Davidvantoor90
door Davidvantoor90 Feb 14, 2018 om 21:36
Huishouden & energie

Liander en gasaansluiting verwijderen

Beste Kassa/forum, Ik wil even mijn verhaal delen en jullie(kundige) mening vragen.

Ik heb onlangs mijn woning 100% elektrisch gemaakt en daarbij ook mijn gascontract bij de leverancier niet verlengd.
een kleine maand daar op krijg ik een brief binnen van Liander.

In deze brief staat vermeld: Wanneer u geen gascontact afneemt bij een leverancier moeten wij uw gas afsluiten.

Helemaal top! Dat is namelijk de bedoelling, alleen in de brief stond ook een fout, namelijk dat wanneer gas afgesloten wordt ik ook geen internet heb of mijn mobiele apparaten kan opladen... dat klopt niet helemaal.

Ik heb vervolgens toch maar even verhaal gehaald bij Liander; gebeld, redelijk snel te woord gestaan en de jongeman aan de lijn legde mij netjes uit wat volgens hun mijn opties zijn: verzegelen voor max. een jaar, of verwijderen, beide op eigen kosten.

Daar was ik het niet geheel mee eens, Het is niet het einde van de wereld qua kosten(verzegelen 100,- verwijderen 320,- (al is dat slechts een schatting)), maar Ik ben van mening dat wanneer ik iets niet afneem, van een apparaat wat niet van mij is, ik ook niet daar voor hoef te betalen.

Dus ik ben even het e.e.a. op gaan zoeken online, en heb het volgende gevonden:
* http://www.vdladvocaten.nl/pages/actueel/afsluitingnetbeheerder.html
* http://www.duurzameburen.nl/topicId/5332/titel/gasaansluiting-afsluiten/verwijderen-LIANDER

Het advocatenkantoor geeft aan dat het niet mijn verantwoordelijkheid is, de geschillenkomissie geeft dit ook aan en de tips op het fora(ook bij Kassa) zijn: geef geen opdracht aan Liander, want dan wordt de verwijdering/afsluiting op jouw verzoek gedaan en zijn de kosten wel voor jou.

Dus mijn volgende stap, een berichtje naar Liander:
"Ik heb een brief gekregen dat mijn gas wordt afgesloten. Dat vind ik goed, maar voor de afsluiting/verwijdering zal ik geen opdracht geven. Wel, wanneer u zelf(Liander B.V.) de aansluiting wenst te verzegelen/verwijderen zal ik mijn medewerking geven. wanneer dit het geval is maak ik graag een afspraak met de monteur. Zie ook: " (en dan de bovenstaande links).

Ik heb dus aangegeven geen opdracht te geven maar wel medewerking voor hun afsluiting te geven, en verzocht een tijd/datum wanneer een monteur van Lainder op Liander's opdracht langs komt
Waarop ik heel netjes een volledig antwoord heb verkregen:

"Afspraak maken niet mogelijk

Het is niet mogelijk om een afspraak te maken met onze buitendienst. Dit is niet de bedoeling als u ervoor kiest geen contract aan te gaan voor leegstand. Ik heb ook geen inzage in de planning van onze buitendienst.

Niet thuis?

Bent u niet thuis als onze buitendienst langs komt? Dan vindt u een kaartje in de bus met het advies een aanmelding te doen. Blijft de aanmelding uit? Dan wordt het overgedragen naar de deurwaarder.

Die brengt u mogelijk kosten in rekening.

Keuze maken

Ik wil u adviseren een keuze te maken uit de opties die u eerder zijn uitgelegd als u ervoor kiest geen gas meer te willen verbruiken. Hiermee voorkomt u veel extra onnodige kosten van mogelijk de deurwaarder."

Een uitleg dat een afspraak niet gemaakt kan worden en dat er geen inzicht is op de planning vindt ik niet kunnen, ik neem het ook een beetje kwalijk dat ze ook dreigen met een deurwaarder(al appricieer ik de volledigheid).

Als laatste antwoord heb ik het volgende weer naar hun verzonden:

"
Graag wil ik antwoorden op uw onderstaande reactie op mijn vraag.

