fa
door fannys May 20, 2020 om 14:14
Huishouden & energie
Mag gordijnen.nl zich verschuilen achter de fabrikant?

Een tijdje geleden heb ik duorolgordijnen (met van die banen) gekocht bij gordijnen.nl.

Op de plek waar ik er drie naast elkaar heb hangen voldoen de banen niet aan de maximale afwijkingsnorm van 4 mm. In totaal heb ik zeven gordijnen bij ze gekocht. De enige oplossing die ze willen bieden is alles retour sturen naar de fabrikant en god mag weten wat ze daarna gaan doen. Dit is toch geen passende oplossing?! Ze wijzen constant met hun vinger naar de leverancier, maar daar heb ik toch écht niet besteld.

Daarnaast zijn de medewerkers ook nog eens verschrikkelijk klantonvriendelijk en zitten ze totaal vast in het meedenken voor een oplossing.

4914 15 Rapporteer

1paul
door 1paul - May 20, 2020 om 14:18
3101 Antwoorden / 0 Vragen

antwoord op je vraag is NEE, verkoper is verantwoordelijk en moet dit oplossen....

fa
door fannys May 20, 2020 om 14:20
Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet echt niet meer hoe ik het op moet lossen met ze. Ben al wekenlang bezig om een nieuw gordijn te krijgen en ze geven geen centimer mee.

1paul
door 1paul May 20, 2020 om 16:18
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als ze aangesloten zijn bij een organisatie leg dan daar uw klacht neer, maak goede duidelijke foto's van wat er aand e hand is en stuur deze mee, omschrijf het probleem zo duidelijk mogelijk en vertel hen wat u verwacht...

le
door leenpres May 22, 2020 om 13:44
79 Antwoorden / 7 Vragen

Het is gewoon zo dat deze winkel het wou oplossen, maar ze vinden de kleur denk ik niet goed en willen hun geld terug .

ne
door neodutchio May 22, 2020 om 14:38
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het vreemde is ook dat alles terug zou moeten. Hooguit zouden deze 3 terug hoeven om zo de stof gelijk te trekken.

marita5
door marita5 - May 20, 2020 om 14:24
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo FannyS ,

U heeft niks te maken met de fabrikant , gordijnen.nl blijft verantwoordelijk .

Gordijnen.nl is aangesloten bij Thuiswinkel.org , u kunt daar een klacht indienen , klik op de rode regels .

https://www.thuiswinkel.org/leden/gordijnen.nl

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Lees ook hier ,

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-niet-tevreden/anders-dan-verwacht

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

fa
door fannys May 20, 2020 om 22:42
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt! Ik heb meteen een klacht ingediend.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 20, 2020 om 15:10
16774 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft inderdaad niets te maken met de fabrikant maar ... met de oplossing die zij bieden is op zich niets mits als u de voor consumentenverkoop geldende wetgeving volgt. Bij een gebrek is de verkoper verplicht om zorg te dragen voor reparatie en als dat niet kan vervanging of geld terug. Dat men zich dus voor de oplossing richt tot de fabrikant is niet in strijd met de wetgeving mits er daarna wel een voor u aanvaardbare oplossing komt.
Zie: In aanvulling op de al gegeven reactie: dit zijn de verplichtingen van de verkoper op basis van de wetgeving: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en zie ook deze: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn  Voor de integrale wetteksten in deze: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventueel ook:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html en zie de al gegeven reactie m.b.t. uw rechten m.b.t. koop op afstand en waar u terecht kunt met klachten over een webwinkel. Ik herhaal wel dat de verkoper zich voor een oplossing best mag richten tot hun leverancier, mits er een aanvaardbare oplossing komt. Daar is de verkoper voor verantwoordelijk. Gelet op uw eerdere reactie op het eerste antwoord: wijs de verkoper op de wetgever en/of dien een klacht in als al aangegeven in de verwijzing die @MARITA5 gaf..

alfatrion
door alfatrion May 20, 2020 om 22:03
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een consument heeft een vrije keuze uit herstel of vervangening, tenzij dat heel onredelijk. Een zakelijke koper heeft onder voorwaarde een vrije keuze.

ne
door neodutchio May 21, 2020 om 13:44
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig dat een doek makkelijk te vervangen is. Het in dus onredelijk om een compleet gordijn te eisen.

