Keuken offerte
Wij hebben in April een keuken gekocht voor 10.500 inclusief montage.
Week erna hebben wij via email gevraagd om aanpassingen zoals andere vaatwasser, kookplaat laten integreren , bora pura ipv bora pure etc. En gevraagd of dit op een nieuwe offerte mocht.
De prijs van de nieuwe offerte werd 10.875 en alle aanpassingen waar om gevraagd werden er in verwerkt. Vervolgens vroeg de keukenzaak via email of dit dan akoord was. Alle aanpassingen waarom gevraagd waren er in verwerkt dus via email akkoord gegeven en keuken werd besteld.
Nu word as vrijdag onze nieuwe keuken geleverd. En nu schets onze verbazing dat we bovenop het bedrag van de 10.875 opeens 500 euro moeten betalen aan de monteur. Dit blijkt nu opeens exclusief in de offerte te zijn.
Dus bij de eerste getekende offerte was de montage inclusief. En nu blijkt dat ze bij de tweede offerte deze op magische wijze eruit hebben gehaald.
Dus kortom wij hebben om aanpassingen gevraagd deze zijn inderdaad aangepast... en daar akkoord voor gegeven. Maar niet gezien dat ze op sneaky wijze opeens de incl montage kosten eruit hebben gehaald.
Mag dit zomaar? Heb ik een poot om op te staan?
U heeft de tweede offerte NIET GOED gelezen vóórdat u getekend heeft, dus op welk been/poot denkt u te kunnen staan? Eerst lezen, nog eens lezen, een ander laten lezen en dan pas tekenen als alles correct is.
Er is nog zoiets als vertrouwen.
Je mag toch verwachten dat de keukenleverancier alleen de gewenste aanpassingen in de nieuwe offerte aanbrengt en niet eigenhandig nog wat gaat wijzigen.
Nu is het ten nadele van de TS maar als de nieuwe offerte in het voordeel van de TS was geweest zou de keukenleverancier zich beroepen op een fout en verwijzen naar de aanpassingen die de TS wilde.
Waarom heeft de keukenleverancier €375 gerekend voor de aanpassingen en niet €875 en de montage gewoon in de nieuwe offerte gelaten?
Ik denk dat een rechter zich dat ook zou afvragen.
Dank je wel @malty.
Ik heb alleen voor de aanpassingen gevraagd in apparatuur. Ik heb niet gevraagd om de montagekosten eruit te halen. Je gaat er toch niet vanuit dat deze op sneaky wijze zonder iets te zeggen er uit gehaald worden?.
"Er is nog zoiets als vertrouwen."
Je koopt een keuken en dan heb je het over vertrouwen.
Topantwoord
Hallo Sabine19844 ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/wanneer-mag-dienstverlener-prijs-verhogen
Was de eerste offerte niet een speciale actie inclusief montage en valt de tweede offerte wellicht niet meer onder die speciale actie omdat u onderdelen hebt vervangen?
Maar zoals Mahadma al heeft gezegd als de gratis montage geen deel uitmaakt van de nieuwe offerte kunt u nergens aanspraak op maken.
Heeft u navraag gedaan bij de verkoper?
Nee was geen speciale actie. Montage was inbegrepen bij de prijs. Toen heb ik om wat aanpassingen gevraagd en gevraagd die op de factuur aan te passen. Hij heeft gewoon zelf de montage er opeens uit gehaald. Zonder dit te laten weten. Ik heb alleen gevraagd om een aantal aanpassingen er aan toe te laten voegen, zodat ik deze zwart op wit had. De eerste offerte had ik namelijk al getekend, maar wilde dus wat wijzigingen. De overeenkomst was er dus al incl montage.
De overeenkomst was er dus al incl montage.
Dit was de eerste order, die u getekend had. En die is vervallen door de tweede order.
De tweede order heeft de eerste doen vervallen, anders zou u twee keukens hebben gekocht. Ergo, u heeft de order niet goed gelezen en zal dus die inbouwkosten moeten betalen, uw handtekening staat er onder. Administratief heeft u de eerste border gecanceld, dus die is niet meer actueel of rechten aan ontleenbaar.
