mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Nov 17, 2022 om 09:05
Huishouden & energie

Kun je verbruik van afzonderlijke apparaten in huis achterhalen?

Je hoort weleens het advies om oude apparaten te vervangen door zuiniger nieuwe... Ik ben daarom benieuwd wat mijn gedateerde koelkast verbruikt aan stroom. Is dat van een apparaat individueel te meten?

4152 9 Rapporteer

ju
door juliomariner - Nov 17, 2022 om 09:11
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Zeker, daar zijn speciale meters voor te koop.
Dr. Google geeft aan: meter stroomverbruik

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2022 om 09:19
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Via onze gemeente konden wij kiezen uit een pakket energiebesparende dingen. Waaronder zo'n meter. Gewoon tussen de stekker van je apparaat zetten, je tarief instellen en je kan het gebruik uitlezen. Zo blijkt onze koffie automaat 0,3 kwh per 24 uur te gebruiken. Staat nu over de koelkast te meten voor 24 uur.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 17, 2022 om 09:43
843 Antwoorden / 3 Vragen

Even een pittige dan wel harde reactie...

Nooit gehoord van Google? Tik in achterhalen stroomgebruik apparaten... Et voilà een schat aan informatie.

Antwoord op je vraag? Ja, dat kan.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 17, 2022 om 10:29
7156 Antwoorden / 3 Vragen
Franske1958
door Franske1958 - Nov 17, 2022 om 11:12
414 Antwoorden / 2 Vragen

Om er na het aanschaffen van een dergelijke meter te besluiten om toch een nieuwe koelkast aan te schaffen, en er vervolgens na enig rekenwerk achter te komen dat U E300,- hebt betaald voor een nieuwe koelkast die maar liefst  E 5,- per jaar minder aan stroom verbruikt als uw oude koelkast.

Ja
door JannyBoe Nov 17, 2022 om 12:00
503 Antwoorden / Vragen

'Fabrikanten hebben de afgelopen tien jaar steeds energiezuinigere koelkasten gemaakt. Een nieuwe A+++ koelvriescombinatie verbruikt nog maar 150 kWh per jaar, dit is ongeveer 35 euro. Vergeleken met een koelkast die ouder is dan 8 jaar bespaar je dus in een jaar 200 kWh. Dat scheelt elk jaar opnieuw 46 euro op de energierekening. Is je koelkast 25 jaar oud? Dan bespaar je natuurlijk nog meer, tot wel 80 euro per jaar. Zo verdien je in 10 jaar tijd aan stroom al 460 tot 800 euro terug'
Bron: Essent

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 17, 2022 om 14:35
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd ja. Daar zijn appaatjes voor maar waarom dat zelf meten? In de gebruiksaanwijzing van uw oude koelkast moet melding zijn van het gemiddelde energieverbruik en bij de nieuwe die u aanschaft is dat ook zo. En de nieuwe zal indien u goed op het energiekeurmerk let dan zeker voordeliger zijn. Opnieuw, waarom dan meten? Nu is meten ook wel weten maar als gezegd, het staat ook in de gebruiksaanwijzingen. (En waarschijnlijk zelfs ook te den op het i-net met de zoeknaar merk en type van uw huidige kkoelkast - energieverbruik.

Dat wel met de opmerking dat het verbruik door/bij  u zelfuiteraard afhankelijk is van de hoogte van de temperatuurinstelling door u.

rj
door rjw Nov 20, 2022 om 12:59
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Het verbruik zoals in de beschrijving van de oude koelkast staat is het verbruik in nieuwstaat. Het huidige verbruik kan nog steeds hetzelfde zijn, maar het kan ook flink hoger zijn door slijtage. Daarom moet je meten. Op basis van die cijfers kan je een op feiten gebaseerde overweging maken of je moet investeren in iets nieuws.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 20, 2022 om 14:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, uw mening! Wat moet ik daarmee? (Alweer???)

ke
door keteltje3 - Nov 18, 2022 om 11:05
33 Antwoorden / 1 Vragen

De energiemeter van Voltcraft ( Sem 6000 ) is een leuke, en niet te dure meter, die ook kunt gebruiken als schakelaar via smartphone. Je kan de gegevens ook direct opslaan in exel.

mo
door mof - Nov 18, 2022 om 11:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat kan, met een stroommeter kunt u het aantal amperes meten. Stroom (in ampere) maal spanning (220 Volt) maakt vermogen in Watt. Voor kilowatt even door 1000 delen. Vermogen maal tijd (kW maal uur) levert aantal kilowattuur.
Er bestaan echter ook apparaatjes die je in het stopkontakt kunt steken en waar je de stekker van je apparaat weer in dat apparaatje kunt steken en die direct het energieverbruik meten.

Bij een koelkast zult u minimaal moeten meten: stroom bij niet ingeschakelde koeling en bij ingeschakelde koeling. Verder wanneer schakelt de koeling en voor hoelang. En dat is weer seizoensafhankelijk ... of in elk geval binnenkamertemperatuur afhankelijk. En hoevaak opent u de koelkast ...?

rj
door rjw Nov 20, 2022 om 13:01
3237 Antwoorden / 5 Vragen

230 Volt. 220 Volt hadden een paar decennia geleden. Scheelt toch weer 5% in de rekensom.

ma
door malhy2 - Nov 20, 2022 om 11:16
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb daarvoor een brennenstuhl pm231e gekocht omdat deze goed uit test komt.
Nadeel is dat hij niet via WIFI uit te lezen is maar hij werkt prima.
Is wel wat duurder dan diverse meters die ik op google langs zie komen maar zoals gezecht is hij nauwkeurig en komst goed uit test.

Ed