na
door naataalie Jan 29, 2012 om 17:38
Huishouden & energie

Leren bank invetten

Ik heb een 2e hands leren bankstel, die heb ik helemaal schoongemaakt met een sopje van groene zeep. Werkt geweldig, hij is er enorm van opgeknapt en is weer als nieuw. Mijn vraag is, hoe vaak kan ik de bank schoonmaken. Kan dat b.v.ieder half jaar? Is het nodig om de bank dan ook nog in te vetten? Ik las op internet dat mensen goedkope olie daarvoor gebruiken als zonnebloem/olijf/babyolie. Dat lijkt me niet goed uitpakken. Wie heeft dit wel eens gedaan? Ik kan toch beter voor 10-15 euro een flesje kopen speciaal voor leer? maar is het wel nodig als ik de bank goed schoonhoud met het sopje met groene zeep?

179942 31 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 29, 2012 om 17:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je wilt invetten, gebruik dan gewoon blank zadelvet. Is speciaal voor leer ontwikkeld, kost een schijntje in vergelijking met al die dure speciale leerproducten. Houdt er wel rekening mee, dat welke vet je ook gebruikt op blank leer, de leerkleur donkerder wordt. Elke keer als je het invet.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 29, 2012 om 17:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Invetten is het behoud van leer. Er zijn hoofdstellen, zadels en tuigen, die al tientallen jaren oud zijn en nog steeds gebruikt worden. Door goed onderhoud en regelmatig invetten. Uitdroging is de grootste vijand van leer en dan bedoel ik niet dat je het nat moet maken.

Vladja

na
door naataalie - Jan 29, 2012 om 17:56
129 Antwoorden / 20 Vragen

@vladja
Ik had idd iets gelezen over zadelvet. Een collega van mijn man zit in de paarden en die gebruikt dat dan ook regelmatig, maar die zegt dat het minimaal twee weken moet intrekken en daarna uitwrijven......ja, ik kan niet met een gezin twee weken niet op de bank zitten. Vandaar dat ik verder ging zoeken. Ik heb wel al een flesje leer onderhoud gebruikt. Dat is zo ingetrokken.

zwemmer
door zwemmer - Jan 29, 2012 om 18:09
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Als je op 'ledervet' googled kom je nog heel wat leerverzorgingsproducten tegen. "Rapide" is een relatief bekend merk.

na
door naataalie - Jan 29, 2012 om 18:13
129 Antwoorden / 20 Vragen

@zwemmer
Die was ik ook tegen gekomen, maar mijn vraag was of het wel echt nodig is.

vladja
door vladja - Jan 29, 2012 om 18:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ja het is echt nodig. Ik weet niet welk zadelvet (niet zadelolie) die collega gebruikt, maar gewoon invetten (geen klodders) half uurtje in laten trekken en uitwrijven. Ik zit al 30 jaar op mijn leren bank. En zadel en hoofdstel ook geen probleem. Alleen de kleur, die is donker geworden.

Vladja

na
door naataalie - Jan 29, 2012 om 18:22
129 Antwoorden / 20 Vragen

@vladja
Ik moet dus zadelvet hebben en niet zadelolie. Zit dat in een blik? smeer ik dat op de bank met een zachte doek? of met een spons? en dan na een half uurtje uitwrijven/oppoetsen. Waar koop ik dat?
Ander vraagje, wat is dan zadelzeep?

vladja
door vladja - Jan 29, 2012 om 18:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zadelzeep met water en een ongekleurde zachte spons maakt het leer schoon, zoals jij met een sopje en groene zeep hebt gedaan. De samenstelling van de zeep is zodanig dat het het leer iet uitbijt. Dus een schoonmaakmiddel en geen onderhoudsmiddel.

Zadelvet zit meestal in een blik. Ook daarvan heb je hele dure merken. Maar daarbij is het hetzelfde als met hele dure cremes (met de zogenaamde piep pap pepbestanddelen/toevoegingen) voor je huid. Daarvan is ook nog nooit bewezen dat ze beter zijn dan een gewone potje.

Dun insmeren (meer wordt er toch niet opgenomen) en dan iets vaker. Vooral in de winter met centrale verwarming aan.

Ik ga er wel vanuit dat het ongeverfd leer is waar over praat.

