An
door AnneChris Nov 15, 2018 om 21:37
Huishouden & energie

Kunnen incassokosten alsnog geïncasseerd worden na kwijtschelding (NLE)?

Vanaf de zomer een hoop gedoe gehad met NLE m.b.t  de incassokosten over de energierekening. Deze incassokosten zijn ontstaan door fouten van NLE. Uiteindelijk kregen we een mail op 31-8 jl. dat het dossier nogmaals bekeken is en dat we de incassokosten niet hoeven te betalen. Wat is nu het gevel: elke 6e van de maand wordt het termijnbedrag van de energierekening automatisch geïncasseerd. Omdat ik zag dat dit deze maand niet was gelukt heb ik gelijk dezelfde week het termijnbedrag overgemaakt. Nu kreeg ik een aantal dagen later het bedrag teruggestort minus de incassokosten die ons eind aug. kwijtgescholden waren! Kunnen zij dit zomaar doen?

7632 12 Rapporteer

lo
door loritta - Nov 15, 2018 om 21:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Nov 15, 2018 om 21:44
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft u het handmatig overgemaakt, d.w.z. met hetzelfde kenmerk? Anders kan men uw betaling niet vinden noch de beloofde terugbetaling van de incassokosten.

An
door AnneChris Nov 15, 2018 om 22:04
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik heb het handmatig overgemaakt. De incassokosten zijn nooit betaald omdat ze kwijtgescholden (zouden) zijn. Maar ik ga ervan uit dat ze ook op naam kunnen zien welke incasso niet gelukt is, ze hebben tenslotte ook de incassokosten kunnen vinden die ze eigenlijk als gecrediteerd zouden moeten hebben. Het is echt een vreselijk klantonvriendelijk bedrijf, ik ben nou al zo lang met ze bezig hierover en de eerste de beste mogelijkheid grijpen ze om de incassokosten alsnog te incasseren. Ik heb al eerder contact gehad met ze hierover en aangegeven dat we een mail hebben ontvangen dat deze kosten kwijtgescholden waren, dit werd ook beaamd maar toen werd er gezegd dat 'hogerhand' beslist en zij vinden dat deze kosten alsnog betaald moeten worden! Uiteraard heb ik toen gezegd dat deze werkwijze niet kan, eenmaal iets toegezegd kan je dit toch niet meer zomaar terugdraaien? Dan lijkt het mij dat ze daar intern over moeten praten en niet de klant hier de dupe van laten worden. En nu staat mijn termijnbedrag van deze maand nog 'open' dus zie die incassokosten maar eens terug te krijgen! Ze zijn zo ontzettend onredelijk!!

ne
door neodutchio Nov 16, 2018 om 09:55
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat gebeurt er als ik te laat ben met betalen?

Bij NLEx betaal je altijd via automatische incasso. Als de incasso mislukt, ontvang je van ons een kosteloze herinnering per e-mail. Je kan de factuur vervolgens via iDeal betalen. We willen je adviseren het volledige bedrag voor de vervaldatum in de mail te betalen. Zorg dat het bedrag op tijd binnen is om blokkering van je diensten te voorkomen. Heb je (nog) geen betaalmail ontvangen? Neem dan even contact op met onze Klantenservice.

panter22
door panter22 Nov 16, 2018 om 10:08
6599 Antwoorden / Vragen
panter22
door panter22 Nov 16, 2018 om 11:09
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb al eerder contact gehad met ze hierover en aangegeven dat we een mail hebben ontvangen dat deze kosten kwijtgescholden waren, dit werd ook beaamd maar toen werd er gezegd dat 'hogerhand' beslist en zij vinden dat deze kosten alsnog betaald moeten worden

Wat stond er precies in die mail.

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 15:27
Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio dat is nou juist waar het hele probleem is ontstaan; wij ontvangen deze herinneringsmail niet altijd. Hierover is uiteraard ook al contact geweest en ze beamen dat die problemen er zijn. Omdat ik deze maand in de gaten had dat ze niet automatisch konden incasseren heb ik het handmatig overgemaakt. Dit had ik achteraf beter niet kunnen doen natuurlijk maar op dat moment leek mij dat het beste want als ik weer geen herinneringsmail zou ontvangen begint het gedoe weer van voor af aan. Ze sturen namelijk pas per post een brief als er al incassokosten bijzitten.

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 15:29
Antwoorden / 1 Vragen

@panter22

ne
door neodutchio Nov 16, 2018 om 16:11
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Annechris, dat u niet altijd een mail ontvangt betekend dat er al vaker problemen zijn geweest met de betaling. Maar zoals NLE ook al aangeeft, krijg he geen mail, neem dan contact op. U besluit op eigen houtje dingen te gaan doen en vindt het dan gek dat het mis loopt.

