daan daniels
door daan daniels Feb 4, 2022 om 15:13
Huishouden & energie

Mag Eneco 2.50 euro per maand berekenen voor het sturen van een E-mail omdat ik mij niet laat verplichten om de maandelijkse nota automatisch te laten afschrijven.

Eneco stuurt mij elke maan een voorschotnota die ik dan kan betalen via ideal. Nu moet ik hiervoor elke maand 2.50 betalen, kijk als ze nu een acceptgiro per post versturen kan ik het mij nog voorstellen. Maar elke maand wordt er automatisch een mail gemaakt en die verstuurt.

5155 16 Rapporteer

getty
door getty - Feb 4, 2022 om 15:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, dit mag.  Er is een gratis opttie.
 Aan u de keuze.

marita5
door marita5 - Feb 4, 2022 om 15:23
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Daan Daniels ,

 Maar elke maand wordt er automatisch een mail gemaakt en die verstuurt.

Heeft niks te maken met het versturen van een e-mail , u betaald de nota via iDeal , waarvoor € 2,50 administratiekosten in rekening worden gebracht .

kijk als ze nu een acceptgiro per post versturen kan ik het mij nog voorstellen .

Lood om oud ijzer .

Zo betaal je aan Eneco

De makkelijkste manier om Eneco te betalen is via automatische incasso. Je machtigt ons eenmalig zodat wij de nota’s vervolgens automatisch van je rekening kunnen afschrijven. Zo heb je er zelf geen omkijken naar en worden je nota’s op tijd betaald. Bovendien hoef je geen administratiekosten te betalen.

Via Mijn Eneco kun je automatische incasso instellen. Daar kun je ook een voorkeursdatum instellen, dan incasseren we op het moment dat het jou uitkomt.

Liever zelf betalen?

Je kunt ook zelf betalen met:

  • Internetbankieren
  • iDeal via de Eneco App en Mijn Eneco
  • Acceptgiro

Voor deze betaalwijzen brengen we per nota € 2,50 administratiekosten in rekening op de jaar- of eindnota. Heb je alleen Warmte van Eneco? Dan bedragen de administratiekosten per nota € 2.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2022 om 16:19
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat is conform de voorwaarden waarmee u ook akkoord bent gegaan. Automatisch laten afschrijven kost administratief veel minder en als de nota u niet bevalt kunt u ook nog storneren en bezwaar maken. Zie m.b.t. de storeemogelijkheid dit: https://eneco.be/nl/kmo/contact/betalingen waarin o.a deze zin:

  • Indien nodig kun je een betaling via domiciliëring herroepen tot acht weken na de betaaldatum.

mahadma
door mahadma - Feb 4, 2022 om 16:23
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Eneco WAS ons energeibedrijf. TOT ik er achter kwam dat zij (via de jaarnota) betaalkosten berekenden á € 2,50 per maandbedrag, tevens kregen wij een |(!) korting van € 2.00 voor de machtiging tot auto incasso. Ergo: Ik betaalde dus € 0,50 per maand = €  6,00 per jaar om te betalen. Op een 3 jaar contract dus € 18,00 !!!!! Dat is na een goed gesprek opgelost en met terug lopend tot begin contract terug betaald, omdat de medewerker had gezegd dat auto incasso gratis was.Als u een acceoptgiro besteld betaalt u € 2,50 per keer=€ 30,00 per jaar, om te betalen.

U kunt ze machtigen, dan betaat u nu (mogelijk nog steeds) € 0,50 per incasso. Dit kunt u op uw jaarnota terugvinden.

U kiest ervoor om geen machting te gevn, ergo, u krijgt geen korting voor auto incasso, dus, het klopt wat eneco doet. Voor ons de reden voor overstappen.

Uit de voorwaarden: Verlengt u uw energiecontract of sluit u een nieuw energiecontract na 1 april 2020? Dan worden de administratiekosten voor automatische incasso niet meer apart vermeld op uw jaarnota, maar vallen onder uw leveringskosten. Dit geldt ook als u een energiecontract voor onbepaalde tijd heeft, gesloten voor 1 april 2020. Heeft u echter voor 1 april 2020 een contract voor bepaalde tijd met vaste prijsafspraken gesloten? Dan blijven de met u afgesproken administratiekosten en korting van toepassing tijdens de looptijd van dit contract. U ziet dit terug op uw jaarnota. Betaalt u niet via automatische incasso, dan betaalt u maandelijks € 2,50 (inclusief btw) administratiekosten. Dit wordt achteraf met u verrekend via de jaarnota en apart vermeld.

