Li
door Liedia Aug 18, 2019 om 16:42
Huishouden & energie

Koelkast deur gaat even open en dicht na sluiten vriezer.

Sinds kort heb een nieuwe koelvriescombinatie van Bosch met No Frost systeem.
Na 2 weken kwam ik er achter dat, als ik de vriezer deur sluit de koelkast deur even open en dicht gaat. ( andersom gebeurt het ook maar dan gaat de vriezerdeur minder ver open als de koelkast deur. )

Ik heb direct contact opgenomen met de winkel en de verkoper vertelde mij dat dit normaal was en komt door de luchtstroom bij een no frost systeem die naar boven of onder wordt gedrukt bij het sluiten van de deur.
ik kan dit niet zo goed geloven en als het waar is vind ik het heel raar dat voortdurend de ijstkast even open gaat en dicht.
Ik heb dit ook duidelijk gemaakt aan de verkoper en er is een monteur langsgeweest, die wist ook niet helemaal wat het was tot ik vertelde wat de verkoper mij vertelde.
We hebben de ijskast wat gesteld zodat deze een beetje naar achter helt zodat de deur niet open kan blijven staan.
Helaas valt deze nu helemaal wijd open de verkeerde kant op.
Ook is de indeling van de ijskast totaal vreemd daar ik er niet eens een kan water in kan zetten zonder de halve inhoud van bakken en rekjes uit te halen . De flessen moeten in een flessen rek maar daar past de 1,5 liter limonade fles na forceren nog maar net in
Ook is mijn vraag of ik daar op terug kan komen. De inrichting is totaal vreemd.
Klopt het verhaal van het no frost systeem .

7522 14 Rapporteer

ne
door neodutchio - Aug 18, 2019 om 16:52
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De indeling heeft u van te voren kunnen zien, daar kunt u achteraf niet meer op reclameren.

Als u de deur dicht doet van de koelkast, dan krijg je luchtverplaatsing. Bij het dichtdoen van de deur duw je dus ook de lucht naar binnen toe. Die lucht moet ergens naar toe. Als je de deur opentrekt zal je zien dat de deur van vriezer iets naar binnen komt. Zo is er B.V. een automerk waarbij de ramen een klein stukje opengaan als je de deur open en dicht doet. Dit om te voorkomen dat er druk in de auto komt, of dat de auto zich vacuüm trekt. Als ik de tussendoor naar de gang hard opentrek, dan hoor je ook de voordeur.
Dit zijn allemaal normale verschijnselen.

Veder hoort de koelkast gewoon waterpas te staan. De deur kan wat bewegen, maar het mag niet zo zijn dat deze open gaat staan.

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2019 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar blijft die lucht dan bij een koelkast met één deur? Er zit een water afloop in die koelkast, ruimschoots voldoende om overtollige lucht af te voeren.

ma
door malty Aug 18, 2019 om 18:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ben wel benieuwd naar dat automerk.

ne
door neodutchio Aug 18, 2019 om 21:10
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Audi TT als voorbeeld.

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 10:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat van de luchtverplaatsing begrijp ik op zich wel, maar vooralsnog heb ik nog nooit een koelvriescombinatie  gehad die heel even open en dicht gaat.
De deur heb ik laten stellen zodat hij niet perongeluk open blijft staan. Ik zal even langsgaan bij de winkel omdat dit weer opnieuw te laten stellen.

wat betreft de indeling, ik heb deze uit de online voorraad besteld omdat die niet in de winkel stond waardoor ik de indeling niet heb kunnen zien.

ma
door malty Aug 19, 2019 om 11:36
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de audi TT met de frameloze ramen kan ik me dat nog wel voorstellen.

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2019 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag aannemen dat u een gebruiksaanwijzing heb. Het verhaal lijkt mij persoonlijk onzinnig, want ik kan mij niet voorstellen dat de ruimte van de koelkast verbonden is met die van het vriesgedeelte.

Maar zet het type hier eens neer, zodat we beter kunnen kijken.

Een koelkast moet waterpas staan. Dus achterover laten hellen is niet goed.

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 10:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het type nummer is Bosch KGN34VL35

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 10:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik tevens het hele internet afgestruind maar kon hierover helaas niets vinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2019 om 17:10
16777 Antwoorden / 202 Vragen

In deze volg ik de reactie van @TIJGER1 in die zin dat het mij voorkomt dat de verkoper aan u 'een broodje aap' verkoopt met zijn 'NO FROST redenering.
Dat als oorzaak kan slechts plaats vinden als er in uw koel/vreiskast een directe verbinding is tussen beide ruimtes en dat lijkt mij dat dat niet het geval zal zijn.
Maar ik ken uw type koel/vreiscombinatie niet exact.
De verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product maar in deze kwestie kan het m.i. geen kwaad dat u zelf contact opneemt met de service afdeling van Bosch en/of navraag doet bij een andere witgoedleverancier.