gerbera
door gerbera - May 20, 2020 om 16:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dat ze niet voldoen aan de max afwijknorm zou voor mij betekenen dat ze op maat gemaakt zijn. In dat geval zullen ze wel terug moeten naar de fabrikant hetgeen ook wordt aangegeven. En dat wordt aangeboden en gedaan door de leverancier dus heeft u er geen omkijken aan v.w.b. de fabrikant. U kunt van de leverancier niet verwachten dat ze, met name de middelste, er een stukje kunnen "aanbreien" dat zal door de fabrikant gedaan moeten worden cq breder gemaakt moeten worden. Blijft ook nog de vraag wie heeft ze opgemeten, is dat de leverancier moet die het oplossen (wat die ook heeft aangeboden), bent u het zelf dan heeft u mogelijk onjuiste maten aangeleverd. Maar als ik de foto bekijk is het voornamelijk het middengordijn wat aan de linkerkant veel ruimte heeft. Simpele oplossing zou dan kunnen zijn de buitenste gordijnen, iets naar binnen, op te schuiven zodat u alleen aan de buitenzijde iets meer ruimte heeft, schat zo'n 1 cm. Dus in tegenstelling wat u, en sommige forumleden schrijven is het de winkelier (leverancier) die u de oplossing biedt en die zal het verder wel met de fabrikant regelen schat ik zo in.

fa
door fannys May 20, 2020 om 22:39
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om de banen op de gordijnen, niet de breedte.

gerbera
door gerbera May 21, 2020 om 09:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Verkeerd begrepen, maar dan nog moet u de verkoper de gelegenheid geven het op te lossen.

ma
door malty - May 20, 2020 om 17:10
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u de rolgordijnen niet helemaal tot de vensterbank laat komen zijn de banen dan nog ongelijk?
De fabrikant zal toch wel hetzelfde materiaal gebruikt hebben en er eigenlijk geen verschil zou kunnen zijn of het moet zijn dat de bevestiging van de gordijnen aan/in de bak niet gelijk is.

gerbera
door gerbera May 20, 2020 om 21:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat niet om de banen maar om de breedte van de rolgordijnen die volgens de TS te smal zijn.

fa
door fannys May 20, 2020 om 22:40
Antwoorden / 1 Vragen

@Gerbera Het gaat om de banen op de gordijnen, niet de breedte.

@Malty Ze zijn het meest ongelijk wanneer ze helemaal naar beneden zijn helaas.

gerbera
door gerbera May 21, 2020 om 09:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry verkeerd begrepen

ne
door neodutchio - May 20, 2020 om 17:20
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De denkfout die u maakt is dat u zegt dat u nieuwe gordijnen wil hebben. Helaas zal dat niet gaan gebeuren. U moet de verkoper de kans geven om de fout te herstellen. En dat kan dus zijn van de middelste het doek vervangen of aanpassen zodat ze passend worden. Maar daarvoor zal het gordijn toch echt verstuurd moeten worden. Geen idee wat u daar niet passend aan vindt, maar dat is de wettelijke optie.

alfatrion
door alfatrion May 20, 2020 om 22:06
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De denkfout die jij maakt is dat een consument in beginsel een vrije keuze heeft tussen herstel en vervanging (art. 7:21 lid 4 BW).

ne
door neodutchio May 21, 2020 om 07:46
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De denkfout die u maakt is dat de consument alles mag eisen en de verkoper naar zijn pijpen moet dansen. Als de herstelkosten dusdanig laag zijn valt er echt geen nieuw gordijn te eisen. Het vervangen van een doek is nog altijd vele malen goedkoper dan een compleet gordijn te laten maken.
Zie art. 7:21 lid 1c.

TS zal de verkoper sowieso de kans moeten geven iets te doen. De poot stijf houden en niets willen behoort niet tot de mogelijkheden.

ne
door neodutchio May 21, 2020 om 09:18
5129 Antwoorden / 12 Vragen

.

alfatrion
door alfatrion May 22, 2020 om 08:46
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De voorwaarden zoals opgenomen in artikel 7:21 lid 1 onder c BW zijn irrelevant, zie lid 4 waarin volledig wordt afgeweken van lid 1. TS hoeft echt geen genoegen te nemen met een gordijn waar een klein stukje is aangenaaid.

ne
door neodutchio May 22, 2020 om 09:25
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Alfa, het gaat niet om aannaaien, maar om het vervangen van de stof. De stof nu is er verkeerd ingehangen waardoor de banen niet gelijk lopen. Door er een nieuw doek in te doen is dit weer opgelost. Daar hoef je dus geen nieuw frame, ophaalmechanisme of kasten voor te maken.

