Torsten1988
door Torsten1988 Jul 7, 2022 om 11:02
Huishouden & energie

Mag ik “eigenaar appartement” een vriend laten logeren?

zoals de titel zegt: mag dat? Iemand in mijn complex heeft er nog al moeite mee dat er iemand logeert bij mij, deze vriend is z'n woning kwijt en kan nergens anders terrecht zodra die ergens heen kan dan doet ie dat meteen voor hem is dit ook geen fijne situatie... maar nu wilt het vve beheer dat ik een contract met hem onderteken.. en wat me helemaal tegenstaat is dat daar kosten van 70euro aanhangen...
plus waarvoor zou hij de naam en tel nr moeten geven?

6968 10 Rapporteer

pe
door pebk - Jul 7, 2022 om 11:12
580 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik zo google is logeren vastgelegd op een maximum van 4 weken (bron1bron2 ). Hoe betrouwbaar de bronnen zijn laat ik aan u over.

Ofwel, iemand mag maximaal vier weken op uw adres verblijven, daarna dient de persoon ingeschreven te zijn. Anders is er sprake van woonfraude. Als uw vriend nu aan de vier weken zit, dan moet de persoon ingeschreven worden bij de gemeente. Of de VVE rechten heeft weet ik niet. Dat staat in uw VVE reglement.

tenormin
door tenormin Jul 7, 2022 om 22:53
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Is dit een vrij recente wet of?? 4 Weken logeren? Mijn Amerikaanse vriend is hier ook 89 dagen geweest, (meerdere keren) wat geen enkel probleem was. Ergo, ik had geen idee dat dit niet eens mocht. Net als ik telkens naar Amerika ging, ook voor 89 dagen. En ik ken voldoende mensen die, als ze overwinteren of wat dan ook, in welk land dan ook, hun familie in hun huis op datzelfde huis laten passen. Mag dat allemaal niet meer dan? Wat is nu 4 weken? Nada. Zie nu pas je link, dus ga ik daar even op koekeloeren. De eerste link kan ik volgen. Maar de tweede? Ga nog eens extra goed lezen (lezen is mijn probleem). Niet als excuus, maar met dyslexie heeft men dat nu eenmaal. De tweede link is is volledig bezopen. Na 4 weken wordt men geacht, ondanks een eigen huis, plek te hebben, er van samenwoning gesproken word. Niet tegen jou gericht: maar dit is echt een wet uit het stenen tijdperk. Geen wonder dat mensen niet meer kunnen samen wonen om te proberen of het gaat. Na 4 weken weet men dat toch niet?

Ja
door JannyBoe - Jul 7, 2022 om 11:24
511 Antwoorden / Vragen

Hallo, aanvullend op de reactie van @PEBK hier een link naar een discussie op de site van Tros Radar. Misschien voegt dat iets toe.
En ook van mij de vraag waar staat uw vriend ingescheven.
Verder zou ik de zaak eens rustig uitzoeken en niet meteen zenuwachtig worden van de reactie van uw buur. Succes!

atlas1302
door atlas1302 - Jul 7, 2022 om 12:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zou de vraag anders stellen en uw vriend een kamer verhuren. Dan kan hij bij u ingeschreven staan, u bent eigenaar toch? Het financiele plaatje maakt u ook rond, en iedereen is weer blij.

Of 4 weken logeren, een nachtje motelletje...en weer 4 weken. Het is dan niet aan een gesloten en uw vriend heeft betaling bewijs van overnachting Motel/Hotel.

Tijdelijk aard, wordt het jaren en jaren...dan gaat het niet op natuurlijk. Maar elkaar helpen is alleen maar fijn.

justmeagain
door justmeagain Jul 8, 2022 om 00:26
623 Antwoorden / 8 Vragen

De bank moet wel akkoord geven voor kamerverhuur, dat gaat meestal niet erg makkelijk. De bank is tenslotte eigenaar en niet de ts.

atlas1302
door atlas1302 Jul 8, 2022 om 11:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Er zijn banken die dat willen, maar gelukkig niet allemaal. Maar het is verstandig om dat te doen, regeren is vooruit zien

gr
door gravin2 - Jul 7, 2022 om 16:13
24 Antwoorden / Vragen

ha! ik dacht dat ik een stel treurige VVEleden om me heen had, maar uw verhaal slaat alles!

"maar nu wil het vve beheer dat ik een contract met hem onderteken.. en wat me helemaal tegenstaat is dat daar kosten van 70euro aanhangen..."

Of willen ze u beschermen en zijn ze bang voor u dat u uw hulpeloze inwoning er nooit meer uit krijgt?

Nog nooit zoiets gehoord!

panter22
door panter22 - Jul 7, 2022 om 17:22
6599 Antwoorden / Vragen

Die vriend logeert niet bij jou, maar woont tijdelijk bij jou in. Staat hij ook ingeschreven op jouw adres?
Er moet iets bijzonders aan de hand zijn, nu de VVE beheer wil dat je een contract met hem sluit.
Delen jullie in het appartementencomplex misschien kosten voor energie en water? En wordt dit verdeeld nav het aantal permanente bewoners per appartement?
In zo'n geval kan ik mij voorstellen dat er een contract moet komen. En zul je extra moeten betalen zolang hij inwoont.

