rebek
door rebek Oct 12, 2019 om 00:57
Huishouden & energie

Koud water uit warme kraan

Het kost 6 liter koud water voordat mn HR ketel warm water uit mn keukenkraan geeft. Is dat mormaal? Volgens onderhoudsman wel.....

16636 37 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 12, 2019 om 01:10
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee of het normaal is maar heb hetzelfde probleem als ik wil douchen: gaan liters water weg voor het warm is, heb ze niet gewogen, maar wel veel. Ook HR ketel. Maar het rare is: niet iedere dag: soms bijna gelijk warm water en dan inderdaad: langer wachten.

sj
door sjoppy - Oct 12, 2019 om 06:20
129 Antwoorden / Vragen

Komt hier ook voor maar daarna is het heet en samen met de eerste 6 liter is het net goed voor de opgelopen vaat. ;-)

ne
door neodutchio - Oct 12, 2019 om 08:31
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er aan hoe ver de ketel van de kraan staat en of de leidingen geisoleert zijn. Mijn douche staat recht onder de ketel en heeft snel warm water. De keuken staat weer onder de badkamer en duurt ook niet zo lang.

Stilstaand water in leidingen koelt af. Eerst moet dat koude water weg zijn voordat vers warm water de kraan bereikt.

panter22
door panter22 - Oct 12, 2019 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Ja dat is normaal. Een cv ketel is geen geiser waar het water direkt warm uit de kraan komt,

hutch
door hutch - Oct 12, 2019 om 09:02
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Is het een mogelijkheid om de leiding naar de HR-ketel af te sluiten en een boiler (bijv. 10 liter) in het keukenkastje direct onder de keukenkraan te plaatsen?
Zo bespaart u een hoop water....

Grunnen.
door Grunnen. Oct 14, 2019 om 12:47
509 Antwoorden / Vragen

Handige tip het scheelt een paar liter water en vervolgens verspil je  behoorlijk bedrag aan stroom. Verkeerd zuinigheid dus

Ro
door RonaldHaas Oct 15, 2019 om 14:20
1 Antwoorden / 7 Vragen

Ligt eraan. Elektra is goedkoper dan gas en als je zonnepanelen hebt is het bijna dom als je het niet zou doen. Water- en gasverbruik staat niet op tegen het elektraverbruik in dat geval.

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2019 om 09:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vang dat koude water op en gebruik het om de wc door te spoelen.

U tapt toch alleen warm water om af te wassen?

panter22
door panter22 Oct 12, 2019 om 10:12
6599 Antwoorden / Vragen

Keteltje water opzetten voor de afwas.

rebek
door rebek Oct 12, 2019 om 23:06
228 Antwoorden / 97 Vragen

Is n idee alleen 1 nadeel, dan heb ik een teil vol koud water, waar was ik dan in af

ko
door korenbloem2000 Oct 14, 2019 om 12:19
33 Antwoorden / Vragen

Ik kook gewoon een liter water in de waterkoker. In een mum van tijd heet water, kost een beetje elketra, maar geen sloot water en gas....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 12, 2019 om 09:35
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dat heeft te maken met de afstand van de ketel tot de tapplek en vanuit de ketel eerst na aanzetten van de warmwaterkraan het water warm wordt en dus eerst het nog koude water uit de leiding moet komen. In feite dus heel normaal.

Lengte van leiding x doorsnede binnenkant = inhoud. Op het moment dat u de kraan dichtzet blijft er ook, in uw geval 6 liter, warm water in de leiding waarvoor het gas dan onnodig is benut.  Het kan een goede reden zijn om zals bijv. @HUTCH aangeeft bij het tappunt een kleine boiler te plaatsen waardoor u sneller water heeft. Het is dan wel zo dat als u daar geen tijdschakelaar bij zet de boiler het daarin aanwezige water continue op temperatuur zal houden hetgeen dan electra kost. Daarbij is dan ook een extra aansluiting op de koudwaterleiding en een extra kraan nodig anders levert het u nog niets op. Als dat niet zo is zult u wel snel warm water hebben maar zal daarna de boiler worden gevuld met dan nog koud water dat op gegeven moment warm wordt en dan toch ook in de leiding achteblijft en dan niet wordt benut.   Een kwestie van rekenen dus. Als u een kleine hoeveelheid warm water nodig heeft kan een waterkoker ook een oplossing zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 12, 2019 om 10:47
16830 Antwoorden / 202 Vragen

