To
door Tony675 Jun 15, 2019 om 17:18
Huishouden & energie

Kosten voor vervangen meter blokverwarming huurwoning

Mijn ouders huren een flatwoning (sociale huur) van de woningbouwvereniging. Er is blokverwarming aanwezig met metertjes op de verwarming aangebracht.

Begin dit jaar kregen ze bericht dat een meter niet kon worden uitgelezen en dat er een monteur zou komen.

Deze monteur is in februari dit jaar langsgeweest en heeft het metertje vervangen.

We dachten dat hiermee de zaak was afgedaan, maar tot onze verbazing ontvingen mijn ouders deze week (juni) een brief dat er een rekening komt voo deze metervervanging van ongeveer 200 euro. Navraag bij de woningbouw en het installatiebedrijf zeggen zij dat er een zegel was verbroken en daarom de gehele kosten op ons verhaald worden. We wisten niets van een zegel en de monteur heeft hier in februari niets van gezegd.

Kan dit zomaar in rekening worden gebracht?

9852 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2019 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk niet. En bericht dat die WBV dan ook maar. Dat uw ouders geen weet hebben van een zegel en dat de monteur daar ook niets over heeft gezegd en uiteraard dat uw ouders dat niet gaan betalen.

Blijven ze er over zeuren, ga dan naar het Juridisch Loket in uw woonplaats, of neem contact op met de Woonbond en laat u helpen.

To
door Tony675 Jun 15, 2019 om 17:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je advies. Het is gewoon oneerlijk van de woningbouw. Kan me voorstellen dat ze een rekening sturen als er bewust iets wordt vernield, maar hier gaat het om een metertje dat er al 12 jaar zit en ze niet eens wisten dat het kapot was.

Ze geven nu aan dat mijn ouders getekend hebben toen de monteur de meter heeft vervangen, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Daar vraagt zo'n monteur altijd om.

tenormin
door tenormin - Jun 15, 2019 om 17:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heb nog nooit een zegel gzien vroeger, toen ik die metertjes had van Ista. (Neem aan dat dit Ista is?). Dus volg het advies van @tijger1 op. Tenzij uw ouders aan dat ding hebben geprutst (wat ik niet aanneem).

To
door Tony675 Jun 15, 2019 om 17:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie. Ze hebben er zeker niet aan geprutst. Ze zijn al op leeftijd en wisten niet eens dat het meterje een zegel had.

tenormin
door tenormin Jun 15, 2019 om 18:32
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals ik al schreef @tony675: heb nooit zegels gezien op die dingen. Volgens mij is de WBV heel verkeerd bezig. Maar doe wat @tijger1 schrijft. Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 15, 2019 om 17:50
16774 Antwoorden / 202 Vragen

En vraag om het bewijs dat er een zegel zou zijn verbroken resp. waar die zegel dan geplaatst zou zijn.

Wie eist bewijst!

panter22
door panter22 - Jun 15, 2019 om 17:54
6599 Antwoorden / Vragen

Een monteur maakt meestal een werkbon waar je als huurder voor moet tekenen. Tegenwoordig op de tablet.
Hebben je ouders in februari getekend? Vraag eens naar de werkbon bij het installatiebedrijf.

To
door Tony675 Jun 15, 2019 om 18:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt.. ze hebben wel getekend toen de monteur klaar was, maar hebben hier zelf geen afschrift van ontvangen.

ha
door harrybre Jun 17, 2019 om 13:48
240 Antwoorden / Vragen

Ook als er digitaal iets opgemaakt en egtekend is, kan dat opgestuurd worden, neem ik aan.

marita5
door marita5 - Jun 15, 2019 om 18:40
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tony675 ,

Ik heb ook blokverwarming in de woning , metertjes zijn bij mij jaren geleden al veranderd .
Als het metertjes zijn die op de radiator zijn gemonteerd , zijn deze inderdaad verzegeld , maar ik zou niet weten hoe uw ouders de verzegeling kunnen verbreken .

Ps : was de monteur van Ista ?

