pm
door pmzen Nov 9, 2017 om 15:41
Huishouden & energie

Miele wasmachine of toch goedkopere Beko

Hi,

Onze oude Bosch wasmachine staat op instorten en ik ben me alvast aan het inlezen voor een nieuwe machine. Ik moet zeggen dat ik wel gevoelig ben voor het oordeel van de Consumentenbond en solide merken zoals Miele (want er is geen betere - zeggen ze dan). Ik zie deze dan bijvoorbeeld: Miele wdb030 voor bijna 800 EURO.
Maar dit is toch wel een aanzienlijk bedrag.

Ik zie ook dat de Beko wmy71483lmb2 als Best Reviewed is op kieskeurig en beter geprijst is: voor iets meer dan 400 EURO

Het scheelt ongeveer de helft, dus ik kan 2 Beko wasmachines kopen kopen voor 1 Miele. Ik kende Beko eigenlijk niet, maar het ziet er wel mooi uit.

Heeft iemand ervaringen met Beko? Is het een goed idee om die te verkiezen boven een bewezen merk als Miele?
Dank!

113636 41 Rapporteer

R81
door R81 - Nov 9, 2017 om 15:48
25 Antwoorden / 4 Vragen

Wij hebben en beko droogtrommel werkt sl 6 jaar probleemloos.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2017 om 15:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt hier op het forum regelmatig heel lovend gedaan over Beko, maar ik ken niemand die dat merk heeft. Zelf heb ik sinds ca. 1972 een Miele. De eerste is 21 jaar geworden zonder tussentijdse problemen. De tweede was een tweedehandsje die ergens al minstens 15 jaar had staan draaien, met een klein probleem, maar de eigenaren wilden niet wachten op reparatie. En die ik nu heb, de derde dus, staat toch al weer minstens 15 jaar zonder wat voor probleem dan ook te draaien.

Het “tussen” apparaat hebben we weggegeven, en heeft het daar nog jaren prima gedaan.

Dus wat mij betreft zou mijn eerste keus zijn een Miele.

kc
door kcdb - Nov 9, 2017 om 15:57
113 Antwoorden / 2 Vragen

Miele (want er is geen betere) luidt de slogan van Miele zelf. Of zouden ze bedoelen: Miele, betere Miele's zijn er niet. Dan komt het in een heel ander daglicht te staan. Waarmee ik wil zeggen dat u er met een Miele niet op moet rekenen dat die nooit kapot zouden gaan. Ook een Miele is een keer eindig. Hoewel ik zelf heel vaak Miele apparatuur heb moet ik toegeven dat het zeer degelijk is en je er inderdaad erg lang mee doet. Maar, ook heb ik niet-Miele apparatuur waarvan ikzelf vindt dat die apparatuur misschien niet zo lang meegaat als de Mieles, maar toch best degelijk zijn en, mits goed behandeld, ook best lang meegaan.

Of een Beko wel of niet lang meegaat is vooraf natuurlijk moeilijk te voorspellen. Als een Beko de helft kost van een Miele en die zou langer mee gaan als de helft van de levensduur van een Miele, dan doet u met twee Beko's uiteindelijk natuurlijk langer als met 1 Miele. Koopt u over een x aantal jaren opnieuw een Beko, dan zal zo'n Beko ook hogere specificaties hebben als een Beko die u nu koopt. Althans, als het merk Beko dan nog verkrijgbaar is. Maar, let ook even op de andere specificaties die van een Miele wellicht toch een stuk hoger liggen als van een Beko. Ook zoiets kan doorslaggevend voor uw keuze zijn.

Ik zou niet weten of Beko een aparte wasmachinefabrikant is. Vaak zie je bij grote winkelketens dat ze naast de bekende duurdere merken ook een eigen (onbekend) merk voeren, die dan door een gerenommeerd wasmachinefabrikant is gemaakt. Dat zo bij Beko natuurlijk ook het geval kunnen zijn.

