Onlangs hebben wij een nieuw behang laten aanbrengen op onze huiskamer muur. We hebben het behang bij een decoratiewinkel gekocht en laten aanbrengen door een professionele behanger.
Na het aanbrengen van het behang zagen we dat er lichte strepen van boven naar beneden op het behang zitten. De decoratiewinkel is komen kijken en heeft toegegeven dat er een productiefout in het behang zit. Daarop gaf hij aan gratis nieuw behang te leveren. tot zo ver alles goed.
Echter wil hij het aanbrengen van het behang niet vergoeden. Zijn motivatie is dat een behanger normaal gesproken altijd eerst drie banen plakt, een uur niks doet, om vervolgens de drie banen te beoordelen voordat hij verder gaat met behangen. Zijn conclusie is dat wij het behang eraf moeten halen en hij het behang wel wil aanbrengen voor het volle pond.
Mijn vraag: is dit reeel? Ik heb nog nooit gehoord en ook nergens op internet kunnen vinden dat het een regel is om eerst drie banen aan te brengen. Hij heeft verkeerd behang geleverd wat nu op mijn muur zit. Het ligt niet aan de manier van behangen maar aan het behang zelf. Dus vind ik dat hij en niet de behanger schuldig is en dus ook het opnieuw aanbrengen moet vergoeden. (en niet zelf hier nog op wil verdienen...)
Dit staat nog los van het feit dat het behang niet meer leverbaar is, wij een nieuw behang moeten uitkiezen terwijl andere dingen zoals gordijnen zijn afgestemd met het behang.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Ben geen professioneel behanger, maar wel al tig jaar amateur behangster. Als ik na een paar banen zie dat er iets mis is met het behang, ga ik echt niet door met behangen.
Ik begrijp uit je verhaal dat je zelf een behanger hebt geregeld. Die zou ik maar eens bellen over dit probleem.
Zijn motivatie is dat een behanger normaal gesproken altijd eerst drie banen plakt, een uur niks doet, om vervolgens de drie banen te beoordelen voordat hij verder gaat met behangen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt/ervaren. Zomaar een uur stilzitten tegen uurtarief ..........
De behangwinkel kan alleen verantwoordelijkheid nemen voor zaken waar zij invloed op hebben. Als zij ook het behangwerk hadden gedaan had je een betere kans gehad. Je zou het ook om kunnen draaien en stellen dat een behanger defecten in het product had moeten opmerken (tenzij het een hele subtiele productiefout is natuurlijk).
Ha ha, inderdaad ,een dwaas verhaal. Maar als die behanger een "beroeps " is dan zou hij toch hebben gezien dat er wat mis is / was met het behang ! En bent u tussentijds niet even wezen kijken ?
Ik denk dat je dit moeilijk kunt afschuiven op de winkelier. Deze heeft je iets verkocht dat niet goed was maar zorgt tegelijkertijd wel dat het probleem wordt opgelost. Zijn motivatie begrijp ik wel. Hij is namelijk niet verantwoordelijk voor het behangwerk, dat is de behanger!
[quote=mahadma schreef op donderdag 2 okt 2014, 17:22]Zijn motivatie is dat een behanger normaal gesproken altijd eerst drie banen plakt, een uur niks doet, om vervolgens de drie banen te beoordelen voordat hij verder gaat met behangen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt/ervaren. Zomaar een uur stilzitten tegen uurtarief ..........
Je hoeft ook geen uur stil te zitten om te constateren dat er een fout in het behang zit. Een paar stappen achter uit en even goed kijken, that's all. Maar ook topicstarter had het natuurlijk veel eerder kunnen zien.
Deze regel geldt voor alle doe-het-zelf-artikelen die je koopt. Als je een bad (bij een doe-het-zelf-zaak) koopt, deze laat installeren en later blijkt hij bv lek te zijn, dan zijn de uit en inbouwkosten ook voor de koper.
Een kleine toevoeging. De productiefout is een lichte fout. De zijkanten van het behang zijn net wat lichter dan het middenstuk.(volgens de winkel door de manier waarop het behang door de wals is gegaan). Als je twee zijkanten tegen elkaar aanplakt dan ontstaat er een soort lichtere baan. Toen het erop zat leek het net of het nog wat natter was en wat lijmresten bevatte. Zo'n soort lichtere kleur is het.