Donuts
door Donuts Feb 5, 2022 om 09:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb zo'n 20 jaar Eneco als energieleverancier gehad, nooit werd 0,50 in rekening gebracht voor aut. incasso. Vergis je je niet met Essent? Daar was ik ooit naar overgestapt en die bracht wel kosten in rekening bij aut. incasso (inmiddels doet Essent dat niet meer).

mahadma
door mahadma Feb 5, 2022 om 12:42
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wij hebben/hadden ook al een 20 jaar eneco. Toen ik de getallen en de producten in excel zette, beleek op het jaar/eindnota dat er per betaling € 2,50 in rekening werd gebracht. Direct daaronder stond een korting voor auto incasso € 2,00. Nu heb ik vroeger op school rekenen gehad en ben nog steeds best haaig daarmee, dus ik kwam tot de conclusie dat ik voor een auto incasso, dus € 2,50 - € 2,00=€ 0,50 per keer moest betalen  om te "mogen" betalen. Na een telefoontje met een medewerker werd dat wegens een 3 jaar contract terug betaald.

Ik vergis mij dus NIET in Essent, daar ben ik nooit geweest en zal niet gebeuren ook. Of het nu nog zo is met eneco weet ik niet, maar als ik € 18,00 terugkrijg van eneco, geloof mij dan maar dat mijn verhaal waar is, waarde Donuts.

Donuts
door Donuts Feb 5, 2022 om 12:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik hoef het niet in Excel te zetten om op de eindafrekening te zien dat die kosten niet in rekening worden gebracht.;-)) Zojuist even gecheckt bij familielid die al meer dan 30 jaar bij Eneco zit, ook bij hem worden dergelijke kosten niet in rekening gebracht. (Ik zit nu trouwens al enkele jaren met een variabel contract bij Essent, bevalt me prima.)

mahadma
door mahadma Feb 7, 2022 om 16:24
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@DONUTS, Dus ik lieg en er is ten orechte door eneco aan mij een kadobon van 20 euro verstrekt? Dank voor je vertrouwen ............

tenormin
door tenormin - Feb 4, 2022 om 16:33
16823 Antwoorden / 108 Vragen

U kiest voor waarom makkelijk als het moeilijk kan. Dan zijn de kosten uiteraard ook voor U. Zo simpel is het. Een ander voordeel is dat, mocht Eneco via automatische incasso iets fout gaan, kunt u ze daarop aanspreken en storneren. U betaalt via Ideal dus mocht u iets fout doen, dan ontneemt u zichzelf ook de kans om de fout (direct) te verbeteren.

ne
door neodutchio - Feb 4, 2022 om 16:51
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een Ideal betaling kost een bedrijf geld en dat willen ze graag betaald hebben. Ook moet een betaling verwerkt worden door een systeem. En dat systeem moet dus controleren of persoon A factuur B betaald heeft.

Wat is de reden dat u geen automatische incasso wilt? Het voordeel daarvan is dat betalingen altijd op tijd zijn, foutloos verlopen en mocht er toch iets verkeerd gaan kunt u deze storneren.

Re
door Reinier182 - Feb 5, 2022 om 11:06
154 Antwoorden / Vragen

Ja dit noemen ze keuze vrijheid in Nederland. Op deze manier mag het en zo wordt alles afgedwongen. Klanten moeten eenmaal aanpassen naar grote bedrijven?

rj
door rjw Feb 5, 2022 om 13:53
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Maar waarom zou ik meer moeten gaan betalen omdat anderen geen automatische incasso willen? De hogere kosten zullen ergens door betaald moeten worden. En even los van de kosten: het is in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt gewoon idioot om meer werk te moeten dan strikt noodzakelijk. Ook al zijn zaken verregaand geautomatiseerd, alle overbodige processen kosten menskracht. En die mensen hebben we niet meer gezien de problemen in vrijwel alle sectoren.

Re
door Reinier182 Feb 5, 2022 om 20:04
154 Antwoorden / Vragen

Daadwerkelijke meerkosten zijn er door automatisering helemaal niet het is dwingen dat ze jou rekening beheersen en zelfstandig kunnen innen? Zonder toestemming afschrijven en jij mag het controleren op fouten en eigen geld terug vragen als het nodig is? Heel dat automatische betalen en afschrijven is raar?

Donuts
door Donuts Feb 5, 2022 om 21:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Controleren op fouten? Ik zie in enkele seconden of mijn vaste lasten (goed) zijn afgeschreven. Er is geen enkel bedrijf die mijn rekening beheerst, want alle incasso's kan ik met 1 klik terugboeken.