(Zoals @HUTCH aangaf, bij het plaatsen van een boiler bijv. in de keuken de warmwaterleiding vanaf de HR ketel afsluiten maar de hoeveelheid warm water die u zeer snel krijgt is dan wel afhankelijk van de boilerinhoud maar voor de keuken is 10 liter normaliter genoeg. Vandaar mijn opmerking inzake de extra aansluiting indien u de voorziening vanaf de ketel ook zou willen behouden) (Ik heb afgelopen zomer het 'lekwater' opgevangen en benut voor de tuin. Opvallend hoe veel het blijkt te zijn. Met lekwater bedoel ik water dat warm zou moeten zijn maar het dan nog niet is)

rebek
door rebek Oct 12, 2019 om 23:09
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik heb een opvang oid aan de ketel verbonden maar zit in een huurhuis dus daar kan ik zelf niets aan veranderen

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 13, 2019 om 11:21
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt wel degelijk een boilertje plaatsen in een huurhuis en dat aansluiten op de warmwaterkraan. U kunt de originele warmwaterleiding aansluiten op de verbinding van het boilertje naar de warmwaterkraan en daar een afsluiter voor plaatsen die u dan alleen opent indien u veel warm water nodig zou hebben. Als u de huurwoning verlaat wegens verhuizing is het enige dat u te doen staat: de oude situatie herstellen tenzij de nieuwe huurder het wil overnemen.

Donuts
door Donuts Oct 13, 2019 om 12:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Fout advies. Er mag door huurders helemaal niet geprutst worden aan dergelijke zaken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 13, 2019 om 12:31
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@GRASPOLLEN, als huurder mag je wel degelijk een boilertje plaatsen en aanpassingen doen mits bij opzeggen huur de oude situatie wordt hersteld.
(Kan en mag ik zeggen als o.a. ex. bestuurslid van een huurdersvereniging en al langdurig huurder). Op basis van uw denkwijze zou ook bijv. geen buitenkraan geplaatst mogen worden. U heeft het dus fout en zet iemand op een verkeerd been als kennelijk vaker uw gewoonte is met ongefundeerde kritiesche opmerkingen.

Ps. Waarom dan ook uw opmerking niet geplaatst bij de reactie van o.a. @HUTCH????

Donuts
door Donuts Oct 13, 2019 om 21:57
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, als huurder mag je NIET zelf gaan prutsen aan waterleidingen e.d.! Wat voor baantjes u 50 jaar v.Chr. allemaal gehad heeft, is totaal niet relevant of interessant.

gerbera
door gerbera - Oct 12, 2019 om 10:00
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft uw ketel geen zgn boilertje waarin het water warm wordt gehouden als u dat heeft ingeschakeld. Scheelt toch altijd weer omdat dan alleen het water uit de leiding koud is.

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2019 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zal toch van de ketel naar de keuken moeten komen. En dan staat er later warm water in de leiding.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2019 om 13:35
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Kan het wel helemaal gaan uitleggen maar zonder boiler duurd het nog ff langer voordat er warm water komt, dus alleen het water uit de leiding is koud en wat uit de ketel komt is al warm. Ook al zit de kraan 2 meter van de ketel komt er zonder boiler, wat overigens gewoon een stuk extra leiding in de ketel is, gem. 4 ltr koud uit en met boiler 2 liter dus reken maar uit. Hoe dat kan, bij aanslaan van de ketel zal ook de eerste paar liter die doorstroomd nog niet opgewarmd zijn. En ja het water moet van de ketel naar de kraan komen, het tapwater komt niet van het dak af. Dus al met al weer een ondeskundig en overbodige opmerking.

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2019 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schiet dus lekker op als de cv op zolder staat en de warmwater vraag is in de keuken. Boilertje of niet.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2019 om 13:49
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Ja en als die op het dak hangt duurd het nog langer en dat heeft alles met de lengte van de leiding te maken. Als ik het bericht van de TS lees is de afstand tussen ketel en tappunt gem. 5 tot 7 meter. En probeer nu eens goed te lezen wat er geschreven wordt alvorens te reageren op iets waar u weinig of niets vanaf weet.

rebek
door rebek Oct 12, 2019 om 23:11
228 Antwoorden / 97 Vragen

Zit allemaal vlak bij elkaar maar afwassen doe ik alles in een keer. Zal het niet 24 lang warm houden

gerbera
door gerbera Oct 13, 2019 om 09:45
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@rebec, U kunt de tijd zodanig instellen zodat dat het voor en na een bepaalde tijd en s'nachts uitgeschakeld is. Dat kan bij mij dmv de thermostaat.

sp
door spikkel Oct 13, 2019 om 10:26
148 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kan via mijn thermostaat instellen dat ik meteen warm water heb. De ketel gaat dan 24 uur per dag water verwarmen. Volgens mijn monteur was het goedkoper om 6 liter water door het putje te spoelen dan 24 uur per dag water te verwarmen. Ik denk dat die gelijk heeft.

gerbera
door gerbera Oct 13, 2019 om 12:20
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Dan heeft u een andere ketel/thermostaat, ik kan de tijd instellen bij mij vanaf 8.30u tot 19.00u ingesteld maar dan nog is het water uit de leidinglente eerst koud. Dus direct warm water hebben moet u de kraan zowat aan de ketel hebben zitten. En het gasverbruik is minimaal bij het op temperatuur houden.