Lees ook hier , klik op de rode regels .

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/reacties/item/warmtemeters-en-de-warmtewet-bij-blokverwarming/

In deze link wordt benedenaan vermeld , als de verzegeling verbroken is , de kosten voor uzelf / ouders zijn .

https://www.woonstede.nl/stookkosten

ma
door malty - Jun 15, 2019 om 19:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens bij die andere metertjes wat dat voor zegel is dan.

marita5
door marita5 Jun 15, 2019 om 19:04
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@malty , ik heb de metertjes , ik zie alleen een knopje en benedenaan een gleufje , waar waarschijnlijk het batterijtje inzit . Ik zou niet weten waar hier een verzegeling zit .

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2019 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het nog hele oude meters zijn, zat er vroeger een soort loodje aan, net als in de meterkast.

Maar als van dat ding alleen de zegel? hoe ziet dat eruit, verbroken zou zijn, waarom is dan de hele meter vervangen?

Dus protesteren.

tenormin
door tenormin Jun 15, 2019 om 23:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1. Het lijkt op een soort thermometer, ca 10 á 12 cm lang. Zelfs als de verwarming in de slaapkamer b.v altijd uitstond dan nog verbruikte dat ding best wel veel. Als er opgenomen moest worden, werd het ding eraf gehaald, in een box gedaan en nieuw dingetje geplaatst die dan weer blank was. Konden ze weer opnieuw meten. Nogmaals, heb zelf nog nooit een verzegeling gezien. Alleen, ik weet ook nog steeds niet of dit Ista was/is; daar heeft de TS nog geen antwoord op gegeven.

ro
door ron503 - Jun 16, 2019 om 09:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een tijd geleden dat de meter vervangen is en zou het kunnen zijn dat de monteur het verbroken zegel wel ter sprake heeft gebracht maar naar de achtergrond is verdwenen. Warmtemeters met een uitleesfunctie zijn standaard van een verzegeling voorzien maar die verzegeling hoeft niet echt zichtbaar aanwezig te zijn en zou een sticker die over een deel van de meter is geplakt kunnen zijn. Het verbreken van een zegel al dan niet opzettelijk is iets wat absoluut niet mag omdat er fraude met de meter gepleegd zou kunnen zijn. In het geval van een verbroken verzegeling zal de monteur dienen te bewijzen dat het zegel verbroken is en dat kan middels een foto die ter plekke van de meter wordt genomen en bij de werkbon wordt bijgevoegd. Uw ouders hebben een aankondiging ontvangen maar de rekening ansich nog niet dus lijkt het mij handig om die af te wachten en als daar niets over een met bewijs gestaafde verbroken zegel in te vinden is in verweer te gaan.

Iv
door Ivo W - Jun 17, 2019 om 09:56
728 Antwoorden / Vragen

In de jaarlijkse afrekening van de stookkosten zijn de kosten voor 'bemetering' reeds opgenomen. Uw ouders betalen dus al jaren voor tijdig onderhoud en/of vervanging aan de metertjes.

Een extra rekening mag dan ook alléén gestuurd worden indien er sprake van schade is als gevolg van schuld of ernstige nalatigheid van uw ouders. Een boodschap maanden later dat er een zegel verbroken zou zijn, lijkt me hier niet voldoende bewijs voor.

Zelfs verbreking van de één zegel na vele jaren gebruik in een woning waar meerdere soortgelijke zegels aanwezig zijn, lijkt me een discutabel punt.

Ik heb geen idee hoe de zegel bij deze metertjes is opgebouwd, maar uit de verhalen maak ik op dat deze voor een leek niet eens zichtbaar zijn. Nadat er per ongeluk een zegel is verbroken ben je als leek dus niet in staat om dat te constateren en pro-actief te melden.