Verder zou ik op internet eens goed op zoek gaan naar reviews van beide machines. Kieskeurig.nl is daar een redelijk goede internetsite voor. Wellicht komt Beko daar best goed uit de bus en, als u niet meteen € 800,00 of meer te besteden heeft, daarmee nog best een goede keus kunnen doen.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 9, 2017 om 17:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een Miele wast aanzienlijk schoner en de kans op eventuele reparaties is veel kleiner. Daarnaast test de consumentenbond vaak oude modellen en ook geen maandenlang.
Een Miele van 800 euro is een Instapen dus geen aanrader. Neem een duurder model.
Hier in huis Miele 17 jaar oud  Minimaal 15 wassen per week of nooit een monteur gezien.

Cookies
door Cookies - Nov 9, 2017 om 16:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

800,- euro voor een Miele? Dat is dan wel een low-budget model van de Miele. Ik ben zelf nooit onder de indruk geweest van het merk Miele. Persoonlijk koop ik liever iedere 5-7 jaar een nieuwe wasmachine met de nieuwste techniek dan dat ik 30 jaar met sterk verouderde techniek doe.

Tijger1, ik zie dat op dit forum regelmatig mensen lovend pratend over een Miele, maar dat betreft dan altijd Mieles die al 30 jaar oud zijn. Ik betwijfel ten zeerste dat een low-budget Miele die TS nu wil kopen, ook 20/30 jaar mee zal gaan. En als TS al 80 is, hoeft dat ding ook geen 10/20 jaar meer mee te gaan, toch?

bo
door boris47 Nov 11, 2017 om 08:22
27 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de vraagstelster duizenden euros te verkwisten had, kocht ze waarschijnlijk ook een wasmachine met veel te veel tierelantijntjes. De volgens u lowbudget wasmachine is misschien wel de beste koop uit de hele range van Miele, anders moet u de Duitse Test eens lezen waar regelmatig dure merken van protserige bezitters neergesabeld worden met slechte recensies. Uw antwoord voegt totaal niets toe. En lijkt mij enkel om uw eigen protserige ego te strelen. Heb zelf ook weleens een onbekend merk gekocht bij een bonafide handelaar wat 15 jaar meeging en de was perfect waste.

endemion
door endemion Nov 11, 2017 om 13:32
237 Antwoorden / 3 Vragen

De vraag is wel hoeveel beter die techniek überhaupt kan worden? Het blijft toch voornamelijk een trommel die in een bak zeepwater ronddraait. Nog veel zuiniger met water/elektriciteit dan de huidige generatie, denk dat daar de rek ook wel uit is. En alle fabrikanten bouwen tegenwoordig zodat de zaak eerder kapot gaat dan vroeger (https://recraigslist.com/2015/10/they-used-to-last-50-years/). Dus voor een goed deel is het een kwestie van een muntje opgooien.

ti
door tilpend - Nov 9, 2017 om 16:09
132 Antwoorden / 0 Vragen

Beko is al jaren te koop via o.a. de Wehkamp en is van oorsprong een Turks merk dat al sinds 1954 bestaat.

Zelf ook al jaren een Beko wasmachine en droger en erg tevreden over.

pino123
door pino123 - Nov 9, 2017 om 16:28
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ligt er ook maar aan hoeveel wassen u draait per week. Een gezin met twee personen doet een hele andere aanslag op een wasmachine dan een gezin met 4 personen.

gompy2
door gompy2 - Nov 9, 2017 om 17:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@ pmzen,

V.w.b. duurzaamheid zal een Miele in principe waarschijnlijk wel langer mee gaan als een Beko.

Maar heb je het daar mee gewonnen?

Carola83 beschreef al zoiets.

Je kunt een duurdere Miele kopen die wel 20 jaar mee gaat maar dan was je al die tijd, 20 jaar lang, met de techniek van nu, het moment waarop je het apparaat gekocht hebt.

Koop je een goedkopere, bijv die Beko, die gaat misschien maar 10 jaar mee maar kost de helft van die Miele, en tegen de tijd dat je voor de helft van de prijs van die Miele een nieuwe Beko ( of wat dan ook) gaat kopen is de techniek weer verder ontwikkelt en zijn die apparaten weer goedkoper in gebruik op allerlei gebied.

