f.
door f.draaijer1 Jul 17, 2012 om 16:53
Huishouden & energie

Kraantjespot

ik heb mijn tinnen kraantjespot afgewassen met warm water en afwasmiddel, resultaat erge vlekken , geprobeerd met silvo zilverpoets weer glans te krijgen maar wederom geen resultaat. wie weet de oplossing?

15185 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2012 om 17:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

hallo f.draaier1, als je eerst je kraantjespot (weer) warm maakt, dan een sopje van soda opnieuw "schoonmaken" (want dat heb je eigenlijk al gedaan); daarna met witte of bijenwas (zuur-vrije was) inwrijven en dan met zachte doek napoetsen. Als het goed is moeten de vlekken verdwenen zijn. Zilverpoets nooit gebruiken voor tin, dat geeft juist de vlekken. Succes, hoor.

empyria
door empyria - Jul 17, 2012 om 17:03
504 Antwoorden / 3 Vragen

Tandpasta misschien?

aurora1
door aurora1 - Jul 17, 2012 om 21:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Klik hier... en/of Klik hier... en in de lijst bij Tin kijken.

vr.gr.

ja
door jannet1977 - Jul 18, 2012 om 07:34
64 Antwoorden / 0 Vragen

Zie hier nog 2 mogelijke manieren voor het schoonmaken van tin.

lenyenfred
door lenyenfred - Jul 18, 2012 om 15:18
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste empyria,
Graag GEEN tandpasta.
Dit polijst en dat mag niet.
Wel goed bij goud of zilver.
Meestal zit er een beschermlaagje op het tin en dat moet heel blijven.

Em
door Emmap - Jul 19, 2012 om 12:49
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb een vlekkengids, maar vraag me na uw ervaring en na de reeds gegeven reacties af, hoe betrouwbaar mijn gids is!

Als eerste een waarschuwing:
Bij antieke tinnen voorwerpen (kunst- en siervoorwerpen) is het advies:
Een verkeerde behandeling kan de waarde aanzienlijk aantasten. Ga zo nodig eerst bij een specialiseerde restaurateur te rade.

Dan uitleg over wat 'patina' is:
'Op een metalen siervoorwerp kan in de loop van de tijd een 'patina' (een laag die onder meer kan bestaan uit corrosieproducten en vuil) zijn ontstaan of het voorwerp kan kunstmatig zijn gekleurd ('gepatineerd'). Een patina kan kwetsbaar zijn, zowel voor mechanische beschadiging als voor allerlei vloeistoffen, inclusief water.'

Dan een advies:
Probeer een behandeling op een kleine niet in het oog springende plek uit, bestudeer het resultaat met een loep.

Tot slot hoe je tinnen gebruiksvoorwerpen zou kunnen schoonmaken (maar pas dus op, gezien uw ervaring is dit voor mij nu een twijfelachtig verhaal!):
'Door oxidatie aan de lucht wordt tin langzaam donkerder en doffer. De oxidatielaag beschermt het onderliggende oppervlak. Was een tinnen voorwerp desgewenst met een warm sopje van handafwasmiddel of babyshampoo. De oxidatielaag is te verwijderen met een fijn polijstmiddel als zilverpoets, maar het oppervlak zal opnieuw oxideren. Verwijder nooit het patina van een anitek tinnen voorwerp. U kunt vlekken proberen te verwijderen met gedenatureerde alcohol.'

Nou, ik weet niet of u hier nog iets verder mee komt, misschien is die gedenatureerde alcohol nog een idee, te koop bij drogisten, misschien ook bij apotheken, of wellicht hebben anderen nog goede tips!

Succes ermee, en ik hoop nog eens te lezen hoe het afgelopen is.

frederikjp
door frederikjp - Jul 20, 2012 om 12:27
47 Antwoorden / 6 Vragen

Eerst het tin warm maken in een sopje van soda, dan lost het rook en vet op. Daarna afspoelen in warm water en het voorwerp drogen. Hierna het tin weer inwrijven met witte-was of bijen-was (zuurvrije-was), daarna oppoetsen met een zachte doek en het tin krijgt zijn oude kleur weer terug!
Gevonden op:
http://www.oudeambacht-tin.nl/

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2012 om 13:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=frederikjp schreef op vrijdag 20 jul 2012, 12:27]Eerst het tin warm maken in een sopje van soda, dan lost het rook en vet op. Daarna afspoelen in warm water en het voorwerp drogen. Hierna het tin weer inwrijven met witte-was of bijen-was (zuurvrije-was), daarna oppoetsen met een zachte doek en het tin krijgt zijn oude kleur weer terug!
Gevonden op:
http://www.oudeambacht-tin.nl/

Hallo, wil niet rurrig overkomen maar dat schreef ik als eerste in mijn advies aan f.draaier1, dus ff lezen kan geen kwaad. Maar de TS heeft dit kennelijk, neem ik aan, uitgeprobeerd en heeft het niet geholpen, anders had f.draaier1 ons wel even gemeld over één en ander, toch?

f.
door f.draaijer1 - Jul 20, 2012 om 15:17
2 Antwoorden / 4 Vragen

ik wil graag een ieder bedanken voor zijn of haar goede raad , heb tandpasta geprobeerd , bijenwas, zilverpoets en sodawater maar het lijkt erop dat er een laagje afgaat, ik stop voorlopig en zet de kraantjespot in de huidige toestand maar weer op tafel, nogmaals dank.

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2012 om 16:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=f.draaijer1 schreef op vrijdag 20 jul 2012, 15:17]ik wil graag een ieder bedanken voor zijn of haar goede raad , heb tandpasta geprobeerd , bijenwas, zilverpoets en sodawater maar het lijkt erop dat er een laagje afgaat, ik stop voorlopig en zet de kraantjespot in de huidige toestand maar weer op tafel, nogmaals dank.

Tja, daar was ik al bang voor, maar toch erg bedankt voor uw terugkoppeling.