mj
door mjurgen Apr 12, 2021 om 18:50
Huishouden & energie

Materiaal aanrechtblad

Na een verhuizing zijn we bezig ons te oriënteren op een nieuwe keuken. Over een afzuigkap heb ik in dit forum al een vraag gesteld en ben ik goed geholpen.

Nu heb ik een vraag over het aanrechtblad. In onze vorige keuken hadden we een gepolijst granieten aanrechtblad. Dat beviel ons al die tijd (ca. 11 jaar) uitstekend: goed in het onderhoud en gebruik en het zag er vrij uit.

Nu horen en lezen we dat je net zo goed voor een composiet aanrechtblad kunt kiezen.
We weten dat het patroon van een granieten aanrechtblad 'natuurlijker' is. Het wordt dan ook wel 'uniek' genoemd. Maar we hebben ook enkele - voor ons - mooie composiet bladen gezien. Dat zou even (on)gevoelig zijn voor vlekken, hitte enz. als een granieten blad.
Is dat juist?

Helemaal mooi zou zijn als je op het blad ook deeg kunt uitrollen. Maar dat is geen must.

7509 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2021 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb vier jaar een composiet blad, zwart met rommeltjes er in. Er zit nog geen vlek in. Ik zet er geen pan op die direct van het gasstel komt, daaronder gebruik ik dan even een kurken onderzetter. Of het wel zou kunnen, ga ik niet proberen.  Heb heel vroeger graniet gehad, maar daar zette ik die hete pan ook niet direct op.

Ik zou niet weten waarom er geen deeg uitgerold kan worden.

marita5
door marita5 - Apr 12, 2021 om 18:57
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mjurgen ,

Lees hier eens de voordelen en de nadelen van een composiet aanrechtblad .

https://www.keukenervaringen.nl/composiet-aanrechtbladen-voordelen-en-nadelen/

Zie ook deze link ,

https://www.izaa.nl/aanrechtblad-graniet-of-composiet/

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2021 om 19:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ook ik ben blij met mijn composiet blad en, net zoals @tijger1, zet ik nooit een hete pan rechtstreeks op het blad. En op ieder aanrechtblad, wat het ook is, kan men deeg uit rollen, gewoon bloem en dan: rollen maar. Succes met wat u uiteindelijk kiest.

mj
door mjurgen - Apr 12, 2021 om 19:26
62 Antwoorden / 19 Vragen

Het is ook niet onze bedoeling om er hete pannen op te zetten. Maar ja, het kan altijd eens gebeuren dat je een hete pan heel even snel weg moet zetten (ongelukje). Dan is het mooi als een blad het niet meteen begeeft.
Op ons granieten blad konden we een 'normaal' hete kookpan komend van een inductieplaat erop opzetten.
Vanuit de oven hebben we dat nooit gedaan.

ad deeg uit rollen: Tot nu toe rollen we deeg altijd op een linnen doek uit. Maar liever rechtstreeks op een blad; is eenvoudiger voor het rollen en ka ook een keer groter. Ik heb misschien ook (ten onrechte) wat 'hygiëne' aarzelingen.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2021 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat ern rare beschrijvingen bij die voor en nadelen.

hittebestendig maar ook verkleuringen bij hitte

stootvast maar wel opletten.

water wat vlekken zou veroorzaken, niets van gemerkt, en erg blijft echt wel eens wat water staan van een omgespoeld glas of

mj
door mjurgen - Apr 12, 2021 om 19:44
62 Antwoorden / 19 Vragen

@Maritas

Ik vertrouw niet zonder meer productiebesprekingen op sites. Probeer daarom van verschillende kanten informatie in te winnen.
En zoals Tijger1 schrijft soms roept een stuk meer vragen dan antwoorden op.

Wat betreft de hittebestendigheid van composiet heb ik het zo begrepen: op zich hittebestendig, maar het hars in de composiet kan door de hitte wel tot verkleuringen leiden.