Ik vind het niet toereikend tegenover mij, de bewoner, om aan te geven dat het niet mogelijk is om een afspraak met de monteur te maken en/of een schatting te krijgen wanneer deze langs zal komen.

U geeft aan dat wanneer ik, de bewoner dus, niet thuis ben ik een brief in de bus krijg om een aanmelding te doen, dit suggereert dat u/Liander verwacht dat vervolgens het verzoek tot afsluiting/verzegeling vanuit de bewoner zal komen, en de daarbij behorende kosten dan ook op de bewoner verhaald zullen worden(dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat).

Graag verneem ik alsnog een tijdschatting van de aankomst van de monteur en/of contactgegevens waar ik een planning zou kunnen opvragen.

Als alternatief stel ik u voor om de monteur op de volgende data langs te laten komen; Maandag 05 maart 2018. wanneer akkoord zal ik hier voor thuis blijven."

Wat vinden jullie hier van? Hebben jullie enig advies? Het is onderhand meer een pricipekwestie aan het worden wat mij des te meer drijft dit uit te zoeken. Het probleem is alleen dat ik binnenkort (lang) op vakantie ga en het graag daarvoor allemaal af wil hebben.

Ik heb heel benieuw naar jullie antwoord, alvast bedankt!

6656 9 Rapporteer

ne
door neodutchio - Feb 14, 2018 om 22:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wij hebben een gaswet in Nederland. Dat wil zeggen dat elk huishouden aangesloten moet zijn op het gasnetwerk. Voor nieuwbouwhuizen willen ze nu uitzonderingen gaan maken, maar daar worden strenge eisen aan gestelt.
Er ligt een gasleiding naar uw huis toe, die moet onderhouden worden. Daarvoor betaald u vastrecht. Ook als u niets afneemt moet u toch betalen. De enige optie is alles laten verwijderen, maar dan wordt ook de tuin open gebroken.

Als u niets doet zal u inderdaad worden afgesloten. Echter, u staat dan wel te boek als wanbetaler. U heeft immers niet betaald voor een verplicht iets. Dat kan in de toekomst problemen geven. Een gasleiding moet onderhouden worden. Zo lang het onder druk staat kan het gevaarlijk worden als het niet onderhouden wordt.

Iv
door Ivo W Feb 16, 2018 om 23:47
729 Antwoorden / Vragen

In de gaswet staat nergens dat houder van een aansluiting verplicht is om een contract aan te gaan. Er staat alleen in dat de houder van een aansluiting geen energie mag afnemen als er géén contract is. Ervan uitgaande dat iemand die met elektische apparatuur het huis verwarmd en elektrisch kookt helemaal geen gas meer gebruikt en de hoofdkraan heeft dichtgedraaid, is een contract voor de gasaansluiting dus niet verplicht. En als je geen contract hebt, hoef je simpelweg ook niet te betalen. Ook voor de kosten die Liander op eigen initiatief maakt kan de consument nooit verantwoordelijk zijn. Als je als gevolg hiervan ergens geregistreerd wordt als wanbetaler en je daar last van ondervindt, dan is degene die de registratie heeft laten plaatsvinden (de netbeheerder of Deurwaarder) strafbaar wegens laster.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2018 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ivo. Prima.

ne
door neodutchio Feb 17, 2018 om 00:31
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er is een aansluiting die onderhouden moet worden. Ook al gebruikt u geen gas, de leiding laten wegroesten is wel heel gevaarlijk. Om o.a. die reden betaal je vastrecht. Iedereen betaald mee aan het gezamelijke onderhoud. Je kan niet zeggen dat je niets afneemt en dat je niet hoeft mee te betalen, de gasleiding ligt nu eenmaal onder je eigen grond.
De wet steekt nu zo in elkaar dat je inderdaad een contract moet hebben om gas af te nemen. Helaas voorziet de wet geen mogelijkheid om een contract op te zeggen. De enige oplossing is dus niets betalen om afgesloten te worden. Maar daarmee houden de verplichtingen niet op. Immers, het onderhoud loopt gewoon door.

