Jos Eichelsheim
door Jos Eichelsheim Dec 23, 2018 om 06:39
Huishouden & energie

Levens duur van mijn koelkast

Ik heb sinds januari 2011 een tafelmodel koelkast met een intern vriesvak.

Maar de laatste tijd maakt het nogal een herrie (24/7). En ik heb 'm nog een nacht uit gehad netjes schoon gemaakt.

Maar niks helpt.

Dus nou is mijn vraag wat is het normale levensduur van een tafelmodel koelkast.

Groetjes Jos Eichelsheim.

10489 19 Rapporteer

ma
door maarten heest - Dec 23, 2018 om 07:19
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jos, dat is zo een twee drie niet te zeggen maar als hij kapot is/dreigt te gaan lijkt me dat na 7 jaar te veel te snel. Hier staat een interessant artikel over de levensduur van keukens en apparatuur. De meest mensen vervangen een koelkast na 15 jaar. Een branchespecialist zegt: 'Attendeer de consument er op dat een koelkast en vaatwasser van zeven jaar of ouder mogelijk beter vervangen kan worden. Een nieuwe koelkast kan zomaar 60% zuiniger zijn dan een koelkast uit 2007! Mogelijk geldt dat zelfs ook voor uw koelkast alhoewel die uit 2011 is.
Als het probleem middels reparatie op te lossen is dan is het maar de vraag of dat de financiële moeite waard is bij dit soort koelkasten.
Blijft de kwestie dat 7 jaar echt te kort is.

Jos Eichelsheim
door Jos Eichelsheim Dec 23, 2018 om 07:38
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Maarten ik ga er vanmiddag even naar kijken en lezen.

ma
door maarten heest Dec 23, 2018 om 08:07
463 Antwoorden / 0 Vragen

Geen dank, succes!

ro
door ron503 - Dec 23, 2018 om 08:11
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De levens/gebruiksduur is afhankelijk van het merk en varieert van 6 tot 15 jaar. Economisch gezien staat voor de duurste koelkast 8 jaar maar dat is gebaseert op de aanschafprijs en het is niet zo dat een koelkast in die periode niet kapot kan gaan want het bijft een stukje techniek. Ik lees dat uw koelkast 24/7 lawaai maakt en dat kan door een defecte thermostaat veroorzaakt worden waardoor de koelkast blijft koelen terwijl dat niet nodig is. Als het vriesvakje vaak ontdooit dient te worden en producten veel kouder worden dan is vrijwel zeker de thermotaat defect. Vervangen of laten vervangen is dan een optie maar wegen de kosten dan nog tegen de baten op en dat is een afweging die u zelf dient te maken. Als het u om een reparatie onder garantie te doen is ga dan terug naar de verkoper en misschien krijgt u dan een keine korting op de aanschaf van een nieuwe maar feitelijk is de koelkast economisch afgeschreven.

Ge
door Genee - Dec 23, 2018 om 08:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Slaat de koelkast niet meer af dan is zeerwaarschijnlijk de thermostaat stuk.
Alles wordt dan ook erg koud in de koelkast.
Wanneer u die zelf kunt vervangen zijn de kosten zo’n €50 maar als u een monteur moet laten kunt komen kunt u de koelkast denk ik beter vervangen.

panter22
door panter22 - Dec 23, 2018 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

De branche/organisatie hanteert een richlijn afschrijvingsmetheoden voor witgoed.
De tafelmodel koelkast kost rond de 400 euro, Dan is 5 jaar afschrijving het maximum.
Komt er een monteur dan betaal je voorrijkosten, werkloon en materiaal. Ben je zo€100 kwijt.
Je kunt beter een nieuwe kopen.
https://www.uneto-vni.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 23, 2018 om 09:14
7181 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt ook nog even controleren of de koelkast waterpas staat.

Cookies
door Cookies - Dec 23, 2018 om 09:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De levensduur wordt mede bepaald door de prijs. Ik zie tafelmodel koelkasten van onder de 200 euro (Proline, Inventum). Als je een koelkast in die prijsklasse hebt, is 8 jaar (over een week) een mooie leeftijd.

Jos Eichelsheim
door Jos Eichelsheim Dec 23, 2018 om 15:41
Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval gaat het om een AEG

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2018 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die koelkast herrie maakt, staat hij niet waterpas en/of stoot ergens tegen aan.

