jm
door jmulder40 Mar 10, 2006 om 18:01
Huishouden & energie

Koelkast met verwarming

Wie heeft er ervaring met een koelkast waar een verwarmingselement in zit??

Onze koelkast heeft last van overtollig condenswater en dit type koelkast is al 8x vervangen.Waar al het water weg komt is mij een raadsel want onze keuken heeft een vochtigheidswaarde van 25-30%.

Volgens Etna Home Products komt dit door de gehaktballen(3 stuks)die onafgedekt in de koelkast lagen en zodoende het vet via de achterwand op het water kwam en zodoende moeilijk kon verdampen! Nu hebben ze besloten om een verwarmingselement in te bouwen zodat het water beter verdampt.Ik heb een energie zuinige koelkast en nu komt daar een verwarmingselement bij en dat gaat ook niet zonder kosten. Moet ik dit accepteren?Ik heb al 4 jaar problemen met alle inbouwapp.mijn geduld is na zo lange tijd wel op.Wie heeft er goede raad??

3509 5 Rapporteer

de
door devleut - Mar 12, 2006 om 02:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

u hebt waarschijnlijk een NOFROST systeem. hiervan uitgaande zult u geen ijs of rijpvorming in uw koel of vriegedeelte hebben. het klinkt msschien tegenstrijdig, maar daarvoor zorgt een ingebouwd verwarmingselement. wanneer deze kapot is of niet werkt, krijgt u inderdaad een partij water i n de koelkast. conclusie: het verwarmingselement doormeten of vervangen. met vriendelijke groet, devleut

jm
door jmulder40 - Mar 12, 2006 om 20:11
6 Antwoorden / 2 Vragen

geachte heer/mevrouw devleut

Misschien niet juist omschreven maar ik had een koelkast zonder vriezer en zonder verwarmingelement.

En ter aanvulling: eerder is er een ander merk koelkast geleverd maar deze was 30 ltr.kleiner en dat was voor ons geen compensatie alhoewel deze koelkast geen lekkage vertoonde.

Bij de aanschaf hadden wij juist gekozen (i.v.m.onze kinderen)voor een grotere koelkast.Dus een kleinere en goedkopere  was voor ons niet acceptabel.

he
door henri1942 - Mar 27, 2006 om 15:27
43 Antwoorden / 2 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo J. Mulder,

Water in een koelkast bij de achterwand is normaal, dit moet echter wel afgevoerd worden naar de motor waar het in een kunststiof bakje wordt opgevangen en verdampt. Voor wat betreft het verwarmingselementje het volgende:(is een beetje technisch maar anders is het niet goed uit te leggen)

Een koelkast met een klein verwarmingselementje lijkt vreemd toch is dit niet zo. Bij zogenaamde dubbeldeurskoelkasten(dat wil zeggen met één motor(compressor) voor zowel het koel- als het diepvriesgedeeltewordt dit bijna altijd toegepast. De koeling begint in het diepvriesgedeelte en gaat dan naar het koelgedeelte. In het koelgedeelte is de thermostaat gemonteerd. Via deze thermnostaat wordt ook de temperatuur bepaald in het diepvriesdeel. Het probleem bij deze koelkasten is de omgevingstemperatuur, wanneer namelijk de omgevingstemperatuur in de ruimte waar de kast staat te laag wordt ontstaan er problemen met inwendige temperatuur van het diepvriesdeel en ook de koeling maar in mindere mate. De achterwand(verdamper) van de koelkast ontdooit automatisch dus wordt eerst -20 graden en wanneer de koeling stopt zal de temperatuur stijgen. Voor het automatische ontdooiproces moet  op de plaats waar de zogeaamde voeler van de thermostaat is gemonteerd een temperatuur van plus 5 graden worden gemeten. Wanneer nu de omgevings(ruimte)temperatuur 15 graden Celcius of lager is dan duurt dit ontdooiproces zolang dat de temperatuur in de diepvries te hoog wordt. Het stijgen van de temperatuur in de koelkast wordt namelijk bepaald door de omgevingslucht die door de kast isolatie en tijdens het openen van de deur in de kast dringt. Wanneer dit dus te lang duurt omdat er te weining warme lucht in kast komt doordat de omgevimgstemperetuur te laag is zal de motor niet inschakelen en daardoor geen koeling wordt gerealiseerd.

Wat men nu uitvoerd is dat men een klein verwarmingslementje( ca. 6-8 watt) op de achterwand monteert. Als de motor niet werkt is dit elementje in bedrijf en zal zorgen voor een snelle ontdooiing van de achterwand en de motor zal weer normaal in- en uitschakelen met als positief gevolg een goed werkende koelkast maar ook en dat is het belangrijkste een goed werkende diepvries.

Wat men ook toepast is dat men tijdens het ontdooiproces van de achterwand de binnenverlichting op halve kracht werken, dit is echter minder effectief. Controleer de omngevingstemperatuur waar de kast staat en zorg ervoor dat deze boven de 16 graden Celcius is Het heeft dus niets met No FRost te maken alleen met systeem van uw koelkast. Missschien dat het lukt om de kast om te ruilen al dan niet met bijbetaling voor een kast met twee monteren Spreekt uw leverancier daar op aan en hou vol.

Veel succes henri1942

jm
door jmulder40 - Mar 27, 2006 om 19:28
6 Antwoorden / 2 Vragen

Geachte henri1942

Bedankt voor de reactie  wat betreft de technische omschrijving.

Mijn koelkast zou afgl.vrijdag worden gerep.maar door omstandigheden van de monteur word dit een week later.

Teleurgesteld en ....heb ik voor de zoveelste keer contact met ETNA home products gehad en krijg een deze dagen een antwoord wat betreft terug name koelkast en geld terug.

Omdat ik al 4 jaar problemen heb met deze koelkast hoop ik dat de berekening wat betreft afschrijving enz. niet over de volle 4 jaar gaan want dan blijft er niet veel over.Geld gaat het toch kosten maar na 4 jar mag het wel een keer positief worden.

de
door devleut - Mar 27, 2006 om 19:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

uit mijn ervaring weet ik dat er verwarmingselementen gebruikt worden in zo genaamde ' no frost '' systemen. daarin is de binnenwand danook droog, o o k in het vriesgedeelte g e e n ijs !!! verder kan ik mij er niets maar danook n i e t s bij voorstellen om een verwarmingselement in een ander systeem te gebruiken. wellicht een vraag voor de consumentenbond ?! sukses ermee en vriendelijke groet, devleut