Ki
door Kim128126 Jul 3, 2019 om 00:38
Huishouden & energie
Lease contract CV ketel

Hallo,
Afgelopen maand hebben wij een appartement bezichtigd. Hier was bekend dat er sprake was van een CV met lease contract. Nu hebben wij de afgelopen week het tijdelijk koop contract getekend. 1 week later werd door onze aankoopmakelaar gezegd dat wij de CV ketel zouden overnemen. Hier was ons niks van bekend aangezien dit volgens ons niet in het contract stond.
Aankoopmakelaar geeft aan dat wij hiervoor hebben getekend bij de lijst van zaken..

Als ik zelf de lijst van zaken goed doorneem is het niet duidelijk dat wij de ketel MOETEN overnemen. Er staat alleen beschreven dat er een lease contract aanwezig is. Dit bij de aankoopmakelaar neergelegd, zij geeft nogmaals aan wij hiervoor getekend hebben en dat ze dit niet verder uit gaat zoeken.

Kortom vind ik dit een hele aparte situatie.
Lijst van zaken zien jullie op de foto.
Graag jullie mening en of tips hoe ik dit verder kan op lossen?!

groetjes xx

6196 17 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 3, 2019 om 01:03
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Staat toch duidelijk een X met JA bij CV, geiser en boiler. Alleen, op de foto zie ik geen handtekeningen van u beiden. Dus moeilijk op deze manier tot een conclusie te komen. Was dus bij de verkoper wel een lease contract.

Ki
door Kim128126 Jul 3, 2019 om 01:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat een ‘Ja’ ingevuld dat er sprake is van een lease contract. Maar daarnaast is niet aangevinkt ‘moet overgenomen worden’
daarom dat ik graag jullie mening wil.

tenormin
door tenormin Jul 3, 2019 om 01:33
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Even tot morgenochtend wachten, komen er meer antwoorden, of nachtvlinders. ;-))

diumenge
door diumenge - Jul 3, 2019 om 07:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik die lijst zo zie dan had na het aankruisen van Ja ook Gaat mee of Moet worden overgenomen aangekruist moeten worden. Ik neem aan dat jullie die lijst van zaken niet hebben ingevuld, dus verkoper / verkoopmakelaar heeft hier een fout gemaakt.

ma
door malty - Jul 3, 2019 om 07:21
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lees het koopcontract nog eens door, daar heeft u voor getekend.

panter22
door panter22 - Jul 3, 2019 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Je dacht een appartement gekocht te hebben zonder cv ketel? Of hebben jullie het er niet over gehad tijdens de onderhandelingen en komt je makelaar plotseling met dit verhaal. Wat had je zelf gewild? Een eigen cv ketel kopen?
Kijk eens voor uitleg van je koopcontract:
https://florisvk.nl/2018/11/18/nvm-koopakte-model-2018-simpel-uitgelegd/

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 3, 2019 om 08:53
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ts kan zelf een CV ketel aanschaffen of leasen

panter22
door panter22 Jul 3, 2019 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Klopt, ik zat nog midden in het verhaal en toen stond het al op de site, dus ik moest het nog wat aanpassen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 3, 2019 om 08:50
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Uit de info waar @MARITA5 naar verwijst leid ik af dat overname van een leasecontract/CV ketel simpelweg niet mag!
Leg die info aan de aankoopmakelaar voor en stel daar eventueel bij dat er na uw mening ook sprake is van het in gebreke blijven van goede naleving van de met u gesloten aankoopovereenkomst. Volgens Schade bij niet naleven kunt u zelfs de aankoopmakelaar aansprakelijk stellen als u er schade door ondervindt.

U kunt ook een klacht indienen tegen de aankoopmakelaar op basis van het gegeven dat u niet heeft getekend voor de overname en zij weigert verder te handelen. (De makelaar zal zijn aangesloten bij een branchevereniging?)

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2019 om 08:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is  die makelaar blind. Ik zie toch echt geen kruis staan bij de cv dat dat contract moet worden overgenomen. Bij de bijlagen staat ook niets vermeld.

Dus u hebt daarvoor niet getekend.

Maar afgezien daarvan, wat had u verondersteld dat er met die cv ketel en het contract zou gaan gebeuren? Hoe lang loopt dat contract nog?