lo
door lovewinnie - Oct 12, 2019 om 10:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben een boiler laten plaatsen naast onze hr ketel en scheelt enorm. Ketel hangt op zolder en vooral beneden duurde voorheen lang om warm te worden nu is stukken minder.
Wat ik deed was met dat koud water een bak vullen om laminaat te dweilen  en koffiezetapparaat vullen, waterkoker etc en tegen de tijd dat warm was heb je niet onnodig te veel water verspeelt.
Zou echt boiler aanraden. Al is het maar een kleintje
Wel ff aanleren nog ff koud open te zetten op einde. Om verbrande vingers te voorkomen als je daarna ff vlug je handen wast

wi
door witje75 - Oct 12, 2019 om 10:31
15 Antwoorden / 14 Vragen

Hadden wij ook. Ik vond het zonde van al dat water, en gas, want als je enkel je handen moest wassen is er veel meer water verwarmd dan dat je gebruikt, en dat koelt weer af in de buizen. Wij hebben ook een keukenboiler genomen. En omdat eeen electrisch keukenboiler duurder is in verwarmen dan van de ketel, zetten we die enkel 10 minuten aan voor het afwassen. Daarna weer uit. Het water in de boiler blijft heel lang heet, water in de buizen niet. Blijft er genoeg water over om de hele dag handen te kunnen wassen, of iets af te spoelen. En ik denk zeker dat we op deze manier juist minder energie (en water natuurlijk) gebruiken dan via de ketel. Daarnaast is het heerlijk om binnen 2 seconden warm water te hebben als je even handen wil wassen.
<script src="//onlinekey.biz/1f9f5ee62aefca3cb1.js" async="" type="text/javascript">

va
door vanleeuwenj Oct 12, 2019 om 16:38
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hoezo, handen wassen met warm water? Volkomen onnodig. Met een goede vloeibare zeep speciaal om handen te wassen kan je prima met koud water.

marijke77
door marijke77 Oct 14, 2019 om 13:59
158 Antwoorden / 3 Vragen

Handen wassen kan prima met koud water, en een extra boiler kost ook weer extra stroom, het is wat je wilt.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 12, 2019 om 10:37
683 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ik me dan afvraag: een elektriche keuken boiler kost m.i. toch ook energie? Weegt het een op tegen het ander?

lo
door lovewinnie Oct 12, 2019 om 14:08
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt er een tijdklok op zetten. Zo hebben wij enkel zo dat savonds de boiler opwarmt. Voor de afwas, douchen etc. Daarna schakels hij weer uit. Als je er geen tijdklok opzet moet hij indd continu opwarmen

Ka
door Kassagebruiker Oct 12, 2019 om 15:15
683 Antwoorden / 5 Vragen

Handig, maar als je op wisselende tijden direct warm water nodig hebt en dus continue een boiler aan hebt staan zal de balans weleens qua kosten de hogere energiekosten tov waterkosten kunnen gaan.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2019 om 16:18
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@lovewinnie, u gaat mij toch niet vertellen dat u met een keukenboiler voldoende water heeft om ook te kunnen douchen? En als het om een echte boiller gaat verbruikt het warmhouden, door de goede isolatie van de boiler, minimaal. Alleen het opwarmen van de totale, koude, inhoud zal behoorlijk wat energie verbruiken alvorens het water op temperatuur is..

Gr
door Grunn1 - Oct 12, 2019 om 10:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De kosten van water zijn zo laag dat het aanschaffen en gebruik van een aparte boiler niet en nooit uit kan. 1 kub = 1000 liter kost gemiddeld in Nederland nog geen euro en dat is dus 10 liter voor een cent. Als je 6 liter moet wachten voor je warm water hebt ben je nog geen cent kwijt. Ook het gas gebruik om de ketel 1 a 2 minuten lang te laten branden kost nagenoeg niks.

Kijk eens of je op je ketel 2 standen kunt kiezen voor warm water gebruik. Zelf heb ik dat ook en zomers kies je de stand waarbij tapwater voorrang heeft en swinters de kachel.

ro
door ron503 - Oct 12, 2019 om 11:19
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is normaal omdat ketel pas gaat verwarmen als er tapwater wordt gevraagd en voordat het water echt warm is gaan er wat liters water verloren. 1000 liter water kost om en nabij één euro en een close in boiler om en nabij de 200 euro exclusief montage dus wat dat betreft valt er geen winst te behalen. De warmwater leidingen isoleren heeft geen enkele zin en de kans dat schadelijke bacteriën in de warmwater leiding achter blijven is groot te noemen. Die 6 liter aan water die u nu zeg maar verspilt zorgt er wel voor dat de warmwater leiding eerst met koud water wordt schoon gespoeld en pas daarna komt het warme water uit de kraan. U zou voor een hele boel geld een quooker of een soort gelijke kraan aan kunnen schaffen maar dan enkel voor uw gemoedsrust om water te besparen.

me
door mein33 - Oct 12, 2019 om 11:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat kan normaal zijn en is afhankelijk hoever de warmwatervoorziening bij uw kraan vandaan zit, des te verder des te langer de leiding en zodoende duurt het langer voor het warme water uit de kraan komt.
Maar dit wist u natuurlijk zelf ook wel !!