Let wel op dat uw combinatie als ook al gezegd altijd waterpas moet staan en als dat niet het geval is door het door u zelf wijzigen van de afstelling kan dat reden zijn dat de oorzaak aan u wordt verweten (onjuist gebruik).

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 11:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het type nummer heb ik vermeld bij @tijger1
ik ga zeker contact opnemen bij met de service afdeling maar wil eerst exact weten wat mijn rechten zijn, en/of ik ongelijk heb. Ik laat ze ook zelf de ijskast waterpas zetten.

tenormin
door tenormin - Aug 18, 2019 om 17:19
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Moet absoluut niet mogelijk zijn wat u beschrijft. Vriezer deur sluiten en koelkast deur opent zich vanzelf even? Nooit gezien, zeker niet bij no frost. Er klopt gewoon iets niet, dus terug naar de winkel waar u hem heeft gekocht. Over de indeling kan geen misverstand bestaan; die heeft u immers gezien en gekozen?

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 11:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inhoud ijskast niet gezien, online gekocht

tenormin
door tenormin Aug 19, 2019 om 13:15
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Wel, dan had u de combi gelijk moeten retourneren, binnen de 14 dagen. Want de indeling beviel niet, wat dus wel binnen 14 dagen moet zijn geweest. Daarna dus dat gekke gedoe met de deur.

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 16:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helder.
De deuren heb ik binnen 14 dagen gemeld bij de verkoper en daarna is ook direct een monteur langsgekomen . Bij hem heb ik ook gemeld dat de indeling nergens op slaat.

tenormin
door tenormin Aug 19, 2019 om 18:58
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, maar daar kan een monteur niets aan doen.

ma
door malty - Aug 18, 2019 om 18:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat de deurscharnieren niet goed afgesteld zijn.
U zult nu weinig kracht nodig hebben om de deuren open te maken
Was het een Bosch monteur of een monteur uit de winkel die naar het probleem heeft gekeken, kan me niet voorstellen dst het een Bosch monteur was?
En dan ook nog de koel/vries kast een beetje naar achteren laten hellen als oplossing, ongelooflijk wat een prutser.
Ik zou toch maar eens Bosch contacten over dit probleem.

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 11:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga zeker contact opnemen na alles helder te hebben.

panter22
door panter22 - Aug 18, 2019 om 18:21
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb  zo'n koel vriescombinatie van Bosch ca 5 jaar en er is nog nooit een deur spontaan open en dicht gegaan.
Wat die verkoper zegt is onzin. Maar de kvc staat wel waterpas.
De bezorgers letten daar niet op, als een apparaat maar niet wiebelt, dan zijn zij tevreden.
Als je de deuren openmaakt, gaat dat erg soepel of moet je er wel even aan trekken? Misschien zitten er te weinig magneten? in de deuren.
Het systeem wordt ook wel low frost genoemd door de glazen platen in het vriesgedeelte. Er komt niet zo'n dikke laagijs in. Voor de rest is het een gewone kvc.

justmeagain
door justmeagain Aug 19, 2019 om 00:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

@panter22
Lowfrost en no frost zijn niet hetzelfde.

panter22
door panter22 Aug 19, 2019 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is weer een stukje moderner zie ik nu. Je hoeft de kvc nooit meer te ontdooien.

tenormin
door tenormin Aug 19, 2019 om 14:22
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Klopt.

mi
door miepje58 - Aug 18, 2019 om 19:16
208 Antwoorden / 6 Vragen

Wij hebben dezelfde, sinds kort. Geen enkel probleem met de deuren. De indeling is even wennen, komt omdat die fantastische groentela groter is. Maar dat hadden wij van te voren gezien en het is geen probleem. We hebben zelfs ruimte over. Je koopt toch geen koelkast zonder hem uitgebreid te gaan bekijken?

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 16:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had een koelkast uitgezocht in de winkel maar kreeg toch spijt van de inhoud van de vriezer. Online ben ik op zoek gegaan naar een ijskast met een grotere inhoud vriezer. Ik ben terug gegaan naar de winkel en heb deze als het ware omgeruild, en dus niet gezien.
ik had van te voren ook niet kunnen vermoeden dat heel veel niet past. Ook de limonade fles past niet in de deur zonder daar ook weer een rek uit halen. Inmiddels zijn bijna alle rekken eruit.

aurora1
door aurora1 - Aug 18, 2019 om 22:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat verhaal van de winkel klopt niet. Er is iets niet in orde met deze combinatiekast, dus weer terug naar de verkoper gaan om te katen oplossen.
En een koelkast/ combinatiekast  moet altijd waterpas staan.
De indeling had u vooraf kunnen zien dus daar moet u achteraf niet over klagen: u heeft de kast met die indeling zelf gekozen.