Is uw aankoopmakelaar wellicht ook stiekem de verkoopmakelaar van het appartement?

me
door mein33 - Jul 3, 2019 om 10:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er staat duidelijk aangekruist dat de verkoper de zaak meeneemt.
Maar de verkoper mag/kan de zaak helemaal niet meenemen, want het is zijn/haar eigendom niet.
De verkoper is verantwoordelijk voor het lease contract en zal bij de verhuurder van de CV-ketel het contract moeten afkopen, aangezien het in het meerendeel van de gevallen niet kan worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar en de verkoper zal daarvan ook het financiële nadeel moeten dragen.
De koper koopt normaliter een woning inclusief de volledige CV- installatie, dus incl.de ketel.

Dat de verkoper zo dom is geweest om een  CV-leasecontract af te sluiten wil nog niet zeggen dat de kooer daarvan dan maar de kosten moet ophoesten.
Als de verkoper destijds direct een Cv-ketel had gekocht dan was deze toch ook gewoon meegegaan in de verkoop !!

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2019 om 11:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie alleen een kruisje in Ja, niet wat er verder mee moet of zal gebeuren.

Slordig.

koekeloer
door koekeloer Jul 3, 2019 om 11:58
562 Antwoorden / 18 Vragen

Er staat helemaal geen kruis dat de verkoper de ketel meeneemt.

me
door mein33 Jul 3, 2019 om 12:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@koekeloer,

Nou dan nog meaar even goed 'koekeloeren', want  "ja" staat aangevinkt en "moet worden overgenomen" niet !!

En bij "ja" neemt de verkopende partij het aangegeve dus mee !
Echter het probleem is dat dat niet mag omdat de verkoper niet de eigenaar is en het aangegevene dus niet kan/mag verkopen.

diumenge
door diumenge Jul 3, 2019 om 18:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33, onjuist. Bij het aankruisen van Ja moet een vervolgkeuze worden gemaakt, en dat is niet gedaan.

he
door henry1942 - Jul 3, 2019 om 11:19
100 Antwoorden / 28 Vragen

Er staat toch heel duidlijk een vraagteken achter de vraag en daar is geen antwoord opgegeven met ja of nee,
 is ook niet ondertekend, m.a.w. is het koopcontract in zijn geheel wel geldig ( reden om het te annuleren? )

audb
door audb - Jul 3, 2019 om 11:33
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als er al getekend is en in de koop contrakt staat niets vermeld over het overnemen van e.v.t. goederen dan hoeft u deze ook niet over te nemen.

De verkoper diend dan het contrakt van de cv af te kopen.

Echter kan het wel zo zijn dat de cv dan verwijderd wordt door de verhuurder daar de cv ketel en e.v.t. radiatoren eigendom zijn van de verhuurder van de cv installatie en niet u.

me
door mein33 Jul 3, 2019 om 11:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@audb,

Als het contract wordt afgekocht is de verkopende partij de nieuwe eigenaar van de CV-installatie en kan die zondermeer worden overgedragen aan de kopende partij.
De kopende partij hoeft daat geen kosten voor te betalen, want dat had ook njiet gehoeven als de verkoper de CV-installatie direct bij aanschaf had betaald.

me
door mein33 - Jul 3, 2019 om 11:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR TIJGER1 3 JUL. 2019 OM 11:00

Ik zie alleen een kruisje in Ja, niet wat er verder mee moet of zal gebeuren.

Slordig.

Wat er verder moet gebeuren staat, naar mijn inzien, in de bovenstaande tekst, "meenemen" dus.  Alleen een lease CV-ketel mag je niet meenemen omdat het niet je eigendom is.

"Slordig" ?
Ik zou het meer "geniepig" willen noemen aangezien de makelaar dondersgoed weet hoe het e.e.a. m.b.t. deze leaseconstucties werkt, maar wel probeert de koper er mee op te zadelen.
Afkopen en betalen door de verkopende partij en simpelweg overdragen aan de koper, dat is de enige en eerlijke oplossing !!

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2019 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook die lijst is, zo te zien niet getekend. Het ziet er niet uit alsof de handtekeningen even onzichtbaar gemaakt zijn.

me
door mein33 - Jul 3, 2019 om 13:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR TIJGER1 3 JUL. 2019 OM 12:07

En ook die lijst is, zo te zien niet getekend. Het ziet er niet uit alsof de handtekeningen even onzichtbaar gemaakt zijn.

