Mara1978
door Mara1978 Oct 1, 2022 om 20:58
Huishouden & energie
Mag enneco zo maar je contract op variabel zetten en  je tarief aanpassen

Mag enneco zo maar je contract op variabel zetten en je tarief aanpassen

Ik heb in 2021 Eneco holandse wind en zon afgesloten voor 4 jaar en ook 4 jaar gas afgesloten.
Met een vast tarief wat ik altijd doe.
Vervolgens kom ik er achter dat mijn contract in eens op variabel staat van beide en mijn kosten ook om hoog gegaan.
Op mijn jaaroverzicht 2021 is duidelijk te zien dat het minder is en op overzicht 2022 hoger is

120816 17 Rapporteer

Mara1978
door Mara1978 - Oct 1, 2022 om 21:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gas prijs nu met vast contract

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 2, 2022 om 10:45
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Hetgeen u in 2021 bent oreengekomen is bepalend, niet de huidige zoals u nu mogelijk noemt.

Hu
door Huilen met de wolven Oct 8, 2022 om 12:34
Antwoorden / Vragen

Sorry, maar er staat toch met koeieletters boven dat je vier jaar vast hebt tot 20 april 2025? Variabel betekent in dit geval dat de totale kosten per maand kunnen variëren, afhankelijk van het verbruik. Dit in tegenstelling tot de vaste maandelijkse kosten die eronder staan vermeld. Die tarieven zijn ook gewoon de tarieven van 2021.

Hu
door Huilen met de wolven Oct 8, 2022 om 12:41
Antwoorden / Vragen

En dat prijsverschil bij stroom: dat zijn de prijzen voor daltarief en normaal tarief.

Mara1978
door Mara1978 - Oct 1, 2022 om 21:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Electra nu

mahadma
door mahadma - Oct 1, 2022 om 21:06
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Contract = contract, dus m.i. mogen ze niet wijzigen.

sira
door sira - Oct 1, 2022 om 21:22
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Lijkt mij dat ze buiten hun boekje gaan. Informeer bij de ACM https://www.acm.nl/nl

sw
door swat1500 - Oct 1, 2022 om 21:24
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft deze informatie uit uw Eneco app? Er zijn momenteel problemen met deze app waardoor niet de juiste tarieven worden getoond bij alle klanten. Controleer dus via Mijn Eneco of daar wel uw juiste contract staat met de juiste tarieven.

tenormin
door tenormin - Oct 1, 2022 om 21:51
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Met alles wat u toont, en dat is best veel bewijs, heeft u, hoe ongewoon ook, toch een vast contract met Eneco kunnen afsluiten, ze mogen bij u dus niet plotseling een variabel tarief claimen.

Dus volg het advies van @sira en neem contact op met het ACM. Wel zo spoedig als mogelijk. Dat Eneco nu ook probeerd om vaste klanten te 'manipuleren' is uiteraard niet verbazingwekkend. Maar laat niet over u heen lopen. Dit is niet koosjer. Maar goed, Eneco heeft geen schaamte, was ook pas als laatste schoorvoetend toegestreden tot de (variabele) klant die nu pas later mag betalen dan wat ze al besloten hadden.

marita5
door marita5 - Oct 1, 2022 om 22:03
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mara1978 ,

Mag enneco zo maar je contract op variabel zetten en je tarief aanpassen .

Nee .

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/energiebedrijven-mogen-contracten-met-vaste-tarieven-niet-zomaar-stoppen-aanpassen

panter22
door panter22 - Oct 2, 2022 om 07:53
6599 Antwoorden / Vragen

Weet je zeker dat je een contract hebt met 4 jaar vaste tarieven?
Heb je je contract nagelezen?
Heb je Eneco gevraagd om uitleg?

Do
door Doggygirl - Oct 2, 2022 om 08:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn de getoonde bedragen over 2021 niet exclusief energiebelasting, en de bedragen 2022 incl energiebelasting?

Als ik kijk op een voorbeeld berekening van Eneco staan er 2 berekeningen op een van de leveringskosten gas exclusief energiebelasting ( die hier boven is getoond) en een van de berekening energiebelasting. Deze 2 samen zijn de verschuldigde bedragen.

