ra
door razorfr Jan 2, 2022 om 20:50
Huishouden & energie

Klopt deze verhoging van mijn warmte tarieven wel?

Ik heb zojuist gekeken naar mijn tarieven voor 2022. Een forse verhoging is eigenlijk understatement. Helaas zit ik in een huurwoning en kan dus geen kant op.

Kosten voor levering warmte per GJ in 2021:
€ 22,7601 incl BTW of € 18,8100 excl BTW

Kosten voor levering warmte per GJ in 2022:
€ 42,9187 incl BTW of € 35,4700 excl BTW

Mijn vraag is dan ook, mag mijn leverancier de prijzen (bijna) verdubbelen? Voor zover ik kan vinden vallen de prijzen binnen de wettelijk vastgestelde tarieven.

6376 13 Rapporteer

getty
door getty - Jan 2, 2022 om 20:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, net zoals bij de rest van Nederland.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2022 om 21:20
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, ik adviseer u om alle berichten heirover te volgen in krant, TV en elders m.b.t. de op dit moment sterk gestegen energietarieven en zie ook dit: https://www.acm.nl/nl/publicaties/tarievenbesluit-warmteleveranciers-2022  Helaas zijn velen in deze 'het haasje'. Een klein lichtpunt, zie deze info m.b.t. compensatie.

marita5
door marita5 - Jan 2, 2022 om 21:24
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Razorfr ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarming-en-blokverwarming/warmtetarieven

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 2, 2022 om 21:45
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Een huishouden met een doorsnee verbruik gaat gemiddeld maximaal 67 procent meer betalen. Wel waarschuwt ACM dat leveranciers de verhoging niet mogen gebruiken om winsten op te schroeven, maar alleen om kosten te dekken.

https://www.nu.nl/economie/6174749/leveranciers-mogen-warmtetarieven-in-2022-fors-opkrikken.html

ne
door neodutchio - Jan 3, 2022 om 09:38
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Ook in een huurwoning kunt u het nieuws volgen. Er zijn al zeker 4 energiebedrijven failliet gegaan doordat de prijzen zo hard gestegen zijn dat ze meer moesten betalen als dat ze ontvingen. De gasprijzen zijn explosief gestegen afgelopen jaar en aan die gasprijs hangt ook elektriciteit vast.
Bij variabele overeenkomsten worden de prijzen per 1 januari en 1 juli aangepast, bij vaste contracten per einde contractdatum. En dat mag allemaal.

pt
door ptamerus@planet.nl Jan 4, 2022 om 11:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft hier een STADSVERWARMING .... die installaties draaien niet alleen op aardgas ...

ne
door neodutchio Jan 4, 2022 om 18:53
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Als u zich er in zou verdiepen, dan had u geweten dat de gasprijs aan meer verbonden zit dan alleen de aansluiting bij de meeste mensen thuis.

Jo
door Jos1957 - Jan 3, 2022 om 11:19
2 Antwoorden / Vragen

De tarieven die u noemt brengt EnNatuurlijk ook bij mijn moeder in rekening en zijn inderdaad fors hoger dan het max. dat door de ACM is bepaald. Ik heb dezelfde vraag dan ook bij EnNatuurlijk neergelegd en zal (als het antwoord niet duidelijk is) melding doen bij de ACM.
EnNatuurlijk was er vorig jaar nog "trots" op, niet de max. toegestane verhoging in rekening te brengen. Het lijkt er op, dat zij dat nu alsnog wel doen.
Ik adviseer iedereen met dezelfde ervaring dat ook te doen, zij kunnen maatregelen treffen!
Het is overigens totaal van de zotte dat woningen die geen gas gebruiken en dus al voldoen aan de toekomstige eisen, gewoon moeten betalen alsof er wel nog steeds gas wordt gebruikt. Hoog tijd dat de wet die daartoe verplicht met spoed wordt aangepast!!

ne
door neodutchio Jan 3, 2022 om 11:51
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Als er geen gasaansluiting is, dan hoeft er dus ook niet betaald te worden voor gas. Dus geen vast recht. Verder hangt de gasprijs aan vele andere zaken vast. Daarom dat alles stijgt als de gasprijs omhoog gaat.