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 16:44
Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio dan moeten ze wel bereikbaar zijn!!! Het ging om 2 mislukte incasso waarvoor deze incassokosten waren. Als ik geen herinneringsmail ontvang dan weet ik toch niet dat er nog betalingen open staan?! Pas toen ik die brief kreeg per post en toen heb ik ook gelijk gebeld. NLE erkent zelf dat er vaker problemen zijn met mails die niet aankomen bij klanten.

ne
door neodutchio Nov 16, 2018 om 17:30
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als u uw bankrekening in de gaten houdt, dan weet u precies of er iets niet afgeboekt is. Het is dus niet aan NLE om u er aan te herinneren dat u niet betaald hebt.
En u zegt van de zomer 2 mislukte incasso's te hebben gehad en deze maand weer. Dat is dus 3 keer. Een kwart van het jaar betaald uw dus niet of te laat.

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 17:44
Antwoorden / 1 Vragen

Maar @neodutchio u blijft maar doorgaan over mijn huishoudboekje maar dat is nu toch niet waar het om gaat; NLE geeft zelf toe fouten te hebben gemaakt en de incassokosten te zullen kwijtschelden. Nu blijkt dat dit dus helemaal niet is gebeurd omdat ze deze alsnog hebben geïncasseerd. Ik heb geen betalingsachterstand maar vind het simpelweg onredelijk hoe zij werken en totaal geen interne communicatie lijken te hebben. Ook al gaat het misschien om een paar tientjes ik heb inmiddels een klachtenbrief gemaakt die ik ga versturen want zo ga je niet met je klanten om! Gelukkig loopt mijn contract daar bijna af.

tenormin
door tenormin Nov 16, 2018 om 18:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@annechris, is best lastig uit te leggen op een forum waar en hoe dit probleem nu is ontstaan, hé? De één denkt dit, de ander dat. Maar zelf denk ik ook dat uw problemen zijn ontstaan toen u het zelf ging overmaken. Alles is geautomatiseerd, denk maar aan het invullen als u de Belasting moet betalen: al die cijfers heel goed invullen, zodat er een match ontstaat met waar u het naar over maakt. Klantnummer alleen schijnt niet voldoende te zijn; waarschijnlijk is het daar, toen al, misgegaan. Als u gewoon zorgt (bij uw nieuwe leverancier) dat u voldoende op uw rekening hebt staan  kan het niet mislopen. Wat een gezeur en al zolang, ik zou ook hard wegfietsen daar. Succes bij uw nieuwe leverancier.

he
door henkie.penkie Nov 16, 2018 om 19:04
149 Antwoorden / 0 Vragen

Neem altijd contact op met je leverancier als er een incasso niet automatisch is gebeurd en maak het niet over met de gegevens die ter beschikking zijn in de incasso. Dus vraag dan om een nieuw kenmerk (nummer of een code) en het bankrekening nummer waar je het naar toe kunt overmaken zowel nia Ideal of bankoverschrijving meestal gebeurd dit nog dezelfde dag of de dag erna.

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 19:20
Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin is inderdaad lastig uit te leggen omdat het al zo lang gaande is, maar deze maand is pas de eerste keer dat ik het handmatig heb overgemaakt dus daardoor zijn de problemen niet ontstaan. Deze zijn ontstaan toen in de zomer 2x een incasso niet gelukt is en ik geen herinneringsmail ontvangen heb van NLE. Maar wat ik wel vreemd vindt is dat ze dus bij de handmatige betaling van deze maand wél een match hebben gevonden want ze hebben tenslotte ook de incassokosten verrekend (die eigenlijk al gecrediteerd hadden moeten zijn) en het overige bedrag teruggestort, dus hadden ze toch ook kunnen zien dat de incasso mislukt was en dat bedrag open stond. Want het bedrag dat overgemaakt is komt toch overeen met het bedrag dat openstaat? Of zie ik het nou helemaal verkeerd!?

tenormin
door tenormin Nov 16, 2018 om 19:57
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@annechris, ik heb werkelijk geen idee hoe zij denken, computer gegevens verwerken, wel dat het frustrerend moet zijn voor je. Ben ben dat jij (en ik) kennelijk te logisch denken met: dan zal het "weg reg kom". De digitale wereld is natuurlijk fantastisch maar er zitten haken en ogen aan. Vooral als men dan met echte mensen aan de de telefoon komt. A. zegt A en B zegt B. Maar je email bericht van hen zegt toch dat alles in orde komt (kwam/zou komen). Maar, men heeft je nu kunnen "vinden", zo te lezen is alles nu echt afgehandeld (hoop ik) en heb je ook opgezegd, op tijd? Nogmaals, hoop dat je bij je nieuwe (nieuwsgierig Aagje ben ik, wie) betere contactacten krijgt. Groetjes.