Kijk ook de deurrubbers na en of de deur wel goed sluit. Controleer ook de deur van het vriesvakje.

Als de thermostaat kapot zou zijn, en hij zou blijven koelen, had u dat vanzelf gemerkt, want dat werd hij zowat een vrieskast.

Kijk ook eens naar de achterkant, of die koelribben niet onder het stof zitten, of dat er wellicht per ongeluk iets tussen gevallen is.

Zet er ook voldoende in, want dan blijft de koude beter gehandhaafd.

panter22
door panter22 - Dec 23, 2018 om 10:30
6599 Antwoorden / Vragen

Maakt de koelkast permanent lawaai of bij het aanslaan of uitslaan?
Heb je de temperatuur al eens gemeten in de koelkast?

marita5
door marita5 - Dec 23, 2018 om 13:08
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jos Eicheslheim ,

Maar de laatste tijd maakt het nogal een herrie

Lees deze informatie eens door ,

https://www.startpagina.nl/v/wonen/doe-het-zelf/vraag/210863/koelkast-geluid-maakt/

gerbera
door gerbera - Dec 23, 2018 om 13:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijke oorzaak is de compressor die is losgetrild en/of versleten draagrubbers heeft. Er ontstaat dan een zg resonantie die wordt overgebracht op het plaatwerk van de kast. Idem dito kan gelden voor het koelrooster wat zich op de achterkant van de kast bevindt,  ook die zou los kunnen zitten.

vu2615
door vu2615 Dec 23, 2018 om 15:14
81 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals Gerbera al aangeeft kunnen er bepaalde onderdelen loszitten; mogelijk is ook het systeem lek en gaat er koelmiddel verloren. Dit koelmiddel verzorgt ook de smering van de kompressor. Bij te weinig smering gaat de kompressor meer lawaai maken. Ik zou eens gaan omijken naar een andere

juffrouwKarla
door juffrouwKarla Jan 14, 2019 om 20:03
51 Antwoorden / Vragen

Jos heeft het over een koelkast niet over een Boeing 707

gerbera
door gerbera Jan 14, 2019 om 21:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

juffrouw, als u er geen verstand van heeft houdt u zich er dan buiten.

aurora1
door aurora1 - Dec 23, 2018 om 13:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb een tafelmodel ijskast gehad die eerst jaren in mijn ouderlijk huis gestaan heeft, vervolgens bij mijn broer en uiteindelijk bij mij. Ik ben erin geslaagd om hem te vernielen door een mes te gebruiken om wat ijs weg te schrapen. Bij elkaar heeft hij zeker zo'n 20 jaar prima gewerkt en met meerdere verhuizingen. Ik denk dat als ik niet zo dom en ongeduldig geweest was hij het nog jaren goed gedaan zou hebben.
M.a.w. ik denk dat moeilijk uit de losse hand een goed antwoord te geven valt.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2018 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik overtref u ruimschoots:-)) In 1975 inbouw koelkast gekocht. Huis verkocht in 2017.

Wat flessen linonade die ik voor de koper er in gezet had, waren nog perfect koud.

Het enige dat ooit vervangen is waren de veertjes voor het botervak deurtje.

aurora1
door aurora1 Dec 23, 2018 om 14:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, maar u had het ding dan ook niet zelf vernield. En, ho ho, we zijn er nog niet: de opvolger van dat kleine kastje werd een groter model met vriesvakje die het minstens 30 jaar prima gedaan heeft en mogelijk het sinds 2000 nog steeds doet ergens.
Mijn diepvrieskastje met laden van Philips-Whirlpool dateert van 1989 en mijn ijskast met diepvriesladen -Miele- is ook van ook ongeveer die tijd. Overgens een waardeloos ding.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2018 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Oke, oke, ik geef me gewonnen.:-))

aurora1
door aurora1 Dec 23, 2018 om 15:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ha ha, IK heb gewonnen...

