ar
door arievandepas May 16, 2007 om 20:40
Huishouden & energie

Koolstoffilters

Hallo, ik ben in het bezit van een recirculatie afzuigkap (van Pelgrim),
deze adviseert om de 3 maanden de koolstoffilters van 26 euro per stuk te vervangen, maar is dit echt nodig?
Wie heeft advies?

47698 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 16, 2007 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het bedrijf zelf het adviseert om dat te doen , wie zijn wij omdat tegen dat advies in te gaan ?

labswans

ve
door verwijderd - May 16, 2007 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is deze afzuigkap aanges;oten op ee ncentrale afzuigventilator of ia hij zelfstandig  zonde aansluiting in gebruik. Als hij al in alleenstand word gebruikt dan moet hij dus de lucht die hij inde zelfde ruimte weer inblaast dus gereinigd worden daar zijn dus die joolstof filters.

Als zij dus vervangen moeten worden dan moet u dit merken aan de luchtjes die u gaat ruiken. Want om de 3 maanden ligt er ook aan hoeveel hij en hoe hij gebruikt wordt.

Vrdgrt zonder luchtjes Valerius

ve
door verwijderd - May 16, 2007 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo arievandenpas,

Het licht idd aan hoeveel je hem gebruikt.

Heb je avoer dan wordt de lucht d.m.v. een pijp naar buiten gevoerd.

Bij recirculatie
heb je geen afvoer naar buiten en wordt de lucht gefilterd door middel van koolfilters. Dus om een schone lucht te houden zul je die moeten vervangen wanneer ze vol zitten.

Bij vetfilters zijn er vaste filters die gemakkelijk uitneembaar zijn, zoals in de meeste modellen en die in de afwasmachine kunnen worden gereinigd.
In goedkopere afzuigkappen wordt vaak nog vilt gebruikt.
Dit vilten vetfilter moet regelmatig vervangen worden.
Er bestaan ook vilten filters met een vervangingsindicator

ve
door verwijderd - May 16, 2007 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

het grote nadeel van een recirculatie afzuigkap is het freqent vervangen van de koolstof filters.

het onderhoud ervan is dan ook een kostbare zaak.

het installeren van zo'n kap is goedkoop omdat er geen afvoerleiding hoeft te worden aan gelegt.

de aanschaf van een normale afzuigkap is hoger dan een recirculatiekap omdat er een afvoerleiding moet worden aan gelegt

het onderhoud is echter vele malen goedkoper en de meerkosten van aanleg zal al naar een paar jaar terug verdient zijn.

als een gemiddelde keuken 15 jaar mee gaat, bent voor het onderhoud bij een recirculatie kap  een kleine 1600 €  aan koolstof filters kwijt  gesteld dat er maar 1 in zit.

voor dat bedrag kun je ook een afvoerleiding laten aanleggen, en dan hou je nog heel wat over.

het is weer een typisch voorbeeld van slecht advies,slecht zelf onderzoek, klant is teveel koning en daardoor doof/blind voor een goed advies.

ve
door verwijderd - May 24, 2007 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maximaal 6 maanden mag een koolstof filter blijven zitten,  Daarna werkt deze echt niet meer afdoende, zowel bij veel of weinig gebruik.

Het actief kool neemt na 6 maanden uit de verpakking gehaalt te zijn bijna geen geur meer op. Dus bij veel gebruik is 3 maanden zeker niet verkeerd. De fabrikant neemt dan ook geen risico, zouden zij 6 maanden zeggen, komen er wellicht veel klanten met klachten dat geurtjes niet meer voldoende uit de lucht wordt gefilterd.

gr Ron