BM
door BMM Rutten Dec 4, 2021 om 20:15
Huishouden & energie

Mag NLE mijn maandbedrag per 15 november 3x zo hoog maken als vorig jaar?

Wij hebben een contract bij NLE. Betaalden vorig jaar € 100 per maand. Met de eindafrekening op 14 november kregen we €468 terug.
Dat betekent dat we eigenlijk € 61 per maand hoefden te betalen.
Nu willen ze dat we €177 per maand gaan betalen, dat is volgens mij 3x zoveel dan eerst.
Nu willen we het bedrag naar beneden stellen tot € 140, maar dat kan volgens volgens hen helemaal niet.

Maar mogen zij het bedrag wel zo hoog stellen? En wat als zij failliet gaan, dan zijn wij toch ons geld kwijt? We hebben een spaarpotje gemaakt om als we toch te weing betaald hebben het gewoon terug te kunnen betalen.

Met vriendelijke groet,
Gitty Rutten

3614 14 Rapporteer

getty
door getty - Dec 4, 2021 om 20:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, dit is wat het nu kost.....

Analoog
door Analoog - Dec 4, 2021 om 20:26
137 Antwoorden / Vragen

Maar dan zou je contract nu ten einde moeten zijn lijkt mij, want als dat niet zo is dan klopt er toch iets niet zou je zeggen....

mahadma
door mahadma - Dec 4, 2021 om 20:29
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het is u nog niet opgevallen dat de gas en elctra prijzen FORS zijn gestegen. Is al een maand lang actueel. Dat spaarpotje bij een energie verkoper is geen bank zekerheid, gaan zij failliet, dan is het einde geld voor u. U staat achteraan in de rij bij failliet. Kan op nihil of niets.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 4, 2021 om 20:30
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gitty,

Het antwoord op uw vraag is : ja (dat mag).

De marktwerking op de energiemarkt heeft ervoor gezorgd, dat sommige energie "cowboys" failliet zijn gegaan.

Het wordt de hoogste tijd, dat de overheid de energiemarkt weer zelf gaat beheren zoals vroeger bij het Gemeente Energie Bedrijf.

Bij energieprijsstijgingen kan de overheid ingrijpen door dit te compenseren met belastinggeld.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 4, 2021 om 21:07
2039 Antwoorden / Vragen

Jaaa, allemaal lekker veel meer betalen. Ik kijk er nu al naar uit.

ne
door neodutchio Dec 4, 2021 om 21:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dus we gaan niet meer zelf rechtstreeks betalen voor de hogere prijs, maar we verhogen gewoon de belasting zodat die meebetaald. Lood om oud ijzer. maareuh, nog meer belasting betalen? Ik verbruik jaarlijks €200,- aan gas, maar moet er €600,- voor betalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 4, 2021 om 22:51
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte HenkdeZevende en Neodutchio,

Men noemt dit "nivellering".

ne
door neodutchio Dec 5, 2021 om 08:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammert, daarvoor had u naar de DDR gemoeten. Hier hebben wij een vrije markt en mag je kiezen waar je gaat kopen. Mislukt de bananenoogst, dan zal die prijs omhoog gaan. Is het een topjaar, dan zullen de bananen gedumpt gaan worden.
Al uw ideeen kunnen richting Kaatsheuvel of Het Grote Dierenbos. De uw zo gewenste staatsbank kost klauwen met belastinggeld en nu wilt u de belastingbetaler ook al laten opdraaien voor de hoge energieprijzen. Alles moet zo goedkoop mogelijk, maar je gaat je scheel betalen aan belastingen. Nu betaald gelukkig de gebruiker.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 5, 2021 om 11:58
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Waarschijnlijk heeft u, of in uw omgeving, nog nooit energie-armoede meegemaakt.

Ik ken veel gezinnen, die met dit koude weer, hun thermostaat op 16 graden zetten.......

ne
door neodutchio Dec 5, 2021 om 16:47
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dan kent u veel gezinnen waarbij toevallig net het vaste contract is afgelopen en ze allemaal op flexibel gezet zijn. En moet ik dan gaan meebetalen aan mensen die zelf niet op tijd een nieuw contract zijn aangegaan?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 5, 2021 om 19:57
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

U geeft een goed voorbeeld van het mislukken van de marktwerking op de energiemarkt.