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 20:29
Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin het is inderdaad frusterend dat het zo lang al duurt, en dat ze -ondanks de mail die ze hebben gestuurd- nu toch hun incassokosten nog te pakken hebben gekregen. Gewoon omdat ik dan waarschijnlijk te naïef ben geweest om simpelweg iets op de ouderwetse manier heb willen betalen. Maargoed, ik laat het er toch niet bij zitten en heb al een klachtenbrief gemaakt. Het is een principe kwestie geworden. Ik zal wel zorgen dat ik op tijd overstap inderdaad, anders zit ik minstens nog een jaar aan ze vast! Bedankt voor je reacties

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2018 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Betaal per omgaande die rekening. Dien een klacht in over die ingehouden incassokosten en als zij dat niet herstellen, ga dan naar de geschillencommissie. Laat hen ook weten dat u dat gaat doen.

Stap volgende keer over naar een normale energieleverancier.

An
door AnneChris Nov 15, 2018 om 22:10
Antwoorden / 1 Vragen

Ja inderdaad, de geschillencommisie. Ik denk dat ik daar nu maar de klacht ga neerleggen want ik ben hier nu al zolang over bezig met NLE en al verschillende klachten ingediend, ook bij klachtenkompas en via twitter, Facebook. heb ik mijn ongenoegen al getoond. Het interesseert ze werkelijk niks!! Dat ik mijn huidige contract niet bij hun verleng is één ding wat zeker is. Gelukkig loopt deze nog maar een paar maanden maar dit is ook echt een principe kwestie geworden.

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2018 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Houd op met al die flauwekul van Facebook, twitter en klachtenkompas, dien een schrifteljke klacht bij hen in. Geef ze 14 dagen te tijd om het te herstellen en zo niet, ga dan naar die commissie.

An
door AnneChris Nov 15, 2018 om 22:41
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat ga ik nu zeker doen!

tenormin
door tenormin Nov 15, 2018 om 22:53
16826 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @tijger1, hou nu eens op met het afkraken van Facebook. Als ik, snel, een antwoord wil hebben van of Ziggo, ING, Eneco: binnen een uur heb ik een concreet antwoord, ook dus zwart op wit. Er is niets "engs" aan Facebook, als je je pagina gewoon afschermt. Je gaat altijd maar af op mensen die reclame daar gezien hebben en kopen; ik krijg geen reclame. Sorry @annechris, moest ik even kwijt.

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2018 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men een klacht heeft over een bedrijf, moet men een schriftelijke klacht indienen bij dat bedrijf, mag ook per mail. Maar verhaaltjes op facebook, twitter of klachtenkompas zetten geen zoden aan de dijk. Of beter gezegd, zijn niet voldoende om nadien naar de geschillencommissie te kunnen gaan.

Het is hetzelfde als klagen tegen de buurvrouw over de een of ander, maakt ook niets uit.

Ik ga niet af op mensen die daar reclame gezien hebben of daar iets kopen. Als ik al een probleem heb zou hebben met een bedrijf, neem ik contact op met dat bedrijf. Heb ik al die flauwekul niet voor nodig. Zou ik een klacht hebben, dan zou ik ze dat, na telefonisch contact, ook nog mailen.

tijger1
door tijger1 Nov 15, 2018 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Facebook is compleet overbodig om je zaken te kunnen regelen. En daar is het ook al helemaal niet voor bedoeld.

tenormin
door tenormin Nov 15, 2018 om 23:45
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Net zoals hier soms (nog) webcares langkomen, daar kan men een klacht, vraag of wat dan ook stellen, poneren. Plus een duidelijk antwoord. Plus, als men er daar niet uitkomt naar een speciale site verwezen wordt. That all. Makkelijk en doeltreffend. Zelfs door de KLM ben ik geweldig geholpen. Gaat uiteraard allemaal per privé bericht, net als bij alle andere bedrijven. Als ik problemen heb met b.v. een koffiemachine hoef ik het niet meer hier te vragen maar via FB, Excellent.