Miscchien wel leuk om te bekijken erg interessant en de experts gaan voor een B en zelfs een C merk, grappig.

Klik-> Wat kost een wasmachine

gerdamarijke
door gerdamarijke - Nov 9, 2017 om 17:32
330 Antwoorden / 15 Vragen

Wij hebben bijna 3 jaar geleden een BEKO condens wasdroger gekocht, en vorig jaar toen de wasmachine aan vervanging toe was, weer voor een BEKO gekozen. Wij zijn erg tevreden over de prijs/kwaliteit.

AWYeah28
door AWYeah28 - Nov 9, 2017 om 17:40
355 Antwoorden / Vragen

Beste PMZEN,

Miele heeft een uitstekende reputatie, Beko is een wat minder bekend merk. Na enkele tweedehands machines van AEG en Bosch die steeds na korte tijd de geest gaven heb ik ongeveer twaalf jaar geleden een LG wasmachine gekocht voor nog geen €400 die nog steeds trouw zijn werk doet. Al die jaren nergens last van gehad. Miele is al snel meer dan twee keer zo duur, maar gaat vaak ook (meer dan) twee keer zo lang mee, althans zo zegt men. Waar u ook aan moet denken bij het nemen van een beslissing: over 10-15 jaar zijn de machines weer een heel stuk efficienter dan nu. Het is natuurlijk leuk om vijfentwintig jaar met een wasmachine te kunnen doen, maar als die driemaal zoveel energie gebruikt als de nieuwe machines tegen die tijd doen, haalt u de meerprijs er alsnog niet uit.

Succes!

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 9, 2017 om 17:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een Miele wast aanzienlijk schoner en de kans op eventuele reparaties is veel kleiner.  Ook is bewezen dat je kleding veel minder hard slijt door de trommelconstructie. Daarnaast test de consumentenbond vaak oude modellen en ook niet  maandenlang. Ze beoordelen dus op een paar wasjes.

Een Miele van 800 euro is een Instapen dus geen aanrader. Neem een duurder model.
Hier in huis Miele 17 jaar oud  Minimaal 15 wassen per week of nooit een monteur gezien.

rembrantd
door rembrantd - Nov 9, 2017 om 17:57
116 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben wel tevreden met mijn Beko wasmachine. Een tijdje geleden zelf nieuwe koolborstels geplaatst na de garantietermijn van 4 jaar waren ze versleten. Hij wast weer als nieuw.
Ook wel eens een Miele gehad (een oudje) en het is geweldig hoe zwaar die was en je zag echt water klotsen tot halverwege het raampje.
Die ging echter kapot.

tijger1
door tijger1 Nov 9, 2017 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Deze Beko heeft geen koolborstels.

Ge
door Genee - Nov 9, 2017 om 18:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de aanschafprijs geen probleem is dan de Miele.
En techniek en zuiniger in de toekomst is ook maar betrekkelijk.
Het zal wel een trommel blijven waar water en zeep in moet.
De machines van tegenwoordig gebruiken al veel minder water, wasprogramma’s duren wel langer.
Lees eens de gebruikservaringen van beide apparaten b.v. bij coolblue.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2017 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zie ik het nut van “nieuwe technieken” voor een wasmachine niet zo in.

Want waar gaat het tenslotte om, een trommel die in de rondte draait met daarin het wasgoed, water en zeeppoeder.

Ja, ze kunnen zogenaamd met steeds minder water toe en ze wassen op steeds lagere temperatuur “net zo schoon”. En dan krijg je hier vragen te lezen over wasluis en ga maar door.

En dan dat gedoe met Eco, ja ja, nog lager die temperatuur maar wel langer draaien.

En niemand hoeft van mij wat voor merk dan ook aan te schaffen. De Ts wil kiezen tussen twee merken, met de ene heb ik totaal geen ervaring, met de andere des te meer. En daar ben ik uitermate tevreden over.

