do
door dolphino Mar 25, 2006 om 15:24
Huishouden & energie

Matras met pocketveren of met latex?

Wij zijn van plan een nieuw matras (of 2 1 persoonsmatrassen) te kopen.

Bij slaapstudio hellevoetsluis (www.slaapstudiohellevoetsluis.nl) kwamen wij terecht bij de Strella II van Ubica (www.ubica.nl) met pocketverenkern en de Sawan II van Ubica met latexkern.

Ik heb al bij de vragen op deze site gezocht of ik iets kon vinden omtrent het beter zijn van het een dan het ander. Ik zag over Ubica 3 klachten van dezelfde persoon over het zelfde onderwerp. Over pocketverenmatrassen zag ik dat er soms deuken in komen.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Bij deze 1persoonsmatrassen bestaat de mogelijkheid beiden in 1 partnerhoes te laten doen. Het wordt zo als het ware 1 groot matras, waardoor er geen naad in het midden zou zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wil graag een goed matras kopen, waar ik lang mee vooruit kan.

We hebben eerst op wat modellen in de winkel gelegen, maar gaan op een later tijdstip nog eens terug.

20595 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 25, 2006 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over matrassen heel wat te doen & geweest.
Bij het programma Keuringsdienst van Waarde is er eens een schitterende aflevering over matrassen geweest.
Kijk eens op:
http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=60&n=1002

Daar kun je ook de aflevering nog eens zien

Lees ook het artikel eens aangegeven op dezelfde pagina:
http://www.volkskrant.com/verleiding/aanschaf/detail.php?id=3

En dat je allemaal helemaal niet van die ingewikkelde toeren uit hoeft te halen voor een matras & al helemaal niet veel geld er voor uit hoeft/moet trekken.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2006 om 00:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben net nieuwe bedbodems en nieuwe matrassen aangeschaft, wat heel wat voeten in de aarde heeft gehad.

De keuzemogelijkheden zijn heel erg groot, waardoor het een doolhof is. Je zult er zelf uit moeten zien te komen, want in elke zaak adviseert men weer iets anders (zelfs 2 verschillende medewerkers van één en dezelfde matrassenfabrikant spraken elkaar tegen: zie er dan maar uit te komen.)

Onze ervaring: Wanneer je het snel warm hebt, kies dan voor een spiraalbodem van auping, dat wasemt nl. het beste uit. Er hangt wel een prijskaartje aan, maar je doet er dan ook veel langer mee.Let goed op, dat wanneer je poten onder de bodem moet laten plaatsen (wanneer deze niet in je ledikant kan worden bevestigd is dat nodig), deze op de goede plaatsen worden gemonteerd.

Wat betreft matrassen is de keuze nog moeilijker. Heb je een spiraalbodem, dan moet de vering uit de matras komen, dus heb je een veringmatras nodig.

Schuimmatrassen zijn broeieriger, omdat ze transpiratievocht niet zo goed afvoeren en warmer zijn.

Ook de tijk is belangrijk: zo heb je velours, wat warm is en ook heb je tijks die koeler zijn.

Dan een belangrijk punt: moet je het matras keren? Bij een veringmatras kan dat heel erg zwaar zijn. Vaak wordt geadviseert om het matras iedere maand te keren (en je hebt 4 zijden aan een matras!). Let dan goed op of er handvatten aan zitten, anders is het echt een crime.

Wil je de hoes kunnen wassen? Let er dan op, dat je die er af kunt halen. Er zijn nl. ook matrassen met een vaste tijk!

Traagschuim (de naam zegt het al) is heel erg traag met terugkomen in de oorspronkelijke vorm, wat het omdraaien tijdens je slaap lastig maakt. Bij kou is het hard: het reageert op (lichaams)warmte, waardoor het soepeler wordt. Heb je dus een koude slaapkamer, dan heb je een behoorlijk hard matras.

Dan is er nog Draagschuim, van fabrikant Norma. Dat zou dezelfde eigenschappen hebben als Traagschuim (dat het zich helemaal naar je lichaam vormt) maar herstelt zich sneller, waardoor je je makkelijker kunt omdraaien. Er zijn 4 varianten in verkrijgbaar, w.o. een volledig schuimmatras, een pocketvering en een combi.