Ge
door Genee - Nov 16, 2018 om 00:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat heeft het maandelijkse voorschotbedrag eigenlijk met de kwijtgescholden incassokosten te maken als dat dossier van de incassokosten afgesloten is?
U zegt niet wat dat probleem vanaf de zomer was, betalingsachterstand opgelopen door de schuld van NLE?
En zit de afbetaling ervan in het maandelijkse voorschotbedrag?
En waarom is het bedrag teruggestort, heeft NLE nadien alsnog het termijnbedrag afgeboekt anders heeft u nu weer een achterstand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 16, 2018 om 03:56
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Klacht indienen, schriftelijk een aangetekend verzenden. Tevens melding maken bij www.consuwijzer.nl (ACM)

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 17:49
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip! ben daar inmiddels mee aan de slag gegaan.

panter22
door panter22 - Nov 16, 2018 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Als je op de 6de van de maand geen geld meer op je rekening hebt staan, dan kan de automatische incasso niet doorgaan enheb je achterstand. Elke maand weer, ook al betaal je later handmatig, op een gegeven moment krijg je te maken met incassokosten.
Met een paar maanden is je contract afgelopen. Zoek een energiebedrijf waar je handmatig kunt betalen of het moment van automatische incasso kunt kiezen. Zo blijf je aan de gang.

ma
door marsgoddess Nov 16, 2018 om 14:20
16 Antwoorden / Vragen

Wat een onzin. Je krijgt echt geen incasso kosten op je dak als je zelf snel de energiekosten alsnog betaald. Al was het maar, omdat je altijd nog eerst een aanmaning hoort te krijgen ZONDER kosten, op een rekening die je niet betaald hebt.

panter22
door panter22 Nov 16, 2018 om 17:53
6599 Antwoorden / Vragen

Mooi niet, zelfs voor de eerste herinnering mogen kosten worden berekend.
In alle gevallen geldt: na de start van de levering kost de eerste aanmaning voor termijnnota’s en jaarnota’s €15,00. Voor eindnota’s is de eerste aanmaning niet van toepassing. Bij de laatste aanmaning voor termijnnota’s worden de kosten tot €40,00 verhoogd. Voor jaar- en eindnota’s wordt het bedrag verhoogd tot 15% van het te vorderen bedrag met een minimum van €40,00.
https://www.nle.nl/energie/veelgestelde-vragen/betalingen

uwjurist
door uwjurist - Nov 16, 2018 om 09:17
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom belt u hen niet even met de vraag of sprake is van vergissing?

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 15:38
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben hier al vanaf juni mee bezig mr. Monique Doomernik. De één zegt dit en de ander dat, telefonisch zijn ze bijna niet te bereiken (30 min in de wacht met steeds maar 10 wachtenden voor je) Ze hebben totaal geen interne communicatie. Hoe is het mogelijk dat ik eind augustus een mail heb gehad waarin stond dat de incassokosten niet meer betaald hoefden te worden maar naar nu blijkt was de CEO het er niet mee eens dat deze mail was gestuurd en moesten dus alsnog deze kosten betaald worden. In zo'n geval overleg je toch met de medewerker dat deze die mail niet had mogen versturen en dat die medewerker een eerstvolgde keer eerst moet overleggen?! Maar dan laat je het er voor de betreffende klant toch bij en laat je die hier toch niet de dupe van worden door het zomaar weer terug te draaien?

ne
door neodutchio Nov 16, 2018 om 16:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U zegt dat de betaling van deze maand niet gelukt is en u bent daar al 5 maanden mee bezig?

diumenge
door diumenge Nov 16, 2018 om 16:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Sterk verhaal, een CEO gaat zich echt niet bezig houden met een paar tientjes incasssokosten.

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 16:28
Antwoorden / 1 Vragen

Om een heel lang verhaal kort te houden: in het voorjaar zijn 2 incasso's niet gelukt maar hiervoor heb ik nooit een herinnering ontvangen per mail. Pas toen er incassokosten bijkwamen ontving ik een brief met het openstaande bedrag. Ik heb toen uiteraard gelijk gebeld en gezegd dat ik geen herinnering heb ontvangen. De medewerkster beaamde dat dit kon kloppen want het ging wel vaker mis. Een regeling afgesproken en de incassokosten hoefde ik niet te betalen. Alles netjes en op tijd betaald. Een tijd later ontving ik weer zo'n brief of ik de openstaande incassokosten per omgaande wilde betalen. Natuurlijk weer gaan bellen, echter waren ze telefonisch niet te bereiken; erge lange wachttijden en steeds 10 wachtenden voor me. Dit heb ik 3 dagen geprobeerd, tevergeefs. Toen heb ik via facebook contact met ze gezocht en een hele discussie volgde; ik had het openstaande bedrag van de eerst brief niet op tijd betaald! Dit was pertinent niet het geval maar ze bleven stug volhouden. Ik heb gezegd dat ze dan het telefoongesprek maar moesten terug luisteren die ik had met de medewerker waar ik de betalingstermijn mee af had gesproken en zei dat de incassokosten kwamen te vervallen. Uiteindellijk kreeg ik eind aug. een mail waarin stond dat het dossier opnieuw bekeken is en dat we de incassokosten niet hoefden te betalen.
Wat dit te maken heeft met de betaling van deze maand? Deze maand had ik in de gaten dat automatische incasso niet zou lukken dus heb ik een aantal dagen nadat het automatisch afgeschreven zou worden het termijnbedrag van deze maand handmatig overgemaakt. Ik dacht om het gedoe van de zomer voor te zijn. Echter kreeg ik dat bedrag terug gestort minus de incassokosten (die dus al kwijtgescholden waren). Vandaar mijn vraag, mag dit zomaar?

