Kn
door Knorrepoes Jan 18, 2022 om 13:26
Huishouden & energie

Kraan maakt herrie

De laatste dagen maakt de keukenkraan een enorme herrie bij het opendraaien. Zowel warm als koud water. Echter, lang niet altijd. Meestal 1 of 2 keer per dag, harde trillingen en hoog geluid. Daarna de rest van de dag eigenlijk niet. Vannacht opeens ook een soort getik, toen de kraan open gezet (warm en koud, maakt niet uit), heel veel herrie, maar vanochtend niets meer.
De kraan zit niet vast (wel antikal opgespoten, lijkt even te helpen) en loopt soepel.

Het geluid komt echt uit de kraan en is onafhankelijk of er andere kranen open staan. Is dit een soort kalkverstopping in de kraanpin oid ? En is het dan vervangen van een ring/leertje of maar de hele kraan vervangen ?

Kraan is >15 jaar oud en redelijk hard water.

8911 9 Rapporteer

Topantwoord

mi
door miennaamishaaz - Jan 18, 2022 om 13:29
725 Antwoorden / 1 Vragen

Is het een Kloppend geluid?

Kunt u mischien een "unlisted" Youtube video maken. en deze delen, dan horen wij het exacte geluid en kunnen u beter advies geven?

Kn
door Knorrepoes Jan 18, 2022 om 13:37
3 Antwoorden / 5 Vragen

Het is niet kloppend, meer gierend. Filmpje kan lastig worden, omdat hij het nu juist weer niet doet. Vanochtend om 3.30 wel... maar toen had ik uiteraard geen telefoon bij de hand. Het is onregelmatig. Ga er wel aan denken om te maken.

ma
door malty - Jan 18, 2022 om 13:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Stel uw vraag eens op het forum van klusidee.
https://www.klusidee.nl/Forum/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2022 om 14:12
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Correctie: ik vindt inmiddels dit  op het i-net met als zoeknaam kloppende kraan: Antwoord. "Het kloppend geluid in de leidingen komt door een slecht werkende terugslagklep of drukregelaar maar kan ook veroorzaakt worden doordat het binnenwerk in een kraan loszit", zegt specialist Richard Ectors. "Het geluid (schokgolven in de leidingen) gaat door het gehele net verspreid worden. Het slecht werkende stuk vervangen en alles is ...

Mijn advies hiervoor: (en dan als het bovenstaande - loszittend binnenwerk - niet de oorzaak is:  stel deze vraag bij een leverancier van keukens/badkamers bij u in de buurt of bij een gerenommerde onderdelen zaak.
 Het is de vraag of het wel de kraan is. Optredende drukverschillen in de waterleiding kunnen ook de oorzaak zijn.

Kn
door Knorrepoes - Jan 18, 2022 om 14:55
3 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik dit allemaal zo lees, is het misschien echt het beste om de kraan maar geheel te vervangen. Lijkt me eerlijk gezegd simpeler dan in de kraan te gaan zoeken...

wi
door willems123 - Jan 18, 2022 om 15:08
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ik heb dezelfde probleem, Je moet de kraan cartridge vervangen (heel makkelijk), probleem opgelost!

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 18, 2022 om 15:33
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Kraan cartridge? Op een vaste metalen kraan? Graag uitleg al ben ik niet de vraagsteller. 'Een mens is nooit te oud om iets te leren'

wi
door willems123 Jan 18, 2022 om 15:43
117 Antwoorden / 16 Vragen

https://www.youtube.com/watch?v=tidiXDSYtDU

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 18, 2022 om 15:50
16838 Antwoorden / 202 Vragen

De link, ook eenvoudig zelf te maken door deze url te kopieren in het kettingschakeltje. https://www.youtube.com/watch?v=tidiXDSYtDU M.b.t. de link: het moet dan wel dat kraantype zijn. (en voor dit type kraan kende ik dit niet dus iets geleerd).

wi
door willems123 Jan 18, 2022 om 16:42
117 Antwoorden / 16 Vragen

Gelukkig mijn keuken kraan heeft zelfde constructie.... Bedient met 1 hendel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2022 om 15:55
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@KNORREPOES, toch handig als u een foto van de bedoelde kraan levert. (Of een nadere beschrijving - dat gelet op het antwoord van @WILLEM123 dat indien u die kraan bedoelt ook de oplossing geeft.

hutch
door hutch - Jan 18, 2022 om 19:20
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als u een beetje handig bent, zou u, als u dat wilt, zelf de gehele kraan kunnen vervangen.

Er zijn al keukenkranen van € 15,-- tot € 20,-- te koop bij de bouwmarkten.
Soms zelfs nog goedkoper dan een cartouche kopen.......

Succes.....

wi
door willems123 Jan 18, 2022 om 20:38
117 Antwoorden / 16 Vragen

De keukenkraan staat op heel moeilijk bereikbaar plek (voor oude of dikke men sen bijna onmogelijk bereiken), een cartouche kost ong. 10 euro, sneller en eenvoudiger te vervangen!

hutch
door hutch Jan 19, 2022 om 19:55
4515 Antwoorden / 29 Vragen

??

Hoe weet u of de keukenkraan van TS moeilijk bereikbaar is??

gerbera
door gerbera - Jan 18, 2022 om 22:11
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het goed lees heeft u een kraan met afzonderlijke warm en koud knop en gelet op de ouderdom is het mogelijk dat de leertjes los zijn gaan zitten of de spil waar deze op zit versleten is. Hierdoor onstaat dan vibratie wat het geluid, ook de zgn tik, veroorzaakt. Dus de berichten over tikkende leiding kunt u wel overslaan en lijkt het mij verstandig de kraan na 15 jaar eens te vervangen. Tip, let bij aanschaf wel even op de hartafstand van de muurplaten.