zoekster
door zoekster Apr 10, 2012 om 14:15
Huishouden & energie

Koudschuim of traagschuim

In mijn zoektocht naar een nieuw matras twijfel ik tussen 2 matrassen die me allebei wel bevielen toen ik er in de showroom op ging liggen. Het zijn pocketveermatrassen, de een heeft een laag van 3 cm HRschuim ook wel koudschuim genoemd, de ander een laag van 3 cm traagschuim.
Beiden SG50 . Heeft iemand ervaring met traag of HR schuim in combinatie met pocketveer?
En is traagschuim in de winter erg koud als je je bed instapt?
Het matras met traagschuim is 100 euro duurder.

Hoop dat iemand me verder kan helpen, alvast bedankt!

60674 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koudschuim
Koudschuim wordt ook gemaakt van polyurethaan. Dit soort matras heeft een open celstructuur, waardoor de veerkracht van het materiaal toeneemt. De veerkracht is beter dan bij een polyethermatras. Dit leidt tot een goede ondersteuning van het lichaam.

Eigenschappen:

Redelijke ventilatie;
Redelijke vochtregulatie;
Goede conformiteit.

Geschikte bodems:

Lattenbodem;
Spiraalbodem;
Verstelbare bodems.

Traagschuim

Matrassen bestaan nooit helemaal uit traagschuim. Vaak is alleen de bovenlaag van traagschuim. De kern van de matras kan bestaan uit pocketveren of koudschuim.

Traagschuim is gemaakt van polyurethaanschuim. Door een combinatie van lichaamswarmte en -gewicht vormt het matras zich naar het lichaam. Het verdeelt de druk gelijkmatig over het lichaamsoppervlak. Draaien op een traagschuimmatras gaat lastiger dan op een pocketvering matras.

Eigenschappen:

Drukverlagend, goed voor mensen met gevoelige spieren en gewrichten (wordt ook in ziekenhuizen gebruikt, tegen doorliggen);
Prijzig;
Zeer goede conformiteit;
Redelijk tot goede vochtregulatie;
Redelijk tot goede ventilatie.

Geschikte bodems:

Lattenbodem;
Verstelbare bodems.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster, kijkt u eens op www.matras.info/matrassenvergelijken.phpZo komt u vrij veel te weten wat er alzo te koop is in matrassenland.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op BeterBed.nl staat eveneens een goede beschrijving van de verschillende matrassen.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, maar de dingen die jullie schrijven wist ik al. Het gaat mij om ervaringen van mensen die werkelijk op zo'n matras slapen, dus een combinatie van pocketveer met traagschuim of met HR schuim.

Niemand?

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 10 apr 2012, 19:57: Bedankt voor jullie reacties, maar de dingen die jullie schrijven wist ik al. Het gaat mij om ervaringen van mensen die werkelijk op zo'n matras slapen, dus een combinatie van pocketveer met traagschuim of met HR schuim.

Niemand?

Natuurlijk kunt u naar ervaringen vragen, maar op het gebied van slapen is dit behoorlijk persoonlijk. Waar de één een hard matras prefereert, wil de ander een zacht "nestje". Daar komt dan bij, zijn er rugproblemen, is er sprake van over-of normaal/c.q. ondergewicht. Het enige wat ik u oprecht kan aanraden (en die zaken bestaan - alleen niet voor zover ik weet op internet) een matras op proef te kopen, dus een die je thuis een paar weken kunt uitproberen voordat je beslist wat te kopen. Het is toch al gauw een forse uitgave en hoef je niet over een nacht ijs te gaan. Ik zelf ben dol op mijn vorig jaar gekochte box spring met een Tempura matras, waar ik dus eerst 14 dagen op geslapen heb alvorens tot definitieve koop te besluiten. Was me dat niet bevallen had ik nog meerdere matrassen mogen proberen. Dus waar iemand goede ervaring mee heeft hoeft niet te betekenen dat u daar prettig op ligt. Succes met de zoektocht. Vr.gr.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin ik ben me er heel goed van bewust dat een matras heel persoonlijk is. Toch is het soms wel prettig om te horen van een ander hoe een matras bevalt. Of het meeviel of tegen. Soms lees je van gebruikers dat hun matras eerst heel goed lag, maar na een paar maanden kuilen vertoonde. Of dat het in de zomer veel te warm bleek, of juist in de winter te koud was.

Zo vind ik jouw mening over je tempura matras waardevol, als ik een tempura matras had gewild. Maar ik weet inmiddels dat ik pocketveer wil, ben er alleen nog niet uit met wat voor afdeklaag. Ik heb de bedden gezien bij Beter Bed, gek genoeg kun je daar alleen op eenpersoonsmatrassen bij je thuis proefliggen. En ik wil een tweepersoonsmatras.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit ergens gelezen of in een consumentenprogramma gehoord dat een traagschuim matras pas zin heeft als de bovenlaag minimaal 5 cm is.
Ik heb zelf gekozen voor een pocketvering matras met daarop een topmatras van traagschuim.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat, hoe bevalt die combinatie van pocketveer en topmatras van traagschuim? En is traagschuim warm in de zomer en koel in de winter of valt dat mee?

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn traagschuim topmatras is 6 cm en voor mij voelt het niet echt warmer of koeler aan maar dat kan ook komen omdat ik er een dunne matrasbeschermer over heen heb.
Ik slaap heerlijk en heb geen rugklachten meer.

[edit redactie - niet conform regels]

ve
door verwijderd - Apr 10, 2012 om 22:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook een pocketveermatras met 3cm traagschuim, SG50. Bevalt me prima.

Op mijn vorige matras (geen pocketveer, maar weet niet meer wat ik toen precies had) dreef ik mijn bed uit, zo warm was dat. Met het matras dat ik dan nu heb, heb ik daar geen last van. Niet te warm, niet te koud. Geen rugklachten (heb medium hardheid), ligt goed.