Ik blijf het toch bijzonder vinden dat een verkoper zonder mede te delen de factuur zo veranderd dat het in hun voordeel is.
De factuur zou enkel aangepast worden met de nieuwe gemaakte afspraken.
Ik blijf dit dubieus vinden, dit is er sneaky zonder te melden af gehaald en ben ik nu te dupe van. En dit moet zo maar kunnen onder het motto "had je maar goed moeten lezen"
Ik vind dit meer een "uitgekookte verkopers truuk"
Feit blijft dat het van verkoperszijde mag en dat de koper altijd het hele contract goed moet doorlezen of het accoord is. En dàn pas tekenen. Het enige wat u (voorzichtig) kunt vragen is een 50/50 van de arbeidskosten, maar recht heeft u daar niet op.
Ik blijf het misleiding vinden. En ga morgen maar eens advies inwinnen bij het juridisch loket.
En wacht ook het andwoord van het keukenbedrijf af.
Bedenk dat als je het onderste uit een "service gevoelige" kan wil halen je het lid op je neus kan krijgen. Anders gezegd, als je druk oop ze zet (in mijn visie) kan je verwachten dat ze bij een later stadium serviceverlening ook niets meer voor niets doen als dat kan.
De enige misleiding ben je zelf in mijn visie, je hebt contract 1 vernietigd en contract 2 getekend, maar niet goed gelezen. Anders gezegd, ik geef je weinig kans.
Geachte Sabine,
Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?
Om welk keukenbedrijf gaat het?
Is de eerste offerte in de winkel gemaakt?
Zijn de aanpassingen van de offerte bevestigd per mail met de afgesproken prijs?
Heeft u een rechtsbijstandsverzekering?
Ik noem het keukenbedrijf nog niet om er eerst met hun proberen uit te komen. Maar wil wel graag weten wat mijn rechten hier in zijn.
Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering.
De eerste offerte is gemaakt in de winkel deze getekend dus bindend gemaakt. Dit was incl montage 500 eur. Dus 10.500 euro.
Daarna wilde wij wijzigingen en heb ik per email gevraagd of dit kon. Dit kon tegen een niet hoge meerprijs.
Ik heb toen gevraagd om per email een nieuwe offerte te krijgen.
Hij stuurde mij de aangepaste offerte per email en zei dat alle afgesproken wijzigingen er in stonden en of dit akkoord was. Al mijn aanpassingen stonden erin en heb akkoord gegeven op de aanpassingen ( mijn wensenlijst van de bora integreren in werkblad etc ).
Uiteraard niet opgelet of er andere dingen waren gewijzigd waar ik niet om heb gevraagd. Zoals nu dus blijkt dat hij de incl monteurkosten eruit heeft gehaald.
U heeft het zelf al aan u heeft per email om een nieuwe offerte gevraagd omdat u wat aanpassingen wilde. U heeft niet gevraagd de bestaande offerte aan te passen. In de nieuwe offerte waren de montage kosten niet opgenomen. Was u van mening dat uw nieuwe wensen niets zouden veranderen aan het totaal bedrag of.meende u dat deze niet meer dan ongeveer 375 euro zouden bedragen?
Uit de eerste offerte blijkt m.i. al dat de montage niet gratis was.
Als in nieuwe offerte met de aanpassingen.
Dus de oude offerte met aanpassingen. Ik heb niet een hele nieuwe keuken samengestelt. Alleen wat aanpassingen.
Ik ben kenbaar gek om te denken dat het misleiding is :) dat hij dingen eruit haalt zonder dat dat is afgesproken.
Blij dat het alleen de montagekosten zijn en niet mijn werkblad of kraan of wasbak.
Want blijkbaar mag je alles wijzigen wat je wilt al heb je dat niet afgesproken :)
We gaan het zien hoe het afloopt.
De enige manier om er achter te komen waarom je €500 voor de monage moet betalen is vragen aan de keukenverkoper.
Je kiest voor andere, luxere apparatuur die mogelijk extra tijd kost om te monteren.