Iv
door Ivo W Feb 17, 2018 om 18:05
729 Antwoorden / Vragen

@Neodutchio: Stop eens met die volslagen onzin te verspreiden.

De verplichtingen voor de consument houden wél op zodra de overeenkomst conform de algemene voorwaarden is opgezegd. In de overeenkomst tussen Liander en de consument staat in artikel 6:

6. De verplichtingen uit de aansluit- en transportovereenkomst gaan in op de datum waarop de kleinverbruiker als afnemer in het aansluitingenregister van de netbeheerder is opgenomen. De kleinverbruiker kan de overeenkomst op ieder moment opzeggen en beëindigen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe kan worden opgezegd.

Vervolgens vind je in de algemene voorwaarden dan artikel 3.6 wat over opzegging gaat:

3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.

De overeenkomst met Liander opzeggen is dus prima mogelijk. Wat Liander vervolgens met haar eigendommen doet, is allemaal voor eigen keuze en rekening van Liander.
Alleen de wettelijke plicht om op afspraak toegang te verlenen tot de onderdelen van het gasnetwerk blijft bestaan. Wanneer een netbeheerder werkzaamheden wil verrichten aan het gasnetwerk moet volgens de gaswet  minimaal 5 werkdagen voor aanvang van de werkzaamheden de bewoner van het perceel telefonisch of per brief op de hoogte gesteld worden. Door onaangekondigd een monteur langs te sturen, is Liander in overtreding.

Iv
door Ivo W May 15, 2018 om 19:59
729 Antwoorden / Vragen

Inmiddels is er met betrekking tot deze kwestie een zéér belangrijke nieuwe uitspraak van de geschillencommissie energie openbaar geworden.

Het komt er op neer dat Liander niet vele honderden euro's voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening mag brengen.

De uitspraak is hier te vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/55152015#55152015

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2018 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Super interressant uw boekwerk. Dit onderwerp is al diverse malen uitgebreid op tv behandeld. Kijk die uitzendingen nog eens een keer en dan weet u wat u kunt doen en laten.

tenormin
door tenormin Feb 14, 2018 om 23:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

GAM

tijger1
door tijger1 Feb 14, 2018 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

.??

Davidvantoor90
door Davidvantoor90 - Feb 14, 2018 om 23:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even  voor de andere mensen;
Zie aub ook; http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/423255/Kassa.html

(Kassa 03-02-2018)

panter22
door panter22 - Feb 15, 2018 om 08:22
6599 Antwoorden / Vragen

Als je van het gezamenlijke Nederlandse gasnetwerk wilt worden afgesloten, dan  moet je daar voor betalen.
Logisch, de gasmeter en leidingen naar jouw persoonlijke aansluiting moeten worden verwijderd.
Daar ben je te zuinig voor, dus wil je dat een ander, de rest van Nederland die wel voor het gasnetwerk betaalt,  voor deze kosten opdraait.
Nu heb je een trucje bedacht. Iemand die zo in de financiele problemen zit dat hij zijn rekening van het gas niet meer kan betalen, wordt gratis afgesloten, Laat ik dat ook eens proberen. En dan ben je daar nog trots op ook. Triest , de gedachte alleen al. Je verrijken ten koste van een ander.
Als van overheidswege besloten wordt dat binnen een bepaald aantal jaar iedereen van het gas af moet en daar een subsidie voor beschikbaar stelt, kan ik mij voorstellen. Maar dit soort gedachten niet.

Iv
door Ivo W Feb 16, 2018 om 23:48
729 Antwoorden / Vragen

Maar wat als je niet van het netwerk wil worden afgesloten, maar gewoon je contract opzegt en daardoor niets meer hoeft te betalen? Lekker de hoofdkraan dicht en de meter laten zitten. Klaar.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 15, 2018 om 08:27
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Fragment uit de link van @davidvantoor90 :
https://kassa.bnnvara.nl/media/381877

p
door p van der graaf - Feb 15, 2018 om 13:09
1 Antwoorden / Vragen

de uitspraak van de geschillencommissie:

