du
door dutchaidan Apr 13, 2011 om 23:01
Huishouden & energie

Knopje aan of uit bij opladen solar lamp?

Ik heb solarlampjes gekocht inclusief oplaadbare batterij nu zit er een aan en uit knopje op, betekent dit dat ik ze overdag op uit moet zetten, zodat de lampjes opladen en ze 's-avonds handmatig weer aan moet zetten om ze te laten branden?
Of kan ik ze gewoon doorlopend op aan laten staan?
Mij leek de grap van de lampjes dat ze zelf op een gegevn moment gaan branden.

79436 6 Rapporteer

freya
door freya - Apr 13, 2011 om 23:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dutchaidan,

Ik heb dergelijke lampen niet, maar ik kan mij voorstellen dat er géén automatische lichtsensor in zit die de lamp bij 'donker' automatisch inschakelt en dat je de lamp dus 'met de hand' in moet schakelen. Laat je die schakelaar overdag dus op 'in' staan, dan wordt er wel opgeladen, maar brandt de lamp ook en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Dus overdag 'uit' zetten en 's avonds 'in' schakelen. Maar zat er bij de lamp niet een papiertje met wat uitleg?

m.vr.gr. Freya

du
door dutchaidan - Apr 13, 2011 om 23:49
10 Antwoorden / 7 Vragen

@Freya Bedankt voor je reactie, voor mij is het ook de 1e keer dat ik zo'n lamp heb, maar er zat niet echt een beschrijving bij, maar pictogrammen waarop stond getekent dat ie de 1e keer zo'n 8 uur moest opladen met t knopje op uit.
Maar jouw redenering had ik eigenlijk ook wel, ik had altijd begrepen dat het alleen met licht en donker werkte en niet met aan en uit knopjes.

m.vr.gr. Aidan

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2011 om 00:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag dutchaidan,
Ik heb al sinds jaar en dag solarlampjes en heb de knopjes altijd, dus onafgebroken, op aan staan. Ze gaan dan vanzelf aan als het donker wordt. Je kunt dat ook zien als je als het licht is en je je hand op/boven het zonnepaneeltje houdt (als de batterij opgeladen is). Je kunt ze ook opladen onder een gewone lamp. De batterij(en) ervan kun je in de meeste gevallen ook in een gewone oplader opladen.

vr.gr.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 14, 2011 om 00:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ dutch:

Hier krijgen we een grotere opbrengst uit zonnecellen wanneer we deze onder een hoek van ongeveer 35 ° t.o.v. het horizontale vlak naar de zon in het zuiden laten kijken. Ze staat om 13:42 zomertijd in het zuiden. De hoogste opbrengst krijg je wanneer je zonnepanelen steeds optimaal op de zon gericht houd. Dus meedraaiend en eleverend.

De zonnecelletjes in die lampjes "kijken" recht omhoog, terwijl de zon boven de evenaar in een boog voor ons langs gaat. In een boog, omdat ze voor ons "opgaat" in het (N)Oosten en via zuid onder gaat in het (N)Westen.

De opbrengst van de zonnepaneelcelletjes is daardoor zo gering dat de stroom voor een schemerschakelaar in onze breedtegraden al een redelijke belasting voor het accuutje is, dus die eerste zal er niet in zitten. Dat betekent dat je ze met de hand uit en aan dient te schakelen. Zie daarvoor ook de gebruiksaanwijzing.

Naar mijn mening zijn deze lampjes niet echt geschikt om op onze breedte- en lengtegraden te gebruiken. We hebben een zeeklimaat en dat levert redelijk veel regen op. Ze zijn "beter" op hun plek in zuidelijker landen met een landklimaat, als je ze tóch wilt kopen.

Hardware ERror MAN.

de motormuis
door de motormuis - Apr 14, 2011 om 09:03
598 Antwoorden / 13 Vragen

het antwoord van aurora1 klopt helemaal.Ik heb ook verschillende setjes van zo'n lampen in de tuin staan.De knopjes staan altijd op aan.Lampjes laden overdag en gaan als het donker word vanzelf aan.Branden overdag niet !!!
Na de winter laad ik ze meestal een keer op in de oplader,dit omdat in de winter veel minder licht intensiteit is als in de zomer en dan de batterijen dus minder opgeladen zijn.
Er zitten oplaadbare batterijen in van 1.2 volt en 600 mah.
In enkele modellen lampen zitten ooit kleinere batterijtjes,geen AA, dus die passen dan niet in de normale lader.

Groeten.

du
door dutchaidan - Apr 14, 2011 om 22:34
10 Antwoorden / 7 Vragen

Allemaal bedankt voor het reageren! Ik heb er wat van opgestoken!

Aidan