jo
door joskaa Dec 21, 2011 om 23:18
Huishouden & energie

Kevers in/uit kerstboom

Probleem

Ik heb sinds gisteren nu zo'n 20/25 kevers rond de kerstboom in onze woonkamer gevangen.
Het lijkt wel of er een nest is uitgebroed.
Weet iemand of deze kevers schadelijk zijn voor het hout (kasten - meubels - kozijnen) in ons interieur?
Het lijken een soort van snuitkevertjes. Puntig bekje/enigzins rond lijf /4 poten, grijs/zwarte kleur. ca. 4-7 mm. lang

21143 18 Rapporteer

pino123
door pino123 - Dec 22, 2011 om 10:02
2778 Antwoorden / 14 Vragen

Persoonlijk denk ik niet dat het heel veel kwaad kan. Ik zou wel even de kerstboom in spuiten met een insectenspray.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2011 om 11:17
16933 Antwoorden / 108 Vragen

hallo joskaa, had afgelopen zaterdag kerstboom gekocht en ja, tot mijn verbazing had ik ook beestjes, heel veel beestjes. Bij mij waren ze meer "bruinig" en ze leken het meest op kleine torretjes, meer pootjes! Brrr.
Heb hem op balkon gezet, goed uitgeschud (kwam er nog een horde uit) en daarna vlug bij de winkel insectenspray gekocht tegen "keverachtigen". Ik wilde toch graag dat ding zondag optuigen. Helemaal ondergespoten, nacht buiten gestaan en zondagmorgen lagen de restanten, in dit geval gelukkig, dood op de vloer. Nogmaals schudden maar dat was het. Boom staat nu; nog steeds zonder een "lijkje" op de vloer.

marloes1993
door marloes1993 - Dec 22, 2011 om 14:15
7 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.

Ik kom net thuis uit school, en zie ook ineens allemaal vieze kevers lopen. Snel de kat er bij weg gehaald. Ik weet niet wat het is. Het lijkt of ze ook uit de kerstboom komen. Graag zou ik meer info krijgen over deze vreemde kevertjes. Weet bijvoorbeeld iemand de naam van de beestjes? En mensen met hetzelfde probleem, waar hebben jullie de kerstboom gekocht? Wellicht ook bij de Gamma?

Groetjes Marloes.

vladja
door vladja - Dec 22, 2011 om 14:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen
tenormin
door tenormin - Dec 22, 2011 om 14:53
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt er op, alleen waren ze bij mij veel kleiner, misschien baby's.

jo
door joskaa - Dec 22, 2011 om 16:41
83 Antwoorden / 45 Vragen

Inderdaad Vladja, daar lijken ze op en
inderdaad Marloes, ook onze kerstboom komt bij de Gamma vandaan
Ik heb inmiddels verder gezocht en op internet gezien dat ze geen kwaad kunnen aan huis en inboedel, maar dat je wel een zieke boom in je maag gesplitst gekregen hebt. (en ik was er nog wel zo blij mee want de boom zag er prima uit)
Woensdagmorgen vroeg na kerst gaat ie de container in; die wordt dezelfde ochtend nog geleegd.
Hopelijk lopen mijn coniferen en andere bomen in de tuin dan minder gevaar om aangetast te worden, dan als de boom nog een week in de container blijft liggen.

jo
door joskaa - Dec 22, 2011 om 21:49
83 Antwoorden / 45 Vragen

Voor Marloes en andere Gamma kerstboomkopers

Ik ben met de bon + doosje met kevers bij de Gamma langsgeweest.
Zij kenden het probleem; hadden al meer klachten gehad.
Een deel van de hun geleverde bommen heeft last van kevers; het andere deel niet.
Ik kreeg het betaalde geld met excuses direct terug.

tenormin
door tenormin - Dec 22, 2011 om 21:58
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Toch TOP van Gamma; ze hadden ook kunnen zeggen: nee, geen klachten gehad. Goede aktie, joskaa!! Jammer, de mijne gewoon in tuincentrum gekocht. Heb nog wel de bon maar, zoals gezegd, ik heb ze allemaal "vermoord", dus "bewijs" is weg. Zie nog steeds geen nieuw leven, gelukkig.

tr
door treesdejoode - Dec 23, 2011 om 12:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou ook een taxus/lapsnuitkever kunnen zijn.D ie zijn heel schadelijk voor bomen en planten in je tuin of huiskamer. Ze vreten namelijk de bladen op en maken nesten in de wortels. Boeren vrezen deze kever.