Volgens mij worden er appels met peren vergeleken

ro
door ronny530 - Oct 2, 2022 om 08:50
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het kan inderdaad kloppen dat op bovenstaande afrekening de kale energieprijs is weergegeven, in punt 2 staat dat naast de kale energieprijs ook nog overheidsheffingen in rekening gebracht worden. In de app is sprake van variabele leveringskosten en geeft de totale kosten inclusief heffingen en btw weer. Gezien de leveringskosten nu die voor gas en stroom in rekening gebracht worden kunt u never nooit een variabel tariefscontract hebben want dan zou u nu voor gas en stroom de hoofdprijs betalen. Wellicht zet het woord 'variabel' u op het verkeerde been omdat de leveringskosten aan veranderingen onderhevig zijn want als de overheidsheffingen veranderen heeft dat invloed op de leveringskosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2022 om 10:05
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Aanpassen kan alleen als het een wijziging in een overheidsheffing (energiebelasting) betreft tijdebns de koopduur van het contract.

U kreeg al verwijzingen. Strikt gesproken is indien men ook het eigen tarief wijzigt in strijd met de met u gesloten overeenkomst sprake van eenzijdige wijziging resp. eenzijdig niet nakomen van de overeenkomst, populair gezegd 'wanprestatie' en zie als achtergrond info: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u naleving vorderen. Daarvoor is bijv. dit te benutten https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  of bij de al eerde verkregen verwijzing deze: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/elektriciteit-en-gas/voorbeeldbrief-algemene-klacht-energieleverancier-warmteleverancier-netbeheerder   Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in. U dient uiteraard wel zeker te weten dat het een tariefswijziging is ex. wijziging overheidsheffing.

Door een overheidsmaaregel die verlaginng van de heffing betreft kan er dus wel (ook) worden aangepast maar dat zou nu dan 'naar beneden' zijn.

il
door iljak - Oct 2, 2022 om 11:43
5 Antwoorden / 5 Vragen

Ook wij hebben een eneco hollandse wind en zon tegen dezelfde voorwaarden, ons (maand) termijn bedrag is zonder enige melding vooraf verdubbeld, wat kunnen we doen? Wie heeft nog meer negatieve ervaringen met ENECO?

rj
door rjw Oct 2, 2022 om 11:50
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Ook je spambox gecheckt?

Nijlhynder
door Nijlhynder - Oct 2, 2022 om 19:55
1 Antwoorden / Vragen

De prijzen die je toont uit 2022

zijn inclusief Energiebelasting (€ 0,04452 per kWh en € 0,43950 per m³; prijspeil 2022) en Opslag Duurzame Energie (€ 0,03691 per kWh en € 0,10467 per m³; prijspeil 2022)

De prijzen die jij toont uit 2021 zijn dus nog zonder belasting

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 2, 2022 om 20:34
2042 Antwoorden / Vragen

Nee, dat mag niet maar u toont geen contract met een tarief en een einddatum maar een rekening, en dat doet vermoeden dat u niet begrijpt hoe het zit.

dobby
door dobby - Oct 3, 2022 om 20:11
749 Antwoorden / 1 Vragen

Je staat niet op variabel.. Je hebt altijd vaste kosten (vast) en variabele kosten (verbruiks gerelateerd).. Niets aan de hand dus..

Vi
door VincentDaMan - Oct 3, 2022 om 23:10
1 Antwoorden / Vragen

Uw contract is niet gewijzigd. Het gaat hier om uw verbruik, en dat is variabel. Daarbij; uw contact laat de tarieven zien ZONDER belasting in de app is dat met btw en belastingen. En bovendien, bij deze prijzen zou ik niet zo zeuren, met zo'n prachtig contract. Wellicht even bellen met Eneco voor u moeite stopt in de (suffe ambtenaren) van de ACM. Succes en enjoy!

Adnan Zamir
door Adnan Zamir - Oct 7, 2022 om 09:16
1 Antwoorden / Vragen

Ja klopt, bij mij ook zo. Ik heb 5 jaar geleden met eneco een vaste contract getekend met onbepaalde tijd en pas vorig week heb ik eneco bricht gekregen dat ze mijn tarriven ook heeft aangepast naar omhoog. Ik vindt dit ontrecht.

va
door vanlotjegetikt Oct 7, 2022 om 09:48
809 Antwoorden / Vragen

Vast contract voor onbepaalde tijd? Met vaste tarieven? Zeker weten?Laat maar zien.