Cookies
door Cookies Nov 10, 2017 om 12:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jouw Miele ervaring is met een zeer oude Miele. Het is voor mij zeer de vraag of je met de Miele van nu ook 20/30 jaar probleemloos kunt doen. Bovendien is de Miele waar TS het over heeft, een low budget Miele model. Nog nooit wasluis gehad. Voor korte (opfris)wasjes draai ik op 30/40 graden, 20 minuten. Witte was op 60 graden, 60 minuten. Ik maak altijd een keuze tussen Bosch of AEG (heb nu een AEG).

aurora1
door aurora1 - Nov 9, 2017 om 18:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

(Wederom) een Bosch, is al vanaf ca 350 euro te koop? Voor zover ik weet hebben ze ook prima service.
Ervaring met een Miele is ruim 30 jaar, toen heeft iemand hem wegens verhuizing verder gebruikt. Hetzelfde met een Miele droger.
In mijn omgeving heeft iedereen een Bosch of een Miele, ik ken niemand met iets van Beko. Een Miele van rond 800 euro lijkt me wel erg goedkoop.
Het is ook maar de vraag hoeveel keer per week de machine gebruikt wordt.
Of een wasmachine er mooi uitziet heeft u natuurlijk niets aan.
Verder geldt: bij twijfel niet doen. Dus als u twijfelt over de onbekende Beko zou ik die niet kopen.

re
door red1 - Nov 10, 2017 om 11:55
329 Antwoorden / 1 Vragen

koop een samsung !!goedkoop is tegenwoordig duurkoop !!!!

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 11, 2017 om 13:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Samsung is leuk voor een tv of telefoon.

me
door meisjevan52 - Nov 10, 2017 om 12:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben alles van beko, gasfornuis, 7 jaar oud, werkt prima, Koel/vriescombinatie, Wasmachine, droger. Alles 7 jaar of iets ouder, Geen problemen, Maar al die dingen bij elkaar opgeteld een hoop geld bespaard. Een aanrader dus.

ro
door ron503 - Nov 10, 2017 om 13:01
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De Mieles van tegenwoordig zijn ook niet meer wat het merk Miele ooit geweest is maar terzijde. Beko is van oorsprong een turks bedrijf maar is later in het duitse Grundig ag overgegaan met behoud van het Beko handelsmerk. Waar de wasmachine geproduceerd wordt is niet duidelijk maar kan met wat pech in Italié zijn want de assemblage industrie is qua witgoed in Italié bijzonder groot. Edoch als u de Beko wasmachine normaal gebruikt en niet tot het maximale vulgewicht gaat dan kan een Beko heel lang meegaan.

@H
door @HENK@ Nov 12, 2017 om 10:27
158 Antwoorden / 1 Vragen
johanna66
door johanna66 - Nov 10, 2017 om 14:06
48 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben alleen, was nog maar 1 keer in de week en ook ik had kortgeleden een nieuwe wasmachine nodig. Omdat ik zo weinig was vond ik een Miele niet nodig en ik koos voor de Beko. Ik ben heel blij met mijn Beko. Hij doet het prima, genoeg keuze mogelijkheden (veel meer dan mijn vorige) en wat heel fijn is..........hij is praktisch geruisloos.

Ba
door Barnevld - Nov 10, 2017 om 14:18
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb een Miele van 35 jaar oud en een condens droger van Miele 37 jaar oud.
Het werkt allemaal nog goed, 1 probleem 1/2 jaar terug water inlaat combinatie defect.
€ 35,-- zelf ingezet
Toen de kinderen nog thuis woonden 4 wassen per week nu nog 2x per week
Als de wasmachine en de droger defect gaan dan weet ik het wel.
Het ligt er aan hoe oud of je bent, als je 80 jaar ben dan zou ik een goedkoper ander merk kiezen die korter mee gaat.
Maar of de huidige Miele's ook nu ook zo lang mee gaan dat betwijfel ik