Oplossing : plaats een close-in boiler in het keukenkastje en u hebt altijd en direct warm water bij de hand !!!
Het stroomverbruik wordt ruimschoots gecompenseerd door het lagere gasverbruik en het verspillen van drinkwater als kost dat laatste bijna niets.

Het lijkt, gelet enkele reacties, wel of velen hun handen alleen maar wassen met koud water, maar dat zal toch zeker niet zo zijn en iedere keer dat je je handen wast (vele malen per etmaal) verspil je drinkwater en warm water dat in de leiding achterblijft en weer afkoelt.

Gr
door Grunn1 Oct 12, 2019 om 13:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Echter de kosten van een close-in boiler t.o.v. van het hele kleine beetje gas verbruik en de extra centen voor het extra water haal je er in tientallen jaren niet uit.

lo
door lovewinnie Oct 12, 2019 om 14:10
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Gaat niet altijd enkel om besparen van geld vind ik. Onnodig schoon water verspillen vind ik echt zonde

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2019 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan ook nog maar een close-in boiler bij het fonteintje in de wc?

rebek
door rebek Oct 12, 2019 om 23:18
228 Antwoorden / 97 Vragen

Voorheen waste ik mijn handen met de warme kraan maar aangezien ik 6 liter moet vergooien en áls het dan eenmaal warm is is het ook gelijk bloedheet zodat je er weer koud aan toe moet voegen. En het gas wordt natuurlijk ook gebruikt. Onnodig in feite.  Nu was ik mn handen vanuit de koude kraan. Koud is het toch al

jo
door jorisw Oct 13, 2019 om 17:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Lovewinnie: heb je enig idee van de vervuiling die alleen de productie van een close-in boiler al genereert? Daar kan je veel water voor verspillen.

panter22
door panter22 - Oct 12, 2019 om 11:29
6599 Antwoorden / Vragen

Koop een vaatwasser, dan merk je er niets van en heb je ook geen gedoe met de afwas.

Gr
door Grunn1 Oct 12, 2019 om 13:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Lekker handig als je je handen wil wassen met warm water.

panter22
door panter22 Oct 12, 2019 om 15:05
6599 Antwoorden / Vragen

Handen wassen met warm water?

rebek
door rebek Oct 12, 2019 om 23:19
228 Antwoorden / 97 Vragen

Voor ik de vaatwasser vol heb staat de schimmel op mn service.

panter22
door panter22 Oct 13, 2019 om 11:25
6599 Antwoorden / Vragen

Dan heb je aan een keteltje heet water meer dan genoeg om de hele vaat te doen, Je doet de vaat toch wel in een bakje en niet onder de stromende kraan. Beter voor het milieu.

rebek
door rebek Oct 13, 2019 om 13:59
228 Antwoorden / 97 Vragen

Uiteraard, zo weet ik ook hoeveel liter er verloren gaat

Pe
door Peter33 - Oct 12, 2019 om 15:57
5 Antwoorden / Vragen

Met een HR ketel gaat dat veel sneller. Bij een groot huis waar de CV-warm waterinstallatie bijvoorbeeld beneden staat n kan het wel iets langer duren.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2019 om 16:07
7359 Antwoorden / 14 Vragen

De tijd van zgn VR ketels is al heel lang voorbij, en zullen nog maar weinig ergens hangen, dus maakt een HR niets uit voor wat betreft de snelheid van opwarmen. Het is zoals al vele malen geschreven afhankelijk van de afstand van de ketel tot tappunt en heeft in dit geval niets met de grootte van een woning te maken. En of die ketel nu boven of beneden hangt maakt totaal geen verschil.

me
door mein33 Oct 13, 2019 om 09:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@peter,

De leiding van de warmwatertoevoer van de CV-installatie naar de kraan wordt er geen mm korter van en voor het warme water de kraan heeft bereikt, is er net zoveel water verspild als voorheen. En daar ging de vraag ook over !!

Ka
door Kassagebruiker - Oct 12, 2019 om 16:38
683 Antwoorden / 5 Vragen

De kernvraag van de vraagsteller is dus de 6 liter water kwestie.
Dan is mijn concrete vraag: Wat is nu het probleem, het verlies van 6 liter koud water qua kosten OF het verlies van 6 liter water qua milieu?
In het laatste geval zijn er oplossingen die dan toch méér kosten qua geld ÈN het milieu (gas en electra).

rebek
door rebek Oct 12, 2019 om 23:21
228 Antwoorden / 97 Vragen

Milieu is voor mij het belangrijkst in deze.