Onderwerp van het geschil

Het geschil betreft de door de consument gewenste verwijdering van de gasaansluiting.
 De consument heeft de klacht in september 2005 voorgelegd aan de ondernemer.
 Standpunt van de consument
 Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt.
 De consument gebruikt in het hele (door haar gehuurde) huis geen gas meer.
Doordat een eenvoudige afsluiting van het gas niet wordt toegestaan door de ondernemer, is de consument gehouden jaarlijks vastrecht te betalen. Dit kan volgens de ondernemer alleen dan worden voorkomen indien de gasmeter en de gasleiding tot aan de hoofdleiding in de straat worden verwijderd, hetgeen de consument een bedrag van ongeveer € 380,-- zou kosten.
 De consument verlangt zonder hoge kosten te worden afgesloten van de aansluiting op het gasnet.
 Standpunt van de ondernemer
 Het standpunt van de ondernemer luidt in hoofdzaak als volgt.
 De consument heeft in feite de keuze uit twee mogelijkheden: of zij blijft vastrecht betalen, of zij laat de gasaansluiting in zijn geheel verwijderen. Het verwijderen van de gehele gasaansluiting geschiedt alleen in opdracht van de huiseigenaar en dat betekent in het geval van de consument dat de verhuurder de opdracht dient te verstrekken. Bij een verhuizing wordt de levering slechts stopgezet; afsluiting gebeurt alleen in geval van wangedrag door de klant.

Beoordeling van het geschil
 De commissie heeft het volgende overwogen.
 De commissie begrijpt het verzoek van de consument tot afsluiting van de toevoer van gas als een opzegging van de overeenkomst met de ondernemer betreffende de aansluiting op het gasnet. Een dergelijke overeenkomst moet worden gezien als een overeenkomst van opdracht als bedoeld in artikel 7:400 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW). Krachtens het bepaalde in artikel 7:408, leden 1 en 3, BW kan de consument de overeenkomst te allen tijde opzeggen en is zij in geval van opzegging geen schadevergoeding aan de ondernemer verschuldigd. Deze bepalingen zijn blijkens artikel 7:413 BW van dwingend recht nu de consument de opdracht als natuurlijk persoon en anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf heeft verstrekt.
 Volgens de ondernemer heeft de consument in feite de keuze uit twee mogelijkheden: of zij blijft vastrecht betalen, of zij laat de gasaansluiting in zijn geheel verwijderen. De eerste mogelijkheid betekent evenwel dat de overeenkomst in stand blijft, terwijl de consument deze nu juist wil beëindigen. In de visie van de ondernemer kan de consument de overeenkomst derhalve slechts beëindigen door de gasaansluiting te laten verwijderen. Voor een dergelijke verwijdering is, zoals de ondernemer zelf heeft gesteld, de toestemming van de verhuurder van de woning van de consument vereist. Een dergelijke voorwaarde is een beperking van de opzeggingsbevoegdheid van de consument als bedoeld in artikel 7:408 lid 1 BW. Voor zover een dergelijke toestemming niet vereist zou zijn, geldt dat de ondernemer, naar hij stelt, slechts tot het verwijderen van de gasaansluiting bereid is indien de consument daarvoor een – niet onaanzienlijke – vergoeding betaalt. De commissie is van oordeel dat de ondernemer ook met deze voorwaarde de opzeggingsbevoegdheid van de consument als bedoeld in artikel 7:408 lid 1 BW op een wezenlijke manier beperkt. De eis dat de consument voor de verwijdering van de gasaansluiting een dergelijke vergoeding betaalt, kan bovendien worden gezien als een met de opzegging samenhangende en daarmee volgens artikel 7:408 lid 3 niet toegestane schadevergoeding.

De commissie acht de geconstateerde beperkingen in strijd met dwingend recht en derhalve vernietigbaar op de voet van artikel 3:40 lid 2 BW.
De commissie vat de stellingen van de consument zo op dat de consument deze beperkingen ook daadwerkelijk vernietigt. Daarmee ontbreekt voor de ondernemer de mogelijkheid om kosten in rekening te brengen voor de beëindiging van de overeenkomst door middel van opzegging. De commissie overweegt ten overvloede dat het aan de ondernemer is om de gasaansluiting op eigen kosten te verwijderen, dan wel de kosten hiervoor te trachten te verhalen op de verhuurder of de aansluiting in stand te laten, maar stelt vast dat de ondernemer de consument niet langer vastrecht in rekening mag brengen. Voorts staat het de ondernemer vrij om, indien de consument op een later moment alsnog aansluiting op het gasnet zou wensen, (her-)aansluitingskosten in rekening te brengen, in welk bedrag zowel de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting als de kosten voor het hernieuwd aanbrengen van de gasaansluiting verdisconteerd zou kunnen worden.

