ro
door rooosje123 May 14, 2013 om 15:42
Huishouden & energie

Luchtbellen onder het vliesbehang

Een week geleden heb ik mijn woonkamer behangen met vliesbehang. Nu blijkt dat er toch her en der wat luchtbellen onder het behang zitten en dat de randjes niet overal goed plakken. Ik heb al geprobeerd die randjes vast te plakken met wat lijm, echter dan zit het randje goed vast, maar komt er naast een luchtbobbel.
Kan ik de stroken er weer afhalen en opnieuw de muur insmeren met lijm? Of moet ik het op een andere manier netjes maken.

132643 7 Rapporteer

jo
door jorisw - May 14, 2013 om 16:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien kan je met een injectienaald lijm in de luchtbel krijgen en de boel dan gladstrijken.

valerius-2
door valerius-2 - May 14, 2013 om 16:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Met een naad in de bel even door prikken en dan aandrukken naar het geprikte gaatje rondom gelijk matig naar het gaat toe drukken.Eerst op 1 uit proberen de niet in het zicht zit.Als de lijm droog isdanzal het niet meevallen maar de lucht moer toch eerst achet het behang er uit zijn

ik
door ikke en ikke - May 17, 2013 om 11:48
13 Antwoorden / 1 Vragen

moeilijk karwij . Het behang is uitgezet en dit moet weg.
snij met een afbreek mesje de bultjes over de lengte open.
smeer mer een klein kwastje lijm onder de beide halve openstaande delen.
druk deze een voor een stevig weer aan tegen de muur.
na drogen het losse en dubbel liggende vlies behang
met een scherp afbreek mesje verwijderen.
als je dit goed doet zie je er weinig van en heb je nog jaren plezier van het behang.

an
door antros28 - May 17, 2013 om 12:31
12 Antwoorden / 0 Vragen

Normaliter kan vliesbehang niet blazen.Wat je kan proberen is ,tenminste als het geen decor heeft,met een heel scherp mes de bel door te snijden.Dan de einden over elkaar te leggen en samen af te snijden. Kijk daarna even of de einden dan tegen elkaar komen.Zo ja dan met een injectiespuitje er lijm onder spuiten en goed aan drukken.Succes.

blackjes
door blackjes - May 17, 2013 om 14:21
141 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat het heel moeilijk is de banen weer te verwijderen. Maar als dat kan is het de beste oplossing. Maar smeer dan niet opnieuw de muren in, maar de banen. Muren insmeren werkt slecht, omdat het behang na natworden uitzetten. Als je de banen insmeert zetten ze uit vóór dat ze op de muur komen. Bij het drogen krimpen ze terug zonder naden, maar oneffenheidjes zoals hier en daar een blaasje worden er dan zonder meer uitgetrokken. Ik heb op deze manier altijd veel succes gehad met behangen.
Veel succes gewenst!!

loenic
door loenic - May 17, 2013 om 16:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

er kunnen vele oorzaken zijn.1 er mag geen oud/grondpapier op de muren zitten, 2 oude/gedeelte/verflagen kunnen ook blazen geven, 3 te drogen muren kunnen de naden doen springen 4 vliesbehang moet je de muur gelijkmatig in smeren, bij het opplakken moet je opletten dat je je banen strak zonder blazen verwerkt (gebruik desnoods een brede rubberroller om na te rollen zo dat de blazen weg zijn) injecteren met lijm is vrijwel onmogelijk de lijm is te dik voor de spuiten, ik gebruikte vroeger
(geleerd van een oude dame) wel eens een vochtige theedoek met een niet te heten strijkbout , maar dat moet je wel kunnen!!. vliesbehang kan je wel insmeren, maar niet laten weken, metéén opplakken oja behangen is zo'n 50 jaar mijn vak geweest, IS EN BLIJFT EEN VAK.!! Nico vet

ro
door ron530 - May 17, 2013 om 17:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Behanglijm bevat een hoeveelheid vocht die moet verdampen, je kan nog zo strak behangen maar het behang zet door het vocht uit. Bellen of blaasjes verdwijnen wel maar heeft tijd nodig en met één week is het vocht er nog lang niet uit getrokken. Wat het loslaten van de randjes betreft daar loopt menig klusser tegen aan.