Als u geen verstand hebt van werkwijze heeft het dus ook totaal geen nut om uitspraken te gaan doen. Het doek zal inkoop een paar euro kosten. Dat weegt niet op tegen de kosten van het maken van een compleet gordijn.

alfatrion
door alfatrion - May 20, 2020 om 22:12
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft in beginsel een vrije keuze tussen herstel en vervanging.

Artikel 7:21 lid 4 BW
Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

ne
door neodutchio May 21, 2020 om 07:52
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Zo vrij is die keuze niet. Alfatrion is zeer selectief in lezen en het geven van advies. Als de kosten voor herstel dusdanig laag zijn is het niet reeel om een nieuw gordijn te eisen. Het doek is het goedkoopste van het geheel en deze kan rustig vervangen worden. Dan is het dus niet reeel om een compleet gordijn te gaan eisen.

Sta 1 is om de verkoper in de gelegenheid te geven om het op te lossen. En om dat te kunnen moet de verkoper het gordijn eerst terug hebben.

In de woorden van Alfatrion mag je als je met een lekke band onder je nieuwe auto wegrijdt bij de dealer meteen een nieuwe auto eisen. En dan hoef je zelf niets te doen. Geen verkoper te laten kijken of even de auto terug binnen te zetten. Zeer goed advies Alfa.

1paul
door 1paul May 21, 2020 om 08:48
3101 Antwoorden / 0 Vragen

goed lezen Neodutchie, art.7.21 lid 4 zoals hierboven staat....

ne
door neodutchio May 21, 2020 om 09:15
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Herstel is heel goed mogelijk. Namelijk een nieuw doek op de juiste hoogte afsnijden en terug in het frame plaatsen. Makkelijker kan niet. Er wordt valse hoop gegeven.

alfatrion
door alfatrion May 22, 2020 om 08:44
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Hij leest inderdaad niet goed. In beginsel betekend dat de hoofdregel is dat er een vrije keuze is. Meer schrijf ik niet.

Op die hoofdregel zijn twee uitzonderingen: 1. Vervanging is onmogelijk 2. Vervanging kun je in alle redelijkheid niet vergen van de verkoper.

ne
door neodutchio May 22, 2020 om 09:27
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En dat is te kort door de bocht. Er is inderdaad vrije keuze, maar tot op zekere hoogte. Door maar de helft te vertellen geef je valse hoop. Het vervangen van een stukje doek is zo gebeurd en kost echt niet veel. Hoe denkt u het dan te verantwoorden dat TS een compleet nieuw gordijn kan eisen?

alfatrion
door alfatrion May 22, 2020 om 09:58
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De helft? Alles staat in het citaat.

Ik zie drie gordijnen op de foto. Daarvan is er een niet goed. Ik heb geen kostenplaatje gezien waar herstel en vervanging tegenover elkaar uitgezet worden. Arbeidskosten zijn de grootste kostenpost en bij vervanging kunnen onderdelen herbruikt worden dus het lijkt mij dat het prijsverschil klein uitvalt.

ne
door neodutchio May 22, 2020 om 10:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Alle 3 de gordijnen zijn goed, echter is er bij eentje de stof verkeerd opgehangen. Welke reden kunt u verzinnen om dan een compleet nieuw gordijn te laten maken? Het frame is goed, het mechanisme is goed, enkel moet er of nieuwe stof in of kan deze omgekeerd worden. Met nog geen uurtje werk en 2 keer verzendskosten is dat gepiept. Hiermee bespaar je de kosten voor materiaal en de extra uren. Immers moet in het nieuwe gordijn ook het doek gehangen worden.

Een dergelijk doek vervangen is een kwestie van 3 schroefjes loshalen aan de zijkant, buis uit de kast trekken en afrollen. Het maken van een dergelijk gordijn is ander werk. Machinaal worden de kasten en systemen gemaakt, op maat. Dit kost materiaal en tijd. Daarna wordt het in elkaar gezet. Het doek vervangen is sneller, goedkoper en eenvoudiger. Het maken van een compleet nieuw gordijn kost meer uren, dus is duurder.