mo
door movyla50 - Nov 10, 2017 om 14:27
9 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn moeder en ikzelf hebben al jaren Beko, voldoet uitstekend, zelf heb ik net een nieuwe wasmachine gekocht van Beko koolborstelloos ! dit is.nl een een leuke kostenpost de koolborstels (mocht je niet zelf kunnen repareren)
Dus wij gaan geen machine met koolborstel meer kopen.
De ProSmart wasmachine,s heeft een ProSmart Inverter Motor. Op deze motor krijg je 10 jaar garantie. De ProSmart motor is 50% meer energiebesparend, is 3 keer stiller dan een gemiddelde wasmachine en bevat een uniek en gepatenteerd detectie systeem voor ongelijke verdeling en heeft een speciale AquaWave technologie trommel.
Het element heeft een speciale coating waardoor deze ook langer schijnt mee te gaan en ongevoeliger voor kalkaanslag.
Mijn vaatwasser is ook van Beko, voldoet ook uitstekend.
Het materiaal is van lichtere kwaliyteit ,maar als je daar normaal mee omspring moet dat geen probleem zijn.
1 Minpuntje van de Beko wasmachine,s er blijft na het wassen wat water in de rubbers achter, maar daar halen wij gewoon even de handoek over.

Ge
door Genee Nov 10, 2017 om 15:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat er wat water achterblijft in de rubber deurafdichting heb je bij de Miele ook.

Gr
door Grunn1 - Nov 10, 2017 om 15:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het beste en voordeligste is een was/droog machine die 10jaar meegaat. Alles wat ouder is is technisch zo achterhaald dat elk wasje minstens 2keer zo duur is als en nieuwe machine. Als je elke 10jaar een nieuwe koopt van ronde de 500 euro (heb je een Bosch of AEG voor) ben je voordeliger uit dan elke 20 jaar een machine van 1000 euro (bijvoorbeeld een Miele). Er zullen hier mensen zijn die er anders over denken maar er zijn verschillende testen en berekeningen geweest die dat allang aangetoond hebben.

jm
door jmtvanhees - Nov 10, 2017 om 15:23
8 Antwoorden / 1 Vragen

Wij (2 persoons senioren-huishouden) hebben ruim 12 jaar geleden bij de aanschaf en inrichting van een nieuwe keuken alle apparatuur van Miele, t.w. vaatwasser, combi-oven, inductiekookplaat, afzuigkap en een losstaande wasmachine gekocht.   De brutoprijzen lagen alle rond of boven de €1000 maar vanwege de aanschaf van de keuken kregen we een behoorlijke korting.

Ervaringen:
. de wasmachine heeft het na ruim 8 jaar begeven (2 a 3 wassen per week) en is op eigen kosten vervangen
. de vaatwasser na 9 jaar (3 afwassen per week) defect en vervangen, uiteraard ook op eigen kosten
. de oven bleek (eigen schuld) niet praktisch en is vervangen door een Siemens
. in de afzuigkap smolt na +/- 2 jaar een kunststofplaatje weg.  De kosten werden , behalve het plaatje a € 5,19 , niet vergoed want de afzuigkap hing te laag volgens de monteur en raakte oververhit.  We moesten de ventilatiestand ook niet op 1 maar minimaal op 2 zetten.  Waarom zit stand 1 er dan op ???  Onbegrijpelijk mede omdat we op inductie koken.
. de inductiekookplaat sloeg om de haverklap uit wegens oververhitting terwijl deze volgens voorschrift was ingebouwd.  Op kosten  van de keukenleverancier aangepast. Plaat slaat nu niet meer uit maar blijft desondanks regelmatig storingen aangeven.

