cl
door claudia2 Jun 11, 2008 om 21:29
Huishouden & energie

Mechanische afzuiging

Hallo,

Wij hebben een badkamer zonder ramen, ook de mogelijkheid voor plaatsing van een raam is er niet. En dus hebben we last van schimmel op de muur. Nu willen we graag een mechanische afzuiging laten installeren, maar ik weet niet of dat mogelijk is. Op dit moment zit er alleen zo´n rond roostertje in het plafond.

Dus mijn vragen zijn:

Welke systemen zijn er?

Heeft iemand hier ervaring mee positief/negatief?

Wat kost dit ongeveer ? (ruwe schatting)

Welke bedrijven doen dit?

Alvast bedankt voor jullie reactie

23241 7 Rapporteer

gsm
door gsm - Jun 11, 2008 om 21:55
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Alleen afzuigen is niet voldoende als de deur steeds afgesloten is. Er moet dan ook een luchttoevoer gemaakt worden. Dat kan bijvoorbeeld door inkorten van de deur of door een rooster in muur of deur.
Er bestaan drieweg afzuigsystemen (Itho) waarvan het ventilatie gedeelte rond de  €200 zal kosten. Het aanleggen en installeren van de afzuigbuizen kunt u het beste laten verrichten door een erkende installateur. Wellicht kan er ook nog een aansluiting voor de afzuiging uit andere vertrekken (maximaal 3) gemaakt worden. De installateur kan advies geven (na het opnemen van de situatie ter plekke) over welk ventilatiesysteem het beste is in dit specifieke geval.

Zorg dat de douche steeds zo koel mogelijk is en gebruik liever geen Latexverf. Goedkopere muurverf op kalk basis is denk ik beter geschikt in vochtige ruimtes. Vraag advies bij de verfhandel.

GSM

kiran
door kiran - Jun 11, 2008 om 23:10
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo claudia2

Bij deze alleen een tip. Mocht u overwegen een mechanische installatie aan te laten leggen, ga niet over 1 nacht ijs. Maar laat u goed voorlichten.

Ik herken in uw probleem het mijne. Ik heb een mechanische afvoer die 24/7 aanstaat. Maar desondanks ... schimmel op de muur. Daar woningbouw er niets aan wilde doen, hebben wij schroten boven de tegels van het douche gedeelte en plafond aangebracht.

Het mechanisch ventileren helpt wel mee de vochtigheid te verdrijven, maar ik vind het echt geen ei van Columbus. (nog beter is na gebruik van badkamer/douche ruimte, de deur open te laten staan)

Nogmaals, laat u goed voorlichten!  Groet, kiran

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 12, 2008 om 02:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Claudia en Kiran,

Als er al reeds schimmel op de muur zit helpt sauzen niet meer, zelfs niet met Sikkens Alfatex. Afbikken en opnieuw stucadoren en/of geheel betegelen is dan de oplossing. Ook dán zal de ventilatie verbeterd moeten worden, en wel zodanig dat muren en vloer na ongeveer een half uur droog zijn, er vanuit gaande dat zich geen plas kan vormen op de vloer. Ook ventileren als er vocht ontstaat door wasgoed drogen.

Hardware ERror MAN.

erik44
door erik44 - Jun 16, 2008 om 16:37
2 Antwoorden / 4 Vragen

hallo claudia

wat belangrijk is

hoe groot is de buis voor de afvoer van je lucht

en hoeveel m3 is de ruimte waar je in staat

aan de hand daarvan kun je bepalen wat voor mechanische ventilatie systeem wil ik aanschaffen.

je hebt ze met timer maar ook met vochtsensors wat dus inhoud dat er een voeler in zit die aanslaat zodra het vochtpercentage tehoog is en slaat dan aan en zorgt voor de afvoer

aangezien het een afgesloten ruimte is zou ik een kiezen met een vochtsensor  wat wel verstandig is om een rooster of inderdaad een ruimte-kier onder de deur te hebben zodat je aanvoer van frisse lucht hebt

de kosten van een ventilator zijn wisselend maar bij een bouwmarkt kan je de prijzen wel zien  en als je het zelf niet kan instaleren kan je altijd een offerte aanvragen wat het instaleren gaat kosten

zodra je dan een juiste afvoer van je lucht hebt kan je aan de gang met je vocht probleem op de muur  door middel van een schimmelvreter kan je de muren behandelen en zodra de schimmel weg is kan je de muren opnieuw behandelen maar doe dit met een middel die voor vochtige ruimte´s is

alabistine heeft o.a. een product wat twee in een is zodat je gelijk de muur isoleert en gelijk een nieuw fris kleurtje geeft

succes ermee

kiran
door kiran - Jun 16, 2008 om 16:55
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@erik44

Het (b)lijkt een dumpvraag te zijn, dus ik wil er zelf maar nog even inspringen.

Met alle respekt, maar al die anti-schimmelmiddeltjes werken gewoon niet. En de maat van buizen etc. Ik heb een prof.installatie. Al 24 jaar. Na 20 jaar een geheel nieuwe installatie gekregen. Dus draait nu 24/7 ook alweer 4 jaar.

Als je zoals ik een douche-ruimte heb, die ingebouwd zit tussen een slaapkamer en de kast waar de cv-ketel is ondergebracht .... (waar trouwens de mechanische installatie ook opgesteld is) je kan verder geen kant op wat ventilatie betreft. Ondanks die kier onder de deur, je kan dan alleen spuien, de overloop op.

Het beste zou zijn wat @hardware voorstelde .... afbikken en opnieuw stucadoren. Maar ja ... huurhuis he ... mogen ze zelf doen! Helaas verd**** ze het.

m.vr.gr. kiran

jansje
door jansje - Aug 4, 2008 om 13:18
131 Antwoorden / 14 Vragen

ook wij hebben dit eens gehad in een vorig huis. mijn man heeft toen het gipsen plafond weggehaald, toen geisoleerd met die blauwe platen en toen weer gips plaat aangebracht. gevolg geen schimmel meer.
het is ook mogelijk als je wel toevoer hebt naar het dak toe, om er een flexlibele buis in te maken met een elektronisch afzuig systeem. dakpan vervangen door 1 met een gat, zijn daar speciaal voor.

vo
door vodg - Oct 15, 2009 om 13:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hey,

Late reactie(a) maar als iemand dezelfde vragen heeft, hier een antwoord:

Er zijn verschillende systemen, de beste en goedkoopste opties zijn tegenwoordig decentrale systemen. (dus zonder leidingen door het huis en dus duur in installatie, onderhoud, energieverbruik, en geluidsoverlast)

In Nederland is een nieuw systeem, dit werkt echt top en is absoluut niet duur. Het systeem werkt met een vochtsensor, kan met een nalooptijd op de lichtschakelaar aangesloten worden, ( dus nadat het licht is uitgedaan, gaat het na 10 minuten extra ventileren tot het vochtgehalte op een normaal peil is )
Dit systeem kost rond de €180,- euro. De installatie van dit systeem is zeer gemakkelijk, het wordt aan de muur geplaatst en de uitlaat komt door de gevel.

Dit systeem is er zelfs voor de ventilatie van een hele woning. ( door het creëren van een onderdruk door de mechanische afvoer en het plaatsen van toevoerroosters elders in de woning )

Het bedrijf klimavent verkoopt dit product in NL, hier een link:

http://www.klimavent.nl/sjablonen/74/infotype/webpage/view.asp?objectID=3307

Groeten!