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 16:33
Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge volgens de medewerkster wel! Ze begreep mn verontwaardiging maar kon er niks aan doen want haar CEO heeft dit zo besloten...maar als ik zelf met die persoon wil spreken dan kan dat niet!! Ik ga nu een officiele klacht indien want het schiet op deze manier niet op. Iedereen zegt wat anders en de interne communicatie is ver te zoeken daar. Ben er nu wel klaar mee.

ne
door neodutchio Nov 16, 2018 om 16:40
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien kunt er beter voor zorgen dat u uw huishoudboekje op orde heeft, 3 keer in een jaar tijd te laat met betalen ligt echt bij uzelf. Ook het niet controleren van de afschriften zodat u pas maanden later een herinnering met kosten krijgt is ook niet slim.

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 17:23
Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio als ik de herinneringsmail van NLE gewoon had ontvangen was er niks aan de hand geweest. We zijn zelfstandig ondernemers en de ene maand is de andere niet, dit even terzijde. Ik heb het gewoon niet in de gaten gehad dat in het voorjaar het 2x niet is gelukt, we hebben wel meer automatische incasso's lopen natuurlijk. Maar waar het nou eigenlijk om gaat is dat NLE meerdere keren heeft toegegeven dat ze fout zijn geweest en dat de ene zegt dat de incassokosten vervallen en de ander zegt dat ze gewoon betaald moeten worden en -ondanks de mail die ik heb gehad- ze het gewoon nu alsnog incasseren!

ne
door neodutchio Nov 16, 2018 om 19:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij wie het fout gaat is bij uzelf. U kunt immers niet aan uw betalingsverplichting voldoen. Als uw klanten niet op tijd betalen komt u zelf ook in de problemen. Dus had u op tijd betaald was er niets aan de hand.
De problemen van van de zomer zijn al opgelost. Het nieuwe probleem is deze maand ontstaan toen u weer niet kon betalen en later, geheel tegen de afspraken in, het geld zelf hebt overgemaakt. Daar is iets mee aan de hand en de enige die daar antwoord op kan geven is NLE. Nergens geeft u aan dat u contact hebt gehad met NLE over dit laatste probleem. Het kan gewoon een foutje zijn. Maar wat het doel is van inhouding van een verkeerde storting, NLE is de enige die daar antwoord op kan geven.

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 20:17
Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio de problemen van de zomer zijn helemaal niet opgelost; dat zijn nog steeds de incassokosten waar we het over hebben! Ik ging er vanuit dat het probleem met de incassokosten inderdaad opgelost was, zij hadden dit immers zelf per mail bevestigd. Omdat ik deze maand, en dan praten we over 9 nov jl. zag dat het termijn van de NLE niet afgeschreven was heb ik het handmatig gedaan. Achteraf had ik dat dus niet moeten doen maar ik dacht er op dat moment goed aan te doen, dan was het tenminste betaald. Maar toen ik het bedrag dus teruggestort kreeg minus de incassokosten (van de zomer!) begreep ik dat zij die incassokosten dus nog steeds open hadden staan en die op deze manier alsnog hadden geïncasseerd. De CEO had toch aangegeven dat deze niet akkoord ging met kwijtschelding van de incassokosten ondanks de mail die ik al had ontvangen dat de incassokosten niet betaald hoefden te worden. Ik heb inderdaad nog niet gebeld met NLE omdat ik eigenlijk overdonderd was van het feit dat ze op deze slinkse wijze alsnog deze kosten incasseren. Daarom heb ik ook de vraag op dit forum gezet 'mag dit zomaar'?

ne
door neodutchio Nov 16, 2018 om 21:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dus u betaald wederom niet middels automatische incasso, u boekt handmatig en zonder overleg geld over, het geld komt terug waar een fout in gemaakt is en u gaat niet bellen met NLE? Maar wel al een klachtenbrief schrijven en gaan klagen hier. Neem maandag eerst eens de telefoon in de hand en VRAAG gewoon aan NLE wat er mis gegaan is. Wie weet is het gewoon ergens een foutje of kan NLE alles uitleggen. Dat kost een stuk minder moeite dan het bedrijf online zwart te maken.

