ja
door jaycee1965 Nov 14, 2019 om 23:06
Huishouden & energie

Klacht over wangedrag verhuurder Nederwoon

Ik huur een flatje met achterstallig onderhoud via vastgoedbeheer Nederwoon. Toen ik hier kwam wonen heeft familie veel gedaan om de flat toonbaar te maken. Er waren allemaal stopcontacten zonder dozen. Mijn vader heeft nieuwe dozen bevestigd. Scheuren in muren en vensterbanken, radiator moest vetvangen wat een half jaar duurde etc. Laatst viel me op dat het toilet niet goed doorspoelde. Waarschijnlijk ivm lage waterdruk wat eerder voorgekomen is. Ik heb het bij Nederwoon gemeld. Er kwam een monteur vd firma Pactum. Die zei dat er kalkaanslag inzat en dat ik daar niks aan kon doen. Hij deed iets in het toilet, een middeltje. Ik maak de wc uiteraard goed schoon. Helaas veranderde er niets en heb ik weer Nederwoon gemaild. Zij zouden Pactum berichten. De volgende dag kreeg ik een mail dat ik zelf de toiletpot dien te vervangen, kalk komt namelijk altijd door slecht onderhoud. Wij gaan dus niets doen. ' Ze beweren dat de monteur heeft gezegd dat de pot vervangen moet worden wat in contrast is met wat hij tegen mij zei. Nederwoon staat in onze flat bekend als een stel kl**tz*kken (sorry, maar illustreert wel de situatie, benedenbuur zit met waarschijnlijk koolmonoxide. Doet ze niks. Het domme is dat Armeva (Nederwoon heeft vastgoedbedrijf Armeva gekocht) zelf dit toilet nieuw geplaatst is omdat de bestaande kapot was. En nu moet ik zelf een toiletpot kopen en laten plaatsen. Absurd! Waarom ik dan in zo'n flat ga wonen? Woningnood. Ik betaal een absurd bedrag aan huur. In het huurcontract staat dat je de flat weer moet opleveren in de staat waarin hij was toen je hem huurde. Ik zei tegen m'n zoon dat we dan een sloophamer en explosieven nodig hebben want het zag er niet uit toen ik erin kwam. Mijn familie heeft geholpen de flat toonbaar te maken. Ook roken we gas in huis. Werd niks op uit gedaan. Eindelijk kwam er iemand meten en zei dat er idd gas was en dat de geiser uit de jaren 70 levensgevaarlijk was. Ik heb zelf meteen een boiler gehuurd. Afzuigkap in de keuken was er nl ook niet. Ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal mag. Wij als bewoners kunnen de huurcommissie om advies vragen maar dat kan alleen bij sociale huurwoningen. Dus zullen wij naar de rechter waar wij logisch geen geld voor hebben. Voorbeeldje: ik heb een nieuwe buurman die €860 p mnd betaalt voor z'n flat. Deze wijk wordt achterstandswijk genoemd, maar ik kan rustig zeggen dat het dan om de woningen gaat en niet de bewoners. Ik ga die pot dus niet betalen.

5340 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 14, 2019 om 23:18
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kunt u uw vraag iets bewerken, zonder al dat rood? En wat beter to the point komen. Ik begrijp dat u in de vrije sector huurt?

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2019 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het niet goed doorspoelen van een wc heeft natuurlijk niets van doen met die toiletpot, en ook niet met lage waterdruk,  maar kan aan de stortbak liggen en dat is voor rekening van de huisbaas.

Als uw buurman aan koolmonoxide denkt, moet hij de brandweer inschakelen, dan komen ze meten en kan de huisbaas aangesproken worden.

Als u daar nog kort woont, kunt u via de huurcommissie laten testen of u niet veel te veel huur betaalt.

Lees hier eens wat u kunt doen als de huur veel te hoog is.

https://www.huurcommissie.nl/faq/puntentelling-woning/volgens-de-huurprijscheck-betaalt-de-huurder-te-veel-huur-kan-de-huurder-de-huurcommissie-inschakelen

diumenge
door diumenge - Nov 14, 2019 om 23:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat dacht je, m'n toiletpot doet het niet meer goed dus ik dump m'n zooi hier?