Hergebruik voor een volgende klant zal wel heel veel toeval zijn. Dan moet je niet iemand hebben die deze kleurcombinatie wil in maximaal deze maat en dan alleen maar 1 gordijn nodig. Immers heeft elke rol doek zijn eigen kleurnummer en krijg je kleurverschil met andere rollen.

alfatrion
door alfatrion May 23, 2020 om 01:23
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De hoofdregel is dat een consument een vrije keuze heeft tussen herstel em vervanging. Er hoeft geen reden verzonnen te worden om vervanging te krijgen, er moet een reden worden verzonnen om het niet te hoeven vervangen.

ne
door neodutchio May 23, 2020 om 08:07
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dus met de nieuwe auto de showroom uitrijden met een lekke band geeft bij u de vrije keuze om de auto te laten vervangen?

Er wordt niets verzonnen, er wordt aangegeven dat herstel veel goedkoper is dat een compleet niet gordijn te laten maken. En zo lang er een behoorlijk prijsverschil is, is het niet reeel om een nieuw gordijn te eisen.

Wat de hoofdregel is is leuk om te vermelden, maar beter is om gewoon hulp te bieden aan TS. Met algemene zaken vul je enkel dit topic, maar het voegt niets toe.

alfatrion
door alfatrion May 23, 2020 om 11:18
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Jij stelt dat herstel veel goedkoper zou zijn dan vervanging met herbruik van onderdelen of doorverkoop als tweede kansje. De verkoper geeft dat NIET aan. Jij stelt dat je dit niet verzint, maar jij geeft geen cijfers. Ik moet dat met jouw voorbeeld van de auto eens bij jouw doen... jij zeurt dan weken lang over hoe ik voor jou aan het praten ben.

ne
door neodutchio May 23, 2020 om 11:47
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De verkoper geeft aan dat de gordijnen terug gestuurd moeten worden naar de fabrikant. Iets dat TS niet wil. Het gordijn zal niet vanzelf van baan veranderen en nagenoeg geen enkele verkoper repareerd zelf. De betere bedrijven hebben contracten met de fabrikant en die komen aan huis aanpassingen doen. Die komen met een busje voorrijden, passen het doek aan of vervangen het en gaan naar de volgende klacht. Goedkopere bedrijven laten het terug sturen naar de fabrikant.
Dat het gordijn dus opgestuurd moet worden is dus niet vreemd te noemen. Of het naar de verkoper terug moet of naar de fabrikant is lood om oud ijzer. Maar het gordijn zal sowieso opgestuurd moeten worden. Simpelweg eisen om een nieuwe te ontvangen, zoals u in het algemeen zegt, is natuurlijk kolder.

Waarom zou ik cijfers moeten vermelden? U denkt dat nog geen uurtje werk net zo duur, al dan niet duurder is dan het zetten van plaatmateriaal, op maat snijden, ophangsysteem op maat maken, doek knippen en monteren? Het doek is het goedkoopste onderdeel. Het maken van de kast het duurste. Het oude frame kan in de kliko aangezien het toevallig zou zijn dat er niet iemand die maat in die kleurcombinatie nodig heeft zonder andere gordijnen. Schijnbaar wilt u niet willen nadenken en wilt u alleen met cijfers overtuigd worden. Helaas voor u. Ik ga geen prijzen prijsgeven. Enerzijds omdat iedereen zelf kan nadenken en anderzijds dat ik dit beloofd heb aan mijn oud werkgever (ivm concurrentie).
U wilt niet weten hoeveel van dergelijke duo rolgordijnen ik gemonteerd heb en aangepast heb. Van simpelweg het ophangmechanisme vervangen tot het vervangen van doek.

Mijn werk daarna bestond uit toelevering van montage artikelen. Heeft u enig idee hoeveel herstofferingsbedrijven er zijn voor meubelen? Weet u ook waarom? Als de basis van een bank nog goed is ben je goedkoper uit met een nieuwe stof en nieuwe kussens. Als een raam barst hoef je ook alleen maar het raam te vervangen, niet het hele kozijn. En dat is met een duo rolgordijn niet anders.

