Fe
door Ferry de Jong Mar 18, 2023 om 16:00
Huishouden & energie

Meningsverschil met woningcorporatie over onderhoudsinterval cv-ketel

Ik heb bezwaar gemaakt over het feit dat onze cv-ketel nu nog maar een keer in de drie jaar wordt schoongemaakt.

In mijn geschil bij de geschillencommisie geef ik aan dat het vergroten van het onderhoudsinterval nadelig is voor een aantal zaken. De geschillencommissie heeft als oordeel dat de woningcorporatie hier niets mee hoeft te doen. Dit valt in de vrije beleidsruimte van de woningbouwcorporatie. Als dit zo is, dan is dat schandalig. Hieronder geef ik aan waar ik het niet mee eens ben.

Al diverse keren heb ik aangegeven dat ik het verlengen van het onderhoudsinterval voor het onderhoud van cv-installatie van 2 naar 3 jaar niet juist vond.

Daarvoor heb ik een aantal redenen voor, omdat er hierdoor:

1.   een hoger gasverbruik, dan nodig, is in het derde jaar na het onderhoud

2.   een hoger veiligheidsrisico, dan nodig, is in het derde jaar na het onderhoud

3.   een grotere kans is op gezondheidsschade, dan nodig, is in het derde jaar na het onderhoud

4.   het milieu zwaarder dan nodig is belast wordt

5.   een grotere kans is op storingen in het derde jaar na het onderhoud

Kennen jullie onderzoek of anders een onderzoeksinstituut die onderzoek heeft gedaan naar het effect van het onderhoudsinterval op deze hierboven genoemde zaken?

4597 13 Rapporteer

getty
door getty - Mar 18, 2023 om 16:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Leg u erbij neer, u heeft de zaak verloren.

mahadma
door mahadma - Mar 18, 2023 om 16:24
11521 Antwoorden / 51 Vragen

De geschillencommissie heeft uitspraak gedaan  Bij een "rechtszaak" heb je 1 winnaar en 1 verliezer.

ne
door neodutchio - Mar 18, 2023 om 16:59
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U verzint een hoop zaken en gaat daarna zoeken of uw verzinsels waar zijn? U claimed het, dan mag u het zelf ook gaan onderbouwen.

tenormin
door tenormin - Mar 18, 2023 om 17:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De WBV, mijn WBV dan, onderhoudt sinds enige jaren de norm van 2 keer per jaar, wat eerst 1 maal per jaar was. Zal me niets verbazen als dit ook verlengd zal worden want eerst was het keurig 2 jaar, daarna 2 jaar en 3 maanden en onlangs, bij de laatste schoonmaakbeurt zat men al op 2½ jaar. Maar goed, u heeft uw antwoord gehad en ongelijk gekregen.

getty
door getty Mar 18, 2023 om 17:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

2 x per jaar of 1 x per 2 jaar

tenormin
door tenormin Mar 18, 2023 om 19:15
16816 Antwoorden / 108 Vragen

1 keer per 2 jaar. Maar uiteraard ook op te maken met de rest wat ik schrijf. Nu dus bijna 1 keer per 3 jaar. Maar dat had u vast wel begrepen.

sira
door sira - Mar 18, 2023 om 19:10
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Het hangt mede af van wat de fabrikant van uw type ketel voorschrijft.

Met een goed onderhouden cv-ketel heb je minder kans op storingen en werkt de ketel beter. Zo voorkom je problemen met garantie op de ketel en onderdelen. De fabrikant schrijft voor hoe vaak een ketel onderhouden moet worden. Dit kan wisselen van elk jaar tot elke 2 of 3 jaar

Bron: https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/cv-ketel-onderhoud

Kijk dus eens op de website van de fabrikant.

pe
door peentjes - Mar 18, 2023 om 21:26
421 Antwoorden / 0 Vragen

Als u uw claims zou kunnen bewijzen dan heeft u wat concreets in handen. Nu doet u aannames en zoekt u iemand die uw 'gelijk' zou kunnen bevestigen. Mi een verloren zaak.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 18, 2023 om 21:30
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ferry,

Ik heb hierover ook onenigheid met mijn woningbouwvereniging over omdat sommige CV ketels in mijn complex al ouder zijn dan 20 jaar.

