os
door osterloh Sep 22, 2006 om 20:01
Huishouden & energie

Kleur rolluik

hallo

wij hebben pas een elekt rolluik laten hangen op het dakkapel. bij het inmetingen heeft de monteur aangegeven de kleur van de kozijnen aan te houden,deze zijn 9001. er wordt echter een wit rolluik gehangen en dat zie ik pas als de monteur weg is. wij zijn van mening dat hij een vergissing heeft gemaakt en dat hij kosteloos de goede kleur komt hangen. hij vindt echter dat hij geen fout heeft gemaakt en wil ons 75, euro terug geven om verf te kopen of ons 75,- laten betalen voor het correcte rolluik.

vragen wij teveel?

gr monique osterloh

4604 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 22, 2006 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

De monteur moet gewoon het rolluik op komen hangen met de juiste bestelde kleur.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2006 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja,

Dat is toch afhankelijk van hoe deze overeenkomst tot stand is gekomen.

Schriftelijk met kleuromschrijving dan is er geen vuiltje aan de lucht en moet de firma bij wie u deze overeenkomst heeft alsnog een rolluik in de afgesproken kleur leveren.

Is het een mondelinge overeenkomst zonder verder een getuige die uw verhaal kan bevestigen dan wordt het verdraaid moeilijk om alsnog uw recht te krijgen.

Zijn de kozijnen lichtcreme?  Dan zou ik het weinige verschil tussen beide kleuren maar laten zoals die is omdat wit in vol zonlicht al vrij snel (kan gaan) gaat verkleuren naar creme. (afhankelijk van kwaliteit verf + ondergrond.

In dit geval zou u fifty-fifty kunnen voorstellen om alsnog een stukje tegemoetkoming te kunnen krijgen.

Heeft u echter getuigen gehad bij de mondelinge afspraak (niet uw echtgenoot(e)! dan zou ik hem houden aan datgene wat u oorspronkelijk met de firma bent overeengekomen.

Dus schriftelijk reageren op de manier zoals zovaak hier al is aangegeven.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 22, 2006 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag monique,

Tussen de regels door lees ik dat je de bestelling op schrift hebt. Je weet immers de kleurcode (9001). Als dat zo is dan kun je de verkoper sommeren om kosteloos een nieuw rolluik te plaatsen met de afgesproken kleur. Wil hij hier niet aan mee werken, dan kun je de koop schriftelijk ontbinden, het rolluik teruggeven en de aankoopsom terug eisen. Wel een gedoe, maar juridisch wel korrekt.

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Sep 22, 2006 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi read,

moet zo'n schriftelijke ontbinding nog aan een aantal voorwaarden voldoen?

gr monique

ve
door verwijderd - Sep 22, 2006 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag monique,

Allereerst zul je schriftelijk bij de verkoper moeten aangeven dat er niet geleverd is wat er is besteld. Dan zul je hem in deze brief ook moeten sommeren alsnog te leveren wat er besteld is (dit uiteraard inclusief de montage).

Voldoet de verkoper binnen een redelijke tijd (laten we zeggen 3 weken) niet aan jouw sommatie dan kun je schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst, de koopovereenkomst eenzijdig ontbinden en eisen dat hij tegen inlevering van het produkt, je de aankoopsom dient terug te betalen.

Bovenstaande is gebaseerd op de wettelijke teksten van het Burgerlijk Wetboek7 boek 7. en wel de artikelen 17;18 en 21.

Lees die artikelen eerst even goed door voordat je de eerste brief opstelt.

Verwijzing:

1. Wetboek Online:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Sep 23, 2006 om 09:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Monique,

zoals ik het begrijp, ligt de schuld inderdaad bij die monteur en is deze verplicht dat te leveren wat is afgesproken.

Heb jij RAL 9001 afgesproken en hij heeft RAL 9010 geleverd, is het duidelijk. Heeft die monteur aangenomen dat de juiste kleurcode RAL 9010 was (wat m.i. toch een behoorlijk verschil is met RAL 9001 - zie ook hier onder), mag van hem verwacht worden, gezien zijn deskundigheid, dat hij de juiste kleurcode heeft gekozen. Buiten dat heeft elke vakman een kleurentabel bij de hand, zodat hij zeer gemakkelijk de juiste kleur kan vaststellen. In beide gevallen is hij dus verantwoordelijk.

Je mag van genoemde monteur verwachten, dat hij de juiste kleur heeft gekozen, die past bij dat kozijn c.q. dat te leveren wat is afgesproken. Hij is de 'vakman'. Van hem mag je die expertise (deskundigheid) verwachten die behoort bij zijn beroep.

Hier onder heb ik een link geplaatst die verwijst naar een site waar een x-aantal kleuren op staan. Deze kleuren worden aangeduid met de afkorting R A L (wat staat voor: "ReichsAusschuss für Lieferbedingungen") dit is een standaardnummering voor (verf)kleuren:

RAL-kleuren

De kleuren op voornoemde site zijn wel relatief, dus ongeveer gelijk aan die van jouw kozijn. Er zit namelijk een (klein) verschil tussen de kleuren op de pc (digitaal) en de verfkleuren. Maar het is een aardige indicatie. Zoals je ziet, hebben ze jou waarschijnlijk RAL 9010 (reinwit) geleverd in plaats van 9001 (crèmewit).

Dus handelen zoals Read heeft voorgesteld. Laat je nog 'horen' hoe het is afgelopen......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Sep 23, 2006 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de hand van een kleurstaal kunt u tezamen met de leverancier eenvoudig vaststellen of de juiste RAL kleur werd geleverd en op basis daarvan het probleem oplossen.

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Monique

Zoals in de div reacties is door rolluikleverancier verkeerde kleur geleverd 9010 iplv 9001 tegemoetkoming voor verf om dit te schilderen heeft geen zin omrede dat rolluik pantser kast en geleiders gemoffeld zijn (zelfs met kunststof grondverf zal dit binnen een jaar gaan bladeren (GEEN HECHTING)De melding dat ral 9010 zal gaan verkleuren is ook onzin het zijn hoogwaardige RAL kleuren die juist zorgen voor een lange kleur echtheid.Winkelier of fabrikant heeft fout gemaakt bij aflevering en zal dit moeten in zijn geheel moeten vervangen de kosten zijn voor de winkelier indien hij bij bestelling verkeerde ral kleur bij leverancier heeft gedaan.De bestellingen worden(moeten) altijd gedaan worden via fax of email dus is altijd aan te tonen waar de fout zit.Eindresultaat  = 9001 besteld (warmwit) 9010 (spierwit) = probleem van winkelier ?vakhandel.U kunt proberen in de minne tot een oplossing te komen maar in de praktijk blijft u zich ergeren aan kleurveschil

mvrg Putje

ve
door verwijderd - Oct 29, 2006 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

allemaal bedankt voor jullie reactie. na veel vijven en zessen heeft de leverancier besloten om kosteloos een nieuw rolluik te komen hangen in de juiste kleur. hij blijft van mening dat het ook een deel onze schuld is maar ik denk dat de dreiging om het contract te ontbinden zijn werk heeft gedaan. gr monique