Va
door Vaste klant Essent Sep 22, 2022 om 21:09
Huishouden & energie

Mag Essent verschillende variabele tarieven rekenen

Mijn vaste 3 jarige contract bij Essent loopt af en krijg nu een voorstel voor variabele tarieven vanaf 8 oktober.
Mijn collega zit ook bij Essent en heeft al een variabel contract. Hij krijgt per 1 oktober ook een verhoging van de tarieven 
maar zijn tarieven zijn beduidend lager dan in mijn voorstel. We wonen in dezelfde regio.
Zijn tarief voor gas van €1,99440 is € 1,11 goedkoper dan mijn tarief van € 3,10402. Dat is een erg groot verschil.
Waarom is dat, moet ik nu boeten omdat ik een vast 'voordelig' contract had?
Ook  de tarieven voor stroom zijn voor normaal tarief € 0,1116 en voor dal tarief € 0,23489 hoger.


4312 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

mahadma
door mahadma - Sep 22, 2022 om 21:12
11537 Antwoorden / 51 Vragen
1

In deze tijd is één ding zeker qua energieprijzen en dat is dat er NIETS zeker is. En dàt is zeker!

getty
door getty - Sep 22, 2022 om 21:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen
1

Dat kan, 

marktwerking heet dat, niets aan te doen 

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2022 om 21:17
16826 Antwoorden / 108 Vragen
4

Iedereen krijgt vanaf 1 Oktober 2022 een nieuw, variabel tarief. Per maand. En er komen nog wel wat verhogingen aan. U hoeft niet te boeten, wij allen moeten boeten. Ik neem aan dat u niet geslapen heeft de laatste weken? De prijs die uw collega betaald kan uiteraard verschillen met wat u nu moet betalen. Kan ook zijn dat de thuis omstandigheden anders zijn dan de uwe. Wij allemaal moeten roeien in dezelfde boot waar u in zit.

marita5
door marita5 - Sep 22, 2022 om 21:26
11508 Antwoorden / 15 Vragen
3

Hallo Vaste Klant Essent , 

Veelgestelde Vragen , 

Mijn vaste contract is ( bijna ) afgelopen .

Loopt je contract met een vaste looptijd binnenkort af? Dan wordt dit automatisch omgezet in een flexibel contract met variabele tarieven. Voordat je contract afloopt, informeren we je over deze tarieven. Door de huidige inkoopprijzen zijn deze hoger dan je gewend bent. 

Hoe komt het dat mijn buurman een ander variabel tarief heeft dan ik ? 

Het hangt ervan af hoe lang je al een contract hebt met een variabel tarief. Had je vóór 1 juli 2021 al een variabel contract, dan betaal je minder dan iemand die later een variabel contract heeft gekregen . 

Voor verdere informatie , klik op de rode regel ( voor meest gestelde vragen , scroll helemaal naar beneden ) 

https://www.essent.nl/energie/energieprijzen/stijgende-energieprijzen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2022 om 09:50
16830 Antwoorden / 202 Vragen
1

Frappant, zoals ik het lees zou u dus voor een zelfde variabel contract meer betalen. 
Nu zijn er de laatste dagen al meer opmerkingen in media over de tarifereng van Essent. U zou uw vraag kunnen voorleggen bij https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer  em u zult dan denk ik niet de eerste en enige zijn. 

Het kan ook een kwestie zijn van toch heel even afwachten wat nu de werkelijkehid wordt n.a.v. de beraadslagingen in de 2e kamer en de uitkomst..

in
door inno1 - Sep 23, 2022 om 11:36
116 Antwoorden / Vragen
0

Ja, dat is hun marktmodel. Ik betaal voor mijn variabele tarief 1,70 gas. Nieuwe klanten 3,60. Uw tarief is sinds drie jaar vast meer dan verdriedubbeld en u maakt nu dus gebruik van later ingekocht - en dus veel duurder - gas. Dat is tenminste de redenatie van de leveranciers.

ma
door marleenvanh - Sep 23, 2022 om 13:33
451 Antwoorden / 1 Vragen
0

Voor wat betreft electriciteit: Geen idee over Essent of andere grote jongens, die veel reclame maken...... . Wij zijn - al jaren - zg. 'Winddeler' bij Greenchoice, waarbij elk halfjaar het maandbedrag, n.a.v. onze opgave (meter lezing) wel of niet werd herzien en dan kreeg men, wel of niet, een nieuw maandbedrag voorgesteld waar men van mocht afwijken. In april kregen we een mail dat ze dat 1x per 3 maanden gingen doen wanwege de 'huidige energie markt'. Wij betalen nu, al een maand of wat een beetje meer dan aangeraden, gewoon uit voorzorg. Het huidige tarief loopt door tot het eind van dit jaar. We wachten met spanning af wat het in januari gaat worden. Het heeft ons -tot nu toe in elk geval- geen windeieren gelegd.

Ed
door EddyCamiel - Sep 23, 2022 om 14:41
8 Antwoorden / Vragen
0

Na aflopen vast contract en dan een aanbieding met extreem hoog variabele tarieven. Had ik ook, weliswaar bij andere aanbieder. Ben toen gewoon geswitched naar Clean Energie. Zit daar sinds februari. Ik ben zeer tevreden over hun App, service en schappelijke prijzen.

1paul
door 1paul - Sep 23, 2022 om 17:13
3135 Antwoorden / 0 Vragen
0
pi
door piet limburg - Sep 25, 2022 om 00:30
232 Antwoorden / 15 Vragen
0

Ook mijn 3 jaar contract bij Essent was afgelopen.
Niks meer te kiezen....gewoon een variabel contract.
Voorlopig heeft de klant niets meer te zeggen over wat wel en niet mag.

De tijd dat de colporteurs voor de energiebedrijven langs de deuren liepen om klanten met mooie aanbiedingen binnen te halen,is voorbij.
Als je nu belt om naar een ander over te stappen, is het antwoord...,,Ja graag"

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

anita555
anita555 - Sep 11, 2023 om 12:25
Computers & telefonie

Hoe vind ik het accountnummer van LSC Smart Connect weer terug?

Ik wilde een plafonaire ophangen die ik bij Action had gekocht, waarvoor ik de LSC Smart Connect app nodig had om de lamp via de telefoon te dimmen. Helaas werkte het niet want ik moest mijn wifi kanaal omzetten van 5 ghz naar 2.4 ghz. Een heel gedoe, want ik had daarbij hulp van Ziggo nodig om te vragen hoe ik dat moest doen. De medewerker adviseerde me om na het instellen van een ander wifi kana ... Lees meer

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Fr
Fred Mennen - Apr 17, 2024 om 13:07
Geldzaken & recht

Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor

Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont ... Lees meer