Nu de klacht gegrond is, dient de ondernemer de consument het klachtengeld te vergoeden.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing

De overeenkomst tussen de consument en de ondernemer is door opzegging door de consument beëindigd.
 De producent is niet gerechtigd de consument nog langer vastrecht in rekening te brengen.
 De ondernemer is niet gerechtigd de consument een vergoeding in rekening te brengen indien hij tot verwijdering van de gasaansluiting overgaat.

Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 25,-- aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld. Betaling dient plaats te vinden binnen een maand na de verzenddatum van dit bindend advies. Indien betaling niet tijdig plaatsvindt, betaalt de ondernemer bovendien de wettelijke rente over dit bedrag vanaf de verzenddatum van het bindend advies.

Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie als bijdrage in de behandelingskosten van het geschil een bedrag verschuldigd van € 25,--.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie en Water op 10 februari 2006.

panter22
door panter22 Feb 15, 2018 om 13:31
6599 Antwoorden / Vragen

Wat wil je met die meer dan 10 jaar oude uitspraak bewijzen?
Er zullen ongetwijfeld recentere uitspraken zijn. Het is een uitspraak van een geschillencommissie en niet van een rechter. Het is dus de vraag of je nog wat aan deze uitspraak hebt.
Bovendien geldt deze uitspraak niet voor jou als eigenaar van het huis.
Het gaat om een huurder, die zonder toestemming van de verhuurder de leiding niet mag laten verwijderen.
Uit de uitspraak:
De commissie overweegt ten overvloede dat het aan de ondernemer is om de gasaansluiting op eigen kosten te verwijderen, dan wel de kosten hiervoor te trachten te verhalen op de verhuurder of de aansluiting in stand te laten, .........

De verhuurder is eigenaar van de woning en het staat Liander dus vrij de kosten op de eigenaar de verhalen.

Iv
door Ivo W Feb 16, 2018 om 23:50
729 Antwoorden / Vragen

De artikelen in het burgerlijk wetboek waarop die uitspraak is gebaseerd zijn nog altijd onveranderd aanwezig in het burgerlijk wetboek. Ondanks dat de uitspraak meer dan 10 jaar oud is, is deze dus nog steeds actueel.

panter22
door panter22 Feb 17, 2018 om 09:19
6599 Antwoorden / Vragen

Die artikelen kloppen wel. Daar gaat het niet om.
Als ik tussen de regels doorlees, was het 10 jaar geleden zo, dat als je van het gas af wilde, je kosten voor de verwijdering van de meter en gasbuizen moest betalen. Eerder kon je er niet vanaf.
Dat kan niet, is in strijd met de wet. Je moet zonder kosten van je contract afkunnen.
De kosten mogen apart wel verhaald worden op de eigenaar.
Dus je bent geen wanbetaler als je je energiecontract opzegt en  de meterkosten niet meer betaalt.
Alleen dan moet je de afsluitkosten apart betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 15, 2018 om 13:14
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Geen opdracht geven! Liander nam hier het initiatif en daarmee is het de wens van Liander! Maar let wel op de adder onder de gasbuis: bij niet afsluiten zal men vastrecht blijven aanrekenen maar ook dan: liander gaf aan te willen afsluiten en ool dan stast u m.i. sterk maar zijn mogelijk procrskosten aan de orde.

hansje klein
door hansje klein - Feb 17, 2018 om 09:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een mening ... en de stand van zaken, in het AD  HIER

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2018 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De stand van zaken? Oud nieuws. Artikel van 22-12-2017. Nadien is er zelfs nog een tv programma over geweest.