U hoeft mij niet te geloven, maar informeer dan zelf even bij een verkoper van dergelijk gordijnen. En mocht u dan nog steeds niet overtuigd zijn, koop dan al uw tweedekansjes op en ga daarin handelen. Ik verzeker u dat u in no time failliet zal zijn.

alfatrion
door alfatrion May 24, 2020 om 00:24
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het punt van discussie hier is of TS recht heeft op vervaning. Ik gaf aam dat de hoofdregel is dat de koper recht heeft op een vrije keuze tussen herstel of vervanging. Jij stelt dat de koper die keuze niet zou hebben omdat herstel veel goedkoper zou zijn dan herstel. Je geeft alleen geen cijfers. Je stelt van de hoet en de rand te weten, maar dan moet het toch een koud kunstje zijn om de kosten te specificeren van zowel herstel als vervanging?

ne
door neodutchio May 24, 2020 om 08:19
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het punt is dat u algemeen bezig bent. Dat heeft 0 toegevoegde waarde. In het algemeen hebben auto's 4 wielen, en toch zijn er 3 wielige motorvoertuigen. In het algemeen groeien bananen aan een tros, maar je kan ze ook per stuk kopen. Met een algemeenheid kan je niets. Als je iemand wilt helpen doe je dat op basis van feiten en kennis. Elke zaak staat op zich en elke zaak zal anders aangepakt worden. Zou bijvoorbeeld de bak beschadigd aangekomen zijn, dan loont het wel weer om een compleet nieuwe set te maken. Maar het vervangen van het doek van een paar euro weegt niet op tegen de honderden euro's die een compleet gordijn kost. En waarschijnlijk hoeft het doek niet eens vervangen te worden, maar kan deze er opnieuw ingehangen worden waardoor de banen anders gaan lopen. Dan is het dus alleen nog hooguit een uurtje werk. Geen materialen nodig en geen afval.

Maar gelukkig kunt u zelf ook rekenen. Doek van een paar euro, 2 keer verzendskosten en nog geen uurtje werk. Maar dat heb ik u eerder ook al aangegeven. De prijs van een nieuwe kunt u gewoon op internet vinden.

panter22
door panter22 May 24, 2020 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

@Alfatrion, de consument heeft geen vrije keus uit herstel of vervanging. De consument heeft recht op een goed product. In het wetsartikel wat je aanhaalt staan uitzonderingen en voorwaarden.
Wat je gemakshalve maar even vergeet en wat hier het geval is. Een van de 7 rolgordijnen kunnen vervangen worden.

BW7:21 lid 1 c, vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen,

En de fabrikant krijgt nu alle rolgordijnen terug. Het rolgordijen wat afwijkt kan worden gerepareerd of vervangen. Klaar.

alfatrion
door alfatrion May 24, 2020 om 12:04
1659 Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22. De voorwaarden uit lid 1 onder c gelden niet in het geval van een consumentenkoop, omdat daarvan in lid 4 van wordt afgeweken. Overigens is de hoofdregel bij lid 1 onder c dat de koper recht heeft op vervanging. Het is de verkoper die moet stellen en bij betwisting bewijzen dat het gebrek te gering is als hierover een geschil ontstaat. Dat een product herstelt kan worden betekent niet dat de afwijking te klein is om vervanging te kunnen vorderen.

@NeoDutchio. De beste keuzes worden gemaakt door de mensen die over de meest correcte informatie beschikken. Hier wordt gedaan alsof de koper de verkoper in de gelegenheid moet stellen om het product te herstellen, maar daarvoor worden geen goede argumenten aangedragen. Anderen stellen dat er en volgorde zit in hersten en vervanging, maar dat is evident onjuist. Jij stelt dat herstel veel goedkoper is maar houdt dat vaag. Nu heb je het over honderden euro's maar je koopt een rolgordijn nieuw voor al 8 euro. De kosten van de verkoper zijn uiteraard een stuk lager omdat er nog winst gemaakt wordt. De waarheid is dat jij wilt dat TS de verkoper in de gelegenheid stelt om tot herstel over te gaan en daarom heb je er een probleem mee dat ik TS van juiste informatie voorzie. Je klaagt over algemeenheden maar haalt er zelf van alles bij dat irrelevant is voor de casus van TS. De reden daarvoor is simpel: jij hebt geen concrete argumenten die jouw standpunt kunnen onderbouwen.

ne
door neodutchio May 24, 2020 om 12:29
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een duo rolgordijn voor €8,-? Kunt u mij heel snel de naam van die winkel vermelden? Wellicht het kleinste standaart maatje die je per container vanuit China haalt. Maat maatwerk en/of de maat die TS kan je nooit en te nimmer voor €8,- kopen.

