Ma
door Marge Zonnebloem Apr 22, 2019 om 01:06
Huishouden & energie

Kooklucht van de buren

De situatie is alsvolgt:

Ik woon in een jaren-30 rijtjeshuis.

Nu heeft de buurvrouw onlangs een nieuwe keuken en op de eerste etage daarboven de badkamer laten vervangen. Het hele plafond en de vloer tussen keuken en badkamer idem. Een ingrijpende verbouwing van 2 maanden. Maar inspirerend mooi geworden. Maar …

Nu ruik ik vanaf die tijd regelmatig de badkamerluchtjes van de buurvrouw op mijn aangrenzende badkamer. Maar storender nog is dat regelmatig de kooklucht van de buren in mijn gang en trappenhuis staat. Ik heb het aan haar gemeld, maar zij weet ook niet waar dat aan ligt en wil de bouwers er wel naar laten kijken. (NB is is een superlieve buurvrouw die er echt open voor staat). Aan de nieuwe afzuigkap kan het niet liggen, want die werkt zo dat ie juist de lucht zuivert en weer terug in haar kamer blaast. Maar ik ben bang dat de bouwers ergens een gat in de gescheiden rookkanalen hebben gemaakt om die afzuigkap te plaatsen. Anders kan ik het niet verklaren. Ik heb het puin in ons rookkanaal horen vallen.

Met de buren delen we een schoorsteen waarin ieder afzonderlijke rookkanalen. Er staan vier pijpjes op.

Ik zou graag een advies willen hoe ik dit moet onderzoeken en wat er aan te doen. Alvast bedankt voor een reactie.

9514 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2019 om 08:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er moet dan bij die verbouwing toch flink iets mis gegaan zijn.

En waarom een wasemkap die de lucht weer terugblaast, als er een rookkanaal is?

En heeft ze dan een ventilator in de badkamer aangesloten op het rookkanaal?

De buurvrouw moet die verbouwers maar terug laten komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 22, 2019 om 09:30
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt er inderdaad op dat de afzuiger uit de keuken nu verbinding heeft met een ander afvoer kanaal of kanalen.
Het betekent ook dat de recirculatiekap gewoonweg niet goed werkt. De mogelijkheid bestaat dat de afzuiging in de badkamer in verbinding staan met andere kanalen en vanuit de badkameer lucht woredt afgezogen.

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2019 om 14:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Laat die verbouwers het oplossen. Zij hebben kennelijk fouten gemaakt.

Ma
door Marge Zonnebloem - Apr 22, 2019 om 15:59
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ja het lijkt er inderdaad op, dat de de bouwers iets fout hebben gedaan. Maar denken jullie dat het helpt als ik hen teruggroep? Ik verwacht niet dat ze de boel weer open gaan maken om te controleren of ze alles goed gedaan hebben. Ik denk dat ze het maar een rare klacht vinden en bij de opdrachtgever werkt alles goed en is het mooi. Mijn vraag is: Hoe kan ik dit zelf laten onderzoeken?

gerbera
door gerbera - Apr 22, 2019 om 16:25
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Bij een recirculatie afzuigkap heeft het geen enkele zin deze op een afvoerkanaal aan te sluiten. Deze zuigt de "kooklucht" op en blaast via koolstoffilters de "schone" lucht er weer uit. Mogelijk heeft de buurvrouw de kap op een te lage stand staan waardoor een deel van de kooklucht zich door de woning verspreid. Zelf zal ze daar geen erg in hebben omdat ze in diezelfde kooklucht bezig is. Andere mogelijkheid is dat de filters niet of niet goed geplaatst zijn. Wat de badkamer betreft zou het best kunnen dat beide op eenzelfde afvoerkanaal zijn aangesloten hetgeen bij aangrenzende bad/toiletruimtes niet zo vreemd is. Heeft de buurvrouw er een ventilator geplaatst, die er voorheen niet zat, dan verklaard dat, door overdruk, de lucht in uw badcel. U zou dan een afsluitbaar (schuif)rooster kunnen aanbrengen welke u bij het gebruik van uw badcel open kunt zetten. U heeft het over een rookanaal waarvan u denkt dat deze wordt gebruikt als afvoer maar van wat? zou het de afzuigkap wezen, wat dus niet nodig is met haar type kap, dan kan de lucht er alleen maar uitkomen als het kanaal ook binnen uw ruimte open is.

mo
door mof - Apr 24, 2019 om 14:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als er een gat in zit sie de rookkanalen verbindt zou het ook andersom moeten werken. Uw keuken en badkamerluchtjes zullen ook de buuvs huis intrekken.
Doe een specifieke test waar u beiden aan meewerkt. Kijk tevens wat er orecies is uitgebroken en waar evt de verbinding tussen beide kanalen is ontstaan.

1paul
door 1paul - Apr 25, 2019 om 08:41
3134 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt via een camera kijken waar het mis is gegaan, buurvrouw heeft waarschijnlijk nu ook een afzuiging in de keuken zitten naast de afzuigkap vermoed ik zomaar...

er zijn cameratje's die u in de verschillende pijpen kunt brengen om dan op een scherm te kijken wat er eventueel mis is, geef eerst de bouwer de kans om dit te doen willen deze helemaal niets stel dan uw buurvrouw formeel schriftelijk aansprakelijk, uiteindelijk is het haar verbouwing geweest en niet die van u, hoe lief ze ook is de kosten moeten dan ook bij haar komen te liggen...

gerbera
door gerbera - Apr 25, 2019 om 11:50
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een duidelijk verschil tussen een rookkanaal en luchtafvoer kanaal. Op een rookkanaal, in feite een schoorsteen, mogen geen afzuiginstallaties in welke vorm dan ook aangesloten worden. Daarnaast heeft de buur een circulatiekap die niet op een afvoer wordt aangesloten. Is hier sprake van een rookkanaal dan zou deze bij de TS een open verbinding met de gang en het trappenhuis  moeten hebben want daar ruikt deze de kooklucht. En een rook- en/of luchtafvoerkanaal uitkomend op de gang lijkt mij een zeer onlogische plaats.