Kw
door Kwido Oct 19, 2017 om 12:46
Huishouden & energie

Kleurverschil keraliet panelen en buitenverf

Bij ons zijn apart een buitenschilder en klusjesman aan de slag geweest.
1. De klusjes man heeft voor ons keraliet-panelen geplaatst op de buitengevel
2. De schilder heeft al het houtwerk voor ons geschilderd, waaronder om de keraliet panelen heen.

Beiden hebben gewerkt in de kleur "monumentengroen", wat een zeer gangbare kleur is, echter zonder RAL-nummer. Nu blijkt er een aanzienlijk kleurverschil te zitten tussen de gebruikte verf en het keraliet, ondanks dat beide fabrikanten "monumentengroen" hebben geleverd. Wat kunnen we nu het beste doen?

2618 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2017 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niets, daar genoegen meenemen. Of het schilderwerk overdoen met verf met een Ral nummer. En ook dan zult u altijd verschil blijven zien door de verschillende materialen waar het opgesmeerd is.

simon55
door simon55 - Oct 19, 2017 om 13:16
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Het vreemde op hun site is , dat niet alle kleuren in Ral nummers staan aangegeven. Dus had u kunnen weten dat er kleurverschil zou ontstaan. En of u t schilderwerk met n Ral kleur over zou schilderen zoals @tijger suggereert , geloof ik ook niet dat u dan t juiste kleur nummer zult vinden.

ne
door neodutchio - Oct 19, 2017 om 13:16
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Iedere ondergrond reageert anders op een kleur. Als het hout goed voorbewerkt is krijg je een andere kleur groen als dat er bv witte of zwarte verf onder gezeten heeft. Of het moet in veel lagen opgebracht zijn. Keraliet wordt niet geschilderd, maar is gekleurd. Dit geeft sowieso al een ander beeld.

Wat u beste kunt doen? Niet teveel er naar kijken, een andere oplossing is er niet.

kc
door kcdb - Oct 19, 2017 om 15:49
113 Antwoorden / 2 Vragen

Naarmate het contrastverschil met de ondergrond toeneemt, omdat lakverf altijd enigszins doorschijnend is, neemt het kleurverschil zoals u dat ziet ook iets toe. Hoe meer de kleur van de ondergrond lijkt op de bedoelde kleur zal deze voor het gezicht ook steeds meer overeenkomen. Dit is één van de redenen dat het advies vaak luidt om twee dunne lagen van dezelfde kleur over elkaar heen te verven, als één dikke laag op te zetten.

Als u nog een afvalstukje van de keraliet over heeft dan kunt u daarmee eens een bouwmarkt bezoeken die zelf de kleurverven aanmaakt. Uit vele honderden, zo niet duizenden, kleuren en kleurtinten kunt u dan zelf de keuze maken voor de kleur die (zo goed als) exact overeen komt met de kleur van het keraliet. Omdat er nu al een kleur geverfd is die op de kleur van het keraliet lijkt, vergroot dit de kans dat de kleur die u straks na het verven ziet (vrijwel) exact overeenkomt met die van het keraliet.

ja
door janf43 - Oct 19, 2017 om 16:25
733 Antwoorden / 0 Vragen

Monumentengroen is in de Sikkens waaier kleur N0.15.10. Ik heb deze kleuren ook op mijn huis, Keraliet als gevelbekleding en draaiende delen groen geverfd. Bij mij is er geen verschil te zien, ook na ruim 5 jaar niet.

bennieol
door bennieol - Oct 20, 2017 om 13:04
64 Antwoorden / 3 Vragen

ja het ene merk of product hoeft niet precies de zelfde kleur te hebben, beste is om naar een schilderszaak te gaan met stukje keraliet en daar de klur zien bij te laten maken. veel succes

audb
door audb - Oct 20, 2017 om 15:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft het over RAL kleuren echter kan zelfs dan nog zo zijn dat deze afwijken van elkaar.

Kunstof gedraagt zich namelijk anders dan verf en eigelijk had het beter geweest om een paneel te laten scannen en dan de kleur laten mengen al zal zelfs dan nog een kleine kleur verschil zichtbaar blijven.

jo
door jorisw - Oct 20, 2017 om 21:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Koop eens van hetzelfde merk, en uit dezelfde serie muurverf en lakverf in RAL9010. Dat ziet er ook totaal anders uit als je het naast elkaar ziet. Reflectie bepaalt uiteindelijk de kleur zoals je die waarneemt en die is afhankelijk van het materiaal en ondergrond. Doe je niets aan.