Vladja

zwemmer
door zwemmer - Jan 29, 2012 om 18:42
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Inderdaad het is echt nodig. Alleen de olie die je noemt zijn m.i.niet erg geschikt. Babyolie is geparfumeerd en niet sterk genoeg voor een leren bank waar het bepaald niet om een 'zacht huidje' gaat. Lederonderhoud mij belangrijk genoeg om in een goed produkt te investeren voor het onderhoud.

na
door naataalie - Jan 29, 2012 om 18:56
129 Antwoorden / 20 Vragen

uhm ongeverfd? denk t niet, de bank is donkergroen.
Wat is dan het ergste dat kan gebeuren? Dat de bank donkerder word?

vladja
door vladja - Jan 29, 2012 om 19:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Verf sluit de poriën van het leder af. Dan kan het vet er niet intrekken en heeft het ook geen zin om het er op te smeren.

Groen is geverfd leder. Dan blijft alleen afsoppen zo nu en dan over. Ook daarvoor kan je dan wel het beste zadelzeep gebruiken, omdat is samengesteld om het leer niet te beschadigen. Er zitten altijd wel piepkleine gaatjes in zo'n verflaag, want bijv, het zitgedeelte "beweegt". Rekt iets / veert als je gaat zitten.

Vladja

na
door naataalie - Jan 29, 2012 om 19:21
129 Antwoorden / 20 Vragen

okee, dus het heeft eigenlijk helemaal geen zin om er ook maar iets op te smeren met de gedachte dat het het leer voed en verzorgd. verspilde moeite dus.
Bedankt voor je reacties.

jansje
door jansje - Jan 30, 2012 om 12:35
131 Antwoorden / 14 Vragen

wij hebben onze leren bank ( kleur zwart ) nu 11 jaar. de honden liggen erop ( mag niet maar gebeurt toch )
ik sop hem gewoon af, elke dag, en hij is nog gewoon zwart, ziet er nog toppie uit !.gewoon met een schoonmaakmiddel, niet agressief natuurlijk. Andy of zoiets

dr
door drummetje - Jan 30, 2012 om 12:42
6 Antwoorden / 0 Vragen

Een eetlepel Wonderolie op een kopje lauw water ( even laten oplossen ) , voor het naar bed gaan de bankstel en of de stoelen insmeren/poetsen de volgende ochtend even uit wrijfen . is de goedkoopste en de beste manier voor ledere stoelen enz geverfd of ongeverfd . En niets word donkerder !

vladja
door vladja - Jan 30, 2012 om 12:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

drummetje,

Je hebt een uitvinding gedaan! Olie laten oplossen in water! Niet eens mengen (probeer dat ook eens), maar oplossen.

Vladja

despuiter
door despuiter - Jan 30, 2012 om 13:09
107 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 30 jan 2012, 12:51]drummetje,

Je hebt een uitvinding gedaan! Olie laten oplossen in water! Niet eens mengen (probeer dat ook eens), maar oplossen.

Vladja

Het heet niet voor niks wonder olie he. :-)

de
door dedolle - Jan 30, 2012 om 14:17
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al 15 jaar een lederen Natuzi bankstel in de kleur oud rose. Een keer per week gebruik ik de billendoekjes voor baby's om het bankstel af te nemen.Het ruikt lekker,wordt zeeer goed schoen en gelijk een soort olielaagje ter bescherming van het leer. Resultaat..en perfect schoon en zacht bankstel.

vladja
door vladja - Jan 30, 2012 om 14:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een stuk zadelzeep, een spons en een handdoek. Veel goedkoper dan dozen vol billendoekjes.

boppe1943
door boppe1943 - Jan 30, 2012 om 14:54
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Bij onze Leolux leren bank (cognackleur) hebben we als gebruiksaanwijzing meegekregen dat hij moet worden schoongemaakt met ossengalzeep. Afsponsen met schoon water, afdrogen, klaar. Meer niet. Geen olie o.i.d. Ziet er nog steeds uit als nieuw.

donna53
door donna53 - Jan 30, 2012 om 15:22
98 Antwoorden / 10 Vragen

Hmm, olie oplossen in water...tja, dat is inderdaad een wonder,lijkt mij.
Ikea heeft een setje voor leer met schoonmaakmiddel + spul om de bank mee in te wrijven na het schoonmaken. Absorb leder en onderhoudsset. Werkt prima en is niet vet. Kost 12.99 per set.

an
door annadal19 - Jan 30, 2012 om 17:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag van Level was: "moet je een bank wel invetten?" M.i. moet leder altijd worden gevoed. Dit doe je met een goede was.
Zelf gebruik ik lederwas die me is aangeraden door een meubelboulevard. Mijn banken waren acht jaar oud toen ik ze overnam. Heb ze schoongemaakt met lauw water en een middeltje eveneens door de meubelboulevard geadviseerd. Daarna ingevet. Wekelijks maak ik de banken schoon met een vochtige doek, en halfjaarlijks zet ik ze in de was. Het zijn wit lederen banken en er is geen enkele sprake van verkleuring of donkerder worden.
Wat ik gebruik heet "leather kit". Prijs weet ik niet meer, maar doe nu al zeven jaar met dezelfde verpakking. Wat zeur ik dan over een prijs?
Wat sommigen schrijven over hoe zij hun lederen bankstel onderhouden, schrik ik.
Zelf heb ik het ei van Columbus ook niet uitgevonden, ik heb level in mijn ervaeingen willen laten delen.

sa
door sanne1 - Jan 30, 2012 om 17:35
47 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn leren banken worden al 40 jaar op dezelfde manier onderhouden ( ik ben nu aan mijn 4e)
Nee, niet omdat ze versleten waren.