An
door AnneChris Nov 17, 2018 om 10:20
Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio, het handmatig betalen is alleen deze maand gebeurd! Dat ik dit niet had moeten doen is me nu wel duidelijk. Het loopt nu al zo lang dat ik bijna een boekwerk aan correspondentie heb. Zeg niet dat ik nu 'al' ga klagen, ik had dat al veel eerder moeten doen! Omdat de interne communicatie bij NLE ver te zoeken is wordt de klant hiervan de dupe; ze geven hun fouten toe, laten incassokosten vervallen, vervolgens wordt het weer teruggedraaid (intern, ik heb hier nooit iets over ontvangen) omdat 'hogerhand' het niet eens was met kwijtschelding van deze incassokosten, telefonisch zijn ze niet of heeel moeilijk bereikbaar, contacten via facebook loopt via verschillende medewerkers die niet hebben gelezen wat er eerder is besproken, de persoon van 'hogerhand' krijg je niet zelf te spreken, de medewerkers mogen zelf het slechte nieuws brengen. Dit is geen 'foutje' van NLE maar een bewuste handeling. Na een laatste telefoontje waarin ik mijn beklag had gedaan heb ik nooit meer wat gehoord over de openstaande incassokosten dus ging ervan uit dat het alsnog intern was teruggedraaid (naïef gedacht natuurlijk). Maar de eerste de beste gelegenheid benutten ze om alsnog hun geld te incasseren die al kwijtgescholden was. Overigens is het niet eens belangrijk wat er allemaal aan vooraf is gegaan want mijn vraag was heel simpel; Kunnen incassokosten die schriftelijk kwijtgescholden zijn (dan geef je toch al toe dat je fout bent geweest) zomaar alsnog geïncasseerd worden?

ne
door neodutchio Nov 17, 2018 om 11:37
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Andere invalshoek, wie zegt dat er incassokosten ingehouden zijn op de verkeerde betaling? Wie weet is er gewoon een verkeerde betaling naar u gedaan. Waarom zou NLE wachten met de incassokosten te verrekenen totdat u een verkeerde betaling heeft gedaan? Als ze de eerste de beste mogelijkheid genomen hadden hadden ze dat binnen een maand bij de volgende voorschotbetaling wel gedaan. U weet niet eens wat de reden is. U weet ook niet eens of het echt die incassokosten van toendertijd zijn geweest. En waarom weet u dat niet? Omdat u eerst hier gaat klagen voordat u informatie gaat inwinnen bij NLE. Een een bedrijf die telefonisch niet of heeel moeilijk te bereiken is geloof ik ook niets van. Of u moet op de zondagmiddag gaan bellen als ze dicht zijn natuurlijk.
Inderdaad is het totaal niet relevant wat er aan voor af is gegaan, u moet gewoon contact zoeken met NLE en vragen wat er mis is gegaan. Daar bereik je meer mee dan topics openen, klagen en sociale media opzoeken.

An
door AnneChris Nov 17, 2018 om 12:26
Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio, andere incassokosten zijn er niet! Toevallig precies het bedrag geïncasseerd wat overeenkomt met de incassokosten en dan met de mededeling 'restant retour'. Dit is een bewuste betaling geweest en geen verkeerde betaling naar mij. Een automatische incasso kunnen ze niet zomaar verhogen met een bedrag dus dit was toch de uitgesproken kans?  Een 'losse' betaling kan je alles mee doen. Tuurlijk kan ik NLE maandag bellen om te vragen hoe of wat maar dan krijg ik weeeer diezelfde discussie die al eerder gevoerd is! Daar ben ik nu klaar mee. Het is niet eens de bedoeling geweest om hier te gaan klagen maar ik had alleen een vraag of iets mogelijk was! Ik snap ook wel dat op een forum als dit sommige zaken anders overkomen en dat er eindeloze disussies kunnen ontstaan maar had gehoopt dat ik wat meer conretere antwoorden had gekregen 'het is mogeljik of het is niet mogelijk'. Ik heb alle telefoonspecificaties van de momenten dat ze niet te bereiken zijn en de wachttijd hiervan. En je hoeft maar te googelen naar reviews van NLE en dan zie je dat ik niet de enige ben die prolemen heeft met dit bedrijf.

ne
door neodutchio Nov 17, 2018 om 12:55
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het enige concrete antwoord is al gegeven: bel ze op. En of u weer dezelfde discussie krijgt weet u niet. Tenzij u een glazen bol heeft. En googelen om meer klachten te lezen? Noemt u eens 1 bedrijf waar helemaal geen klachten over te vinden zijn?

ne
door neodutchio - Nov 16, 2018 om 09:45
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er lopen 2 zaken door elkaar. Bij uw jaarafrekening zijn fouten gemaakt, maar ook weer opgelost.
Tweede zaak is dat u uw voorschot van deze maand niet afgeboekt kon worden. U hebt het dan wel zelf later opnieuw overgemaakt, maar is dat naar het juiste rekeningnummer met juiste betalingskenmerk gedaan? Een handmatige overboeking komt alleen terug als deze niet gekoppeld kan worden.
U kunt het beste contact opnemen met NLE om tot een oplossing te komen.

