Ka
door Kassagebruiker Nov 17, 2018 om 20:01
Huishouden & energie

Mag je een bewijs eisen dat de slimme gas meter echt veilig is?

Op Kassa gezien dat Enexis kennelijk onveilige gasmeters plaatst.
Wij hebben nu nog steeds een ouderwetsche meter en zullen vroeg of laat wel een aanbod gaan krijgen voor een slimme meter.
Er mag wat ons betreft wel een nieuwe meter komen, maar die blijft dom en zal nooit slim worden.
Hoe kan ik zeker weten dat de gasmeter die zij plaatsen ook echt veilig is?
Mag ik plaatsing weigeren als ze niet kunnen bewijzen dat deze meter ook ècht veilig is?
Kan ik daarvoor een getekende verklaring eisen?

2369 16 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 17, 2018 om 20:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Iets eisen mag altijd, maar betwijfel dat je je zin gaat krijgen. En daar geef ik ze dan volkomen gelijk in. Een slimme meter is niet verplicht, dus weigeren mag altijd.

Ik vind dat Kassa totaal onnodig aan bangmakerij doet.

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2018 om 20:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Er zijn hier, 2 weken geleden, ook slimme gasmeters geplaatst. Weliswaar in de kelder (woon in flat) maar ga me nu toch afvragen of, in dit geval Stedin, goede meters heeft geplaatst. De uitzending heeft, mij in ieder geval toch wat angstig gemaakt. Op zich vind ik het best alleen na dit gezien te hebben, vraag het me toch af of die veilig geplaatst is.

Thijs12
door Thijs12 - Nov 17, 2018 om 20:48
521 Antwoorden / Vragen

Zolang je de meter niet gebruikt als opstapje is er niets aan de hand.

Ge
door Genee - Nov 17, 2018 om 20:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Denk dat het allemaal overdreven wordt over die onveilige schroefdraad.
Er staat weinig overdruk op het aardgas 30 mbar, niet te vergelijken met waterdruk van 1,5 bar, dus door gasdruk zal er echt geen wartel scheuren of loskomen.
Een gasslang heeft ook maar weinig schroefdraad.

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2018 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt hem gewoon weigeren en dan wachten tot Kassa de vlag uitsteekt voor de veilige meters.:-))

En dan krijgt u op een briefje dat hij veilig is, wat dan nog?

me
door mein33 Nov 18, 2018 om 13:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En na de **boem** is dat briefje toch ook weg !!     ;-))

simon55
door simon55 - Nov 17, 2018 om 21:44
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Eisen mag, of u n bewijs krijgt betwijfel ik. Verder mag u hem weigeren, maar wilt u hem later wel, zijn de kosten voor u. Voordeel van slimme meter is, dat ie ook per dag uitgelezen kan worden.

En KASSA hitst de mens op. Er is niks mis met de slimme meter.

tijger1
door tijger1 Nov 17, 2018 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die meter later MOET, dan zijn er ook geen kosten aan verbonden,

Fijn, per dag uitlezen, lekker nuttig.

Ka
door Kassagebruiker - Nov 17, 2018 om 22:08
683 Antwoorden / 5 Vragen

Tot zover dank voor antwoorden,

voor Simon55, Voordeel van slimme meter is, dat ie ook per dag uitgelezen kan worden.
Ik kan ook gewoon even naar de meterkast lopen en zelf aflezen.
De voordelen wegen verre niet op tegen de nadelen.

Thijs12
door Thijs12 Nov 17, 2018 om 23:04
521 Antwoorden / Vragen

Die nadelen heb ik na 5 jaar nog niet gevonden. Wel de voordelen. Maar die hoeven niet uitgelegd te worden.

Cookies
door Cookies Nov 18, 2018 om 10:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb werkelijk de voordelen vd slimme meter nog niet gevonden, vandaar dat Ik hem geweigerd heb. Dagelijks de standen uitlezen, laat ik aan neuroten over. Ik noteer 1x per maand in de maanden november t/m maart de standen. Voor de rest geloof ik het wel.