Ik maak een sopje van echte groene zeep, en maak eerst het leder goed schoon met een zacht doek.
Goed laten drogen.

Daarna doe ik olijfolie in een schaaltje, en wrijf het leer zuinig in met de olie.
Het leer is meestal erg droog, dus het trekt snel in.
Na een paar uur intrekken, wrijf ik het leer goed uit met een droge zachte doek.
Het bankstel ziet er daarna super uit, en geeft het niet af.

Al die dure leervetten zijn echt niet nodig.

adjepensioen
door adjepensioen - Jan 30, 2012 om 17:39
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ik heb zelf ook een leren bank en in de meubelzaak waar ik hem gekocht heb hebben ze mij zelf gezegd niets bijzonders er op te smeren alleen maar schoonmaken met groene vloeibare zeep of een beetje afwasmiddel en dat is voldoende dat doe ik nu twee jaar en het ziet er perfect uit ik heb ook leren eethoekstoelen en daar geldt het zelfde verhaal voor ik wou toen duur spul kopen wat ze zelf verkochten maar ze gaven zelf aan dat dit helemaal niet nodog was ik maak het wel schoon met een microvezeldoekje het mag geen harde doek zijn maar dat begrijp je natuurlijk wel suc6

discovery
door discovery - Jan 31, 2012 om 00:24
91 Antwoorden / 23 Vragen

De vraag is:

maar is het wel nodig als ik de bank goed schoonhoud met het sopje met groene zeep?

Ik heb al ruim 10 jaar een leren bankstel, houdt het schoon met een sopje en heb het nog nooit! ingevet met het een of ander. Mijn bankstel ziet er nog steeds uit als nieuw!

Vriendelijke groet Discovery

adjepensioen
door adjepensioen - Jan 31, 2012 om 18:49
5 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad als je de bank goed schoonhoud met een sopje dan hoef je er verder niet van die olie of iets dergelijks op te smeren en is dikwijls ook duur wat ze je dan willen verkopen maar er zijn wel verkopers die eerlijk zijn en zeggen dat hoeft helemaal niet olie of met iets invetten mijn bank ziet er nog prachtig uit en er wordt echt op geleefd hoor!!

Vriendelijke groet

ro
door roflo - Jan 31, 2012 om 20:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

wij doen dit al jaaaaaren, met een gewone bodylotion.
Gaat perfect. Als nieuw! Eens per ± 3 maanden.

adjepensioen
door adjepensioen - Feb 1, 2012 om 14:52
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=roflo schreef op dinsdag 31 jan 2012, 20:37]wij doen dit al jaaaaaren, met een gewone bodylotion.
Gaat perfect. Als nieuw! Eens per ± 3 maanden.
met een boylotion dat begrijp ik weer niet goed want dat is geen olie maar BODYLOTION dat zou ik niet op mijn bank smeren hoor!!?? zoals ik het al jaaaaaaaaren doe vind ik het prima en goed.....

hb
door hbrolsma - Jun 24, 2013 om 10:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf smeer ik mijn lederen bankstel in met uiercream. Hij blijft mooi en soepel. Goedkoop en goed middel.

hb
door hbrolsma - Jun 24, 2013 om 10:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf smeer ik mijn lederen bankstel in met uiercream. Dit werkt heel goed, het leder blijft mooi en is soepel. Leder is de huid van een koe. Als je die met uiercream insmeert net als bij de mens je handen insmeren, hoef je geen dure wondermiddelen te gebruiken.

dr
door drummetje - Oct 1, 2013 om 13:36
6 Antwoorden / 0 Vragen

Een eetlepel wonderolie in een kopje heet water , het water af laten koelen tot lauw ! Bankstel s,avonds in smeren voor het naar bed gaan ,kan het s,nachts goed intrekken . s, ochtends goed uitwrijven en klaar goed koop en heel doeltreffend .

pino123
door pino123 - Oct 1, 2013 om 14:25
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom een topic van anderhalf jaar boven water halen?