Overigens, volgens de site van NLE kan je niet eens handmatig betalen.

panter22
door panter22 Nov 16, 2018 om 10:01
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt wel handmatig betalen als de automatische incasso niet lukt.
Bij NLEx betaal je altijd via automatische incasso. Als de incasso mislukt, ontvang je van ons een kosteloze herinnering per e-mail. Je kan de factuur vervolgens via iDeal betalen.
https://www.nle.nl/alles-in-1/veelgestelde-vragen/betalingen

ne
door neodutchio Nov 16, 2018 om 11:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Via ideal is dus geen handmatige overboeking.

gerbera
door gerbera Nov 16, 2018 om 12:07
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Bij idealbetaling staat de rekening klaar, compleet met alle gegevens, en belangrijk, het factuurnummer. Je kan dus niet zelfstandig (handmatig) betalen.

mo
door mof - Nov 16, 2018 om 14:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, die zijn toch kwijtgescholden. Heeft u de brief of email nog waar dit u gemeld is? Gelijk reageren naar NLE en zo snel mogelijk overstappen naar een andere leverancier.

panter22
door panter22 Nov 16, 2018 om 14:09
6599 Antwoorden / Vragen

Daar zat ik ook al mee. Kwijtgescholden is kwijtgescholden. Dat kan NLE niet terugdraaien. Behalve als die kwijtschelding onder voorwaarden is gedaan.bv. als er de laatste 2 maanden van het contract niet weer te laat betaald wordt. Ts was deze keer weer te laat met betalen. Maar het kunnen ook al nieuwe kosten zijn wegens te laat betalen.br />

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 15:41
Antwoorden / 1 Vragen

Ja uiteraard heb ik al gereageerd naar NLE (zie reactie bij mr. monique Doomernik) en overstappen naar een andere leverancier zal ik ook zeker doen! Helaas zullen zij daar niet van wakker liggen en is het voor mij ook een principe kwestie geworden.

la
door lady100 - Nov 16, 2018 om 15:17
12 Antwoorden / 0 Vragen

Het komt helaas vaker voor bij energiebedrijven hun automatische incasso verweking van consumenten fouten maken waardoor de consument het gelach gaat betalen. Het beste is van u email bericht van u energie bedrijf een copie maken en aangetekend versturen naar u energie bedrijf. Een optie dat u de automatisch incasso in laten trekken u zelf het maand bedrag betaald via internet bankieren wel u klantnummer of persoonnummer vermelden.

An
door AnneChris Nov 16, 2018 om 16:38
Antwoorden / 1 Vragen

@lady100 ik ga nu ook een klacht indienen want ik vind dit zo klantonvriendelijk. Eerst iets toezeggen maar dan weer terugdraaien!

tijger1
door tijger1 Nov 16, 2018 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Gelach”?

tenormin
door tenormin Nov 16, 2018 om 20:45
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@Gaan we nu op taalfouten letten? Weten toch dat het gelag moet zijn.

ro
door ron503 - Nov 17, 2018 om 10:42
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me enigszins voorstellen dat NLE uw betalingsgedrag een beetje zat is want zo te lezen komt het vaker voor dat de incasso mislukt en er een herinneringsmail voor nodig is om u alsnog tot betaling over te laten gaan. Vanwege een bug in het E-mail systeem hoefde u de incassokosten niet te betalen maar wederom kon het bedrag niet automatisch van uw rekening afgeschreven worden en was u dus al in verzuim, u denkt dan slim te zijn om het bedrag handmatig te betalen en doet dat zonder kenmerk want op basis van uw n.a.w. en uw klantnummer weet NLE wel waar het bedrag voor bedoeld is. Helaas zo simpel werkt het niet omdat het betalingssysteem aan uw betaling geen specifiek kenmerk kan koppelen en dus ook niet word verwerkt. Een medewerker krijgt een melding dat het binnengekomen bedrag niet aan een kenmerk gekoppeld kan worden en gaat dan opzoek naar openstaande posten en die vind de medewerker ook want er staan nog openstaande incassokosten in het systeem en boekt dat bedrag van de betaling af en stort het restant terug op uw rekening. Dat betekent wel dat het voorschotbedrag wederom niet voldaan is en u nu weer incassokosten voor uw rekening krijgt. U bent van mening dat NLE veel fouten maakt maar ansich bent u een wanbetaler want u komt de gemaakte afspraken niet na en dient regelmatig herinnerd te worden om alsnog tot betaling over te gaan.