Magnum007
door Magnum007 - Nov 15, 2019 om 01:05
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jaycee,

Kun je echt geen andere woning zoeken?
Verdien je te veel voor een sociale huurwoning?

panter22
door panter22 - Nov 15, 2019 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Als je de toiletpot goed schoon maakt, dan zit er geen zichtbare kalkaanslag in de afvoer.
Je kunt tabletten kopen bij de supermakt of action en die een nacht in de afvoer laten zitten.
bv:https://www.ah.nl/producten/product/wi455407/ah-toilet-reinigingstabletten?gclid=EAIaIQobChMIq6Ohwdnr5QIVDJ53Ch2PuABdEAQYBCABEgI-P_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Zit de riolering misschien verstopt?
Kijk voor het onderhoud wat voor rekening van de huurder komt:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01

en duidelijker:
https://www.makas.nl/upload/pdf/beheer-huurder-verhuurder.pdf
G
ooi je vochtige wc doekjes in de wc? Daar raakte de afvoer van verstopt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 15, 2019 om 09:01
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zie hier info over het mogelijk beslechten van een geschil bij / verkrijgen van hulp van de huurcommissie https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/onderhoud-en-gebreken/

U
 kunt u ook noch richten tot www.juridischloket.nl m.b.t. eventueel toch procedrene met toevoeging. Maar benader eerst de huurcommissie.

Ps. Het lijkt mij een goed idee om uw klacht/vraag/probleem m.b.t. uw verhuurder in te brengen bij https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/mail-je-probleem-naar-de-belbus Mogelijk helpt het al als men ontdekt dat Kassa zich er mee bemoeit.

panter22
door panter22 Nov 15, 2019 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

Ts huurt boven de huurtoeslaggrens

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 15, 2019 om 09:24
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER: zie dit citaat den dan vooral de laatste zin ervan: (bron https://www.huurcommissie.nl/)

De Huurcommissie

De Huurcommissie is een onpartijdige organisatie die huurders en verhuurders helpt door voorlichting te geven, onderzoek te doen, te bemiddelen bij hun conflict of, indien nodig, het conflict formeel te beslechten door een uitspraak te doen, bindend voor beide partijen.

Ook gemeenten, rechtbanken, (ver)huurders in de vrije sector, huurdersorganisaties en bewonerscommissies kunnen bij de Huurcommissie terecht.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 15, 2019 om 09:52
16830 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. een opmerking van u deze info:  zie dit citaat en dan vooral de laatste zin ervan: (bron https://www.huurcommissie.nl/)

De Huurcommissie

De Huurcommissie is een onpartijdige organisatie die huurders en verhuurders helpt door voorlichting te geven, onderzoek te doen, te bemiddelen bij hun conflict of, indien nodig, het conflict formeel te beslechten door een uitspraak te doen, bindend voor beide partijen.

Ook gemeenten, rechtbanken, (ver)huurders in de vrije sector, huurdersorganisaties en bewonerscommissies kunnen bij de Huurcommissie terecht.

panter22
door panter22 Nov 15, 2019 om 14:21
6599 Antwoorden / Vragen

Om welke woningen gaat het?

De Huurcommissie behandelt geschillen over zelfstandige woningen, kamers, woonwagens en woonwagenstandplaatsen. Het gaat daarbij om sociale huurwoningen (ofwel woningen met een niet-geliberaliseerd huurcontract).
De Huurcommissie behandelt ook geschillen bij woningen in de vrije sector (geliberaliseerd huurcontract) als huurder en verhuurder daar een afspraak over hebben gemaakt. Meer informatie over de vrije sector is te vinden op de website van de Rijksoverheid.
Weet u niet zeker of in een sociale huurwoning woont of in een vrije sector-woning? U kunt dat zelf nagaan.
https://www.huurcommissie.nl/procedure#c633

Donuts
door Donuts - Nov 15, 2019 om 11:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is dan het wangedrag, dat is me niet duidelijk. Bent u oneerbaar betast, uitgescholden,  bedreigd?

Ex
door Expansievatje - Nov 15, 2019 om 12:36
31 Antwoorden / 1 Vragen

Da’s een hoop tekst !  Maar het maakt uw verhaal niet duidelijker.  Toiletpot zit nagelvast in de woning, hoort dus bij de woning , en dient door verhuurder vervangen te wordenindien defect.

wellicht vind de verhuurder uw klacht niet belangrijk genoeg ?  Zorg dat uw pot zo “ defect “ is dat ie wel vervangen moet worden .......