Iv
door Ivo W Jan 4, 2022 om 19:05
729 Antwoorden / Vragen

De tarieven die hier genoemd worden, zitten nog steeds ruim onder het maximale tarief van €53,95 per GJ. Het nieuwe tarief ligt nog ruim 20% onder het maximum.

Bovendien is het niet 'van de zotte' dat de tarieven voor stadsverwarming ook fors zijn gestegen. De meeste installaties voor stadsverwarming worden in de winter deels of volledig op aardgas gestookt.

koekeloer
door koekeloer - Jan 3, 2022 om 11:28
562 Antwoorden / 18 Vragen

Als u zelf al heeft onderzocht dat dit binnen de wettelijke grenzen ligt, waarom vraagt u dan of dit binnen de wettelijke grenzen ligt?

Jo
door Jos1957 Jan 3, 2022 om 11:56
2 Antwoorden / Vragen

De max. toegestane verhoging is 67%. EnNatuurlijk verhoogt hier met meer dan 88%!

Iv
door Ivo W Jan 4, 2022 om 19:12
729 Antwoorden / Vragen

Nee, de maximale verhoging is niet 67%.

Voor een huishouden met een gemiddeld warmtegebruik stijgen de totale jaarlijkse kosten (warmte + vastrecht) met 67% wanneer de warmteleverancier zowel in 2021 als in 2022 de maximale tarieven voor het betreffende jaar zou rekenen.

Hier wordt gesproken over uitsluitend het tarief per GJ afgenomen warmte, niet over de totale kosten inclusief de aansluiting. De maximumkosten voor een GJ warmte zijn gestegen van €25,51 naar €53,95. Het maximumtarief voor een GJ warmte is dus met meer dan 100% gestegen. En bij bedrijven die vorig jaar niet het maximale bedrag rekenden, kan de stijging nog groter zijn.

mo
door mof - Jan 3, 2022 om 11:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt het zelf: de prijzen vallen binnen de wettelijk vastgestelde tarieven. In principe mag het dus. Wat u eventueel nog kunt doen is een specificatie van de prijs opvragen en controleren of de u berekende kosten in verhouding staan tot de
door het energiebedrijf gemaakte kosten. Daarna houdt het op.

ge
door gerardvantol - Jan 3, 2022 om 11:52
57 Antwoorden / 2 Vragen

Nou de politiek door de knieen is gegaan over de afschaffing van zeer milieuvriendelijk gas, kunnen ze de andere manieren van verwarmen zonder dat het klanten kost flink verhogen. Dank zei Rutte III en onder Rutte IV wordt alles nog vele malen duurder. Denk hieraan als u weer eens naar de stembus gaat.

rj
door rjw Jan 3, 2022 om 13:58
3253 Antwoorden / 5 Vragen

In alle landen speelt hetzelfde probleem. Je dicht Rutte te veel macht toe.

En ik ben ook wel benieuwd welke partijen er voor kunnen zorgen dat dingen niet duurder worden zonder elders kosten te verhogen. Please enlighten me.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 3, 2022 om 12:55
853 Antwoorden / 3 Vragen

@Jos1957

Ik heb ook Ennatuurlijk en net gebeld. De verhoging is in totaal 88% dat is dus meer dan de toegestane 67% van ACM. In die 88 % is ook rekening gehouden met de (geringe) verhoging van de vaste kosten.
Vaste kosten:
2022 vast recht per dag 0,85 (afgerond) was 0,82 per dag (afgerond)
2022 meetkosten per dag 0,0753 was 0,0735 per dag
Deze kosten stijgen dus maar gering.

Maar als jet het bedrag van 2012 van 22 euro vermenigvuldigd met 67% dan kom ik op een bedrag van (afgerond) 37 euro/GJ. Hmmmm???

Het maximale tarief dat de ACM hanteert voor de warmtelevering is 53,95/GJ, hetgeen flink hoger is als het nu te betalen bedrag van 42,82 €. Jammer is wel dat ze de korting die ik krijg omdat ik ook Greenchoice heb niet verhoogd hebben :(

Ga de ACM ook een berichtje sturen.