We dachten dus niet gelijk aan een een productiefout. Pas toen de winkel kwam kijken kwamen we hierachter. Mijn inziens lastig om dan de behanger de schuld te geven, en zeker met het verhaal van eerst drie banen plakken. Maar ik begrijp dat jullie dat anders zien.
[quote=brainless schreef op donderdag 2 okt 2014, 20:48]Deze regel geldt voor alle doe-het-zelf-artikelen die je koopt. Als je een bad (bij een doe-het-zelf-zaak) koopt, deze laat installeren en later blijkt hij bv lek te zijn, dan zijn de uit en inbouwkosten ook voor de koper.
Dit geldt voor alle zelf aangekochte artikelen. Eerlijk gezegd is dat onzin.
Kijk maar eens naar dit filmpje van de rechter Mr Visser klik HIER
De extra kosten van installatie komen wel voor de rekening van de verkoper, als het product ondeugdelijk blijkt.
Hoe het in uw geval zit, dat is lastig, want niet helemaal zeker is in hoeverre de behangers dit eerder hadden moeten ontdekken. Afhankelijk van wat u dit nu extra gaat kosten zou ik hier werk van maken. In ieder geval een redelijke vergoeding vragen aan de verkoper voor het extra werk. Het is niet alleen dat er een nieuw behang op moet, maar dit ondeugdelijke moet er ook nog eens af en dat is ook weer extra werk. (oud behang eraf halen vond ik persoonlijk altijd erger dan het behangen zelf).
U ziet, u staat niet helemaal alleen ;-)
Overigens heeft u niet de plicht om ander behang bij deze winkel af te nemen. Aangezien herstel of vervanging voor hetzelfde product niet mogelijk is, mag u ook uw geld terugvragen.
Verder moet u bedenken dat dit een forum met goed bedoelende vrijwilligers is, niet van juristen. Ik vraag me af wat ze zouden doen als ze zelf met zo'n situatie zouden worden geconfronteerd. Maar u vraagt: wat vinden jullie? En dan krijg je antwoorden die een mening weergeven.
Ik zou eens gaan buurten op een ander forum, stel daar gratis uw vraag klik HIER
Daar zitten juristen, wellicht kunnen die u verder helpen.
[quote=carola.83 schreef op maandag 6 okt 2014, 12:02]........Ik zou eens gaan buurten op een ander forum, stel daar gratis uw vraag klik HIER
Daar zitten juristen, wellicht kunnen die u verder helpen.........
Daar zit ook Alfatrion, is vlg mij helemaal geen jurist. (Hooguit hobby-jurist.) Dat weet ik, maar het merendeel is echt afgestudeerd en is nu voor beroep jurist of advocaat.
Ze hebben op 1 of 2 na, allemaal mr. voor hun naam staan en dat staat toch echt voor Meester in de Rechten.
U hebt in ieder geval recht op teruggave van het voor het behang betaalde geld. Dit is een ondeugdelijk product en de leverancier gaf het toe. Als u het voorstel krijgt om een ander behang uit te zoeken geeft de leverancier aan met u in zee te willen gaan om het te herstellen. Dan moeten ze ook de behangerskosten betalen voor het behang dat er nu op komt. Ik denk dat u kunt voorstellen om het afhalen van het door een productiefout verkeerde behang opgebrachte behang zelf voor uw rekening te nemen (dan kunt u ook beslissen of u dit er zelf ook afhaalt), en dat de leverancier het arbeidsloon voor het opbrengen van het nieuwe behang voor zijn rekening neemt.
De behangwinkel heeft slechte kwaliteit behang geleverd. Tenzij die kwaliteit zodanig slecht was dat u en/of de behanger dit meteen hadden gezien is de winkel verantwoordelijk voor de door u geleden schade.
De door u ingehuurde behanger kon niet weten of u het behang bewust met een foutje (bijvoorbeeld omdat dit in de aanbieding was) wilde aanbrengen, of niet. U kon de fout pas vaststellen nadat het behang was aangebracht.
De winkelier heeft slechte producten geleverd met vervolgschade en moet die vergoeden.