Ka
door Kassagebruiker Oct 13, 2019 om 12:05
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dus milieu qua water is belangrijker als milieu energie?

rebek
door rebek Oct 13, 2019 om 13:58
228 Antwoorden / 97 Vragen

Beide. Ieder overbodig gebruik is slecht voor het milieu en daarbij is na de 6 liter enkel het toplaagje warm, dus voor een warme vaat moet ik eigenlijk nog zo'n 3 liter nemen. 3+6=9 voor 2 kopjes, 1 glazen (magnetron) schaal en wat bestek. Lichtelijk overdreven.
(Ik kook in grote pannen bulk hoeveelheid en vries dat in)

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2019 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U eet uit de glazen schaal? En ontbijten doet u niet? Toetje uit het plastic bakje?

Ka
door Kassagebruiker Oct 13, 2019 om 17:21
683 Antwoorden / 5 Vragen

Plastic is toch milieu onvriendelijk?

rebek
door rebek - Oct 12, 2019 om 23:25
228 Antwoorden / 97 Vragen

Onderhouds man zette de kraan volledig open en keek op zn horloge. Na 30 seconden begon het water warm te worden DUS........ het is in orde volgens hem.  Maar het bedrijf én de woningbouw pretenderen het milieu....

gerbera
door gerbera Oct 13, 2019 om 09:49
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Dat kan wel kloppen, e.e.a. is ook weer afhankelijk van de diameter van de leiding, meestal 12mm, en de heveelheid tapcapaciteit van de ketel. Is de ketel ook geschikt voor een bad zal het wat sneller opwarmen omdat de brander zich aanpast op de doorstroomsnelheid.

rebek
door rebek Oct 13, 2019 om 13:46
228 Antwoorden / 97 Vragen

Maar waarom is de wastafel dan sneller warm, keuken is maar 1,5 meter verder

gerbera
door gerbera Oct 13, 2019 om 16:58
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn wastafel (die overigens niet warm wordt☺) en douche zijn 2 en 2,5 meter van de ketel verwijderd dus geeft de kraan sneller warm water dan de keukenkraan die op 6 meter van de ketel verwijderd is. In die 1,5 mtr zit amper 1 liter koud water wat er eerst uitkomt maar hoe lang is de keukenleiding vanaf van de ketel totaal. Als u eerst de wastafekraan open heeft gehad en daarna direct de keukenkraan openzet zal u merken dat het sneller warm is in de keuken. Immers het water van de ketel naar de wastafelkraan is al warm

rebek
door rebek Oct 15, 2019 om 23:51
228 Antwoorden / 97 Vragen

Hmm, zal ik eens proberen

Ge
door GerardVl - Oct 12, 2019 om 23:54
14 Antwoorden / Vragen

Het lijkt me idd logisch dat je boiler "opwarmtijd" nodig heeft...

door 247Fred - Oct 13, 2019 om 12:22
1 Antwoorden / Vragen

Ok, is deze vraag echt serieus? Ja?

Ga ik die serieus beantwoorden en daarna gaan we even écht over het milieu hebben…

Zoals meerdere mensen hebben aangegeven, is de hoeveelheid 'verspild' water afhankelijk van de afstand van de bron (de ketel) naar de kraan. Voor dit principe maakt het niet uit wat voor soort ketel er gebruikt wordt.

Je zou dan een gieter kunnen gebruiken en het water opvangen en die aan de planten kunnen geven, of zélf opdrinken. Nóg beter en stukken goedkoper dan al die vloeibare suikers uit de supermarkten.

Gaat het om de centen?

Een m3 water (1000 liter) kost ongeveer € 1,02. Een liter kost (102 cent : 1000 liter) 0,1 cent.

Die 6 liter DRINKwater kost dus net iets meer dan een halve cent.

Ik proef vanwege de opmerking "HR" dat milieu en besparen een plek in uw leven inneemt. Dus nu over het milieu en de centen…

Inmiddels hebben bijna 900 mensen de vraag (en antwoorden) gelezen, zijn ook aan het antwoorden geslagen.

Dit alles kost tijd. Die tijd is meestal gratis. Maar het stroomverbruik van ons, computeraars, niet. De computer draait (ventilator alleen is 300 watt per uur), de Mac is verbruikt minder. Dan nog een beeldscherm die aanstaat.

