders. Dat eerste offerte leidend was en niet de aangepaste offerte. Maar goed ik heb toch iets terug! Eind goed al goed.

mahadma
door mahadma Jun 16, 2021 om 10:24
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Dàt betreffende mailocontact heb ik en kan ik niet zien/lezen, immers dat is niet hier bekend. Ergo wat ik niet weet kan ik niet over oordelen. Nu komt het over dat u nu toch uw gelijk uitdraagd. En als u gelijk had, waarom is dan maar 175 € gekot op de rekenining? Het ging om 500 €.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2021 om 11:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u had geen gelijk, maar krijgt als troost € 175 korting. Halen ze op een andere manier wel weer terug.

Donuts
door Donuts Jun 16, 2021 om 12:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Als uit de mailwisseling duidelijk naar voren zou komen dat hij een fout heeft gemaakt, had de factuur met € 500,- gecorrigeerd geworden. Maar goed, je bent nu helemaal happy. In het vervolg toch maar wat beter offertes doornemen.

S19844
door S19844 Jun 16, 2021 om 15:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Moet stiekem wel een beetje lache hoe zuur sommige kunnen reageren. Als in val de gedupeerde aan ipv slinkse keukenverkoper.

Maar ja ik heb de offerte niet goed gelezen dus mijn schuld ;) I get it.

Hij had mij op de hoogte moeten stellen, hij gaf toe dat hij dat niet had gedaan en dat dat fout was, juridisch loket gaf aan eerste offerte was leidend.
Ook hij had de juridische afdeling gesproken , zei dat niet verplicht was om kosten te vergoeden. Maar uit coulance dan 175,- korting gaf.

Dus ja dan kan ik wel door blijven discusieren etc. Ik ben al lang blij dat ik toch iets terug krijg... en as vrijdag de keuken word geplaatst.

Maar moraal van het verhaal: lees de offerte ( in mijn geval aangepaste ) goed door voor tekenen. En geloof niet iedereen op zijn mooie blauwe ogen.

gerbera
door gerbera Jun 16, 2021 om 15:55
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Gelukkig heb ik geen mooie blauwe ogen dus kom ik geloofwaardig over☺ Mooi dat u er toch nog wat heeft uitgesleept, veel suc6 met uw nieuwe keuken.;-))

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2021 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb ook geen blauwe ogen, maar ik adviseer u in het vervolg uw eigen les ter harte te nemen, want dan kunt u ronduit lachen en hoeft u dat niet stiekem te doen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 18, 2021 om 17:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Helaas is tussen offerte tekenen en  keuken plaatsen vaak vele maanden.

Als ik zie wat materiaal en  arbeidsloon kosten  omhoog zijn gegaan,  snap ik flinke verhoging wel.
Maar alleen apparaten?

Daar  zit prijsverschil tussen + nogmaals narekenen.
De €500,-   door deze €175,- te accepteren,   mag U doen,  ik had het harder gespeeld.