Va
door Vaste klant Essent Sep 22, 2022 om 21:09
Huishouden & energie

Mag Essent verschillende variabele tarieven rekenen

Mijn vaste 3 jarige contract bij Essent loopt af en krijg nu een voorstel voor variabele tarieven vanaf 8 oktober.
Mijn collega zit ook bij Essent en heeft al een variabel contract. Hij krijgt per 1 oktober ook een verhoging van de tarieven
maar zijn tarieven zijn beduidend lager dan in mijn voorstel. We wonen in dezelfde regio.
Zijn tarief voor gas van €1,99440 is € 1,11 goedkoper dan mijn tarief van € 3,10402. Dat is een erg groot verschil.
Waarom is dat, moet ik nu boeten omdat ik een vast 'voordelig' contract had?
Ook  de tarieven voor stroom zijn voor normaal tarief € 0,1116 en voor dal tarief € 0,23489 hoger.

4310 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 22, 2022 om 21:12
11537 Antwoorden / 51 Vragen

In deze tijd is één ding zeker qua energieprijzen en dat is dat er NIETS zeker is. En dàt is zeker!

getty
door getty - Sep 22, 2022 om 21:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat kan,

marktwerking heet dat, niets aan te doen

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2022 om 21:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Iedereen krijgt vanaf 1 Oktober 2022 een nieuw, variabel tarief. Per maand. En er komen nog wel wat verhogingen aan. U hoeft niet te boeten, wij allen moeten boeten. Ik neem aan dat u niet geslapen heeft de laatste weken? De prijs die uw collega betaald kan uiteraard verschillen met wat u nu moet betalen. Kan ook zijn dat de thuis omstandigheden anders zijn dan de uwe. Wij allemaal moeten roeien in dezelfde boot waar u in zit.

marita5
door marita5 - Sep 22, 2022 om 21:26
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Vaste Klant Essent ,

Veelgestelde Vragen ,

Mijn vaste contract is ( bijna ) afgelopen .

Loopt je contract met een vaste looptijd binnenkort af? Dan wordt dit automatisch omgezet in een flexibel contract met variabele tarieven. Voordat je contract afloopt, informeren we je over deze tarieven. Door de huidige inkoopprijzen zijn deze hoger dan je gewend bent.

Hoe komt het dat mijn buurman een ander variabel tarief heeft dan ik ?

Het hangt ervan af hoe lang je al een contract hebt met een variabel tarief. Had je vóór 1 juli 2021 al een variabel contract, dan betaal je minder dan iemand die later een variabel contract heeft gekregen .

Voor verdere informatie , klik op de rode regel ( voor meest gestelde vragen , scroll helemaal naar beneden )

https://www.essent.nl/energie/energieprijzen/stijgende-energieprijzen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2022 om 09:50
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Frappant, zoals ik het lees zou u dus voor een zelfde variabel contract meer betalen.
Nu zijn er de laatste dagen al meer opmerkingen in media over de tarifereng van Essent. U zou uw vraag kunnen voorleggen bij https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer  em u zult dan denk ik niet de eerste en enige zijn.

Het kan ook een kwestie zijn van toch heel even afwachten wat nu de werkelijkehid wordt n.a.v. de beraadslagingen in de 2e kamer en de uitkomst..

in
door inno1 - Sep 23, 2022 om 11:36
116 Antwoorden / Vragen

Ja, dat is hun marktmodel. Ik betaal voor mijn variabele tarief 1,70 gas. Nieuwe klanten 3,60. Uw tarief is sinds drie jaar vast meer dan verdriedubbeld en u maakt nu dus gebruik van later ingekocht - en dus veel duurder - gas. Dat is tenminste de redenatie van de leveranciers.

ma
door marleenvanh - Sep 23, 2022 om 13:33
451 Antwoorden / 1 Vragen

Voor wat betreft electriciteit: Geen idee over Essent of andere grote jongens, die veel reclame maken...... . Wij zijn - al jaren - zg. 'Winddeler' bij Greenchoice, waarbij elk halfjaar het maandbedrag, n.a.v. onze opgave (meter lezing) wel of niet werd herzien en dan kreeg men, wel of niet, een nieuw maandbedrag voorgesteld waar men van mocht afwijken. In april kregen we een mail dat ze dat 1x per 3 maanden gingen doen wanwege de 'huidige energie markt'. Wij betalen nu, al een maand of wat een beetje meer dan aangeraden, gewoon uit voorzorg. Het huidige tarief loopt door tot het eind van dit jaar. We wachten met spanning af wat het in januari gaat worden. Het heeft ons -tot nu toe in elk geval- geen windeieren gelegd.

Ed
door EddyCamiel - Sep 23, 2022 om 14:41
8 Antwoorden / Vragen

Na aflopen vast contract en dan een aanbieding met extreem hoog variabele tarieven. Had ik ook, weliswaar bij andere aanbieder. Ben toen gewoon geswitched naar Clean Energie. Zit daar sinds februari. Ik ben zeer tevreden over hun App, service en schappelijke prijzen.

1paul
door 1paul - Sep 23, 2022 om 17:13
3132 Antwoorden / 0 Vragen
pi
door piet limburg - Sep 25, 2022 om 00:30
232 Antwoorden / 15 Vragen

Ook mijn 3 jaar contract bij Essent was afgelopen.
Niks meer te kiezen....gewoon een variabel contract.
Voorlopig heeft de klant niets meer te zeggen over wat wel en niet mag.

De tijd dat de colporteurs voor de energiebedrijven langs de deuren liepen om klanten met mooie aanbiedingen binnen te halen,is voorbij.
Als je nu belt om naar een ander over te stappen, is het antwoord...,,Ja graag"