Saskia10nl
door Saskia10nl May 30, 2023 om 10:59
Huishouden & energie

Lage bromtoon omvormer zonnepanelen

Sinds kort heb ik zonnepanelen en sinds die tijd slaap ik niet meer. Ik hoor een lage bromtoon. Zijn er meer mensen die daar last van hebben en zijn er mensen die daar een oplossing voor hebben? Alvast bedankt voor het meedenken.

6113 11 Rapporteer
Analoog
door Analoog - May 30, 2023 om 11:06
137 Antwoorden / Vragen

Dat zal de omvormer kunnen zijn die bv tegen een muur is gemonteerd en dan kun je resonantie krijgen, dus dempers tussen de omvormer en de muur dan zou het beter moeten zijn....

hereistom
door hereistom - May 30, 2023 om 11:13
732 Antwoorden / 1 Vragen

Het geluid komt waarschijnlijk van de omvormer. Maar deze zou alleen geluid moeten maken als de zonnepanelen stroom opwekken.
Het kan zijn dat de omvormer niet goed is ingesteld of niet goed is geinstalleerd.
Een omvormer kan namelijk erg warm worden waardoor er ook nog een ventilator gaat draaien.

De omvormer is het hart van het systeem. Meestal als er iets met het systeem mis is, kom je vaak uit bij de omvormer. Controleer eerst wat de omvormer voor aanduiding aangeeft gedurende de dag dat deze werkt. Geeft deze niets verontrustends aan, maar de omvormer maakt een brommend geluid die boven de normale omgevingsgeluiden uitkomen dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Begint een omvormer harder te brommen, luid te zoemen of knetteren, dan heeft de omvormer waarschijnlijk onderhoudt nodig.

Het brommen kan aan verschillende oorzaken liggen. Of, de omvormer wordt te warm doordat deze niet in de schaduw of op een koele plek staat of het systeem bestaat uit goedkopere producten van inferieur kwaliteit. Bij een hoog fluitend geluid is het de condensator die werkt, en wanneer het geluid wegheeft van een stofzuiger is het de ventilator die steeds harder moet werken. Bij grote commerciële systemen kunnen deze delen van een omvormer best wat geluid maken.

Als hij 's nachts nog steeds zo'n lawaai maakt zou ik contact op nemen met de installateur en de klacht voorleggen.

marita5
door marita5 - May 30, 2023 om 11:44
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Saskia10nl,

Waarom bromt een omvormer?

Naast tikken en zoemen kan de omvormer ook een brommend geluid maken. Deze bromtoon ontstaat doordat het omvormproces van gelijkspanning naar wisselspanning onder een bepaalde frequentie gebeurd. Hierdoor kunnen delen van de omvormer beginnen met trillen.

Als de omvormer vervolgens ‘direct’ op de muur is gemonteerd, kan het voorkomen dat de muur gaat meetrillen. Dit fenomeen wordt ook wel resoneren genoemd. Als gevolg van het resoneren kan er een vervelend brommend geluid ontstaan. Gelukkig is het brommende geluid vaak eenvoudig te verhelpen door de omvormer op speciale trillingsdempers te monteren. Hierdoor staat de omvormer als het ware los van de muur en kunnen trillingen niet langer doorwerken in de rest van de woning

https://www.aabogreentech.nl/zonne-energie/geluidsoverlast-van-een-zonnestroomsysteem-oorzaken-en-oplossingen/.

mahadma
door mahadma - May 30, 2023 om 12:44
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Er is een uitzending geweest bij de rijdende  rechter over soortgelijk iets. De oplossing was dat er rubbers tussen de muur en de omvormer geplaatst moesten worden.

ro
door ronny530 - May 30, 2023 om 14:23
2773 Antwoorden / 41 Vragen

In ruststand dus als er geen stroom opgewekt wordt enkel de 230 volt voeding gebruikt om de onvormer te laten werken en dat gaat over het algemeen zonder bromtoon. Als het gebrom als u bij de omvormer in de buurt bent goed te horen is dan ligt het aan de omvormer zelf en niet op de manier waarop de onvormer opgehangen is. Het kan zijn dat de 230 volt voeding op de 50 Hz frequentie mee gaat resoneren wat een irritante brom veroorzaakt en door de omkasting van de omvormer nog eens versterkt wordt. Uitermate irritant voor degene met een goed gehoor en dus niet voor iedereen hoorbaar is. Het is aan te raden om het bedrijf die de omvormer geplaasts heeft te contacteren en uw probleem voor te leggen.

h.
door h.terpstra - May 31, 2023 om 11:41
202 Antwoorden / 1 Vragen

Zet er een schakelklok tussen. Bij duisternis zal het systeem niet leveren. Zork er wel voor, dat het schakel contakt niet te ligt is. .

Maar probeer eerst een trillingvroje ophanging. door b.v. rubber. Dan is de brom er nog wel, maar draagt niet zo ver. Kunt u simpel zelf doen..Succes.

Tj
door Tjaart - May 31, 2023 om 14:55
14 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn op internet discusiegroepen met veel kennis op dit gebied . Ik vind kwaliteit belangrijker dan prijs , al let ik ook op de prijs . Er zijn grote verschillen tussen installateurs op dat gebied . Sommigen willen kennelijk slapend rijk worden . Ik heb ( na me op de hoogte gesteld te hebben ) , gekozen voor  een Duits merk panelen en een Duitse omvormer . Tegen een redelijke prijs na vergelijken van drie offertes . Deze SMA maakt totaal geen geluid onder alle bedrijfsomstandigheden en werkt al jaren prima . Die bromtoon is een bekend probleem , vooral bij de goedkopere merken denk ik . Rubbers tussen de muur helpen alleen , als het resonantie aan de muur doorgeeft . Als het ding zelf bromt , dan helpt dat weinig of niet .

borg queen
door borg queen - May 31, 2023 om 19:16
127 Antwoorden / 2 Vragen

Oordoppen misschien? Ik woon sinds een week in een huis met zonnepanelen en ik hoor niets. Als hoogsensitief persoon hoor en ervaar ik meer geluid dan anderen. Maar ik slaap altijd met oordoppen in.

jantm
door jantm - Jun 1, 2023 om 08:42
7 Antwoorden / 2 Vragen

Slecht slapen door een omvormer kan ook door een sterk wifi signaal van de omvormer. Dit is niet zo bekend. De meeste omvormers heb een wifikaart voor verbinding met het netwerk. Zie ook mogelijkheid van hacken. Omvormerleveranciers geven geen gegevens over het wifi signaal. Er zijn mensen die last van straling hebben van wifi. Ik heb zelf stralingsmetingen laten doen. Bij een omvormer, gelukkig in een schuur geplaatst, sloeg de meter volledig uit, op tilt. Het wifi signaal was zo sterk dat je de omvormer beslist niet in je leefomgeving wilt hebben. De beste oplossing is dan vast bekabelen en de wifikaart verwijderen. Dit heb ik gedaan bij een tweede omvormer die binnen geplaatst is.