Met Beko heb ik geen ervaringen.  Een familielid is wel erg tevreden met haar nu ca 1 jaar oude wasmachine van dat merk.

iele: er is geen betere ???   Wij hebben er bepaald andere gedachten over.

ja
door jan24 - Nov 10, 2017 om 15:27
109 Antwoorden / 4 Vragen

Voor de volledigheid, Beko is de grootste Turkse witgoedfabrikant.
Voorwaar geen kleine jongen. Dit was mij bij toeval bekend.
Wikipedia levert dit op:

Beko is een merk van huishoudelijke apparatuur en consumentenelektronica van Arçelik A.Ş., onderdeel van de Turkse Koç Holding. Beko Elektronik A.Ş. (Later Grundig Elektronik A.Ş.) was een Turkse consumentenelektronicafabrikant, eigendom van Arçelik. In 2004 kocht Beko Elektronik het van oorsprong Duitse merk Grundig en in januari 2005 waren Beko en het eveneens Turkse elektronica- en witgoedmerk Vestel goed voor meer dan de helft van alle tv-toestellen die in Europa werden vervaardigd.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 11, 2017 om 13:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar 99 procent van alle tv's wordt niet in Europa gemaakt. Dus 50 % van bijna niets blijft bijna niets.

1paul
door 1paul - Nov 10, 2017 om 15:36
3132 Antwoorden / 0 Vragen

Beko is een groot merk in bijvoorbeeld Turkije, is gewoon een goede machine...

ma
door marcel1970 - Nov 10, 2017 om 15:50
6 Antwoorden / 0 Vragen

wij hadden altijd een zanussi/marijnen (beide electrowatt) , nu een paar een bosch.
wel iets duurder maar duidelijk degelijker en stiller en nog steeds fors goedkoper dan een miele.
ik hoorde dat de miele van nu niet meer de miele van toen is (en dat merkte ik zelf ook bij een stofzuiger) maar dat je er wel fors voor betaalt.
een siemens/bosch heb je voor 600 a 700 euro , dan heb je een prima wasmachine tegen een redelijke prijs en net ff beter dan het goedkopere spul

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 11, 2017 om 13:50
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar de Bosch van vroeger is ook niet meer de Bosch can nu. Vroeger kwamen ze uit Duitsland nu een deel uit Italië. Daarom heeft Bosch en Siemens ook rode en zwarte merkje op hun machines.
Electrolux idem dito, vroeger superzware lagers nu goedkope rommel. Alle! Merken bieden niet meer de kwaliteit van vroeger.

Mi
door Minkydooh - Nov 10, 2017 om 16:26
6 Antwoorden / Vragen

Ik heb 2 x een Miele gehad, beide zijn 11 á 12 jaar geworden in een 2 persoons-huishouden. Voor mij geen Miele meer. Ik heb nu een Samsung, ben zeer tevreden, maar een Beko zou ik ook kopen, als hij aan mijn eisen voldoet. Beko is een bekend merk onder fornuizen. Dat zijn prijzige fornuizen en prachtig afgewerkt. Ik heb er 1 gehad, maar die heb ik aan iemand gegeven die voor mij ging koken. Dus ik zou niet twijfelen en niet voor de Miele gaan.

Succes met uw beslissing.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 11, 2017 om 13:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Prijzige fornuizen?

Mi
door Minkydooh Nov 13, 2017 om 13:36
6 Antwoorden / Vragen

Ja, prijzig, omdat ik persé een gasoven wilde. En de andere 6 pitters die er stonden waren erg mooi, maar voor mij, flink aan de prijs. Ik had sowieso slechts plaats voor een 4-pittertje.

le
door legaumais - Nov 10, 2017 om 16:36
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
we hebben al meer dan 25 jaar een "Miele" (een high-end model, 53.000 bf). Deze wasmachine werkte veel (we hadden drie jongens en twee meisjes). Het water in onze omgeving heeft veel kalksteen. We hebben nog nooit anti-schaal producten in de wasmachine gebruikt. Wanneer het wasgoed klaar is, laten we altijd de deur wijd open en de lade half open (de machine bevindt zich in onze wasruimte in de kelder, zonder verwarming).
Tank en vat in roestvrij staal, spin 600 tot 1300 t ', onbalansdetectie, opschorting van de tank door hogedrukgasschokbrekers, stil, enz.
Nooit een probleem gehad.
Mijn zus heeft een "Bosch" 2016 maar betreurt het niet dat ze de kleine financiële inspanning voor een "Miele" heeft gedaan omdat ze vindt dat zijn machine niet zo effectief is als onze Miele. Vorig jaar had ze bij het kopen ook gekeken naar Turkse machines "Beko" goedkoper dan Bosch, maar durfde ze niet om "Beko" te kopen.