An
door AnneChris Nov 17, 2018 om 13:06
Antwoorden / 1 Vragen

@ron503, de problemen zijn ontstaan doordat er afgelopen voorjaar 2x een incasso niet is gelukt omdat er niet voldoende saldo op de bank aanwezig was om een termijnbedrag af te schrijven. Prima dat u mij dan noemt als 'iemand die zijn betalingsverplichting niet na komt' want in principe heeft u daar gelijk in. Maar is het echt zo erg dat men wel eens een herinnering moet ontvangen omdat een automatische incasso niet lukt? Ik zal zeker niet de enige zijn bij wie dit wel eens voor is gekomen, wij zijn zelfstandig ondernemers en moeten ook zeer regelmatig herinneringen sturen. Of zit ik hier op een forum waar iedereen bovenmodaal verdiend?! Áls ik toendertijd gewoon de herinneringsmail had ontvangen was er niks aan de hand geweest en waren de termijnnota's alsnog op tijd betaald. Ik heb inmiddels ook wel begrepen dat een handmatige betaling in zo'n groot bedrijf niet heel verstandig is i.v.m. bepaalde koppelingen en kenmerken. Maar hoe kan het zijn de ze op mijn naam nog openstaande posten vinden, de betreffende incassokosten in dit geval, terwijl ze deze toch allang gecrediteerd zouden moeten hebben?!! Zij hebben mij tenslotte op 31 aug. jl. al een mail gestuurd waarin ze vermeldden dat ik de incassokosten niet meer hoefde te betalen. En daar knaagt het bij mij want waarom stonden deze incassokosten dan nog open?

ro
door ron503 Nov 17, 2018 om 13:34
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan bij u wel knagen maar u heeft de fouten gemaakt en meerdere malen de herinneringsmail afgewacht en toen bent u pas tot betaling overgegaan. Uw inkomenssituatie is niet van toepassing omdat u een verplichting heeft de betalingen op tijd te voldoen en dat meerdere malen niet op tijd heeft gedaan. NLE is wat dat betreft zeer coulant maar het houdt een keer op en kan het contract vanwege wanbetaling opzeggen als u eisen gaat stellen voor wat betreft de kwijtgestelde incassokosten.

An
door AnneChris Nov 17, 2018 om 14:19
Antwoorden / 1 Vragen

@ron503 krijg de indruk dat het niet duidelijk is overgekomen; ik heb helemaal geen herinneringsmail afgewacht. Ik ben er vanuit gegaan dat termijnbedragen gewoon afgeschreven waren (ja, natuurlijk kan ik elke maand controleren of al mijn vaste lasten en meer afgeschreven is maar dat deed ik niet. Dat is nalatigheid van mezelf en daar heb ik ook van geleerd.) Pas toen ik een brief ontving van 2 openstaande bedragen incl. incassokosten heb ik contact gezocht omdat ik begreep dat de automatische incasso's niet gelukt waren (afgelopen voorjaar) Toen leken ze inderdaad erg coulant; ze erkende dat het vaker voorkomt dat herinneringmails bij klanten niet aankwamen en omdat dit buiten mijn schuld is hoefde ik uiteraard de incassokosten niet te betalen en kon het openstaande bedrag in 2 termijnen voldaan worden. Netjes volgens afspraak deze termijn op tijd betaald. Tot ik enige tijd daarna een weer een brief kreeg of ik de de openstaande incassokosten per omgaande wilde voldoen. Dit begreep ik niet want ik had immers een regeling getroffen en dus weer gebeld, tevergeefs 3 dagen geprobeerd ze te bereiken telefonisch. Toen ben ik maar overgegaan op contact via facebook. Dit werd een discussie zonder einde. Ze waren van mening dat ik de termijnen te laat had betaald alsook de incassokosten! Dit is pertinent niet waar, ik heb alles volgens afspraak met de medewerkster debiteurenadm op tijd betaald. Toen ik ze adviseerde om dan even het telefoongesprek terug te luisteren waarin die afspraak gemaakt was, kreeg ik enige tijd later de mail waar in stond dat ik de incassokosten niet hoefde te betalen. Dan ga ik ervan uit dat het opgelost is. Naderhand blijkt dit dus niet het geval te zijn. Waar is de communicatie in dit bedrijf?? Dus ik stel geen eisen! NLE zegt iets toe en draait het later terug omdat de ceo niet akkoord gaat met de kwijtschelding! Dit is wat een medewerkster zei, dit is niet iets dat ik verzin.