jpm
door jpm - Dec 23, 2011 om 15:55
822 Antwoorden / 28 Vragen

Bestaat de naam 'kerstkever' niet. Zo moet ie toch heten?

av
door avdp - Dec 23, 2011 om 16:30
29 Antwoorden / 0 Vragen

Joskaa,
Dit is heel normaal hoor, als je midden in de winter een boom in huis zet, waar het lekker warm is, dan komt alles wat er in die boom huist/woont tot leven, al die torretjes en kevertjes denken dat het voorjaar daar is en gaan op pad !

weetnietveel
door weetnietveel - Dec 23, 2011 om 17:04
69 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb mijn boom 4 december bij tuincentrum Overvecht gekocht en sinds gisteren heb ik ook kevertjes gevonden zo'n stuk of twintig. Vandaag is het nog beperkt gebleven tot 4. Ze zijn heel erg sloom je kan ze zo oppakken en vernietigen. Zonde van de beestjes natuurlijk maar ook ik wil ze niet in huis en in de tuin droppen is ook geen optie.

sa
door sabrina-2009 - Dec 23, 2011 om 18:10
2 Antwoorden / 4 Vragen

Wat te denken van die kerstboom gewoon buiten de deur te zetten en in de sale voor flinke korting een kunstboom aan te schaffen. Geen beesten meer, met meerdere pootjes, die in je meubels kruipen, planten kunnen opvreten, of schadelijk zijn voor huisdieren. Ook dus geen eitjes meer die in de zomer kunnen uitkomen.
Als je na deze dagen direct naar een tuincentrum of internet site gaat voor een kunstboom kan je snel en weer dagen verder genieten van een kerstboom. Sommige kunstbomen zijn niet meer van echt te onderscheiden en geen beesten meer die je het hele jaar kunnen lastig blijven vallen.

ti
door timfelix - Dec 23, 2011 om 18:12
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=sabrina-2009 schreef op vrijdag 23 dec 2011, 18:10]Wat te denken van die kerstboom gewoon buiten de deur te zetten en in de sale voor flinke korting een kunstboom aan te schaffen. Geen beesten meer, met meerdere pootjes, die in je meubels kruipen, planten kunnen opvreten, of schadelijk zijn voor huisdieren. Ook dus geen eitjes meer die in de zomer kunnen uitkomen.
Als je na deze dagen direct naar een tuincentrum of internet site gaat voor een kunstboom kan je snel en weer dagen verder genieten van een kerstboom. Sommige kunstbomen zijn niet meer van echt te onderscheiden en geen beesten meer die je het hele jaar kunnen lastig blijven vallen.

Een kunstboom mist toch de charme van een echte boom hoor, de geur die in huis hangt, na oud en nieuw de boom in de hens steken, dat heb je allemaal niet met een kunstboom.

maanaap
door maanaap - Dec 24, 2011 om 11:39
45 Antwoorden / 1 Vragen

Beste forumleden,

Volgens deskundigen zitten er ook regelmatig teken in de kerstbomen, hiervoor moet U, dus echt wel uitkijken, want deze kunnen namelijk de ziekte van lyme overdragen.

Mocht je een teek op je huid aantreffen, moet je hem met een tekenpen verwijderen de datum noteren en mocht u,mocht U problemen krijgen moet U met deze informatie naar U huisarts gaan.

Meer informatie op http://nl.wikipedia.org/wiki/ziekte_van_lyme.

Fijne feestdagen.

maanaap

wn
door wnapbaukema - Dec 24, 2011 om 12:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

ook wij hebben een ''zieke'' kerstboom van de Gamma. Ik lees hier verhalen over een stuk of 20 kevertjes.. Maar de kevers lopen door onze hele woonkamer en de stam van de kerstboom zit er onder!! We hebben de kerstboom maar weer afgetuigd en staat nu buiten.. de kevers zitten echt overal..! Ook lekt onze kerstboom erg veel hars, heeft dat misschien ook te maken met de kevers?
De Gamma erkende inderdaad het probleem en we kregen zonder probleem ons geld terug. Voor ons een kerst zonder kerstboom..

Redacteur
door Redacteur - Dec 25, 2011 om 17:25
1074 Antwoorden / 62 Vragen

Ook dit topic is opgeruimd met vladja/tenormin offtopic gechat. ALLEEN ontopic reageren!

Redactie Kassa-online

js
door jserle - Dec 26, 2011 om 00:37
30 Antwoorden / 1 Vragen

Dat krijg je nu van die milieu liefhebberijen.