Yv
door Yvonne1955 Sep 19, 2022 om 21:27
Huishouden & energie

Mag Energietoeslag worden meegerekend bij het inkomen bij kwijtschelding?

Kwijtschelding aanvragen voor de gemeentelijke en waterschapsbelasting. Je mag maar beperkt vermogen hebben. Nu is de energietoeslag gestort en wil je dit geld reserveren voor de eindafrekening. Wat gebeurt er? De energietoeslag wordt opgeteld bij het vermogen waardoor je geen kwijtschelding krijgt. Dit zou niet mogen naar mijn idee.

4697 8 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Sep 19, 2022 om 21:33
809 Antwoorden / Vragen

Vraag dit aan de verstrekker van deze toeslag, uw Gemeente.

Yv
door Yvonne1955 Sep 20, 2022 om 14:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas zij doen niets. Ieder gemeentelijk belastingkantoor heeft eigen plan van aanpak. Gelukkig zijn er diversen die het wel goed oppakken.

Het moet wettelijke geregeld worden. Gemeenteraad zit er nu op.

mahadma
door mahadma - Sep 19, 2022 om 21:41
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Eenvoudige oplossing, neem die toeslag contact op en u valt weer onder de grens. Of betaal een portie aan de energieleverancier, mits het een grote is die niet snel failliet gaan. Of meldt gewoon dat het een reservering is voor de jaarnota, is er ook voor bedoeld, dus ga in bezwaar.
Persoonlijk is het typisch weer nl, met de linkerhand geven, met de rechterhand nemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 20, 2022 om 10:05
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA bedoelt u contact? :-)

Yv
door Yvonne1955 Sep 20, 2022 om 14:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt wordt ook geadviseerd. Maar is toch van de gekke?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 19, 2022 om 21:58
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Yvonne,

Als ik uw vraag Google,dan lees ik dat sommige gemeentes bewijzen willen zien op uw bankafschrift, klik op de volgende link:

https://gbtwente.nl/nieuws/de-energietoeslag-en-kwijtschelding-aanvragen#:~:text=Door%20stijging%20van%20de%20kosten,al%20aangevraagd%20bij%20hun%20gemeente.

Yv
door Yvonne1955 Sep 19, 2022 om 22:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geboren Amsterdammer dank je wel!

SVHW Hoeksche Waard doet dit dus wel. De gemeente HW wijst het ook af.
Het bewijs van Twente geeft aan dat ze meedenken.

panter22
door panter22 Sep 20, 2022 om 15:01
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zie nu dat het gaat om SVHW Hoeksche waard. Op de website zie ik niet staan dat de energietoeslag geldt als vermogen voor kwijtschelding. Je hebt een afwijzing gekregen. Maar staat er in dat energietoeslag vermogen is?
Of alleen dat je te veel vermogen hebt?

tenormin
door tenormin - Sep 19, 2022 om 22:46
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Begrijp uw vraag niet oz goed. Ik heb mijn energieleverancier altijd "gebruikt" als spaarpot. Heb n.l. een gat in de hand dus tot op dit jaar kreeg ik gemiddels zo'n €1.100,00 terug. (Zal volgens jaar uiteraard anders zijn) maar goed. Waarom zou u dan extra aangeslagen worden? Ach, ik begrijp het al, Uw inkomen is uiteraard al hoog, dus dan komt u er net boven. Tja, dat gebeurd gewoon. Net zoals ik, tot op dit jaar na) €39,00 teveel bruto inkomsten had, dus geen Zorg - en huurtoeslag. Nu ineens wel. Geen bedragen waar men een strak voorhoofd van krijgt, maar toch. Ik denk dat u behoorlijk over de boven grens zit. Het heeft dus niet met de energietoeslag te maken maar dat uw inkomen "gewoon" te hoog is, niet in uw ogen maar de ogen, cijfers, van de Belastingdienst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 20, 2022 om 10:08
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Voor zover ik weet en kan nagaan: neen, u ontvangt het bedrag netto en het is daarmee niet fiscaal belast. Om het echter zeker te weten in uw geval, ga dat na bij uw Gemeente resp. de organisatie die voor uw Gemeente deze heffing int. Het zou m.i. ook 'van de gekke zijn' indien deze toeslag wel consequenties zou hebbe.

panter22
door panter22 - Sep 20, 2022 om 13:34
6599 Antwoorden / Vragen

Nee, de energietoeslag wordt niet meegerekend.
Kijk even online bij het belastingkantoor die de kwijtschelding verleent, of je gemeente wat daar staat. Voorbeeld:
https://noordelijkbelastingkantoor.nl/2022/06/27/energietoeslag-en-kwijtschelding-aanvragen/
Je moet dus bezwaar maken als wel rekening met die €1300 is gehouden.
Schrijf dat in je vermogen die €1300 energietoeslag zit en voeg kopieen van de bankafschriften bij waaruit dit blijkt.
Let op de termijnen. Het gemakkelijkst is, je bezwaar aan de balie van het gemeentehuis af te geven en een ontvangstbewijs vragen. Dan ben je op tijd en weet je dat je bezwaar ontvangen is. Of natuurlijk online met ontvangstbevestiging online.

mo
door mof - Sep 22, 2022 om 09:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het is toch vermogen dat je op dat moment bezit?

Ca
door Carola V - Sep 24, 2022 om 13:16
1 Antwoorden / Vragen

Bij de meeste gemeentes zal dit bedrag aan vermogen niet worden meegenomen in de berekening van het vermogen. In ieder geval niet bij de gemeente Westland. Als u wilt weten hoe het bij uw gemeente is geregeld, kunt u dit het beste aldaar even navragen.