Jo
door Jos1957 Jan 3, 2022 om 15:01
2 Antwoorden / Vragen

...en dan durven ze in de email over de prijsverhoging glashard zeggen: "Daarmee gaan we niet mee met de maximaal toegestane verhoging"

Thecla58
door Thecla58 Jan 3, 2022 om 15:03
853 Antwoorden / 3 Vragen

@Jos1957

Daarom heb ik ook ACM gebeld en die zeiden dat de verhoging alleen zou mogen over de levering van warmte... maar moet er eerlijk bij zeggen dat de dame bij Consuwijzer niet echt geod begreep wat ik bedoelde.

Jo
door Jos1957 Jan 3, 2022 om 15:20
2 Antwoorden / Vragen

Daarom is melding zwart op wit vastleggen via contactformulier denk ik beter:
 Doe uw melding bij ACM ConsuWijzer | ACM ConsuWijzer

Iv
door Ivo W Jan 4, 2022 om 19:19
729 Antwoorden / Vragen

Er is geen maximum verhoging van 67%. De maximale verhoging mag ook 10.000% zijn. Er zijn alleen nieuwe maximum-tarieven vastgesteld. Voor wie een gemiddeld verbruik heeft gaan de totale jaarkosten voor vastrecht + warmte met 67% omhoog als de warmteleverancier zowel 2021 als 2022 de maximumtarieven in rekening brengt.

Het wettelijke maximale tarief per GJ is in 2022 €53,95. In 2021 was dit €25,51 per GJ. Het maximumtarief voor één GJ warmte is dus met meer dan 100% gestegen. De reden dat de stijging van de jaarrekening voor een gemiddeld verbruiker op 67% komt, komt omdat daarin ook het vastrecht is meegenomen. De prijsstijging van het vastrecht is heel beperkt, wat het percentage naar beneden drukt.

Een melding bij de ACM is dan ook zinloos.

1paul
door 1paul - Jan 4, 2022 om 08:20
3128 Antwoorden / 0 Vragen

als de prijzen die gerekend worden binnen de tarieven vallen dan mag dit, ze mogen echter nooit hoger zijn dan de tarieven die je zou betalen als je op gas stookt en daar zit um de kneep, de gasprijzen zijn ook verdubbeld zo een beetje!!!!

je krijgt wel een extra tegemoetkoming van 400 Euro energiebelasting, die mag je er dus weer aftrekken....

Thecla58
door Thecla58 - Jan 6, 2022 om 17:13
853 Antwoorden / 3 Vragen

Hieronder hetgeen ACM heeft teruggemeld op mijn vraag over Ennatuurlijk

Dank voor uw bericht van 3 januari 2022. U schrijft dat uw warmteleverancier Ennatuurlijk de tarieven voor 2022 bekend heeft gemaakt. De warmtetarieven zijn met meer dan 67% gestegen. Dit wilt u melden bij ons.

Maximale warmtetarieven

67% stijging is geen wettelijk maximum. Uw warmterekening bestaat uit verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld de prijs voor iedere gigajoule (GJ) of het meettarief. Voor ieder onderdeel heeft de ACM een maximaal tarief vastgesteld.

Dit zijn de maximale wettelijke tarieven voor 2022:

  • iedere GJ maximaal 53,95 euro
  • het meten van het verbruik (meettarief) maximaal 27,47 euro
  • verwarming en warm kraanwater maximaal 494,58 euro
  • alleen verwarming maximaal 247,29 euro
  • lauw kraanwater maximaal 269,18 euro
  • warm kraanwater maximaal 247,29 euro
  • koude, koeling in warmte en koudeopslag maximaal 244,18 euro

Ennatuurlijk mag niet over deze tarieven heen gaan.

Waar staat de 67% voor?

U hoort vaak over een maximale stijging van 67%. Dat komt omdat de ACM heeft berekend dat de kosten voor warmte van een gemiddeld huishouden in 2022 met 67% stijgt. Een gemiddeld huishouden betaalt in 2022 maximaal 2.542 euro voor de aansluiting en het gemiddeld verbruik. In 2021 waren deze maximale kosten maar 1.523 euro. De 67% is dus geen wettelijk maximum.