Wat ik u aanraad is : om met andere mondige buren een bewonerscommissie op te richten: dan kunt u meer invloed uitoefenen op uw woningbouwvereniging.

gerbera
door gerbera - Mar 18, 2023 om 22:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U gaat uit van veronderstellingen die u niet kunt waarmaken. Al die punten die u noemt kunnen zich in het 1e en 2e jaar ook voor doen echter de kwaliteit van de huidige ketels is van dien aard dat dit minimaal is. Afhankelijk van de leeftijd van de ketel geven fabrikanten het advies hoe en om de hoeveel tijd onderhoud nodig is hetgeen betekend dat er o.a gelet moet worden op mogelijke slijtage van onderdelen. Dus waarom zouden de punten 1 t/m 5 zich plotseling na het 2e jaar voordoen, en wat die gezondheids risico betreft, een koolmoonmelder is buiten de verplichte rookmelder aan te bevelen.

JMA2
door JMA2 - Mar 19, 2023 om 00:41
114 Antwoorden / 2 Vragen

Zo, nou zal ik eens wat olie op dit onderhouds vuurtje gooien. Onze inmiddels 21jarige ketel heeft in haar 10 voor het eerst een monteur gezien. Eentje van dezelfde firma die de installatie had verzorgd. De installateur zei laat hen een checken op de uitstoot en verder niets aan doen.
Totaal hebben we 3 checks gedaan die alleen uit metingen bestonden. Nog nooit uitval gehad wel een heel eerlijke Monteur die bijna alle onderhoud als commercieke uitbuiting vond vakken. Betalen voor iets wat niet nodig is. Tuurlijk moet je veel cv ketels onderhoud geven, maar echt niet ieder jaar of 2 haar.

1paul
door 1paul - Mar 19, 2023 om 08:24
3103 Antwoorden / 0 Vragen

verschilt per ketel, als je ook ff zoekt op het www dan kom je dit cvanzelf tegen.

onderhoud 1x p/j tot onderhoud 1xp3/j!

ro
door ronny530 - Mar 19, 2023 om 08:50
2752 Antwoorden / 41 Vragen

De door u aangehaalde punten zijn niet met bewijzen onderbouwd maar meer een aanname dat het wel eens zou kunnen zijn dat bij uitstel van het onderhoud de door u aangehaalde punten waarheid zouden kunnen worden. De uitspraak van geschillencommissie is juist omdat u ingebrachte punten niet bewijsbaar aan hebt kunnen tonen.

Br
door Brons48 - Mar 22, 2023 om 12:01
4 Antwoorden / 2 Vragen

Voor zover mij bekend bestaat er in België de wettelijke bepaling dat een gasgestookte verwarmingsketel eens per twee jaar moet worden onderhouden en dat hiervoor ook een attest van moet worden verstrekt.

Verzekeraars geven schijnbaar ook aan dat opstalverzekering dit ook verlangd.
Voertuigen moeten ook wettelijke aan termijnen gekoppelde keuringen ondergaan. Dit vanwege milieu en veiligheid.

Situatie in Nederland ken ik niet maar zou mijns inziens niet sterk mogen afwijken denk ik dan

rj
door rjw Mar 22, 2023 om 21:12
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Er is in Nederland geen wettelijke verplichting om de CV-ketel te onderhouden.

john devries
door john devries - Mar 22, 2023 om 12:18
213 Antwoorden / Vragen

Wat let je om het onderhoud op eigen kosten te laten doen . Een lager gasgebruik compenseerd de kosten van zo'n extra onderhoud en de vermeende gezondheidsschade en millieubelasting en minder kans op storingen zijn opgelost.

rj
door rjw Mar 22, 2023 om 21:13
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Precies. Zo duur is het ook weer niet. En vervolgens zal TS constateren dat de verwachtte besparing op het verbruik helemaal niet zo groot is.