fa
door farida1 Aug 18, 2009 om 20:28
Huishouden & energie

Marmervloer

HELP!!

Ik heb een marmervloer laten leggen waar ik de marmer heb gekocht. Na dat de vloer gelegd was waren de vlekken van de vloer (voeg vlekken) niet weg. Ons was verteld na een paar keer dweilen zullen de vlekken weg gaan, dit is dus niet gebeurdt. Vandaag is er iemand langs gekomen die de marmer heeft gelegd met schoonmaakazijn heeft hij bepaalde plaatsen geprobeerd schoon te maken. Nu is het nog erger geworden het glinsterd nu hellemaal niet meer. Wat moet ik doen, als ik de zaak bel die verantwoordelijk is hier voor wordt ik niet op een nette manier te woord gestaan. Wij hebben garantie van 1 jaar hoe kan ik dit oplossen.

16156 11 Rapporteer

aquarius
door aquarius - Aug 18, 2009 om 22:53
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag Farida,

Dat was wel het stomste wat die leverancier had kunnen doen, een MARMEREN vloer bewerken met schoonmaakazijn. Azijn is een zuur en zuren tasten marmer aan, zoals je zelf al hebt kunnen constateren. Bij graniet was dit geen probleem geweest.

Wat nu? Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, schakel die meteen in. Zo niet, schrijf een brief waarin je de leverancier in gebreke stelt en hem die schoonmaakazijn verwijt. Vraag om een oplossing, wijs op die garantie en vraag hem om binnen 2 weken te reageren met een goede oplossing van het probleem. Let wel, dit zal niet eenvoudig zijn!!! Kristalliseren is een mogelijkheid, maar de kans bestaat dat de vlekken later toch weer terugkomen, dus vraag ook een garantie van minimaal 1 jaar op het eventueel kristalliseren. Een andere mogelijkheid is het grondig afschuren van de vloer totdat de natuurlijke glans weer zichtbaar wordt. Het beste is nog de vloer helemaal te vervangen, maar gelet op de onwelwillendheid die je ervaart zal dat heel lastig zijn. Stuur die brief aangetekend met bericht van ontvangst.

Je kunt ook nog telefonisch je licht opsteken bij Rockview in Amsterdam. De geologen weten alles van natuursteen en de diverse bewerkingen bij dit soort rampen.

Met voegvlekken moet je veel geduld hebben. Het is inderdaad dweilen, dweilen en nog eens dweilen. Er bestaat ook cementsluierverwijderaar, maar ook daarmee kun je in de fout gaan.

Succes.

edwardus
door edwardus - Aug 18, 2009 om 23:40
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Cementsluierverwijderaar is nog sterker zuur dan schoonmaakazijn.
Het klinkt alsof dit niet goed gedaan is en dat je aanspraak zult moeten maken op die garantie.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 19, 2009 om 02:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag farida,

Een marmer(=kalk)vloer reinigen met (azijn)zuur is geen goed idee! Zuur en kalk zijn vijanden van elkaar. Zuur lost kalk op. Wanneer je de vlekken er al mee weg kunt krijgen, zul je het zuur zeer snel moeten neutraliseren met een base (alkali) anders blijft het doorvreten in het marmer.

Het gepolijste oppervlak van marmer wordt na bewerking met zuur dof en dit is alleen weer goed te krijgen door opnieuw te polijsten en weer een beschermlaag aan te brengen.

Wanneer royaal gewerkt is met zuur, is de gehele vloer weer opnieuw te polijsten. Laat dit de natuursteenleverancier weer doen, want zelf doen is gevangeniswerk.....

Is alleen op kleine plekken met zuur gewerkt, dan zou je met een Scotch Brite sponsje met Cif vóór kunnen polijsten en napolijsten met een doekje met CIF of tandpasta. Het blijft gevangeniswerk.

Hardware ERror MAN.

aquarius
door aquarius - Aug 19, 2009 om 12:03
259 Antwoorden / 63 Vragen

@ edwardus: er is cementsluierverwijderaar die speciaal geschikt is voor marmer (kijk evt. op google: "cementsluierverwijderaar marmer"). Op de gebruiksaanwijzing wordt wel geadviseerd om het spul eerst op een klein, onzichtbaar stukje of op een resttegel te proberen. Werkt perfekt, ik spreek uit ervaring. Maar helaas deelde ik eerder de ervaring van Farida. Na het kristalliseren is de vloer prachtig geworden.