Ja
door JannyBoe Jul 7, 2022 om 22:16
511 Antwoorden / Vragen

De vriend logeert bij haar. Dat staat er toch gewoon. U maakt er wat anders van.
Er is iemand in het complex die er een probleem mee heeft. Er staat nergens dat de VVE zich als organisatie gemeld heeft.
De rest is gespeculeer.

Uitzoeken bij juristen lijkt me zeer verstandig.

panter22
door panter22 Jul 8, 2022 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Als je logeert heb je een eigen woonadres. De vriend moet bij de gemeente op zijn woonadres ingeschreven staan.
Wat is dan zijn woonadres, volgens jou.
De VVE beheer handelt namens de VVE. Dus er is wel degelijk iets aan de hand.
Alleen waarom de VVE zich er mee bemoeit, het belangrijkste van de hele vraag, schrijft TS niet.
Uit de tekst:
nu wilt het vve beheer dat ik een contract met hem onderteken

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 7, 2022 om 17:29
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Is er in de statuten resp. huishoudelijk reglement een bepaling waarin die 'eis' staat? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk maar kan wel.
Voor zover mij bekend is iederen in proincipe vrij om iemand te laten logeren (of u als apartementsrecht eigenaar een kamer verhuurt). De vervolgvraag is: waar haalt men een bedrag ad € 70,00 vandaan dat het ondertelenen van een contract zou kosten. Als er als sprake zou zijn van een contract is dat m.i. toch alleen met u!.

Al met al zeer merkwaardig en ik adviseer u om contact op te nemen met vereniging eigen huis contact maar zal men dan wel vragen of u lid bent of wilt worden en een andere mogelijkheid is: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Ik merk daarbij op dat u als lid van de VvE medebepaalt en beheer uitsluitend datgene kan stellen dat legitiem, statutair door de algemene ledenvergadering van de VvE is besloten (waarbij ik met legitiem bedoel dat het in context van wetgeving ook correct/ redelijk moet zijn).

(Wie 'steekt de € 70,00 in de zak' kan ook nog een aardige vraag zijn)

ro
door ronny530 - Jul 7, 2022 om 17:42
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U bent eigenaar van de woning en dan mag u iemand te logeren hebben zonder dat er een termijn aan hangt. De VVe heeft achter uw voordeur niets te zoeken en u al helemaal niet dwingen een contract met deze logé op te gaan maken. Bron1 betreft de participatiewet maar die zal voor u niet van toepassing zijn bron2 betreft huurders van woningen en is niet voor woning eigenaren ook niet van toepassing. Wat de VVe wel kan doen is zodra de logé overlast veroorzaakt u vragen om die overlast te stoppen maar meer ook niet. Die iemand die er moeite mee heeft kan de VVe ingelicht hebben zonder te weten wat er precies gaande is en is al heel vreemd dat de VVe de persoonsgegevens en telefoonnummer van die logé nodig heeft en ook nog eens 70 euro kosten in rekening gaat brengen. Als u een appartement in een zeg maar serviceflat met recreatie faciliteiten heeft aangeschaft dan zou de VVe wel invloed kunnen hebben omdat de servicekosten per het aantal bewoners van het appartement berekend worden en het dan uiteraard niet de bedoeling is dat die logé er ook gebruik van gaat maken.

rj
door rjw - Jul 7, 2022 om 18:00
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Betreft het ruime appartementen of echt 1 persoonswoningen? Als het kleine woningen zijn kan ik me er wel wat bij voorstellen dat er binnen de vve afspraken zijn gemaakt. Dat zou in het HHR moeten staan. Aangezien de beheerder er een proces voor heeft lijkt het er toch op dat er ergens iets is vastgelegd. Mijn ervaring is sat beheerder geen centimeter extra lopen als dat niet nodig is.

1paul
door 1paul - Jul 8, 2022 om 12:04
3132 Antwoorden / 0 Vragen

er moet niets, als deze persoon een briefadres heeft waar ie ingeschreven staat bij de gemeente is dat oke, dit is immers een tijdelijke situatie!

is er sprake van een permanente situatie is het verstandig dat deze persoon zich wel bij u inschrijft, beschrijf dan wel goed onder welke voorwaarden u dit doet en welk deel van de woning deze mag gebruiken!

De vve heeft u verder niets mee te maken MITS deze persoon van u huurt, onderhuren mag, maar niet onder verhuren en zelf ergens anders gaan wonen.

let wel, u bent verantwoordelijk voor de gedragingen van deze persoon in het complex, gaat er bij. iets stuk door zijn toe doen moet u deze schade vergoeden en dit zelf regelen met deze vriend!

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/kan-ik-huis-worden-gezet-ik-iemand-laat-inwonen

rj
door rjw Jul 8, 2022 om 12:53
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Nogmaals: check het HHR. Een VVE kan verregaande aanvullende regels opstellen, zolang de goedkeuring daarvan maar op de juiste wijze is gegaan. Dus de juiste meerderheid van stemmen op de ALV, ondertekend etc. Zelfs als er dingen in staan die conflicteren met de wet kan je het niet zomaar negeren. Dan moet je het of wijzigen met een meerderheid van stemmen of naar de rechter gaan.