Donuts
door Donuts - Apr 12, 2021 om 19:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Maar waarom zou u overstappen op composiet blad als u zo tevreden bent over granieten blad? Kwa uitstraling haalt composiet het bij lange na niet bij composiet. Hete pannen gewoon op het aanrechtblad kunnen zetten, vind ik ook een groot voordeel.

mj
door mjurgen Apr 12, 2021 om 19:58
62 Antwoorden / 19 Vragen

We wilden ook eerst gewoonweg weer een granieten blad nemen, maar zijn door wat we aan keuzemogelijkheden bij composiet aan het twijfelen geslagen.
En we hebben ook een heel mooi uitziend composietblad gezien (was natuurlijk maar 30x30).

Donuts
door Donuts Apr 12, 2021 om 20:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zeg altijd, bij twijfel niet doen. U zou ook eens bij Ikea kunnen gaan kijken, daar staan verschillende keukens opgesteld met diverse soorten aanrechtbladen. Voordeel van Ikea is dat je niet wordt lastig gevallen door een verkoper met een vlotte babbel en de prijzen liggen gewoon vast.

th
door thieu Apr 14, 2021 om 12:57
146 Antwoorden / 0 Vragen

Het is zowel op graniet als composiet niet raadzaam er een hete pan op te zetten. Een plaat graniet kan barsten door het temperatuurverschil.
Wij hebben daarvoor al jaren een afzetrooster (gewoon van de Ikea) naast onze inductiekookplaat staan.

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2021 om 19:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@mjurgen, ook ik vond dit een vreemde beschrijving van de link die @marita5 gaf. Leest vol tegenstrijdigheden. Maar waar ik nu nog nooit van gehoord is, wat u beschrijft: deeg uitrollen op een linnen doek. Blijft dat dan niet aan doek plakken? Ik vind composiet juist gemakkelijk om schoon te houden, dus qua hygiëne zou u niet bang moeten zijn hoor. U snijdt immers een stukje kip ook op een aparte plank?

mj
door mjurgen Apr 12, 2021 om 20:04
62 Antwoorden / 19 Vragen

Ik heb enkele doeken van linnen juist voor deegbewerkingen (en een siliconen mat).
Bij het maken van (bijv.) Apfelstrudel kun je de deeg op het linnen doek (eerst bestuifd met meel) dun uitrollen, met de vulling belegen en vervolgens met behulp van het doek oprollen en als rol in een koekenpan laten glijden.

tenormin
door tenormin Apr 12, 2021 om 20:15
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kijk eens aan: weer iets geleerd, leuk dat dit kan: nooit geweten. Best een goede tip. Dank u wel.

mj
door mjurgen - Apr 12, 2021 om 20:01
62 Antwoorden / 19 Vragen

Aanvullend:
Wat is een goede dikte van graniet of composietblad (zonder de houten onderkant)? 2  of 3 cm?

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2021 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb hier even gemeten. Het composiet blad is 3 cm. De opstand tegen de achterwand en onder de wasemkap is 2 cm.

tenormin
door tenormin Apr 12, 2021 om 20:16
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Haha, ik hoef niet meer te antwoorden, zojuist dezelfde maten gemeten. ;-)

mj
door mjurgen Apr 12, 2021 om 20:21
62 Antwoorden / 19 Vragen

Bedankt voor de antwoorden!

rj
door rjw - Apr 12, 2021 om 20:39
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb een composiet blad maar heb vorige week een sample ontvangen van plaatmateriaal met een Arpa Fenix NTM laag. Ik heb het nu op het aanrecht gelegd om een tijdje te gebruiken om te kijken hoe het zich houdt. Het ziet er in ieder geval heel mooi uit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 12, 2021 om 21:46
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mjurgen,

Persoonlijk zou ik kiezen voor een roestvrijstalen aanrechtblad.

