yv
door yvette1 Feb 27, 2007 om 21:49
Huishouden & energie

Manier van leggen laminaat

Bij mij is er laminaat gelegd. Dit is volgens een ander bedrijf niet juist gelegd. De planken verspringen te weinig waardoor je een zeer zichtbaar patroon krijgt. In de beschrijving van Berry Floor staat ook beschreven dat de kopse kanten van het laminaat minimaal 30 cm van elkaar verwijderd moeten zijn en dat men niet met stukken minder dan 30 cm van de kant mag beginnen. Beide is bij mij wel het geval.

Ik heb het bedrijf langs laten komen en zij gaven aan dat het juist gelegd is. Daarna heb ik een aangetekende brief verstuurd (omdat er meer zaken niet goed zijn gegaan) en daarop hebben zij wederom geantwoord dat dit zo gelegd mag worden en dat de garantie dan niet vervalt. Voor alle andere overlast bieden zij mij een minimale schadevergoeding aan. Staat totaal niet in verhouding.

Kan iemand mij aangeven of het laminaat inderdaad op alle wijze gelegd mag worden, en mij anders advies geven wat nu te doen? Ik ben even radeloos.

10190 9 Rapporteer

libra15
door libra15 - Feb 27, 2007 om 22:03
116 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Yvette1.

Hier staat precies beschreven hoet wel moet:

http://www.hansvannunen.nl/instrlaminaat.html

Misschien heb je hier wat aan.

Vriendelijke groet, libra.

edwardus
door edwardus - Feb 27, 2007 om 22:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De mijne heb ik zelf gelegd en dat van die korte stukjes is me bekend, maar omdat het toevallig zo uitkwam heb ik ook hier en daar een kort stukje gelegd, geen probleem. Men raadt het niet aan maar het kan op zich geen kwaad.

user123
door user123 - Mar 1, 2007 om 13:20
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Radeloos worden van een paar kopse naden die niet 30 cm. uit elkaar liggen lijkt mij wat overtrokken....

Dit kan beslist geen kwaad, en het bedrijf garandeert de kwaliteit toch ? Vraag het desnoods op schrift.

Advies ? Het enige wat kan is het opnieuw leggen van de vloer. Dus kamer uitpakken, en weer een week in de troep / stress. En dan natuurlijk de eindeloze discussie wie dat gaat betalen en of dat wel in verhouding staat.....

Ik zou me niet zo druk maken om dergelijke futiliteiten. Ga lekker genieten van de nieuwe vloer !

yv
door yvette1 - Mar 2, 2007 om 17:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als dat het enige was wat het bedrijf niet goed zou doen dan zou ik dat ook zeker doen.

Het is alleen geen gezicht en iedereen zegt het ook. Wanneer ik mijn huis op den duur verkoop zal dit ook zeker een argument van de kopers zijn!! Ze moeten het op een juiste manier leggen. Wanneer het om een paar stukjes gaat in de kamer is het geen probleem maar het is in de gehele kamer.

Ik vraag me alleen af of ik juridisch een poot heb om op te staan. Dat het niet zo hoort is wel duidelijk.

Begrijp uit uw mail dat u waarschijnlijk zelf vloeren legt...

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 3, 2007 om 10:37
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Over het legpatroon van parket of laminaat worden zeer zelden klachten geuit. Dat kan anders zijn indien vooraf voldoende duidelijke afspraken over het legpatroon zijn gemaakt die niet zijn nagekomen.
Afhankelijk van de wens van opdrachtgever en de maatvoering van de ruimte wordt doorgaans het legpatroon bepaald of besproken. In de lengte, breedte of diagonaal zijn de meest voorkomende. Als ik het goed begrijp dan is een duidelijke trapvorm in het laminaat zichtbaar omdat de delen naast elkaar op de kopse kanten niet ver genoeg verspringen.
Als het tevoren niet duidelijk is besproken dan geef ik u eerlijk gezegd weinig kans op toewijzing van uw eis.

yv
door yvette1 - Mar 3, 2007 om 13:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Wij hebben het inderdaad niet van te voren besproken. Vreeste al dat ik niks heb om op terug te vallen.

edwardus
door edwardus - Mar 5, 2007 om 16:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

In het ergste geval kun je de plinten losmaken en hier en de vloer uit elkaar halen. D.m.v. stukjes schilderstape of gewoon op de achterzijde schrijven zou je de huidige volgorde van de planken kunnen opslaan. Daar waar nu te weinig verspringt zou je een langer stukje kunnen plaatsen aan het begin van de rij. Als het goed is heb je (hopelijk) ergens nog wel een paar reststukken of hele planken over.

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 6, 2007 om 01:46
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom denk je Edwardus dat de vragenstelster de laminaatvloer heeft laten leggen ? Toch niet om daarna zelf nog aan de slag te gaan.

edwardus
door edwardus - Mar 6, 2007 om 10:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hihi ja da's waar maar ik zei het omdat leggen eigenlijk zo makkelijk is.
Als een ander bedrijf vindt dat het niet juist is gelegd, leg het voor aan de branchevereniging waar de legger bij is aangesloten.