1paul
door 1paul Jul 9, 2022 om 07:22
3132 Antwoorden / 0 Vragen

Onjuist rjvv, als de regels in het huishoudelijk reglement conflicteren met de wet mag je ze als niet geschreven beschouwen, de wet gaat altijd voor welke regel dan ook, ook als deze regel met meerderheid van stemmen is genomen.

leidend in deze is de wet, daarna het splitsingsreglement daarna het modelreglement en dan pas het Huishoudelijk reglement, bovenaan staan de wettelijke regels dus!

linkje waarin het een en ander uitgelegd word!

https://www.nederlandvve.nl/vve-nieuws/vve-verbiedt-onderhuur/#:~:text=VvE%20mag%20onderhuur%20niet%20verbieden,er%20niets%20over%20te%20zeggen.

word er niet onderverhuurd is het gewoon een medebewoner van het appartement en is de situatie altijd toegestaan...

panter22
door panter22 Jul 9, 2022 om 15:11
6599 Antwoorden / Vragen

@1Paul, Het is niet juist wat je schrijft:
ls de regels in het huishoudelijk reglement conflicteren met de wet mag je ze als niet geschreven beschouwen

panter22
door panter22 Jul 9, 2022 om 15:13
6599 Antwoorden / Vragen

https://alphaz.net/besluiten-van-de-vve-nietig-of-vernietigbaar/ Hoewel een nietig besluit van de VvE moet worden geacht niet te bestaan, kan het voorkomen dat het besluit toch uitgevoerd wordt. Elk lid kan bezwaar maken ten de uitvoering van het besluit. Dit door een beroep te doen op de nietigheid. Eerst schriftelijk richting (het bestuur van) de VvE. Door aan te geven dat het besluit nietig is en dat niet overeenkomstig het besluit gehandeld zal worden. Maar natuurlijk zal daar niet altijd gehoor aan gegeven worden door een bestuur of VvE. Dan kan men, om meer zekerheid te verkrijgen, nietigheid inroepen bij de rechter. Dit door middel van een dagvaardingsprocedure bij de rechtbank. Het advies is wel om u daarover eerst juridisch te laten adviseren

1paul
door 1paul Jul 10, 2022 om 08:19
3132 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Panter, wat ik schreef over de regels is wel juist, de volgorde is ook juist en belangrijk als je je hierop wilt beroepen.

Dit staat ook duidelijk in de link die je geeft, als je, zoals nu geconfronteerd word met een verzoek dan behoef je hier niet aan te voldoen als de wet dit niet toestaat en dan is het aan het bestuur, of beheerder, hieraan gevolg te geven mideels een procedure via de rechtbank.

als de beheerder of bestuur geen doorlopende machtiging van de ledenvergadering heeft om naar de rechter te stappen moet dit eerst voorgelegd worden in de ALV van deze VvE, hier kun je dan, gefundeerd, je bezwaar kenbaar maken binnen deze ledenvergadering en dan beslissen de leden, zoals het hoort, of beheerder dan wel bestuur deze procedure mag starten!

Als je dus goed beslagen ten ijs komt in de ALV en je toont aan hoe een en ander in mekaar steekt, wettelijk, lijkt het me sterk dat ALV hierin meegaat....

1paul
door 1paul Jul 10, 2022 om 08:22
3132 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zijn, dat er een besluit genomen word waar je niet bij aanwezig bent geweest simpel omdat je (nog)  geen eigenaar was van appartementsrecht in het gebouw en nu pas geconfronteerd word met deze regel, dan kun je dus ook nu pas reageren, je kunt dan nu alsnog nietigbaarheid of vernietiging inroepen uiteraard maar het lijkt me in de rede te liggen gewoon besluit niet uit te voeren en de weg naar de rechter aan het bestuur te laten!!!

panter22
door panter22 Jul 10, 2022 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

@1Paul, Je weet de reden niet waarom een contract wordt gevraagd. Want dat schrijft TS niet. En daar draait het om.
Je weet dus niet of de vraag van het VVE beheer gebaseerd is op een nietig besluit.
Dus kun je niet adviseren niets te doen.

1paul
door 1paul Jul 11, 2022 om 07:27
3132 Antwoorden / 0 Vragen

als hoofdbewoner ben je verantwoordelijk voor een ieder die in jouw appartementsrecht verblijft, als er een ectpaar in woont bijv. dan tekent er ook maar een van beidde het HR waar men zich aan moet houden, vernield de ander iets dan worden de kosten ook gewoon verhaalt.

gewoon weigeren te tekenen en ook laten weten dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor de loge, of deze er nu 1 nacht slaapt of 1 week maakt daarin niet uit!

als men zou samenwonen als in een relatie zou deze vraag er niet eens zijn!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2022 om 23:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

TOPANTWOORD

Als deze persoon zich bij u laat inschrijven zijn jullie tweeverdieners .
Tenzij deze vriend een kamer bij u huurt, met huurcontract.