ro
door rokada Feb 23, 2012 om 13:28
Huishouden & energie

Keukenkastdeurtjes / Folie

Hoe verwijderen wij (schadevrij) de folie van onze keukenkastdeurtjes (MDF) ?

De deurtjes hebben we 14 jaar geleden op maat laten maken maar nu gaat de folie scheuren.
Een paar deurtjes zijn al geplakt met meubellijm.

Nieuwe deurtjes zijn erg prijzig dus we willen ze graag zelf verven.

De vraag is dus: Kunnen we de lijm verwijderen en is het sowieso mogelijk om MDF te verven ?

Gr. RoKaDa

60672 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2012 om 14:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

rokada,
Met het verwijderen van de lijm zou je dat "valse" spul misschien kunnen gebruiken, wat gebruikt wordt voor oude lagen verf. (Kan even niet op de naam komen, sorry). Je kunt je MDF deurtjes wel zelf verven. Kan geen link maken, ook daarvoor sorry, maar kijk op www.bodebouwer.nl/advies/verven-van-mdf.htmlStaat een goede werkbeschrijving op.

jpm
door jpm - Feb 23, 2012 om 14:42
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik denk dat het sterk afhankelijk is van welke lijm er gebruikt is om de folie te plakken. Bovendien, als het er al zo lang opzit kan ik me voorstellen dat dit problemen geeft. Misschien is de lijmlaag zacht te maken met een heet strijkijzer om daarna de folie voorzichtig af te steken?
Dan nog moeten lijmresten eraf, maar daar zal best wel een oplosmiddel voor zijn.

henson
door henson - Feb 23, 2012 om 15:20
338 Antwoorden / 36 Vragen

Folie met een heet strijkijzer verwijderen....hmmm gaat me toch te ver, wordt ene smelt en kliederboel met giftige dampen en een moeilijk schoon te krijgen strijkijzer.
Folie warm maken met een haarföhn is een beter plan, kun je er warm gewoon aftrekken, daarna is MDF gewoon overschilderbaar, wel eerst even het het gebruikelijke voorwerk (plamuren, schuren en gronden...speciale MDF grondverf is in het beste) verrichten.
Tenzij er FINEER op de kastjes zit, maar je schrijft folie dus dat zal wel niet ;-)

jpm
door jpm - Feb 23, 2012 om 16:36
820 Antwoorden / 28 Vragen

Wel, als een strijkijzer niet het gewenste apparaat is dan denk ik dat @henson een punt heeft en lijkt een haarföhn een betere optie. Maar dan mag als ik het goed begrijp de lijm niet te heet worden omdat anders giftige dampen enz. kunnen vrijkomen. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling, ook niet als dit wordt veroorzaakt door een haarföhn.

henson
door henson - Feb 23, 2012 om 19:16
338 Antwoorden / 36 Vragen

@jpm: Folie is gewoon plakplastic, net als stickers en dat kun je het beste met een haarföhn verwijderen......evenentuele lijmresten weghalen met alcohol of wasbenzine.
Als je er met een heet strijkijzer over gaat smelt het plastic incl. lijm en dat is zeer ongezond.
Je moet het dus met een föhn warm maken zoals ik schreef, dan smelt de folie niet, niet heet!
Dus ook geen verfafbrander i.p.v. föhn gebruiken, tenzij op grotere afstand :-)

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2012 om 19:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

henson, als je schrijft dat folie gewoon plakplastic is, net als stickers, zou rokada misschien ook wel sticky tape verwijderaar kunnen gebruiken. Als er een klein stukje los zou zijn kun je met dat spul met een doek beetje voor beetje het er wel afkrijgen. Maar al met al is het bere-veel werk, hoewel zelf doen en het lukt het ook wel voldoening zal geven.

ro
door rokada - Feb 23, 2012 om 21:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als eerste wil ik iedereen bedanken voor het meedenken en de tips.

We gaan dus ten eerste aan de slag met onze haarföhn.
Als de folielaag (het is een laag van zo'n paar mm dikte (stevige dikke plastic-achtige laag) eenmaal verwijderd is gaan we met een lijmoplosser aan de slag (kreeg van de plaatselijke bouwmarkt de tip om HG stickeroplosser te gebruiken).
Dan de kastdeurtjes plamuren, schuren en gronden.
Tot slot kunnen ze in de juiste lak worden gezet.

Hoop dat ik jullie allemaal goed begrepen heb en dat het gaat lukken.
Nogmaals veel dank.

Gr. Karin (de Ka in RoKaDa)

jpm
door jpm - Feb 24, 2012 om 09:08
820 Antwoorden / 28 Vragen

Succes Karin.