Het maximumtarief voor iedere GJ is gestegen van 25,51 euro naar 53,95 euro. Dit is meer dan 67%. De vaste kosten stijgen minder. De stijging hangt daarom veel van uw verbruik af.

De ACM heeft de vergoeding van de overheid niet meegerekend. Uw warmterekening van 2022 valt daarom wat lager uit. De overheid geeft in 2022 een korting op de energiebelasting van ongeveer 400 euro per huishouden. En gemeenten geven een extra vergoeding van 200 euro aan huishoudens met een laag inkomen.

Waarom zijn de tarieven flink verhoogd?

In de wet staat hoe de ACM de maximale warmtetarieven moet berekenen. De ACM mag deze tarieven niet verlagen. De ACM heeft warmteleveranciers gevraagd om de tarieven te verhogen alleen als dat nodig is. Warmteleveranciers mogen deze situatie niet gebruiken om meer winst te maken. In de wet staat dat de warmtetarieven aan de gasprijs zijn gekoppeld. De ACM moet de gasprijzen opnemen in de berekeningen. Het gas is nog nooit zo duur geweest. Daarom zijn de warmtetarieven flink gestegen.

Veel warmteleveranciers gebruiken gas en elektriciteit om warmte op te wekken. Gas en elektriciteit zijn veel duurder geworden. Daarom maken deze warmteleveranciers hogere kosten. Andere warmteleveranciers gebruiken aardwarmte of andere technieken om het water te verwarmen. Door de hoge gasprijzen krijgen ze minder subsidies. De gevolgen van de stijgende prijzen verschillen voor iedere warmteleverancier.

Daarom wil de ACM de maximale warmtetarieven berekenen op basis van de kosten van de warmteleveranciers. En niet meer op basis van de gasprijzen. Hiervoor moet de Warmtewet veranderen. Er komt een nieuwe Warmtewet aan (Wet collectieve warmtevoorziening). Pas als die wet ingaat, kan de ACM de warmtetarieven op deze manier berekenen.

jtrommelen
door jtrommelen - Jan 12, 2022 om 13:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hierover een melding gemaakt bij de ACM. Je krijgt een soort standaard antwoord. En het lijkt er erg op dat de ACM veel meer is gericht richting de leveranciers dan naar de consument. ZIj vinden dat de er nog geen 67% verhoging is, Terwijl dit wettelijk was afgesproken. Echter is er nog een ander probleem: Ennnatuurlijk beroept zich op de Warmtewet die echt nergens over gaat, en beweert dat ze ook gas gebruiken, maar dat is veel minder dan ze beweren. Het kabinet zou bezig zijn met een nieuwe warmtewet, al verwacht ik daar helemaal niets van. Immers, ze vergaderen meer dan ze uitvoeren.
Er is ook een petitie over de warmtetarieven en als er meer dan 25.000 ondertekeningen zijn kan er echt actie worden ondernomen. Klik op deze link en teken zoveel mogelijk. Het wordt tijd dat de macht van de energiereuzen wordt gebroken.
https://petities.nl/petitions/de-tariefverhogingen-van-ennatuurlijk-zijn-onacceptabel/signatures/23851712?locale=nl

Iv
door Ivo W Jan 12, 2022 om 21:26
729 Antwoorden / Vragen

Zucht.

Nee er is geen "maximaal 67% verhoging" afgesproken.

Een leverancier die vorig jaar €5,- per GJ rekende, mag dit jaar gewoon €50,- per GJ rekenen. Een verhoging van 1000%, die gewoon wettelijk is toegestaan, want dit jaar ligt het maximumtarief per GJ boven de 50 euro.

Het genoemde getal van 67% is de verhoging van de totale rekening inclusief vastrecht bij een gemiddeld verbruik in geval de leverancier zowel vorig jaar als dit jaar het wettelijk toegestane maximale tarief rekent. Op veruit de meeste mensen is een verhoging van 67% niet van toepassing. Enerzijds omdat veel warmteleveranciers niet exact de wettelijke maximumtarieven rekenen. Anderzijds omdat bijna niemand precies een 'gemiddeld verbruik' heeft.