Om schade te verhalen zal de eiser in dit geval toch echt verwijtbaar gedrag kunnen aantonen. En alleen een verbreking van een zegel, waarvan de gebruiker niet eens weet dat deze bestaat, lijkt me onvoldoende. Het is immers geheel niet onwaarschijnlijk dat een eerdere monteur het zegel beschadigd heeft en/of na werkzaamheden simpelweg is vergeten om een nieuw zegel te plaatsen.

maffy1948
door maffy1948 - Jun 17, 2019 om 11:43
45 Antwoorden / 0 Vragen

Het zegel is een plastic dopje  als je dus het kastje open maak dan breekt dat eruit dus.  Elk jaar worden de buisjes vervangen en een andere zegel kleur dopje geplaatst. en als dat defect is of verbroken gaan ze er van uit dat je gratis heb willen stoken.

marita5
door marita5 Jun 17, 2019 om 14:07
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ts schrijft : Begin dit jaar kregen ze bericht dat een meter niet kon worden uitgelezen en dat er een monteur zou komen.

Ik neem aan dat het metertjes zijn , die op afstand worden uitgelezen , deze worden niet ieder jaar vervangen . De metertjes waar u het over heeft , daar zit een vloeistof in , deze worden ieder jaar vervangen. Bij mij was dat Ista , tevens word het verbruik opgeschreven .

jhogaarts
door jhogaarts - Jun 17, 2019 om 12:26
101 Antwoorden / 1 Vragen

Bewijs ?

PvBaak48
door PvBaak48 - Jun 17, 2019 om 15:09
65 Antwoorden / 1 Vragen

Laten ze eens met bewijs komen dat zegel verbroken was.
Dit had monteur moeten melden en bewijs laten zien.
Zijn hierdoor in gebreke gebleven en dus aangetekende brief sturen met de vraag naar bewijs en kunnen ze dit niet binnen 14 dagen leveren dan verder afwachten en naar juridisch loket of RB verzekering stappen want dan heb je de juiste stap al gezet.

djfox741
door djfox741 - Jun 26, 2019 om 12:15
38 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry voor diegene die wel "blokverwarming"  hebben maar ik denk dat als ik naar een woning zou (moeten) verhuizen ik dan €100,00 per maand meer huur zou hebben.

Stook niet en betaal nu €38,00 voor gas en licht per maand waar ik in de regel nog van terug krijg, met
blokverwarming betaal ik voor een ander.

To
door Tony675 - Jun 26, 2019 om 17:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Update:
Na overleg met de woningconsulent blijft de woningbouwvereniging bij het standpunt dat er betaald moet worden. Als bewijs sturen ze het rapport op van het installatiebedrijf. Hierin wordt niets over een zegel gezegd. Maar de woningbouw verschuilt zicht achter een onduidelijke foto (zie bijlage) waaruit dit wel zou moeten blijken. Hun standpunt is nu: begin maar een juridische procedure.
Jammer dat dit zo moet lopen, voor een metertje dat voor 100% buiten hun schuld kapot is gegaan.
De betaaltermijn loopt 2 juli af.

Wat nu nog te doen?

tijger1
door tijger1 Jun 26, 2019 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onder geen voorwaarde accepteren, dus niet betalen. Ga met die correspondentie naar het Juridisch Loket en laat u, uw ouders, helpen.

Print die foto ook uit en ook het rapport. En neem dat mee.

panter22
door panter22 - Jun 26, 2019 om 18:01
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt nu alleen een foto van een opengemaakte meter zonder verzegeling. Gemaakt bij je ouders thuis?
in het rapport staat dat de meter vervangen is, meer niet?
Je ouders wisten van niets en hebben ook niet voor het ontbreken van het zegel getekend.
Dat de meter niet uitgelezen kon worden, heeft toch niets met de verzegeling te maken?
Als het zegel er nog op zou zitten, dan deed de meter het toch ook niet.
Of zijn ze van mening dat je ouders aan die meter hebben geprutst.
Wat was er mis met de meter? Of zijn ze nog niet zover gekomen en vonden ze het ontbreken van de verzegeling al voldoende bewijs? Misschien heeft er nooit een zegel op gezeten.
En het bewijsstuk, die meter is er niet meer?
Het klopt niet helemaal.
Je zou eens contact op kunnen nemen met het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/