Voor informatie kan je kijken op www. en daarna de naam v.d. fabrikant.nl  Hierbij een aantal namen:

Auping (die hebben een flinke collectie, naar wij vernomen hebben bieden zij een goede service/garantie. Die hebben matrassen, die je niet hoeft te keren.) Pullmann (alle matrassen van deze fabrikant moeten gekeerd worden), Norma (zowél keerbare, als niet keerbare matrassen),.

Wat betreft de "levensduur" v.e. matras: die ligt tussen de 8 en 12 jaar. Dat ga je merken, doordat je ongemakken met het slapen krijgt (pijn in je rug bijv.)

Advies: ga niet over één nacht ijs, neem goed de tijd om overal te kijken en te vergelijken, ga proefliggen en zet alles rustig op een rijtje. Het is uiteindelijk geen broodje wat je koopt. Weet je eenmaal wat je wilt hebben, dan zou je nog kunnen kijken wat het voordeligste adres is. Wij hebben onze spiraalbodems en matrassen van auping bij Poortvliet vandaan. Wij hebben goeie ervaring met de service van deze, grote, zaak. Mocht je hier willen gaan kijken, neem er dan goed de tijd voor, want het is daar behoorlijk groot en op zaterdag kan het er heel erg druk zijn, waardoor je lang op een verkoper moet wachten. Kwakernaat te Heinenoord is ook een heel fijne zaak.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee. Heel erg veel wijsheid en sukses toegewenst met jullie beslissing.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2006 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een belangrijk verchil tussen latex en pocketvering: een pocketvering heeft wat meer ventilatie dan latex en kan daardoor iets koeler aanvoelen.

Verder is het een kwestie van voorkeur, beide soorten matrassen ontlopen elkaar niet veel qua prijs, kwaliteit en comfort.

Een naad in het midden merk je niet zo veel van.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2006 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord van Edwardus gaf mij meer duidelijkheid over het verschil tussen pocketvering en ventilatie. Aan het antwoord van Vompy had ik ook heel erg veel, ik kon daar alleen niet kiezen voor het beste antwoord, er zat namelijk geen knop bij (waarschijnlijk heeft Vompy gereageerd op een ander antwoord). Door Vompy zijn wij terechtgekomen bij Draagschuim van Norma (www.norma.nl). Dit ligt inderdaad veel lekkerder dan de matrassen van Tempur.

Omdat dit maar door een beperkt aantal winkels wordt geleverd, werd de keuze voor de winkels al kleiner. Wij zijn terecht gekomen bij Alexander Slaapkamers en Slaapcomfort in Hoogvliet(www.alexanderslapen.nl). In deze winkel zijn wij echt vakkundig geholpen. Hier werd ook meer duidelijk over het verschil tussen pocketvering en latex. Pocketvering ventileert meer, maar kan ook als kou op je spieren slaan in de winter. Bij latex komt dit niet voor. Na 5 uur in de winkel te hebben doorgebracht, waren wij zoveel wijzer geworden dat wij gelijk onze matrassen besteld hebben! Wij hebben gekozen voor de latexmatrassen met draagschuim. Ook kussens van ditzelfde materiaal hebben wij aangeschaft. We hebben er ook maar gelijk electrisch verstelbare bedbodems van Auping bij besteld, zodat in bed liggen comfortabeler wordt dan de afgelopen jaren het geval was.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2006 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Don't worry over "beste antwoord" hoor, we zijn hier om elkaar te helpen, niet om punten te verdienen.

Goeie terugmelding, daar heeft een volgende ook weer wat aan. Terusten!

ve
door verwijderd - Apr 1, 2006 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u met draagschuim Traagschuim bedoelt.

(Niet om te zeuren, maar om misverstanden bij andere lezers te voorkomen)

;-)

ve
door verwijderd - Apr 2, 2006 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@User123

Nee, ik bedoel echt Draagschuim. Dit is de naam die Norma hanteert. Zie www.norma.nl. Deze 'versie' van het oorspronkelijke traagschuim, is veel minder traag!

ve
door verwijderd - Apr 2, 2006 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gebruiken traagschuim,maar zijn ook redelijk op leeftijd Fred en Betty (flintstone)??

ve
door verwijderd - Aug 16, 2006 om 02:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

aan dolfphino,

graag zou ik willen weten hoe die latexmatrassen met draagschuim van Norma bevallen na 4 maanden..

in Groningen is  nog maar 1 zaak die deze matrassen verkoopt van Norma .

ik heb een scoliose,= rug verkromming en had 5 jaar lang  een traag-schuimmatras maar na 5 jaar had ie wel een kuil in het midden en nu slaap  ik op een oud latex matras van Swisflex tijdelijk.

die latex matras blijft wel lang haar veerkracht houden en die nasa matras dus niet, viel me wel tegen.