Maar deze lijst wordt blijkbaar wel als afsprakenlijst gebruikt  en voor zover ik het kan bezien/beoordelen staat
er "niets" aangekruist op deze lijst wat "moet worden overgenomen".
De makelaar doet blijkbaar net of hij de door de branchevereniging NVM uitggegeven lijst op eigenwijze kan/mag misbruiken.

ro
door ron503 - Jul 3, 2019 om 13:33
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De lijst op de foto is een uitsnede van gehele lijst waarbij de handtekeningen zijn weggelaten en dat lijkt me logisch. In de vraag staat 'getekend bij de lijst van zaken' dus zal die lijst ook ondertekend zijn. Op die lijst staat met ja aangekruist dat er een leasecontract op de cv rust maar niet dat het leasecontract ook overgenomen dient te worden. Wat me wel bevreemd is dat er geen bijlagen van het leasecontract zijn vermeldt en dat zou bij overname van het contract wel het geval dienen te zijn. Het zo kunnen zijn dat de afkoop van dat leasecontract in de verkooprijs is meegenomen omdat de verkopende makelaar het heeft over de cv ketel ansich en niet over het leasecontract dus bij koop van de woning uw eigendom wordt.

1paul
door 1paul - Jul 3, 2019 om 14:22
3134 Antwoorden / 0 Vragen

men kan je niets verplichten, pas als je ook echt daadwerkelijk getekend hebt, staat het niet in het koopkontrakt is er niets aan de hand en blijft het kontrakt waar het is...

staat weliswaar een ja bij lease maar NIET dat het moet worden overgenomen, men wil deze fout nu alsnog rechtzetten en jammer voor hen maar ze hebben geen poot om op te staan, verkoper heeft dit ingevuld en een kruisje vergeten, jammer voor hen...

me
door mein33 Jul 3, 2019 om 15:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Linksom of rechtsom, het leasecontract is niet overdraagbaar en de verkoper moet regelen dat het contract wordt beëindigd en moet de kosten daarvoor dragen.

panter22
door panter22 - Jul 3, 2019 om 14:41
6599 Antwoorden / Vragen

KIjk ook eens op deze site: (je kunt daar ook chatten)
https://www.deleeuw.nl/blog/woningmarkt/731-welke-zaken-horen-wel-en-welke-niet-bij-een-huis-roerend-of-onroerend
I
s die aankoopmakelaar er wel voor jullie of heeft ze haast?

ma
door malty - Jul 3, 2019 om 15:45
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Op de lijst van zaken staat nu alleen aangegeven waar de verkoper wel en geen eigenaar van is.
Verder niet ondertekend, heeft dus verder geen enkele juridische waarde.
Private leasecontracten (alleen gebruiksrecht) mogen overgenomen worden door de koper.
Wanneer er in het koopcontract aangeven is dat het cv private leasecontract overgenomen wordt heeft de koper ook daarvoor getekend.
Lijkt me dat een makelaar weet op welke punten gelet moet worden en daarin geen fouten maakt.
Dus koopcontract nog maar eens doorlezen en anders de aankoopmakelaar vragen waar staat dat het leasecontract overgenomen moet worden en wat voor soort leasecontract het is.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jul 3, 2019 om 16:17
104 Antwoorden / Vragen

Als ik de lijst van zaken lees is het wel duidelijk dat er een lease contract is op de CV maar dat er kennelijk (later) nog over gesproken moet worden of dit contract overgenomen kan worden of dat de verkoper de ketel mee neemt. Dat blijkt mij uit de zin waarmee de lijst begint. Er is geen antwoord gegeven op die vraag en dat zal dus nog moeten gebeuren. Trouwens over hoeveel geld hebben wij het? Ik heb indertijd hetzelfde meegemaak en in overleg met de lease maatschappij werd het contract overgenomen door de koper van ons huis. Er wordt dan een nieuw lease (vervolg) contract opgemaakt dat op naam staat van de nieuwe eigenaar van het pand. Hetzelfde wordt gedaan met lease auto's die niet meer nodig zijn of waarvan het lease bedrag niet meer betaald kan worden.

gerbera
door gerbera Jul 3, 2019 om 16:31
7358 Antwoorden / 14 Vragen

edit