ja
door janobc May 10, 2017 om 16:06
Huishouden & energie

Mechanische ventilatie

Sinds enkele maanden woon ik in een huurflatje met mechanische ventilatie. Daarover heb ik twee vragen:
1. Het valt me op dat het huis ongelooflijk stoffig is. In mijn vorige huis (ook met een houten vloer en met huisdieren), hoefde ik vrijwel nooit te stofzuigen. Nu zit binnen een week na het stofzuigen alles onder een laagje stof en kom ik op de vloer echt stofpluizen tegen. Een maand geleden kreeg ik een servicebeurt van het ventilatiesysteem, waarbij ook de filters zijn vervangen. Ik zag toen dat de oude niet echt smerig waren. Mijn vraag is: is het normaal dat een woning met mechanische ventilatie zo stoffig is?
2. Mijn ventilatiesysteem heeft drie standen, maar geen knop om het systeem uit te zetten. Laatst kreeg ik een NL-Alert, met daarin onder andere de tekst: ''Ramen en deuren sluiten en ventilatie uitzetten.'' Dat laatste kan dus niet. Ook hiervoor geldt de vraag: is het normaal dat je een mechanische ventilatie niet kunt uitzetten?

23636 6 Rapporteer

fa
door familyman - May 10, 2017 om 16:25
888 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt altijd de stekker van de ventilatie uit het stopcontact trekken, althans wij wel. Dus het is uit te zetten.
Door de continue luchtbeweging zal er ook wat stof vallen.

Gr
door Grunn1 May 10, 2017 om 16:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hangt van het systeem af. T.s. woont in een flatje en dan zal waarschijnlijk de mechanische ventilatie zijn gemonteerd op het dak en voor meerdere woningen zijn, deze is niet per woning uit te zetten.

fa
door familyman May 10, 2017 om 17:01
888 Antwoorden / 1 Vragen

Bij ons wel Epcot, de motor voor onze ventilatie zit op één stopcontact waar ik zo maar zonder enige moeite, oké, trapje, uit kan trekken.

jo
door jorisw May 10, 2017 om 18:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Epcot: in vrijwel alle nieuwbouw (zeg: gebouwd in de laatste 20 jaar) heeft ieder appartement zijn eigen voorzieningen.

Gr
door Grunn1 May 10, 2017 om 18:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik woon zelf in een buurt met woningen uit de jaren zeventig ( dus nog niet echt oud maar zeker geen nieuwbouw wijk) en hier staan allemaal van die bollen op dak voor het afzuigsysteem en dat is per drie woningen. Deze systemen staan altijd aan en kunnen niet door de bewoners worden uitgezet.

tijger1
door tijger1 - May 10, 2017 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de uitstroomopeningen zult u toch wel dicht kunnen zetten in zo'n noodgeval?

ja
door janobc - May 10, 2017 om 17:10
20 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, ik zou in geval van nood de uitstroomopeningen met tape kunnen afplakken, maar dat vind ik toch een beetje raar.
En nee, ik kan geen stekker uit het stopcontact trekken. De aansluiting van het systeem komt uit een grijs, verzegeld kastje dat op een contactdoos is gemonteerd, met daaraan een koperen hangslot!

me
door mein33 - May 10, 2017 om 18:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@janobc,

Naar alle waarschijnlijkheid gaat het bij u om een afzuigsysteem en niet over een ventilatiesysteem.
Een ventilatiesysteem haalt via een filter buitenlucht naar binnen en zuigt dit op een andere plaats weer af.
Een afzuigsysteem zuigt alleen maar lucht uit de woning en de verse, maar ongefilterde, lucht komt via geopende ramen en deuren naar binnen.
Dit laatste kan mogelijk  extra stoffigheid in huis brengen.
Als ramen en deuren in noodgevallen gesloten moeten worden dan zal het afzuigsysteem enige onderdruk in de woning creëren omdat er geen lucht van buiten naar binnen kan, als de raam- en deurafdichting in ieder geval in orde is.
Deze hele lichte vorm van onderdruk is onvoldoende krachtig om dan nog buitenlucht naar binnen te zuigen. De afzuiging kan dan zonder problemen te geven aan blijven staan.

hansje klein
door hansje klein - May 10, 2017 om 18:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer de hoeveelheid stof is toegenomen en uw huishouding hetzelfde als voorheen is samengesteld, moet het stof van buiten zijn. De vraag is nog of het buiten stoffiger is dan op uw vorige locatie.  Verkeer of industrie kan daarvan de oorzaak zijn. Een ventilatiesysteem trekt altijd lucht van buiten aan. Mogelijk had u in uw vorige woning géén ventilatiesysteem. Dat het ventilatiesysteem NIET kan worden uitgezet door uzelf betekent, dat u uw huismeester moet informeren in het geval van een waarschuwing/alert om ramen en deuren te moeten sluiten en/of de ventilatie uit te zetten.

Ik heb geprobeerd via de Consumentenbond (die regelmatig vergaderen met de installatiebranche) bij nieuwbouwprojecten voor iedere woning een eigen schakelaar verplicht te stellen, maar het gaat nog tenminste een generatielang duren, alvorens dit ook in bestaande woningen geregeld zou kunnen worden.

ja
door janobc - May 10, 2017 om 18:21
20 Antwoorden / 5 Vragen

Als reactie op Mein33: Nee, het is een ventilatiesysteem, want in de woonkamer en slaapkamer zitten ronde openingen waardoor lucht wordt binnengeblazen. Dat is ook duidelijk te zien: rond de openingen die de lucht afzuigen is het vrijwel schoon, terwijl de muren en het plafond rond de openingen waardoor de lucht het huis wordt ingeblazen wat smoezelig zijn.