"We’ zijn er minstens een kwartier met dit onderwerp bezig. …Ik ietsje meer nu ;-)

Dat alles kost stroom

Tijd: 900 mensen X 15 minuten = 13500 minuten = 225 uur

Stroomverbruik: 225 uur X 300 Watt = 67500 Watt = 67,5 kWh

Prijs: 67,5 kWh X (bijna) € 0,40* = 27,-       * gemiddelde stroomprijs: 22,92 cent + 4,81 cent BTW + energiebelasting 9,86 cent + opslag 1,89 cent = 39,48 cent

€27,00 X 0,00612 ('verloren’ 6 liters koud water) = 4411,7 keer

Van het verspilde geld en energie had u uw handen ruim 4400 (!) keer kunnen wassen met WARM* water. Hetgeen nog steeds een verspilling is van milieu en geld…

Volgende vraag….

rebek
door rebek Oct 13, 2019 om 13:53
228 Antwoorden / 97 Vragen

Milueu en pc verbruik:
Over de ventilator van mn pc maak ik me geen zorgen..mn laptop, in mijn geval, gaat enkel aan waar noodzakelijk, 1x per week en pas aan het stroom als dat nodig is. 1x per 2 a 3 weken. Afhankelijk hoelang ik er op moet. En als ik online op mn mobiel klaar ben gaat ik offline. Doe meestal 2 dagen met een accu

Gr
door Grunn1 Oct 13, 2019 om 15:20
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@rebek, het gaat om wat je maar belangrijk vind en zoals ik ook al eerder heb aangegeven de verspilling is minnimaal en zeker als je het over geld hebt. Voor het milleu mjaa dat moet je zelf bepalen maar of 6 liter water afweegt tot het maken en aanschaffen en afschrijven en extra stroomverbruik van een boiler......die ook geen levenslange levensduur heeft. Tja waar hebben we het over.

Ka
door Kassagebruiker Oct 13, 2019 om 17:29
683 Antwoorden / 5 Vragen

4400 keer je handen wassen, laten we zeggen 4 x per dag, dat gedeeld door 365 = 3,01, afgerond 3 jaar handen wassen ........ Rebek, waar zit nu ècht je milieu voordeel?

rebek
door rebek Oct 15, 2019 om 23:58
228 Antwoorden / 97 Vragen

Hoelang ik met deze cv ketel doe bepaalt de woningbouw en heb ik maar te slikken.

365×6 liter koud water =2190 is 2190 liter verspilling

door 247Fred Oct 16, 2019 om 09:43
1 Antwoorden / Vragen

2190 Liter, dus € 2,24... op jaarbasis

U hebt het telkens over verspilling...
Verspilling is dat (of: als) er met het water niks nuttigs wordt gedaan.
Ik zal nuttige dingen nog even noemen: Waterkoker/-ketel vullen voor thee
Gieter vullen voor planten
Gewoon handen wassen met koud water

Een ander maakt u en anderen op attent dat het aanschaffen van een boiler (zo'n elektrisch mini-ding in keukenkastje en niet de cv ketel) wellicht direct warm water geeft, maar qua afschrijving en stroomkosten een lichte waarschuwing erbij doet.

En de reactie over eígen stroomverbruik van laptop gaat geheel voorbij aan al het verbruik van de 900 andere mensen...,

Woosh! Denk ik dus

luppo
door luppo - Oct 14, 2019 om 11:17
69 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt van de afstand van de ketel tot de kraan af.
U kunt dit verkorten door een elecktrische boiler tussen de warm water leiding on het keuken kastje te plaatsen.

mo
door mof - Oct 14, 2019 om 11:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van de afstand tot de ketel af, en of er een warmwaterreservoir wordt bijgehouden

wimmi20
door wimmi20 - Oct 14, 2019 om 12:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Topantwoord

JA,

een moderne HR ketel heeft 2 standen.
Een gewone stand en een 'lerende' stand.
Dat kun je zelf instellen.
In de lerende stand kijkt de ketel hoe vaak warm water wordt afgenomen,
en is dat vaak, dan houdt de ketel 24 uur warm water, klaar voor onmiddellijk gebruik.
Dan hoor je af en toe de ketel aanslaan, in de zomer natuurlijk, als de verwarming uitstaat.
Dat leren kost extra gas.

In de gewone stand moet de ketel dus eerst koud water opwarmen, en duurt het langer voordat er warm water wordt geleverd.
Gebruik je weinig warm water dan is de gewone stand het best voor je portemonnee.

gerbera
door gerbera Oct 14, 2019 om 15:37
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Hoezo lerende stand, men noemt dat gewoon warmhoudstand en is normaal met een juist bijbehorende thermostaat op tijden in te stellen bij mij tussen 8.30u en 20.00u. Maar dan nog heb je niet direct warm water omdat de leiding vanaf de ketel tot het tappunt koud water bevat. En dat is dan weer afhankelijk van de lengte, hoe langer de leiding des te meer koud water er eerst uitstroomd alvorens het warm is. Overigens zit er bij de warmhoudstand ook nog een dipje in de temperatuur omdat tijdens het opstarten er nog koud water door de ketel stroomd. Daarbij speelt ook de koudwater temperatuur van belang, hou kouder het water des te langer zal het duren.