gerbera
door gerbera - Aug 18, 2019 om 22:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De verkoper kletst maar wat, dit mag niet gebeuren. . Als een van de deuren open gaat als u de ander sluit betekend dat er ergens een "open" verbinding onderling is. Door de luchtdruk bij het sluiten van een deur kan dan de ander opengedrukt worden.  Probeer eens beide deuren gelijktijdig te openen, gaat dat moeilijker dan afzonderlijk is er ergens een "open" verbinding tussen beide delen. Dit heeft totaal niets met het zgn nofrost-systeem te maken wat dat werkt uitsluitend in de friezer en heeft geen verbinding met de koelkast.

ma
door malty - Aug 18, 2019 om 23:32
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zet uw vraag eens op het forum van klusidee, die worden daar ook beantwoord door servicemonteurs.
https://www.klusidee.nl/Forum/witgoed-en-bruingoed-f18.html

Li
door Liedia - Aug 19, 2019 om 10:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het type nummer van de ijskast.

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2019 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u de gebruiksaanwijzing goed doorgelezen hebt.

https://www.gebruikershandleiding.com/Bosch-KGN34VL35/preview-handleiding-857055.html

Vanaf bladzijde 73 in het Nederlands.

Heb een stukje gelezen. U schijnt in de kast ventilatieopeningen dicht en open te kunnen zetten. Wellicht heeft dat spookgedrag daarmee van doen?

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 11:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga gelijk kijken @tijger.

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 11:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas, nog steeds gaat de deur open en dicht . Ook na het open zetten van de ventilatieopeningen

brainless
door brainless - Aug 19, 2019 om 11:44
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een amerikaanse koelkast van Samsung (ook met no frost) en deze heeft daar geen last van.
Alleen als de deur niet helemaal sluit omdat er wat teveel uitsteekt.
Indeling heeft u zelf kunnen zien/beoordelen; wat voor de 1 handig is, is voor de ander juist ideaal.

Als je flessen in de deur moet forceren kan er voor zorgen dat de deur niet meer helemaal goed sluit.
Kun u niet de planken anders indelen zodat u wel ruimte heeft voor een kan water?
Wij hebben er 1 uitgehaald en de rest iets verzet qua hoogte, zodat wij grotere flessen/pakken/pannen rechtop kunnen zetten op 1 plank.

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 12:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben hem geheel aan het ombouwen. Niets is meer hetzelfde.  Er heeft iemand op de ontwerpafdeling zitten slapen en geen rekening gehouden de grote van flessen. Nu is bijna alles eruit, dat zal toch niet de bedoeling zijn .
ik ga deze week even terug naar de winkel voor overleg.

lo
door lovewinnie - Aug 19, 2019 om 14:38
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een kenwood Amerikaanse koelkast met ff getest.
Hier is het indd als ik koelkast sluit vriezer keer open en weer dicht gaat. Nooit opgevallen.
Vriezer open en weer dicht is dat bij de koeling ook maar stuk minder.
Zal dan indd wel horen. No frost systeem en hebben hem nu 2mnd.

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 16:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent de eerste die het zelfde heeft als ik ????. Of dit klopt is inderdaad mijn vraag.

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2019 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schiet lekker op elke keer verse warmere lucht er in.

Voor de Ts. Ik zou ook Bosch maar eens bellen met die vraag over dat gespook.

Li
door Liedia Aug 19, 2019 om 16:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Precies, het is maar heel even maar toch telkens opnieuw . Lijkt me vreemd in tijden van energie bezuinigingen toch.
Als ik alles helder heb ga ik even langs bij de winkel.

lo
door lovewinnie Aug 20, 2019 om 09:25
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je email. Kan ik filmpje sturen. Kun je het zien. Jezus. Heb wat vetrouwen in de mens.
Als ik de koelkast deur sluit gaat vriezer open en meteen weer uitzicht zelf dicht. Klein stukje. Niet storend en nooit eerder opgevallen.
Andersom dus vriezer open en dicht gebeurd dat ook bij de koelkast maar minder zichtbaar

tijger1
door tijger1 Aug 20, 2019 om 09:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft dat met vertrouwen in de mens hebben van doen?

lo
door lovewinnie Aug 20, 2019 om 09:57
1205 Antwoorden / 1 Vragen

Ze typt letterlijk

Je bent de eerste die het zelfde heeft als ik ????. Of dit klopt is inderdaad mijn vraag.

Ja het klopt. Mijn koelkast doet dit ook. Of dat zo hoort geen idee. Nooit eerder opgevallen. Staat er toch al z'n 2 mnd