panter22
door panter22 - Nov 15, 2019 om 14:32
6599 Antwoorden / Vragen

Niet alle huurwoningen zijn instapklaar. Verven, behangen, scheuren dichten, dat moet je altijd.
Er horen wel dozen om de stopcontacten te zitten, daar had je over kunnen klagen.
Een keuken zonder afzuigkap is normaal en als je er toch een hebt dan is het de allergoedkoopste, zodat je zonder raam open niet goed koken kan.
Tenzij het in je huurcontract staat, hoort een geiser niet bij een huurwoning. Die moet je zelf huren of aanschaffen. Je moet ook zelf een onderhoudsabonnement afsluiiten.
Zo bijzonder is het dus allemaal niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 15, 2019 om 15:10
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn eerdere verwijzing naar de huurcommissie lijkt niet correct, aannemend dat Nederwoon daarover geen afspraak heeft gemaakt.  (Dit n.a.v. reactie van @PANTHER22. M.b.t. de laatse zin van uw vraag vond ik wel een uitspraak inzake Nederwoon m.b.t. terugbetaling van de waarborg en als u onder zoeknaam Nederwoon op i-net zoekt ziet u o.a. ook een verwijzing naar behandeling van het onderwerp Nederwoon bij Radar. https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspraak/?ecli=ECLI:NL:RBOVE:2017:867 en zie ook nog deze oude https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/nederwoon

Uit de bij de al oude vraag gegeven antwoorden is af te leiden dat u zich m.b.t. uw probleem in feite dient te wenden tot uw verhuurder en niet tot Nederwoon.
Het appartement is niet van Nederwoon maar van de verhuurder en de verhuurder heeft plichten net als een huurder die heeft.
Als Nederwoon de verhuurdersverplchting niet namens de verhuurder naleeft is het toch m.i. de verhuurder die dan aangesproken dient te worden.
Dan dus opnieuw: www.juridischloket.nl raadplegen voor advies en of bijstand.

Donuts
door Donuts Nov 15, 2019 om 16:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Als u nu vóór plaatsing eens checkt of uw antwoord wel correct is, hoeft u niet om de haverklap uw antwoorden te corrigeren.

aw
door awm - Nov 15, 2019 om 16:50
44 Antwoorden / 8 Vragen

Kalkaanslag kun je prima verwijderen uit een toiletpot. Maar ik betwijfel of kalkaanslag onderin de toiletpot de oorzaak kan zijn van het niet goed doorspoelen. Ik zie 2 donkere streepjes die vanuit het spoelreservoir de pot in lopen. Ik heb daarom het vermoeden dat het reservoir lekt waardoor er continu een kleine hoeveelheid water in de pot loopt (en misschien ook in de spoelrand loopt) en daar kalk afzet. Daardoor werkt de spoelrand misschien niet goed meer en heb je minder water over in het reservoir om daadwerkelijk door te spoelen. Zo te zien heb je gewoon een duoblock of een pot met vrijhangend reservoir. Kijk eens of je het deksel van het reservoir open kunt krijgen. Zit er ook veel kalk in het reservoir, dan kan dat ook de oorzaak zijn van de lekkage en mogelijk problemen veroorzaken met de vlotter waardoor de bak zich niet ver genoeg met water kan vullen. Giet dan een paar liter schoonmaakazijn (te koop voor slechts 40 cent per liter) in het reservoir, laat dit een nacht (of dag als je overdag lang weg bent) inweken. Even met een afwasborstel of spons naboenen als de kalk is losgeweekt, doorspoelen, onderin waar het water eruit loopt nog een keer naboenen (met een lege stortbak kun je daar beter bij) en nogmaals doorspoelen. Boen ook met een sponsje onder de spoelrand van de toiletpot. En haal die toiletblokjes van de rand af. Kijk eens of het toilet beter spoelt zonder die blokjes. Wil je toch zo'n blokje, verschuif m dan bij elke spoelbeurt om te kijken wat de beste plek is. De vorm van de pot is zo gemaakt dat het water overal langsspoelt, maar ook dat er een goede 'draaikolk' ontstaat die papier e.d. mee trekt de afvoer in. Als die draaikolk wordt verstoort door de plek van zo'n blokje aan de rand, vult de pot zich wel met water, loopt ook wel weer leeg, maar het papier blijft dan drijven. Als het probleem is dat de pot gewoon niet goed leegloopt (ook niet met alleen water) dan zit er een verstopping. Dat kan in de pot zelf zijn, maar kan ook meters verderop in de afvoer zitten. Een rioolveer kan dan uitkomst bieden. - - - Een toiletpot moet veel langer dan 3 jaar mee kunnen gaan. Kalkaanslag is prima te verwijderen. De pot hoeft dus niet vervangen te worden, niet door jou en niet door de verhuurder. Schoonmaken en schoonhouden is de verantwoordelijkheid van de huurder. Zit het probleem in een te oud spoelreservoir, dan moet de verhuurder voor een nieuwe zorgen. Is het nog schoon te maken, dan moet jij dat doen.