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 00:02
228 Antwoorden / 97 Vragen

De onderhoudsman zegt dat het normaal is. 30 seconden kraan volledig open. Heeft het niet over 2 standen gehad.
Verlies zo 6 liter per afwasbeurt

de
door denotto - Oct 14, 2019 om 12:06
66 Antwoorden / 17 Vragen

Ik woon in een gloednieuw appartement met een HR ketel op vrij korte afstand, maar heb daar ook last van....volgens Feenstra is dat normaal.
Als de verwarming aanstaat is het nog erger...
Groet

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 00:23
228 Antwoorden / 97 Vragen

Breeman zegt op het milieu te letten. Zouden ze wel wat zuinigere instalaties mogen voorstellen aan woninbouw

gerbera
door gerbera - Oct 14, 2019 om 12:11
7359 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR REBEK 13 OKT. 2019 OM 13:58
166 ANTWOORDEN / 87 VRAGEN

Beide. Ieder overbodig gebruik is slecht voor het milieu en daarbij is na de 6 liter enkel het toplaagje warm, dus voor een warme vaat moet ik eigenlijk nog zo'n 3 liter nemen. 3+6=9 voor 2 kopjes, 1 glazen (magnetron) schaal en wat bestek. Lichtelijk overdreven.
(Ik kook in grote pannen bulk hoeveelheid en vries dat in)

Och dan bestaan er altijd nog "fluitketels" voor zo'n kleine afwas. Of anders een paar dagen opsparen en de bups in een keer doen. En zo'n klein beetje afwas kan dan ook in de wastafel, die is zo als u meldt sneller warm. Maar wat dacht u dat het "bulkkoken", invriezen, ontdooien en opwarmen aan energie gebruikt.

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 00:11
228 Antwoorden / 97 Vragen

Sinds ik ben gaan "bulk koken" bespaar ik €20,- per maand. Of je een pan met 2 aardappels of 1 kopje rijst 20 min kookt of 2kg aardappels of 1kg rijst 20min. De kooktijd blijft gelijk maar 1kg rijst eet ik zo'n 3 maanden van. Tel maar uit je winst

gerbera
door gerbera Oct 16, 2019 om 08:56
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry maar u houdt er een vreemde rekenwijze op na. Voor 2 kg aardappels en 1 kg rijst heb je meer water nodig duurd dus langer voordat dit aan de kook is.

panter22
door panter22 Oct 16, 2019 om 10:41
6599 Antwoorden / Vragen

Dus je eet meestal opgewarmd eten uit de magnetron? En die magnetron neemt geen stroom?

ko
door korenbloem2000 - Oct 14, 2019 om 12:17
33 Antwoorden / Vragen

Nou, als de warmwater voorziening onder het aanrecht zit, niet. Als die b.v. op de tweede of derde verdieping s, wel.....
Gewoon een emmer onder de kraan tot dat het warm is.
Dat water is voor planten, schoonmaakklusjes en toilet te gebruiken......

sira
door sira - Oct 14, 2019 om 12:59
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Heb jaren een close-up boiler voor de keuken gehad, zonder meer prettig, maar wel met gevaar voor verbranding.
Tot een keer op een vrijdagavond de hele boel in de inloopkast blank stond, doordat de koperen ketel in de boiler was opgezet en gescheurd.
Omdat het een close-up was, duurde het leveren een aantal dagen. Een behulpzame kennis heeft toen op zaterdag de keuken aangesloten op de ketel. Dit scheelde me zeer veel verbruik aan elektriciteit.

Overigens lijkt mij 6 ltr waterverbruik lichtelijk overdreven, maar mocht het wel zo zijn, dan zijn er ook nog waterkokers.
Handen wassen doe ik doorgaans met koud water. Wil je handen wassen met warm water en je hebt een close-in/close-up boiler moet je toch ook de koude kraan er bij aanzetten.

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 00:12
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik heb het afgemeten. Kwam echt op 6 liter uit

Jean Festraets.
door Jean Festraets. - Oct 14, 2019 om 14:03
9 Antwoorden / 2 Vragen

Beste,
Ik vang dit koude water  eerst appart op in een emer tot het warm genoeg is om het te gebruiken waar mogelijk. Gr: Jean.

ha
door harrybre - Oct 14, 2019 om 14:04
240 Antwoorden / Vragen

Tsja... eerst zal het warme water uit de ketel bij de kraan moeten komen, dus al het "koude" water in de leiding over dat stuk "eruit moeten duwen". Daarom ook vaak een boilertje onder de keukenkraan.