@ Farida, nog een waarschuwing: voor deze bewerking moet het vochtgehalte gemeten worden van de vloer. Als hij nog te vochtig is lijkt het kristalliseren aanvankelijk geslaagd te zijn, maar er komt een vlekkerige dofheid terug. Vandaar m'n advies om garantie te vragen op deze bewerking.

zu
door zuiden - Aug 19, 2009 om 14:40
16 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals al eerder aangegeven een zuur met een marmer ( kalkhoudend ) is funest het zuur zal het glans niveau aantasten.

Een remedie na het leggen en voegen is vaak dweilen met heet water ( regelmatig water verschonen )  echter als er een verkeerd voegmiddel is verwerkt ( waterafstotend dus met een silicoon ) kunt u dweilen tot u een ons weegd echter zal dit niet het afdoende eind resultaat geven

Kristallisatie is een optie van zeer korte duur ( mag pas gedaan worden na een maand of 4 ivm vocht ), tevens zal de aangebrachte ellende niet hier door weggaan alleen worden gecamoufleerd

Enige optie is laten slijpen/ polijsten van de vloer.

Rechtsbijstand inschakelen of een expertise rapport laten maken ( hoop dat de tegenpartij is aangesloten bij een branche organisatie ) aangezien vechten om een koe kost een koe

Succes

Theo

kenwel2
door kenwel2 - Aug 20, 2009 om 20:14
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag farida1, marmer maak je schoon met een sopje van wat soda er in en lauw water. Azijn is, zoals uitgebreid aan de orde is geweest, funest voor marmer. Fijne vloerenlegger...hoe kun je op zo'n manier nu gebruik maken van 'garantie'als een vloerenlegger de vloer komt verknallen, kun je je afvragen.

Succes

Mvgr. Henri

jabjo
door jabjo - Aug 29, 2009 om 23:51
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Farida,

Ik ben het helemaal eens met van Zuiden, met wat deze heeft geschreven.

Het enige wat nog rest, schakel een rechtsbijstand verzekerig in.

voordat de schade nog erger wordt.

jabjo advies.nl

elenay
door elenay - Aug 30, 2009 om 00:54
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Dag farida1,

Kijk eens op deze site, daar staat precies hoe je marmer moet onderhouden:

Schoonmaken en onderhouden van marmer.

Daarnaast zou ik de leverancier schriftelijk aangetekend met ontvangstbewijs op de gebreken wijzen en dat je die binnen een door
jou gesteld termijn adequaat opgelost wil zien.

Hierbij kun je hem wijzen op de garantie. Succes ermee.

Vriendelijke groetjes Elena.

edwardus
door edwardus - Aug 30, 2009 om 20:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Niet echt een objectief advies he jabjo, als je zelf zo'n bureau hebt.

ad
door adr - Sep 30, 2009 om 22:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Even bij de les. Laatste doormelding van schoonmaken en onderhoud is zeer goed. ga online eens kijken bij onderhoud ban Moeller.
2e. belangrijk is: dat elke tegelzetter en natuursteen legger aangesloten dient te zijn bij hun bond. Aangezien dit is gedaan via uw leverancier is deze dus het aangesproken bedrijf samen met de legger.
Er zijn meerdere expert bedrijven die niet partijdig zijn en gericht zijn op vloeren, tegels en natuursteen. Bovatin een al een periode een zelfstandige expert afdeling. S.G.O.T. Zo zijn er meer maar deze komt nu even boven doordat kennissen daar gebruik van hebben gemaakt. U kunt daar de melding maken en de kosten van expertige moet worden gedeeld. vraag mij niet om de verdeling... Via Natuursteen Holland kunt u nog een adres krijgen van iemand die dit doet. Succes

dr
door drummer28 - Jun 18, 2012 om 23:22
3 Antwoorden / 0 Vragen

[Het plaatsen van links van commerciële of promotionele aard is niet toegestaan - de redactie.]