Energie is geen handelswaar maar een eerste levensbehoefte.

ne
door neodutchio Dec 5, 2021 om 20:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Of een commercieel bedrijf het nu inkoopt of de overheid, in beide gevallen zijn de prijzen zo hard gestegen dat iedereen dat gaat voelen als het contract afgelopen is. En als u denkt dat de overheid het prijsverschil gaat ophoesten, dan komt dat alsnog op het bordje van de belasting betaler terecht.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 5, 2021 om 21:28
2039 Antwoorden / Vragen

Beste komkommerzuiger je begrijpt helemaal niet wat ik bedoel. Een teruggang naar het oude stelsel betekent dat iedereen onmiddellijk de wereld prijzen mag gaan betalen PLUS dat de oude distributie bedrijven zelf gewoon €200 duurder waren. Er is niets, echt helemaal niets aan het oude stelsel dat goedkoper was dan nu anders dat dan ze toen goedkoop aardgas uit Groningen hadden en hé, dan kan ik het ook.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 5, 2021 om 23:47
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Ik ben het niet met u eens.

Lees eens de volgende link :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeente-energiebedrijf_(Amsterdam)

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 4, 2021 om 20:43
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien geeft deze link wat duidelijkheid.

https://www.nle.nl/de-energieprijzen-stijgen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 4, 2021 om 21:06
2039 Antwoorden / Vragen

Begint u nu eens op basis van het verbruik van vorig jaar en de nieuwe tarieven het jaarbedrag uit te laten rekenen en deelt u dat eens door twaalf. Dan kunt u ook zinnige dingen zeggen over het onderwerp.

mahadma
door mahadma Dec 4, 2021 om 21:23
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U spaart in de zomer met een laag gasgebruik voor een hoger winter (meer gas) gebruik.

marita5
door marita5 - Dec 4, 2021 om 21:28
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bmm Rutten ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/budget-energie-en-nle-wijzigen-variabele-tarieven-voortaan-maandelijks/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2021 om 21:28
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ja dat mag en als u het daar mee oneens bent kunt u overstappen maar dan zal het weinig anders zijn Kijk het onderwerp hierover in de uitzending van Kassa van vanavond nog eens terug als u die niet heeft gezien.

ne
door neodutchio - Dec 4, 2021 om 21:47
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als uw vaste contract is afgelopen en u hebt nu een flexibel tarief, dan betaald u heel veel meer dan tijdens het eerdere contract. Dat heeft te maken met de hogere prijzen.

mi
door miennaamishaaz - Dec 4, 2021 om 22:05
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als uw contract afloopt mag dit.
Helaas is hier weinig aan te doen, omdat dit immers de huidige prijzen zijn.

Indien uw contract niet afloopt mag dit niet. helaas heeft u dan kans dat u alsnog de torenhoge prijzen moet betalen omdat de vergunning wordt ingetrokken, en u automatisch wordt overgezet naar een andere provider/leverancier

gerbera
door gerbera - Dec 4, 2021 om 22:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

NLE maakt, evenals de meeste energieleveranciers, een inschatting van uw verbruik afgezet tegen de (te verwachte) energietarieven.  Dat u dit jaar geld terug krijgt zal mede te maken hebben met de teruggave van de energiebelasting. Met die € 177,- per maand als voorschot wordt er rekening gehouden met de onvoorspelbaarheid van de tarieven van het komend jaar. Blijkbaar heeft u een variabel contract waarin de tarieven het komende jaar ook zeer variabel zullen zijn.

rj
door rjw - Dec 4, 2021 om 23:21
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Teruggave gaat over het verleden, het nieuwe voorschot over de toekomst. Maar je kunt natuurlijk altijd het voorschot zo laag mogelijk instellen en zelfs sparen voor de bijbetaling aan het einde van het jaar. Alleen als te veel mensen dat gaan doen, dan wordt de kans dat een leverancier omvalt wel een stuk groter. Zij moeten immers wel de energie betalen als ze het afnemen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 5, 2021 om 12:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het maandbedrag omlaag zetten is bij Failliet gaan veiliger dan nog geld terug moeten krijgen!

Maar hou rekening met volgende jaar flink  bijbetalen maar  lager maandbedrag mag wel.

panter22
door panter22 - Dec 5, 2021 om 16:31
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe kan dat nou dat je bijna de helft van je verbruik terug hebt gekregen. Bijna niet thuis geweest?
Je jaarcontract is afgelopen? Dan moet je een nieuw contract afsluiten tegen de huidige tarieven. Of even wachten en dan zijn dit de variabele tarieven. Die kun je niet vergelijken met de tarieven van vorig jaar.
Je start in de wintermaanden. Dan gebruik je de meeste energie. Gaat NLE failliet, dan heb je te weinig betaald en moet je bijbetalen.

Analoog
door Analoog Dec 5, 2021 om 22:06
137 Antwoorden / Vragen

Hij heeft de maandbetaling gewoon (te) hoog om bijbetalen te voorkomen, maar weten dus niet wat voor contract het is, het kan ook een meerjarig contract zijn dat nog niet is afgelopen en dan is het wel raar.