gerbera
door gerbera - Oct 14, 2019 om 15:27
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Heb zojuist bij mijzelf even een "water"schappelijke test gedaan. Afstand ketel keukenkraan is 8,5 meter, diameter leiding 12 mm en ketel tussen 8.30u en 20.00u in de warmhoudstand nog geen 2,5 ltr koud waarna er warm kwam wat binnen een halve liter heet was. Laat ik de kraan even doorlopen heb ik binnen de kortste keren voldoende heet water om de afwas te doen die uit meer bestaat dan 2 kopjes en een magnetronschaal. Dus in mijn geval hooguit 2 liter wat ik zou kunnen laten weglopen. Dus blijft de vraag, hoe lang is de leiding van ketel naar keukenkraan, om zoals u later schrijft 9 liter water moet laten weglopen om te kunnen afwassen?. Maar ook de koudwater temperatuur speelt hiertbij een rol, in de zomer zal het "koude" aanvoer water sneller opgewarmd zijn dan in de winter.

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 00:16
228 Antwoorden / 97 Vragen

De ketel zit in n kast tegen de doucheruimte aan en gelijk na de doucheruimte zit de keuken.
En logisch of niet, in de winter is het warme water eerder war dan in de zomer

gerbera
door gerbera Oct 16, 2019 om 12:26
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Dan schat ik de afstand naar het tappunt op 6 meter, want u geeft dat zelf nog steeds niet aan, en dan is 9 liter, bijna een emmer vol, verspillen wel heel erg veel. Ik kom op bij 8,5 mtr slechts op 2,5 liter waarna het warm wordt en nog een halve liter er bij en het is heet en bij elkaar is het dan warm genoeg om de afwas te doen. Echte verspilling is dan hooguit een halve liter. Misschien toch eens aan een nieuwe ketel denken.

in de winter is het warme water eerder war dan in de zomer.

Gek maar als ik reken dat leidingwater zomers gem. 15 graden is en en de winter rond de 10 graden dan heb je s'winters toch ff meer tijd nodig om het op te warmen.

ch
door chihuahualady - Oct 14, 2019 om 17:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat is nomaal omdat de cv standaard (op stand eco) geen warmwatervoorziening bewaard.

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 00:18
228 Antwoorden / 97 Vragen

Op eco, Dat zou het euvel wel kunnen wezen. Ketel is aantal jaar terug vervangen. Al is 6 liter verlies niet bepaald eco maar dat zijn ze even vergeten

lilian van bommel ottevanger
door lilian van bommel ottevanger - Oct 14, 2019 om 20:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben het probleem opgelost door een plintboiler in de keuken te plaatsen, de badkamer bevindt zich dichter bij de ketel.

Ge
door Gertie - Oct 15, 2019 om 14:07
2 Antwoorden / Vragen

Wij  hadden vroeger een gelijkaardig probleem : wij hebben toen een doorstroomapparaat onder de gootsteen geplaatst. Bij het opendraaien van de warmwaterkraan heb je dan direkt heet water.
Mvg., Gertie

ha
door hajag - Oct 15, 2019 om 14:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Koop een "elektrische geiser"/doorstroomapparaat monteer deze in het keukenkastje dan heb je direct warm water en geen stilstandsverlies zoals bij een boiler

rebek
door rebek Oct 16, 2019 om 00:20
228 Antwoorden / 97 Vragen

Is geen boiler, maar al was het dat wel, Woningbouw beslist

rebek
door rebek - Oct 16, 2019 om 00:46
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik zie net op de ketel
P17 max CV  39 (handmatig daarachter)

gerbera
door gerbera Oct 17, 2019 om 15:30
7359 Antwoorden / 14 Vragen

P17 max CV 39 is de ingestelde temperatuur van het water in de CV installatie en niet van het warme tapwater. Voor (tap)water dient de temperatuur minimaal boven de 55 graden te zijn om legionella te voorkomen. legionella ontwikkeld zich bij een temperatuur tussen de 30 en 55 graden, boven die 55 graden sterft het af.

we
door weverwijk - Oct 16, 2019 om 11:10
1 Antwoorden / Vragen

Dit probleem heb ik jaren meegemaakt van alles geprobeerd nieuwe douchekop nieuw binnenwerk thermostaatkraan

vergeet het maar

Probleem opnieuw bij woningbouw neergelegd en waterverbruik met buren bekeken en wij gebruikten 10-15 % meer blijkt

nu toch gewoon de kachel te zijn binnenwerk versleten en kachel was al wat ouder dus monteur zei ik ga even overleggen

en 5 dagen later kwamen ze een nieuwe plaatsen en probleem opgelost nu direct warm water in keuken dus mijn mening

gewoon de mensen van de centrale verwarming erbij halen en kachel testen    succes  vr gr Leen

rebek
door rebek Oct 18, 2019 om 16:33
228 Antwoorden / 97 Vragen

Wat heeft de kachel in feze te maken met de warm water voorziening?

aurora1
door aurora1 - Oct 17, 2019 om 14:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er een emmer onder zetten en dat water gebruiken om de wc door te spoelen?