Thijs12
door Thijs12 - Nov 18, 2018 om 08:40
521 Antwoorden / Vragen
ro
door ron503 - Nov 18, 2018 om 09:57
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De digitale gasmeters zijn wel veilig zolang ze gebruikt worden voor dat waar ze voor bedoeld zijn. Kassa had er al eerder aandacht aan besteed naar aanleiding van onderzoek door een 'deskundige' dat de schroefdraad niet aan de eisen zo mogen voldoen want als men op de meter zou gaan staan of er zware voorwerpen tegenaan zou smijten de meter zou kunnen gaan lekken. De netbeheerders hebben die 'deskundige' verzocht om mee te denken maar daar had hij geen zin in omdat paniek zaaien m.i. het doel was. De gasmeters met die schroefdraad zijn verplicht op 3 a' 4 na allemaal al vervangen om vooral de gebruikers gerust te stellen terwijl er geen sprake van een gevaarlijke situatie was. Sinds de opkomst van de digitale elektra en gasmeters is er bij sommige mensen een soort paniek ontstaan want de privay zou niet gegarandeerd zijn, invloeden van buitenaf zouden de meting kunnen beïnvloeden maar allemaal theoretische onderzoeken die in de praktijk niet van toepassing zijn.

gerbera
door gerbera - Nov 18, 2018 om 11:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Onlangs de "slimme" meters gekregen waarbij de monteur mij de meter liet zien en daarbij aangaf wat er bij die "slechte" mis zou zijn.
Overigens ging het programma voornamelijk over de trage afhandeling bij het vervangen van de slechte meters.
Zolang mijn CV maar brandt, ik geen gaslucht ruik kan ik mij niet met die paniekaanvallen bezig houden.

me
door mein33 - Nov 18, 2018 om 13:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mag ik plaatsing weigeren als ze niet kunnen bewijzen dat deze meter ook ècht veilig is?
Kan ik daarvoor een getekende verklaring eisen?

Uiteraard mag u plaatsing weigeren, maar dan bent u over een aantal jaren "vrijwillig verplicht" aan de beurt omdat uw huidige meters dan simpelweg worden afgekeurd. Met deze bewering zal niet iedereen het eens zijn, maar ik durf hier wel een gokje over te wagen.

De nieuwe meters zijn in iedergeval niet minder veilig dan uw huidige meters, waar overigens al decennia lang niet naar is omgekeken en wie weet wat daar mogelijk mis mee is.

De veilgheid van een product bewijzen is één, maar een bewijs van veiligheid is niets meer dan een verklaring dat de kans op een ongelukje zo klein als mogelijk wordt ingeschat, maar dat dat nimmer volledig te voorkomen is.

me
door mein33 - Nov 18, 2018 om 13:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voordeel van slimme meter is, dat ie ook per dag uitgelezen kan worden.
Ik kan ook gewoon even naar de meterkast lopen en zelf aflezen.

De meterstanden bekijken kon bij de oude meter natuurlijk ook gewoon en de stand was net zo actueel als die de nieuwe meters aangegeven
Heb na de plaatsing wel een aantal keren gekeken, het effect daarbij was exact hetzelfde als toen ik af en toe eens op de oude meters keek, nl "schrikken".
Ben er maar snel mee gestopt.  ;-))

jo
door jorisw - Nov 18, 2018 om 16:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je ook zo'n bewijs geeist bij je oude mechanische meter? Die had net zo goed gevaarlijk kunnen zijn. Of wat te denken van de installateur. Heb je destijds van de monteur ook inzage in al zijn diploma's geeist?

Ka
door Kassagebruiker - Nov 18, 2018 om 17:53
683 Antwoorden / 5 Vragen

DOOR JORISW - 18 NOV. 2018 OM 16:13
3754 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Heb je ook zo'n bewijs geeist bij je oude mechanische meter? Die had net zo goed gevaarlijk kunnen zijn. Of wat te denken van de installateur. Heb je destijds van de monteur ook inzage in al zijn diploma's geeist?

Nee, JorisW, maar gelet op de huidige situatie en berichten "is er geen rook zonder vuur". Ik heb er een hekel aan als de meterkast direct naast mijn slaapkamer ontploft en ik dood wakker word elders.

me
door mein33 Nov 18, 2018 om 18:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"Dood" wakker worden ??  Zodra wonderen echt bestaan zou je een kansje kunnen hebben en je zou zeker de eerste zijn die dit overkomt. ;-))