Voordelen zijn : je kunt er hete pannen opleggen,het is sterk, gaat lang mee, je kunt er goed deeg uitrollen en het is makkelijk schoon te maken

tenormin
door tenormin Apr 12, 2021 om 23:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik lang van zijn leven: nooit meer @groene amsterdammer. Alles zie je op roestvrijstaal. Heb ik vroeger gehad. Je ziet er alles op. En er pannen op leggen: da's knap: zetten zal je bedoelen. Dat dan wel weer. Maar dan wordt het poetsen nog erger. Heb een RVS tosti ijzer: spijt al haartjes op hoofd: microvezel doekje maakt het wel schoon maar strepen: niet weg te krijgen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 12, 2021 om 23:40
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Mijn rvs aanrechtblad  is al ruim 40 jaar oud.......

gerbera
door gerbera Apr 13, 2021 om 14:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, Zo leuk, de TS vraagt naar voor en nadelen van een compositieblad en dan komt u met een RVS blad.
@tenormin, RVS maak je heel mooi schoon met een beetje, jawel, zonnebloemolie, glimt als een spiegel zonder strepen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Apr 14, 2021 om 17:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je gaat verhuizen?
Doe deze eens pal zuid met de zon er vol op, een ramp...
eens maar nooit meer, moest met  gordijn dicht  de afwas doen!

De gladde RVS zie  je alles op, het Wasbordje,  zie je niets op maar lastiger schoon te houden....

Met staalwol de wasbak in 1 richting poetsen gaat prima,  maar niet zomaar aan klooien want dat krijg je er erg moeilijk uit.
Net als Schaatsen, Ard en Keesie gingen zelfde kant op maar  Sjoukje Dijkstra  maakte vreemde krullen  en de veegmachine had er  toen ook al moeite mee....

Maar stenen blad  en nu RVS  antwoorden?
Hoe laat je een Topic starter nooit meer terug komen!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 17, 2021 om 02:51
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Somsss ,

Misschien kunt u op zonnige dagen een zonnebril gebuiken?

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2021 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeker geen rvs blad. Zeer kwetsbaar voor krassen en vlekken.  Ook goedkope aanblik.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 13, 2021 om 02:59
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Dit aanrechtblad is ruim 40 jaar oud.....

Er zitten alleen krassen in de wasbak.....

1paul
door 1paul - Apr 13, 2021 om 08:58
3101 Antwoorden / 0 Vragen

composiet blad is net zo goed, het is maar net wat vind je mooi en wat is je budget....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 13, 2021 om 09:49
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Re: bij nader inzie heb ik geen composietblad. (Hout met sterke fineerlaag). Probleempje is dat zichtbaar is waar hanzeepflesje staat, is wel met enige moeite weg te peotsen. Verder geen enkel probleem.

aurora1
door aurora1 - Apr 13, 2021 om 15:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom met twijfel voor iets anders kiezen dan dat waar u tevreden over bent? Dus ik zou gewoon weer gepolijst graniet kiezen.

Deeg kun je overal wel op uitrollen, meestal dan even eerst wat meel strooien? Op een linnen doek vind ik heel apart en zou ik zelf niet doen. Lijkt me niet goed werken.

th
door thieu - Apr 14, 2021 om 13:04
146 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap het deegrollen niet zo goed, en ik lees hier dat meer mensen dat doen. Ik gebruik op ons granieten blad toch een grote snijplank.
Het deeg moet om goed te rijzen niet té koud worden. Het aanmaken wordt daarom ook wel met lauwwarm water (of melk) gedaan.
Als je het deeg daarna op een groot koud granieten blad uit gaat rollen dan daalt de temperatuur van het deeg enorm, waardoor het minder goed rijst.

Ons granieten blad is overigens 3 cm dik.

jo
door john.grutters - Apr 14, 2021 om 13:13
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb geen ervaring met een aanrechtblad.
maar voor een wasbak voor in de bv. voor een wastafel zal ik een 'ouderwetse porsoleine' aanraden.
Make-up productenresten, met namen oogschaduw, dat niet direct verweidert wordt. Kun je na een dag niet meer schoonmaken. Je blijft het zien.

gerbera
door gerbera Apr 14, 2021 om 14:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat hier toch echt over een aanrechtblad in de keuken en lijkt mij een porseleinen wasbak, waar overigens niet naar gevraagd wordt, nou niet bepaald geschikt daarvoor. En make-up gebruik je doorgaans in de badkamer.

Donuts
door Donuts Apr 14, 2021 om 14:33
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Productresten van mijn oogschaduw en lipstick blijf ik inderdaad lang in de w.c. pot zien...

