po
door pollewop2005 Aug 30, 2006 om 09:10
Huishouden & energie

Laminaat over een kurkvloer leggen / clicklaminaat lijmen?

Onze kurkvloer wordt erg lelijk en om het weer een fris aanzien te geven willen wij er graag een laminaatvloer overheen leggen. De kurkvloer is gelijmd en bestaat uit vierkante tegels, dus met naden.

Wat is wijsheid??  Kan je laminaat leggen over een kurkvloer of is het verstandiger om het hele boeltje eruit te slopen?

En als we het gaan leggen, is het dan raadzaam om de naden dicht te lijmen (met speciale lijm uiteraard)? Mijn man is nml van mening dat clicklaminaat sneller problemen geeft als er iets van vocht overheen gaat.  Ik weet ook wel dat er nog steeds lijmlaminaat bestaat, maar het overgrote deel is click en dus makkelijker aan te komen.

Alvast enorm bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet, Esther

20087 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 09:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst wil ik opmerken dat er click-laminaat bestaat is vele soorten en in feite al het laminaat een "harde" laag is op samengeperst materiaal. Dat materiaal kan (en is vaak) meer gevoelig voor vocht dan bijv. parket met de aantekening dat laminaatparket hout als onderlaag heeft.

Hoewel een kurkvloer glad is zou ik adviseren om die er bij clicklaminaat uit te halen. Immers kurk is uiteindelijk een natuurproduct dat ook vocht kan aantrekken/opnemen. De kale vloer dient vervolgens afgedekt te worden met z.g. afdekfolie.

5Als de ondervloer beton is. Is uw vloer echt kurkdroog "en al jaren, dan kunt u eventueel het laminaat er wel overheen leggen.

Toch, als u een kurkvloer gewend bent, ga dan toch nog in beraad of u in plaats van clicklaminaat geen laminaatparket kiest. En kiest u voor clicklaminaat, laat u dan ook goed informeren over de eventuele garantievoorwaarden en wees voorzichtig met de aanbiedingen vandoe het zelf zaken. (Die producten willen wel eens meer krimpen/uitzetten/beinvloedbaar zijn voor vocht dan u verwacht had).

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 10:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste GerritAltena,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ter aanvulling wil ik er even bij vermelden dat het gaat om een tijdelijke, dus goedkope, oplossing voor max een jaar of 2. Onze voorkeur gaat uit naar een vloer van echt hout of lamelparket met vloerverwarming, maar daar voor moeten we nog even verder sparen.  Maar de vloer is gewoon niet mooi meer en doet afbruik aan de rest van ons interieur.

Groetjes, Esther

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kliklaminaar van Horbach of Kwantum, als goed en naadloos gelegt, ik zeg meestal Ram laminaat, want je moet goed slaan en dan klikt het wel.

Als naadloos gelegt is een kopje koffie dat binnen enkele minuten opgeruimt word geen probleem, en over enkele jaren kunnen de goede en onbeschadigde in de slaapkamer..

Gewoon op de vlakke kurkvloer, en als niet vlak, eerst controleren met rechte lat!

Als hobbels in kurk, dan heb je kraakgarantie!

Voor minder dan E5,- bij bijde winkels betaalbaar te koop, gezien de 2 jaar, zou ik deze slaapkamer kwaliteit kopen die vaak langer mee gaat dan men denkt, en wel naadloos leggen, groeven met oude tandenborstel uitvegen want ieder korreltje in begin geeft brievenbus op uiteinde!

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reinigen van de kurkvloer al overwogen, want dat is goedkoper dan een nieuwe vloer voor slechts 2 jaar. Lijkt me een betere oplossing dan een goedkope laminaatvloer die inderdaad zeer vochtgevoelig is en weinig duurzaam. Uitvlakken van de vloer met isolatieplaten is mogelijk indien u toch laminaat wil leggen, maar dan zult u waarschijnlijk deuren moeten inkorten. Dichtlijmen van naden kurkvloer is niet echt nodig indien u een vochtscherm in de vorm van plastic folie aanbrengt.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2006 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Net als tboy al zegt, is het reinigen en lakken van de kurkvloer dan niet gemakkelijker en goedkoper?? Is de kukvloer helemaal glad, dan kunt u ook nog denken aan opschren en (kleur)lakken. Is die naturel dan uiteraard alleen reinigen en lakken.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2006 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het toch een tijdelijke oplossing is zal ik niet al te veel moeite doen om die kurk vloer eruit te halen. Indien de hoogte het toelaat en de vloer vlak is zou ik wel (vocht werend) folie en onderplaten aanbrengen.

Ik begrijp uit je vraag dat jullie bang zijn voor vocht in de naden van het laminaat? Wat goed werkt, tenzij je er emmers water overheen  gooit,  is  de verbindingsdelen van het laminaat met een blokje (bijen)was  in te wrijven, zodat er in de naden een laagje was komt.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2006 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

E.e.a. is afhankelijk van de situatie.

Bij een houten b.g.g. vloer  boven kruipruimte:
Kurkvloer laten liggen, kan wel optrekkend vocht opnemen  maar kan dit ook weer afgeven in droge tijden.
Wel vochtwerende folie tussen kurk en laminaat aanbrengen.

Bij betonvloer:
O.h.a. zal optrekkend vocht  wel mee vallen (behalve bij zeer vochtige kruipruimte)
Liever wel folie tussen laminaat en kurkvloer.

Het is eigenlijk zonde om een (geluid)isolerende kurkvloer weg te slopen en ik zou dat alleen doen als het echt niet anders kan.

Vrgr AF

ve
door verwijderd - Oct 1, 2006 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

We doen dit veel vaker en dit gaat perfect. Het is te duur anders legden we er altijd viyl of kurk onder. Lijmen gaat simpelweg niet, omdat er geen ruimte voor lijm is. We hebben het ooit geprobeerd in een keuken maar je krijgt het ech niet in elkaar. Bovendien hebben de meeste soorten een soort parrafinelaagje op de namen, om get klikken te verbeteren een als afdichting. Hiet hecht ook geen lijm op. Gewoon vochtig dweilen geeft geen probleem, wel te nat of met verkeerde producten. (met name Pelu, Johnson en HG zijn funest) Indien de naden groot zijn of met een vgroef dan liever diagonaal leggen om gelijklopen van de naden te voorkomen.

ve
door verwijderd - Jan 6, 2007 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

leg het lamoinaat gewoon er los overheen.

niet beginnen met lijm gewoon er inleggen zoals het is bedoelt.

koop niet het goedkoopste daar krijg je spijt van maar vanaf 9mm. dik is het heel goed te doen.

lijmlaminaat dat heb ik in jaren niet meer gezien.

de klik versies zijn over het algemeen goed tegen vocht beschermt en ben je bang voor opstaande panelen denk dan aan een vr groef hierin valt dat absoluut niet op als het al zou gebeuren