Kijk ook eens in de algemene voorwaarden,
Bijvoorbeeld die Bora pure
https://www.keukenloods.nl/merk/bora-pure.html
Ik heb niet gekozen voor ander apparatuur. Bora pura had ik al.
Ging meer om de bora te integreren in het werkblad. En bv andere serienr vaatwasser wat zo'n 150 euro bruto meerprijs zou zijn. Dit heeft hij mij gemaild.
U weet toch wel dat montage niet hetzelfde is als installeren? Komen de installatiekosten er nog bij?
Bij nader inzien gewijzigd om 09:20: Om een goed antwoord te geven op uw vraag is het uitermate van belang of de e-mail waarin de aanpassingen door de verkoper werd bevestigd oook een volledige offerte was of uitsliuitend de aanpassingen werden weergegeven. Indien dat inderdaad zo is en u niet alles goed heeft gelezen heeft u m.i. 'geen poot om op te staan' maar herhaald, de inhoud van de bevestigs e-mail is dan wel bepalend resp. of het een complete nieuwe offerte is.
Of het 'ethisch/moralistisch' een nette gang van zaken is vraag ik mij ook af en het lijkt mij zinvol om de vraag toch ook stellen als aangegeven in de verwijzingen die u kreeg. Het zou best eens zou kunnen zijn dat hierin toch ook een vorm van misleiding wordt gezien.
.
Zie in ieder geval ook: https://offerte.tips/nl/zzp/juridisch/offerte-is-juridische-overeenkomst en u kunt voor alle zekerheid ook deze info benutten (waarvan de verwijzing vnaar de ACM ook al is gegeven in de verwijzing die @MARITA5 gaf bij 'wat kunt u doen als u er samen niet uitkomt.
https://www.klachtkeuken.nl/geschillencommissie-keukens en
Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/.
Vaak is het dat de keukenboer veel van de "standaard" apparaten groot inkoopt en dan de inbouw/plaatsing verrekend met de gehele keuken. U heeft nu voor andere apparaten gekozen die wat inkoop betreft mogelijk duurder zijn en waarvan de montage niet standaard is bij betreffende keuken. Om die reden kunnen dan extra kosten in rekening gebracht worden omdat u voor andere apparaten heeft gekozen en hiermee de term "standaard" keuken komt te vervallen. Overigens heeft het geen nut hier de naam van de keukenboer te vermelden, dat heeft totaal geen meerwaarde, u zal er zelf met deze uit moeten zien te komen. Jammer dat u de 2e offerte niet geheel heeft gelezen alvorens deze te tekenen, hiermee is de 1e offerte komen te vervallen.
Zie mijn latere aanpassing. Mee eens indien de tweede offerte volledig was.
Ik vraag me af waarom de keukenzaak voor de aanpassingen niet gewoon €850 heeft gevraagd. Nee in plaats daarvan vraagt hij er €350 voor, maar haalt de montage van €500 uit de offerte.
@malty, dat vraagd de TS zich ook af, dus blijft het gissen.
Ik heb het aan het Juridisch Loket gevraagd. Deze gaf aan dat het inderdaad een naai streek is om dit op deze manier te "ontfutselen".
Maar inderdaad zoals gezegd ... door dat ik getekend hebt heb ik geen poot om op te staan.
Neemt niet weg dat het uiteraard niet netjes is. En dit weer een van de vele truuks van een keukenverkoper zijn.
Case closed :)
Het mysterie van de €500.
Ik heb het aan het Juridisch Loket gevraagd. Deze gaf aan dat het inderdaad een naai streek is om dit op deze manier te "ontfutselen".
Maar inderdaad zoals gezegd ... door dat ik getekend hebt heb ik geen poot om op te staan.
Zoals ik eerder heb gezegd, het enige wat u voorzichtig kunt vragen is die 500 te delen, ieder de helft. Dat is en blijft coulance, waar u geen recht op heeft.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
De lekkerste whisky
Hoi,
Ik ben op zoek naar de lekkerste whisky.
Ik en mijn maten doen volgende week een mannenavond, hiervoor wil ik graag een lekkere fles whisky halen. Ik heb online gezocht naar verschillende soorten, alleen heb ik geen idee welke lekker is.
Heeft er iemand tips??
...
Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer