vi
door villagevoile Mar 28, 2006 om 13:34
Huishouden & energie

Kruipkelder wijzigen in wijnkelder

Ik heb een eigen huis met kruipkelder. 1 Van mijn hobbies is het maken van wijn. Meestal maak ik zo'n 30 liter tegelijk, dus er blijft wel een flesje over. De kruipkelder is ideaal voor het bewaren van wijn, constante temperatuur, licht (donker) en luchtvochtigheid. Alleen in een kruipkelder kun je alleen kruipen (tijgeren) en het oppervlak bestaat uit zand, dit is dus niks om regelmatig wijn op te slaan en er een flesje uit te halen. Mijn idee is om een looppad te graven en langs dit pad tegels te leggen met wijnrekken en stapeltjes flessen. Het pad heb ik voor het gootste deel al uitgegraven, ik heb nu een soort koopgoot, waar water instaat. Ik heb wel een pomp, maar het grondwater komt natuurlijk steeds terug. Dit had ik al verwacht en is dus geen verrassing. Ik zoek naar een redelijk voordelige oplossing om het pad waterdicht te maken, het is een hobby en moet wel leuk blijven. De zijkanten van de goot heb ik afgeschuind. Ik heb zelf wel enkele ideeën, maar heb er geen ervaring mee. Wie weet het?

Oplossing 1: door de hele goot vijverfolie aanbrengen, op de bodem een laagje zand en tegels leggen, anders komt de folie door de druk van het grondwater omhoog. Alleen zal dan waarschijnlijk het grondwater aan de zijkanten omhoog komen en komt achter de vijverfolie water te staan en zal de folie wegzakken. Verder is de folie vrij duur.

Oplossing 2: langs de zijkant en bodem van de hele goot tegels met beton aanbrengen en bewapenen met b.v. kippengaas. Het is niet mogelijk om dit in 1 keer te doen, dus zal het water erin sijpelen voor het 2e deel, 3e deel enz klaar is.

6552 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 28, 2006 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom vijverfolie goed zwaar plastic is ook goed hebben wij ook gedaan bij de fundering van een uitbouw en dat staat al 16 jaar zonderproblemen

ve
door verwijderd - Mar 28, 2006 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem van het grondwater in de goot zou op te lossen zijn door een drainbuis horizontaal in de sleuf te leggen en aan te sluiten op de h.w.a.-buis of riolering. Breng naast en boven de geribbelde drainbuis een laag van gravel of iets dergelijks aan en bedek de drain met een laag zand, waarop u betontegels legt.

Uiteraard is het ook mogelijk -als er een paalfundering is- om een volwaardige kelder te (laten) maken met betonnen wanden en vloer met daarin opgenomen krimpwapening.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar kan ik een stuk zwaar plastic van ca. 4 m x 10 m kopen?

Het vloer van de kruipkelder ligt al onder de rioleringsbuis en de bodem van de goot dus nog lager, hierop een drain aansluiten kan dus niet.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Villagevoile,

Grote tuincentra verkopen vijverfolie. Die verkopen het vanaf een rol, dus elke gewenste lengte.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

De opwaartse druk is gelijk aan de hoeveelheid verplaatst water, kortom dat ga je niet redden met folie en een paar tegels.
De enige manier is een betonvloer en wanden, of boven het riool blijven en een drain.
De rest is zonde van je tijd en geld.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

bobmalago ?

de wet van archimedes " het gewicht van de verplaatste vloeisof is ge lijk aan de opwaartse druk"

heeft hier niets mee te maken volgens mij.

Antwoord op folie vraag bij een goede hobby zaak of boerenbond misschien is landbouwplastic al goed genoeg . maar is vijverfolie wel zo duur

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wet van Archimedes: Als een lichaam wordt ondergedompeld in water gaat altijd de telefoon, heeft hier alles mee te maken.

Elke waterdichte oplossing onder het grondwater nivo wordt omhoog gedrukt, zonder voldoende tegenwicht.
Achteraf een kelder aanbrengen op een plaats met zo'n hoog grondwater nivo is eigenlijk zo goed als onmogelijk.
Niets aan te doen.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo  hier een klein advies van mij  . ik ben zelf werkzaam in de bouw  en ook wel bezig met dergelijke projecte. de enigste oplosing is al aan gebracht door andere . een degelijke beton vloer van min 28cm dik en goed getrild om water dicht te maken . daarna eem wand daar op storten tot  10cm boven water peil. ook deze wand behoort  28cm dik te zijn . heelaas pindakaas plastic is wel een oplosing als je het  wil vullen met water anders drijft het gelijk weg!.je kunt het zelf desnoods proberen , graaf een gat leg plastic erin en leg water slang erbij en laat vol lopen met water!

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo  hier een klein advies van mij  . ik ben zelf werkzaam in de bouw  en ook wel bezig met dergelijke projecte. de enigste oplosing is al aan gebracht door andere . een degelijke beton vloer van min 28cm dik en goed getrild om water dicht te maken . daarna eem wand daar op storten tot  10cm boven water peil. ook deze wand behoort  28cm dik te zijn . heelaas pindakaas plastic is wel een oplosing als je het  wil vullen met water anders drijft het gelijk weg!.je kunt het zelf desnoods proberen , graaf een gat leg plastic erin en leg water slang erbij en laat vol lopen met water!

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

En zoek ook nog eens even na de vraag van ca 1 1/2 maand geleden van iemand die gigantische problemen kreeg met de wonong (scheuren, verzakking) omdat de buurman een kelder ging bouwen. M.a.w. kan het bouwtechnisch wel?

Daar en boven, u schrijft dat u al water in de gemaakte goot heeft, is de ruimte dan per saldo toch niet te vochtig? C.q. wat gebeurt bij veel regen etc?

ve
door verwijderd - Apr 5, 2006 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk vreselijk uit met dit soort oplossingen, ik weet niet op wat voor soort grond je woont.
Maar als het grondwater stijgt door flinke regenval, kunnen er twee dingen gebeuren:
Of de betonnen bak loopt vol water (dan heb je geluk), of hij gaat drijven en drukt met het grootste gemak je vloer eruit, je zal de eerste niet zijn.
Ik zou advies vragen aan iemand die goed op de hoogte is van de bodemgesteldheid waar je huis op staat.