Re
door Reinier182 Feb 6, 2022 om 14:00
154 Antwoorden / Vragen

Ja maar ze beheren toch hun schrijven eerst af en jij moet het corrigeren als het nodig is? Ik heb het niet over 1 bedrijf maar bij alle bedrijven gaat het zo en worden de secondes wel wat langer?

ne
door neodutchio Feb 6, 2022 om 14:25
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Reinier182, heeft u enig idee hoe vaak een automatische incasso fout gaat en hoe vaak een handmatige overboeking? Naast dat een handmatige te laat kan gebeuren, kan ook een fout gemaakt worden in het rekeningnummer en zelfs een typfoutje in de omschrijving kan er voor zorgen dat een betaling niet gekoppeld word.
In mijn lange leven heb ik slechts 1 keer een automatische incasso moeten terug halen. En dat was van een bedrijf waar ik geen klant was en iemand anders mijn rekeningnummer had opgegegeven.

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2022 om 12:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als u ècht waardevolle / antique meubels/schilderijen oid erft  (denk aan een miljoenen schilderij) zal er een ander antwoord komen. Inderdaad in 7 jaar is je inboedel 0 euro en mag je blij zijn dat je er gratis van af komt.

rj
door rjw - Feb 5, 2022 om 13:52
3255 Antwoorden / 5 Vragen

Het versturen van een papieren acceptgiro zijn niet de kosten. De kosten zitten in het controleren of de rekeningen op tijd worden betaald, betalingen controleren, herinneringen sturen, incassoprocedures starten, etc. Bij automatische incasso's is dat risico er niet of nauwelijks.

me
door mein33 - Feb 5, 2022 om 14:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U laat zich niets verplichten en dat wordt er ook niet gedaan, aangezien u de keuze heeft uit twee betaalmogelijkheden.
De ene betaalmogelijkheid is 'gratis', de tweede kost € 2,50 per maand en u heeft voor de tweede gekozen, niets mis mee lijkt mij zo.

Overigens, "kijk uit" mocht u een keer van energieleverancier willen veranderen, er zijn er die alleen maar willen leveren als u een incasso machtiging afgeeft !!

re
door redshy - Feb 5, 2022 om 15:47
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het aanbieden van Ideal kost Eneco geld:

Om iDEAL te kunnen aanbieden aan uw klanten, dient u een contract af te sluiten met een iDEAL Partner (Acquirer of CPSP). De kosten verschillen per iDEAL Partner waarmee u een overeenkomst afsluit. Vaak worden er kosten per transactie gerekend en soms ook bijvoorbeeld maandelijkse abonnementskosten. Op de websites van deze Partners kunt u over het algemeen goed bepalen welke voor uw situatie geschikt zijn.

Dus ja, zij mogen daar geld voor vragen. U mag dat weigeren en dan hebt u twee opties:

- Overstappen naar een andere aanbieder
- Kiezen voor automatische incasso.

Heel veel meer smaken zijn er niet.

Waarom zou Eneco moeten betalen voor uw keuze?

Iv
door Ivo W - Feb 5, 2022 om 20:37
729 Antwoorden / Vragen

De kosten zijn niet voor die automatische mail, maar voor:
- Eventuele kosten die iDeal rekent
- De kosten om het systeem wat die mails aanmaakt en verstuurt te onderhouden.
- De kosten voor het systeem wat de betalingen boekt en controleert te onderhouden.
- Risico opslag voor het grotere risico op te laat betalen, kosten van herinneringen, aanmaningen en eventueel verdere procedures.

ha
door harrybre - Feb 7, 2022 om 11:05
240 Antwoorden / Vragen

Ik ben gek op werk, maar NIET om dat van een computer over te nemen.
Dus: automatische incasso. Kan ik bovendien de betaling nog terugdraaien, wat met handmatig overgeboekte bedragen NIET kan.

mo
door mof - Feb 7, 2022 om 11:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, als u automatische incasso weigert heeft dat een prijs. En dat mag Eneco rekenen. NAmelijk, er is altijd een klein percentage dat te laat betaalt en achter de vodden aangezeten moet worden en dat risico wordt met de €2,50 afgedekt. HEt gaat dus niet om portokosten of zo.

Yv
door Yvonne-909 - Feb 7, 2022 om 12:57
15 Antwoorden / 2 Vragen

Zelfs al betaal je via automatisch ingestelde betaling via je eigen internetbankieren, ruim voor het betalingsverzoek van de energieleverancier, dan nog moet je die E 2,50 betalen.

De systemen van de energieleveranciers zouden daar misschien ook eens op aangepast kunnen worden.

1paul
door 1paul - Feb 7, 2022 om 16:14
3134 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat mag, regel automatische incasso en u bent eraf, hou dan wel uw afschrijvingen in de gaten....