Ik denk aan auping vlakke spiraal bodem met norma draagschuim.

ook zijn er 2 merken die matras hebben met binnen lucht,

een soort luchtbed met eromheem latex of traagschuim.

www.dormair.nl en www.matrair.nl  beide uit Heerenveen maar niet dezelfde adres.

dus ik hoop je ervaringen met Norma draagschuim te vernemen,

groet

johan

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Johan,

Onze ervaringen met de matrassen zijn prima. Ik las dat jij een scoliose hebt, dat hebben wij niet. Voorzover ik weet zijn onze ruggen 'gewoon' recht. Ik had wel af en toe rugpijn, maar nu niet meer. Ik heb wel even aan het matras moeten wennen, maar dat kwam denk ik meer, omdat we hiervoor echt op een slecht matras lagen, dat helemaal was ingezakt.

In de winkel waar wij het aan hebben geschaft, vertelde de verkoper dat het regelmatig wordt verkocht aan mensen met rugklachten, dus ik denk niet dat het een slechte koop zal zijn. Maar ja, ik heb natuurlijk jouw rug niet. Met zekerheid kan ik dit niet zeggen. Maar ik denk het wel.

In de winkel hebben ze ons verteld dat de matrassen naar je lichaam gaan staan, dus dat er wel iets van kuilvorming optreedt. Dit is nu lichtelijk te zien. Maar wij hebben ook een electrisch verstelbare bodem onder de matrassen genomen van Auping (2 motorig), waardoor het matras ook regelmatig 'krom' wordt gelegd. Maar hiertegen zouden de matrassen volgens de verkoper ook zeker een jaar of 10 moeten kunnen.
In ruststand is onze bodem (te vergelijken met) een vlakke spiraalbodem van Auping

Het matras is er (in ieder geval) in een stevige versie en een soepele versie. Ikzelf ben lichtelijk zwaar, dus heb voor de stevige gekozen, mijn partner heeft een normaal postuur en heeft voor de soepele versie gekozen.

Als het goed is, moeten er in die winkel in Groningen ook meerdere modellen van de matrassen aanwezig zijn, zodat je even kan proefliggen. Wanneer zij de enige zijn in die regio, kan ik me niet voorstellen, dat ze deze niet hebben in de winkel om proef te liggen. Gezien je ervaring met de matrassen die je tot nu toe hebt gehad, denk ik dat je wel een vergelijking of verschil zou moeten kunnen voelen. Ook al duurt proefliggen maar eventjes.

Kortom wij zijn er zeer tevreden mee. Ik hoop dat ik je enigszins wijzer heb kunnen maken.

Groetjes, Dolphino

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

dolphino,

bedankt voor je antwoord.

ik denk niet dat je een traag of draag schuim matras te veel moet buigen zoals met verstelbare elektrische bodems, mijn ervaring is toch dat ze sneller slijten en er kuilen makkelijk in komen.

daarom neem ik een vlakke spiraal van Auping of Kuperus , die nog beter is dan auping en harder schijnt  te zijn.

Mijn traagschuim matras had na 2 jaar al flinke kuil, ik heb ook enig overgewicht. ;) maar vrees dat ook de nieuwe Norma draagschuim na enige tijd kuil gaat vertonen en dat krijg ik zeker rugpijn.

op www.norma.nl kunje vinden dat er 1 zaak is in groningen en 1 in Haren die draag schuim verkoopt, Er zijnwel meer zaken die norma gewone matrassen verkopen maar nog niet de draagschuim.

Ik vraag op andere fora ook naar ervaringen met Norma draagschuim en met de nieuwe luchtmatrassen van matrair.nl en dormair.nl doch niemand heeft daar ervaring mee.

Het is erg persoonlijk en ik wil beddezaken vragen of ik ze tegen vergoeding een week mag testen, vanwege mijn rug komt het heel nauw want ik ben nooit uitgerust.

ik wens je het allerbeste  en hoop voor jou veel genot en lange levensduur  van jullie nieuwe bedden.

groetjes,

johan