U haalt een aantal zaken door elkaar. Het gaat er hier niet om of een gebrek te gering is om een geschil over te hebben. Het gaat om de oplossing van het geschil. En het geschil is dat bij 1 duo rolgordijn (dus geen rolgordijn, over correctie informatie gesproken) de stof er verkeerd is ingehangen. Al een aantal keer heb ik mijn standpunt onderbouwd. Maar kunt u dat ook? U geeft aan dat de klant een nieuwe mag eisen. Op grond waarvan? En kom niet aanzetten met "de wet", dat is te makkelijk. U beschikt over de meest correcte informatie laat u doorschemeren (wellicht uw bekende glazen bol weer), dus kom maar op. Kunt u dan ook even aangeven waar u de wijsheid vandaan haalt dat de koper niets hoeft te doen? Het gordijn hangt nu thuis en de verkoper mag van u niet kijken wat er mis gegaan is. U stelt immers alleen dat de koper een nieuw gordijn mag eisen. Niets over terug sturen, niets over oplossingen van de verkoper.

Bron: "Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper besluiten dat hij alleen zal repareren."

Maar stap 1 is en blijft dat je de verkoper in de gelegenheid moet stellen om het op te lossen. En daarvoor zal hij eerst het gordijn terug in bezit moeten hebben. En of het nu naar de verkoper gestuurd wordt of rechtstreeks naar de fabrikant, dat is lood om oud ijzer. De verkoper moet dit oplossen en wil dit schijnbaar ook. Echter wil de klant niet. En die is ook niet geholpen met het advies om een nieuwe te eisen.

alfatrion
door alfatrion May 24, 2020 om 12:38
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, je hebt je standpunt niet deugelijk onderbouwd. Jij stelt dat vervanging honderden euro's gaat kosten en herstel enkele euro's. Jij hebt dat niet deugelijk onderbouwd. Dit is door mij betwist en dan kom je uit op de hoofdregel die stelt dat de consument een vrije keuze heeft.

Ik had het over een rolgorijn.
https://www.ilumio.nl/nl/leading/rolgordijnen-op-maat/?gclid=CjwKCAjwtqj2BRBYEiwAqfzur3NC-tx9BoRxhmCRV-MgQ_9dXuflt8UyPkCcKQ35U3sWkKJjhjxPExoCs1UQAvD_BwE

Een duorolgordijn heb je al voor 22 euro
https://www.raamdecoratie.com/duo-rolgordijnen/

panter22
door panter22 May 24, 2020 om 15:18
6599 Antwoorden / Vragen

@alftrion, Lid 1 geldt gewoon voor consumentenzaken. Het 4e lid gaat over bescherming van de verkoper.
Lezen wij wel hetzelfde boek?

ne
door neodutchio May 24, 2020 om 17:17
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dus omdat u geen onderzoek doet moet ik alles onderbouwen en als die onderbouwing u niet aanstaat gaat uw recht in werking? Ook dat u ineens over rolgordijnen begint vervuilt het enorm. Totaal geen toegevoegde waarde. Net zo goed dat u nu ruikt dat TS de kleinste maat gordijn heeft?

Stap 1 is en blijft de verkoper de kans geven. En ook al zou vervangen goedkoper zijn, dan nog moet eerst het gordijn terug. Simpelweg laten hangen en een nieuwe eisen is niet de weg.

alfatrion
door alfatrion May 24, 2020 om 17:57
1659 Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22: Ik heb lid 4 geciteerd, het vervangt lid 1.

