gsm
door gsm Feb 18, 2013 om 18:20
Huishouden & energie

Lekkage Vaillant HR Solide

Komt het meer voor dat een Vaillant HR Solide CV combi spontaan gaat lekken?

In mijn geval blijkt dat ondeugdelijke fabrieksklemmen, om een rubberen slang links in het apparaat, onvoldoende afdichten (na 4 jaar).
Oplossing is deugdelijke extra klemmen geplaatst.

Aan iedereen die een HR solide heeft van enkele jaren oud, zou ik adviseren om een emmer onder het apparaat te plaatsen en bij onderhoud twee deugdelijke slangklemmen te laten monteren.

7476 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 18, 2013 om 18:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gsm,

Zou dit ook even bij Tips plaatsen.

Met vr.gr.

freya
door freya - Feb 18, 2013 om 19:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gsm,

Mijn Vaillant HR Solide CV combiketel hangt inmiddels al ruim 10 jaar en (gelukkig) geen problemen met klemmen/slangen. Al wel een keer problemen met de Honeywell 3-wegklep, maar dat is een bekend probleem en ook goed opgelost indertijd....

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Feb 18, 2013 om 19:53
5939 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 18 feb 2013, 19:12]Hallo gsm,

Mijn Vaillant HR Solide CV combiketel hangt inmiddels al ruim 10 jaar en (gelukkig) geen problemen met klemmen/slangen. Al wel een keer problemen met de Honeywell 3-wegklep, maar dat is een bekend probleem en ook goed opgelost indertijd....

m.vr.gr. Freya

Ik heb een nieuwer model (2008), met gelukkig een verbeterde 3-wegklep.
Vanaf fabriek zat er al een nieuw type pakking op de warmtewisselaar, die minder snel lekt dan de oude rode versie.

De HR Solide zou volgens de installateur zeer betrouwbaar zijn wegens de geheel roestvrij-stalen warmtewisselaar. Ik heb nu echter gezien dat het water-aansluitblok op de warmtewisselaar van kunststof is. Een kunststof tapspiraal bleek in de vorige Vaillant een voor lekkage gevoelig onderdeel te zijn.

De verbindingsslang in de ketel begon te lekken, enkele dagen nadat het expansievat was vernieuwd en de druk op 1.6 bar gebracht was.

Overigens voldoet de HR Solide verder goed.

freya
door freya - Feb 18, 2013 om 20:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gsm:

Ik had inderdaad van oorsprong nog zo'n oude pakking op de warmtewisselaar, maar die is een aantal jaren geleden, bij een onderhoudsbeurt, vervangen door de nieuwe versie. Ben verder ook best tevreden over deze ketel.

Freya

do
door donvs - Nov 26, 2013 om 17:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn Vaillant VHR NL/35/4C uit 2007 heeft net een storing gekregen doordat een soortgelijke Vaillant slangklem lekkage de electronica van de pomp is binnengedrongen. Wordt waarschijnlijk een kostbare reparatie. Hoop wel op coulance van Vaillant. Het huis blijft nog even koud.

Donald.

mi
door miraltje - Nov 26, 2013 om 22:57
462 Antwoorden / 0 Vragen

bekend probleem bij installateurs, de vaillant solide geproduceerd in week 22 tot 49 in 2008 kunnen lekkage vertonen

de toestellen zijn dmv het serie nr xx0822xxxxxxxxxxxx 08 is jaartal 22 is week te herkennen

door de fabrikant is begin 2010 een oproep naar de installateur gedaan deze toestellen preventief bij de volgende servicebeurt aan te passen met een gratis service kit inclusief een vergoeding,

deze regeling stopte in maat 2012.

een cv ketel dient elk jaar te worden onderhouden zodat deze toestellen allemaal in deze periode (2 jaar) zouden moeten zijn bezocht.

dat die van u niet gedaan is kan 3 dingen betekenen; u installateur heeft lopen slapen, u heeft niet op tijd een onderhoudsbeurt laten uitvoeren of de ketel is uit het grijze circuit(beun/internet enz.)

de fabrikant zal u niet tegemoet komen daar dit gebrek te wijten is aan onvoldoende onderhoud, mogelijk kunt u bij u installateur terecht indien er wel tijdig onderhoud is uitgevoerd

de wisselaar van vaillant is wel degelijk van rvs, echter dit zit aan de brander zijde de buitenzijde is van kunstof.

Over de nieuwe pakking deze grafiet pakking heeft een langere stand-tijd, wat inhoud dat deze maximaal 36 maand kan blijven zitten, de rode had een stand-tijd van maximaal 18 maand, het houd wel in indien de branderplaat wordt losgenomen dat deze AL:TIJD dient te worden vervangen

Dat vaillant eerder problemen had met het kunstof tapspiraal uit de vcw/ cwk serie had te maken met het feit, dat wanneer het expansievat defect raakte en deze niet tijdig vervangen werd een te hoge druk in het cv-systeem ontstond waardoor de rubber afdichting beschadigd raakte.

het was een gevolgschade, vergelijkbaar met doorrijden met een lekke koppakking van een auto.

do
door donvs - Nov 27, 2013 om 09:29
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn cv uit 2007 heeft een lekkende slangaansluiting en niet het pakking probleem hierboven beschreven. Had deze slangaansluiting volgens U ook door de onderhoudsmonteur aangepast moeten worden gedurende regulier onderhoud?

Donald.