Als schilder/behanger geef ik de winkelier gelijk. De behanger moet ten alle tijden na 3 banen beoordelen of er fouten in het behang zit. Dit kan zowel kleur als dessin fouten zijn. Is dit het geval,dan niet verder plakken maar stoppen en de leverancier in kennis stellen! Deze zal dan ten alle tijden het materiaal vergoeden. Maar niet het arbeidsloon. Omdat deze behanger door is gegaan moet hij de consequentie aanvaarden van eigen schuld dikke bult!
uit uw vraag en eerdere reactie hierop begrijp ik dat het om een productiefout gaat waarvan pas duidelijk was dat het een productiefout was toen de decoratiewinkel aangaf dat het een productiefout was. De decoratiewinkel is bereid om u een nieuw behang uit te laten zoeken. Dat is netjes van de decoratiewinkel. U heeft zelf de keuze gemaakt om het behang door een professioneel behanger aan te laten brengen. De kosten hiervoor gaat de decoratiewinkel u niet vergoeden, niet meer dan logisch, u heeft die keuze gemaakt. Het aanbod van de decoratiewinkel vind ik dan ook zeer redelijk (de 3 banen plakken en dan 1 uur wachten is overigens wel lariekoek). De professioneel behanger valt denk ik ook weinig te verwijten. Pas toen de decoratiewinkel het zelf aangaf wist u dat het een productiefout betrof. U heeft wat dat betreft pech, met grote duidelijk zichtbare fouten in het behang was u beter af geweest (dan was het behangen wel gestaakt). Als u nieuw behang gaat uitzoeken dan zal dit moeten passen bij uw interieur. De keuze is aan u. Als de productiefout niet storend is kunt u er ook voor kiezen om het behang te laten zitten.
Deze vraag is nog eens gesteld op het forum dat ik in een eerdere reactie aangaf.
Dit was het antwoord van de jurist (een echte!)
" Dat zou u eens aan een behanger kunnen vragen of dat zo is [van die drie lagen]. Maar dan nog is de gevolgschade dan verhaalbaar op deze professionele behanger. En als de fout pas echt later zichtbaar is geworden had de professionele behanger het ter plaatse ook niet goed kunnen beoordelen, in dat geval is de gevolgschade wel voor de verkoper want het gebrek brengt met zich mee dat deze schade niet voorkomen kan worden door preventieve genoemde maatregel. "
Het begrip vervolgschade is een dubieus en rekbaar begrip. Als uw computer harde schijf defect raakt kun je de leverancier ook niet aansprakelijk stellen voor de verloren software en data.
Uw auto raakt onderweg naar het vliegveld kaduuk. Moet de dealer dan uw gemiste vakantievlucht vergoeden ?
De behang leverancier is verantwoordelijk voor de geleverde dienst, nl het leveren van behang. U had het ook zelf kunnen opplakken. Dat u het heeft laten doen is uw beslissing.
Dit is te vergelijken met een aankoop ergens ver buiten je eigen woonplaats. Gaat het kapot dan zullen de kosten voor het terug brengen ook voor je eigen zijn. Wel is het misschien mogelijk om de persoon die heeft behangen er op aan te spreken zeker als het een professional is had deze moeten kunnen weten dat hij eerst meerdere rollen behang had moeten afrollen. Dat de winkel nieuwe behang heeft laten uitzoeken is niet meer dan normaal dit is namelijk de verantwoordelijkheid die hij/zij draagt. Maar misschien komt u hier verder mee. https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/niet-tevreden-met-resultaat
de winkel is alleen verantwoordelijk voor het behang , helaas niet voor het aanbrengen van het behang want dat is niet gedaan door de winkel waar U het gekocht hebt maar dat heeft U zelf geregelt , daar bent U dus zelf verantwoordelijk voor
je kan ook de behanger niet de schuld geven van een fout in het behang want als die gaat behangen dan kan hij niet beoordelen of het behang zo hoort te zijn of niet want er zijn zoveel figuurtjes op een behang dat het niet meer te beoordelen is of het erin hoort te zitten of niet
Als je behang koopt en het niet door de desbetreffende firma laat aanbrengen kunt u van dit bedrijf ook niet verwachten dat ze de kosten (waar ze dus niet aan hebben verdiend) gaan vergoeden.
Dit is een gevalletje domme pech. En met een beetje coulance zorgt je behanger er voor dat hij het opnieuw plakt ( hij heeft immers de fout veel te laat opgemerkt of heeft doorgeplakt terwijl hij wist dat het niet goed kwam)
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten. Direc
...
Lees meer
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Lees meer
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht. je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer. Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing?
Lees meer
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee. Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen! Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer