Va
door Vaste klant Essent Sep 22, 2022 om 21:09
Huishouden & energie

Mag Essent verschillende variabele tarieven rekenen

Mijn vaste 3 jarige contract bij Essent loopt af en krijg nu een voorstel voor variabele tarieven vanaf 8 oktober.
Mijn collega zit ook bij Essent en heeft al een variabel contract. Hij krijgt per 1 oktober ook een verhoging van de tarieven 
maar zijn tarieven zijn beduidend lager dan in mijn voorstel. We wonen in dezelfde regio.
Zijn tarief voor gas van €1,99440 is € 1,11 goedkoper dan mijn tarief van € 3,10402. Dat is een erg groot verschil.
Waarom is dat, moet ik nu boeten omdat ik een vast 'voordelig' contract had?
Ook  de tarieven voor stroom zijn voor normaal tarief € 0,1116 en voor dal tarief € 0,23489 hoger.


3538 10 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Sep 22, 2022 om 21:12
10615 Antwoorden / 50 Vragen
1

In deze tijd is één ding zeker qua energieprijzen en dat is dat er NIETS zeker is. En dàt is zeker!

getty
door getty - Sep 22, 2022 om 21:14
4001 Antwoorden / 10 Vragen
1

Dat kan, 

marktwerking heet dat, niets aan te doen 

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2022 om 21:17
16481 Antwoorden / 105 Vragen
4

Iedereen krijgt vanaf 1 Oktober 2022 een nieuw, variabel tarief. Per maand. En er komen nog wel wat verhogingen aan. U hoeft niet te boeten, wij allen moeten boeten. Ik neem aan dat u niet geslapen heeft de laatste weken? De prijs die uw collega betaald kan uiteraard verschillen met wat u nu moet betalen. Kan ook zijn dat de thuis omstandigheden anders zijn dan de uwe. Wij allemaal moeten roeien in dezelfde boot waar u in zit.

marita5
door marita5 - Sep 22, 2022 om 21:26
10957 Antwoorden / 15 Vragen
3

Hallo Vaste Klant Essent , 

Veelgestelde Vragen , 

Mijn vaste contract is ( bijna ) afgelopen .

Loopt je contract met een vaste looptijd binnenkort af? Dan wordt dit automatisch omgezet in een flexibel contract met variabele tarieven. Voordat je contract afloopt, informeren we je over deze tarieven. Door de huidige inkoopprijzen zijn deze hoger dan je gewend bent. 

Hoe komt het dat mijn buurman een ander variabel tarief heeft dan ik ? 

Het hangt ervan af hoe lang je al een contract hebt met een variabel tarief. Had je vóór 1 juli 2021 al een variabel contract, dan betaal je minder dan iemand die later een variabel contract heeft gekregen . 

Voor verdere informatie , klik op de rode regel ( voor meest gestelde vragen , scroll helemaal naar beneden ) 

https://www.essent.nl/energie/energieprijzen/stijgende-energieprijzen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2022 om 09:50
16073 Antwoorden / 200 Vragen
1

Frappant, zoals ik het lees zou u dus voor een zelfde variabel contract meer betalen. 
Nu zijn er de laatste dagen al meer opmerkingen in media over de tarifereng van Essent. U zou uw vraag kunnen voorleggen bij https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer  em u zult dan denk ik niet de eerste en enige zijn. 

Het kan ook een kwestie zijn van toch heel even afwachten wat nu de werkelijkehid wordt n.a.v. de beraadslagingen in de 2e kamer en de uitkomst..

in
door inno1 - Sep 23, 2022 om 11:36
54 Antwoorden / Vragen
0

Ja, dat is hun marktmodel. Ik betaal voor mijn variabele tarief 1,70 gas. Nieuwe klanten 3,60. Uw tarief is sinds drie jaar vast meer dan verdriedubbeld en u maakt nu dus gebruik van later ingekocht - en dus veel duurder - gas. Dat is tenminste de redenatie van de leveranciers.

ma
door marleenvanh - Sep 23, 2022 om 13:33
398 Antwoorden / 1 Vragen
0

Voor wat betreft electriciteit: Geen idee over Essent of andere grote jongens, die veel reclame maken...... . Wij zijn - al jaren - zg. 'Winddeler' bij Greenchoice, waarbij elk halfjaar het maandbedrag, n.a.v. onze opgave (meter lezing) wel of niet werd herzien en dan kreeg men, wel of niet, een nieuw maandbedrag voorgesteld waar men van mocht afwijken. In april kregen we een mail dat ze dat 1x per 3 maanden gingen doen wanwege de 'huidige energie markt'. Wij betalen nu, al een maand of wat een beetje meer dan aangeraden, gewoon uit voorzorg. Het huidige tarief loopt door tot het eind van dit jaar. We wachten met spanning af wat het in januari gaat worden. Het heeft ons -tot nu toe in elk geval- geen windeieren gelegd.

Ed
door EddyCamiel - Sep 23, 2022 om 14:41
4 Antwoorden / Vragen
0

Na aflopen vast contract en dan een aanbieding met extreem hoog variabele tarieven. Had ik ook, weliswaar bij andere aanbieder. Ben toen gewoon geswitched naar Clean Energie. Zit daar sinds februari. Ik ben zeer tevreden over hun App, service en schappelijke prijzen.

1paul
door 1paul - Sep 23, 2022 om 17:13
2427 Antwoorden / 0 Vragen
0
pi
door piet limburg - Sep 25, 2022 om 00:30
216 Antwoorden / 15 Vragen
0

Ook mijn 3 jaar contract bij Essent was afgelopen.
Niks meer te kiezen....gewoon een variabel contract.
Voorlopig heeft de klant niets meer te zeggen over wat wel en niet mag.

De tijd dat de colporteurs voor de energiebedrijven langs de deuren liepen om klanten met mooie aanbiedingen binnen te halen,is voorbij.
Als je nu belt om naar een ander over te stappen, is het antwoord...,,Ja graag"

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Li
Lindavp - Nov 19, 2022 om 13:29
Huishouden & energie

Cv ketel constant aan

Hoi,
Ik heb een huurhuis en een AWB Thermomaster CV ketel sinds dec 21. Nooit problemen gehad. Maar mijn gasverbruik was hoog, dus heb ik wat instellingen laten veranderen. Van comfortstand naar eco stand oa. In plaats van af en toe een paar minuten aan en dat de verwarming warm wordt, ga ik naar constant aan en een koude verwarming! Overdag op 17 en dan is hij wel warm, maar snachts op 15. W ... Lees meer

D.
D. Devilee - Dec 1, 2022 om 17:39
Huishouden & energie

Budgetenergie keert 190 euro niet uit. Mag dat?

Nadat wij in de maand november geen 190 euro hebben ontvangen heb ik vandaag contact gezocht met Budgetenergie.
We hadden voor 28 november moeten reageren en keren nu niet uit; is de reactie.

Over de teruggave van de 190 euro, heeft budget energie nooit met ons gecommuniceerd. Geen mail, geen brief.
Hoe had ik kunnen weten dat ik voor de 28 november had moeten reageren?
... Lees meer

An
Anke Dirven - Dec 2, 2022 om 18:09
Huishouden & energie

Geen energie compensatie gehad

Ik ben klant van Budget Energie vanaf april dit jaar. Ze zouden uiterlijk 15 november € 190 overmaken maar dat is niet gebeurd. Telefonisch nauwelijks bereikbaar, ook niet via email en de chatrobot werkt niet. Wat nu? Lees meer