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2021 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook daar is eenbeetje Dasty de oplossing voor.

Lambert vos
door Lambert vos - Apr 14, 2021 om 18:53
10 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk is dat beter een natuursten blad is hard zo hard dat het breekbaarder is dan composiet dit is sterker

ekiem
door ekiem - Apr 14, 2021 om 21:52
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond. Mijn oude keuken heeft een composieten aanrechtblad en mijn nieuwe keuken krijgt er straks ook weer een. Mijn oude aanrechtblad is nog als nieuw vandaar dat ik er weer voor ga.
Ik heb mezelf eraan gewend geen hete pannen op het blad te zetten en heb toendertijd gekozen voor een blad met zgn waterkering. Gewoon een rand zodat water terug kan lopen richting wasbak

AD
door AD45 - Apr 15, 2021 om 14:18
6 Antwoorden / Vragen

Geachte mjurgen,
Een granieten blad komt uit een natuurlijke groeve en afhankelijk van de soort meer of minder poreus aan de oppervlakte,
daarom altijd voor gebruik, liefst in fabriek laten IMPREGNEREN.
Een Composiet blad wordt geperst net als glas, in principe sterker en langere lengtes dan graniet (zonder ondersteuning)
kan zelfs in dikte van 12 mm.
GA naar een plaatselijke GOEDE keukenadviseur (niet alleen verkoper) die kan je de goede keuze laten maken.
Dit wat betreft smaak ,vormgeving, budget voor het totale plaatje, meubelen, blad en apparateur.

PS laat je niet alleen leiden wat er geschreven staat door leken.
m.vr.gr.

gerbera
door gerbera Apr 15, 2021 om 14:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Noem eens een paar "leken" die, behoudens die met zijn RVS blad, iets anders schrijven dan u die daarin geen antwoordt op de vraag geeft. De vraag is simpel, wat zijn de ervaringen met een Composiet blad, van een granieten blad weet de TS alles omdat deze er ervaring mee heeft.

panter22
door panter22 - Apr 17, 2021 om 11:19
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet gewoon kiezen wat je mooi vindt. Op geen enkel aanrechtblad kun je hete pannen zetten, deeg rollen of brood snijden.
Daar heb je hulpmiddelen voor zoals pannenrekjes, en snijplanken. Goedkoop te krijgen bij Ikea. En nog wel zo hygienisch ook.
Elke keer het aanrecht soppen voordat je deeg gaat rollen. Daar pak je gewoon een goede snijplank voor.

ampi
door ampi - May 18, 2021 om 19:25
17 Antwoorden / 0 Vragen

Deeg kun je prima uitrollen op een aanrechtblad van composiet en dat is ook niet minder hygiënisch dan op een granieten aanrechtblad. Gebruik je het aanrechtblad als snijplank, dan kan dat krassen veroorzaken. Niet-bijtende vloeistoffen die zijn blijven liggen, zoals water, koffie of thee e.d., hebben bij ons nog nooit blijvende vlekken veroorzaakt. Als ik een hete pan met b.v. aardappels eventjes kort op het aanrechtblad neerzet om de deksel goed te doen voordat ik de aardappels afgiet, dan levert dat nooit schade op. Paar dagen geleden echter had ik alvast asperges in een pan op het gasstel klaargezet, maar nog zonder water. Mijn man, die ervan uitging dat er ook water in de pan zat, heeft vervolgens het gas opengedraaid, waardoor de pan is gaan droogkoken. In een schrikreactie heeft hij toen de gloeiend hete pan op het aanrechtblad gezet en is er door de extreme hitte van de pan onmiddelijk schroeischade ontstaan. Gevolg was een bruine kring, die gelukkig met wat moeite en een plastic schuursponsje weggepoetst kon worden, maar helaas ook vier kleine plekjes waarvan de decoratielaag helemaal is weggeschroeid! gelukkig vallen die door de drukke decoratie van het blad bijna niet op, maar jammer is het wel.
Buiten die vier schroeiplekjes ziet ons aanrechtblad er overigens nog net zo mooi uit als 20 jaar geleden!