@NeoDutchio: Als je inhoudelijk nog een punt te maken hebt, dan babbellen we verder, goed?

panter22
door panter22 May 24, 2020 om 18:14
6599 Antwoorden / Vragen

@alfatrion, hoe kom je daar nu bij?
Ik kap er mee, je zegt wonderlijke dingen.

ne
door neodutchio May 24, 2020 om 19:56
5129 Antwoorden / 12 Vragen

We zijn weer tot het punt beland dat Alfa vast zit en loze kreten gaat roepen. Gebeurt wel vaker. Zoals ook wel vaker: tot in een volgend topic.

alfatrion
door alfatrion May 25, 2020 om 00:48
1659 Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22, daar kom ik zo bij

"in afwijking van lid 1"

Er wordt in lid 4 afgeweken van lid 1

"[D]e koper [komt] slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien (...)"

Slecht dan geen betekend dat de koper in alle andere gevallen wel kan kiezen uit herstel of vervanging.

"(...) herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden."

De uitzonderingen zijn 1) herstel of vervanging is onmogelijk; of 2) herstel of vervanging kan niet van de verkoper gevergd worden.

rj
door rjw - May 21, 2020 om 11:19
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Wat hebben ze preceis gezegd? Iets in de trant van "los het maar op met de fabrikant" of meer iets van "u kunt het terugsturen naar de fabrikant"? Dat laatste is op zich niet gek, zolang gordijnen.nl maar aanspreekpunt blijft. Het heeft weinig zin om de boel eerst naar gordijnen.nl te sturen als zij het vervolgens weer naar de fabrikant moeten sturen.

Als je "aan huis" service verwacht kan je beter bij een lokale winkelier je spullen kopen en niet bij een webwinkel. Die lagere prijs moet ergens vandaan komen.

Ka
door Kassagebruiker - May 21, 2020 om 12:54
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ga terug naar de verkoper, stuur uw 7 dingen retour, krijg uw geld retour en koop elders andere. Problem solved.

ne
door neodutchio May 21, 2020 om 13:33
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Zo simpel is het niet. Het gaat om maatwerk raamdecoratie. En 1 gordijn die de banen verkeerd heeft is simpelweg op te lossen door er een nieuw doek in te doen. Dus opsturen naar het adres wat de verkoper zegt en alles wordt opgelost.

panter22
door panter22 - May 21, 2020 om 13:26
6599 Antwoorden / Vragen

Die 4 andere gordijnen pasten wel goed naast elkaar?
Het rolgordijn dat niet past zit in het midden. Heb je er wel rekening mee gehouden dat het een uitzetraam is?
Op de foto rust het rolgordijn in het midden op het uitzetijzer. Daardoor wipt dat rolgordijn wat op.
Je wilt een passende oplossing. Maar hoe ziet die passende oplossing er uit?

ro
door ron503 - May 22, 2020 om 10:15
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moest zeker vier keer goed kijken voordat ik het verschil ontdekte maar zo te zien is het scharnier van het uitzetraam de oorzaak. De gordijnen zijn qua maatvoering in orde maar door het scharnier kan het middelste deel niet ver genoeg zakken en dat is niet het probleem van de verkoper of de fabrikant want die konden immers niet weten dat het scharnier aanwezig was. Als u streeft naar perfectie dan de scharnier vervangen maar dan wel op uw kosten.

le
door leenpres - May 22, 2020 om 12:20
79 Antwoorden / 7 Vragen

Ze bieden hulp maar dat wil u niet ,of vind u de kleur toch niet zo mooi .

le
door leenpres - May 22, 2020 om 12:22
79 Antwoorden / 7 Vragen

De verkoper bied u hulp maar dat wil u niet of vind u de kleur toch niet mooi .

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - May 22, 2020 om 12:44
104 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp uw probleem maar als de oplossing is dat de gordijnen terug gaan naar de feabriek dan is het probleem toch opgelost. En wat god daar nu mee te maken heeft snap ik al helemaal niet.

lo
door lovewinnie - May 24, 2020 om 18:01
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ze bieden toch een prima herstel optie?  Niks mis mee. Heb het idee dat u gewoon compleet nieuwe gordijnen wilt . Of u geld terug.
Dit is maatwerk. U kunt ze dus niet retour doen. Fabrikant heeft 2x de kans om probleem op te lossen. Dat bieden ze u aan. Met stuk nieuw stof erin, anders afstellen ( probleem ligt niet eens bij het gordijn maar aan u raam/scharnier lijkt wel) en u kunt nog jaren genieten van u gordijnen.