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2018 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lol

Bo
door Bonte Specht - Dec 24, 2018 om 12:32
45 Antwoorden / Vragen

Mijn koelkast is 6 jaar oud geworden. Ik heb een nieuwe gekocht tegen een gereduceerd bedrag.
Vond het gewoon belachelijk zo kort. Een monteur zei dat een koelkast tegenwoordig maar maximaal 8 jaar oud wordt.
De discussie die ik heb gehad met de klantenservice zal ik jullie besparen

ka
door kaatjev - Dec 24, 2018 om 12:35
5 Antwoorden / Vragen

Die van mij heb ik na 16 jaar vervangen. Er kwamen scheurtjes in de binnenkant van de kast. Dat vertrouwde ik niet zo en daarom heb ik hem vervangen. Hij koelde en vroor nog steeds goed. Nu heb ik een nieuwe energiezuinige Bosch A+++, en die maakt meer geluid dan de oude Zanussi

tinus volkerts
door tinus volkerts - Dec 24, 2018 om 13:34
3 Antwoorden / Vragen

Wat is de oorzaak van het lawaai,  RUBBERTJE STUK VAN DE COMPRESSOS  OPHANGING?
Of hangt er iets achteran het koelframe.
Heb je uberhaubt al gezocht naar de oorzaak?

ko
door korenbloem2000 - Dec 24, 2018 om 13:37
33 Antwoorden / Vragen

Ik had een no frost.
Na tien jaar onherstelbaar kapot.
Winkelieer zei dat het normaal is dat een no fros na tien jaar kapot en repareren geen in heeft.

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2018 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, want bij sommige no-frost lek het dooiwater, wat daar zou moeten verdampen,  op de compressor en die rot dan door.

ba
door batav - Dec 24, 2018 om 14:21
29 Antwoorden / 0 Vragen

Kortgeleden mijn koel/vries combinatie vervangen. Het werkte nog prima maar omdat nieuwe kasten zuiniger zijn toch maar vervangen. De leeftijd was meer dan 25 jaar.

luppo
door luppo - Dec 24, 2018 om 15:19
69 Antwoorden / 0 Vragen

Vrijstaand +/- 10 jaar
Inbouw 7 jaar

Le
door LeCorbeau - Dec 24, 2018 om 16:14
38 Antwoorden / Vragen

Als je het typenummer invult kan je via ebay of zo een thermostaat aanschaffen. Die van mij varieerde tussen 43 euro en 70, via ebay 43 +8 euro verzendkosten. Koelt weer vanouds een AEG. Hiervoor een Whirlpool van 18 jaar oud. Nooit geen problemen mee gehad. Thermostaat vervangen is echt een eitje.

Em
door Emmap - Jan 14, 2019 om 19:22
162 Antwoorden / 8 Vragen

Let op:
een nieuwe koelkast is niet altijd zuiniger dan je oude. Onze oude koelkast (25+ jr.) presteert beter op energiezuinigheid (een week lang gemeten met een verbruiksmeter bij normaal gebruik) dan nieuwe A++ koelkasten (afgaande op het etiket, in de fabriek getest onder [volgens onze witgoedhandelaar] niet normaal gebruik, d.w.z. aanzienlijk minder openen en sluiten dan in een normale situatie.
Dus ondanks alle berichten 'vervang je oude (?) koelkast' waarbij oud al vanaf ca. 10 jaar, blijven wij nog maar even bij ons oude eenvoudige koelkastje - tafelmodel met vriesvakje.

ma
door maarten heest Jan 15, 2019 om 10:58
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klopt echt niet. Dit zegt Essent er bijvoorbeeld over: 'Een gemiddelde oude koelkast verbruikt per jaar meer dan 350 kWh, wat overeenkomt met ongeveer 70 euro elektriciteitskosten. Hele oude koelkasten verbruiken vaak zelfs meer dan 500 kWh per jaar (ongeveer 100 euro per jaar). Een nieuwe A+++ koelvriescombinatie verbruikt ter vergelijking slechts 150 kWh per jaar (ongeveer 30 euro). Het vervangen van een oude koelkast kan daarom wel 40 tot 70 euro per jaar besparen. Stel dat een nieuwe koelkast minimaal tien jaar meegaat, dan heeft u alleen aan stroomkosten al minimaal 400 tot maar liefst 700 euro voordeel.'
(Dit gaat dus over nieuwe A+++ koelkasten, een plusje meer dan u schrijft.)

Die vergelijking gaat mank: de enige goede vergelijking is die onder dezelfde omstandigheden. Dus een oude en een nieuwe koelkast in uw eigen keuken zetten en dan langdurig meten wat het verschil in verbruik is. Ik geef u op een briefje dat de nieuwe koelkast stukken zuiniger is.

Bovendien bevatten koelkasten van voor 1996 gevaarlijke CFK's. Nog een extra reden om een nieuwe en zuinige te kopen.
Goed voor het milieu en goed voor uw portemonnee.