ki
door kieskeurig - Nov 10, 2017 om 16:49
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop al jaren een goedkopere wasmachine en dat bevalt enorm goed.
We hebben 1x een Miele gehad en was alleen maar ellende.
Als ik een Miele koop moet hij lang meegaan anders is hij te duur, maar als ik een goedkopere koop, heb ik wel de nieuwere snufjes  van dat moment en bij de Miele van 10 jaar oud of meer heb ik dat niet.
Miele, maar er is wel een betere.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 11, 2017 om 13:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wil je 's ufjes of een schone was? Bij Miele is wetenschappelijk aangetoond dat ze 8x zuiniger met uw kleding omgaan.

tijger1
door tijger1 Nov 13, 2017 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Snufjes? Ik hoef geen snufjes. Die machine moet goed en veilig de was doen. Dat is alles.

ajmvl44
door ajmvl44 - Nov 10, 2017 om 18:12
34 Antwoorden / 0 Vragen

mijn Miele bovenlader doet het nog steeds na 24 jaar kostte toen 2200 gulden en een keer gerepareerd 10 jaar geleden dus ik zou voor een miele gaan maar ik kan niet jou beurs kijken
Ik was 4 keer per week en gebruik altijd soda bij de witte was en schoonmaakazijn als wasverzachter

ko
door koek61 - Nov 10, 2017 om 21:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een beko gekocht 2 jaar geleden en ben er heel tevreden over, veel programmakeuzes en 5 jaar extra garantie
een fijne machine, je kan alles aanpassen aan je eigen keuze qua temperatuur, cetrifugeren , uitstel van begin , pauze enz
ik was ongeveer 8 tot 10 machines per week

la
door lamerikx - Nov 10, 2017 om 22:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

beko is een zeer goed merk heeft eigen monteurs die door heel nederland rijden.

Heb wasmachine en een wasdroger

De wasdroger die al na 2 maanden stuk was denk door  blikseminslag op de stroom leiding beko gebeld en monteur dag erna hier en een nieuwe printplaat er in en nu draait de droger al weer 2 jaar.

De was machine hebben we al 4 jaar via wehkamp op wasmachine 5 jaar garantie.

Beko daar zijn we zeer te vreden over en natuurlijk ook de prijs

simon55
door simon55 - Nov 11, 2017 om 10:31
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou twee Beko s kopen , maar dan moet u wel korting bedingen bij aanschaf van twee apparaten

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 11, 2017 om 13:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik vind deze bijna discussie soms lachwekkend. Je stopt als je wat merkkleding hebt zomaar 300 euro in je wastrommel en koopt een machine van 500 euro.
Vraag die ik mis, welke machine behandeld mijn kleding zorgvuldig en wast goed schoon.
Maar nee alleen de bedragen doen ertoe.

Marko Jablan
door Marko Jablan - Nov 13, 2017 om 10:40
17 Antwoorden / 1 Vragen

> Vraag die ik mis, welke machine behandelt mijn kleding zorgvuldig en wast goed schoon <

Gorenje. In Nederland niet als eigen merk verkrijgbaar, maar het bedrijf is eigenaar van Atag-Pelgrim-Etna en een paar modellen wasmachines worden onder de merknaam Pelgrim verkocht.

Gorenje is - voor zover wij weten - het enige bedrijf, dat met schuine dwarsbalken in de trommel werkt in plaats van rechte. Hierdoor wordt de was beter door de trommel gerold, komt er schoner uit dan bij andere merken. Anders gezegd: je hebt minder wasmiddel nodig voor hetzelfde eindresultaat.

Als Duitsland of België niet te ver weg zijn: in deze landen biedt Gorenje een breed assortiment, in diverse prijsklassen.

ge
door gewicht - Nov 13, 2017 om 12:29
170 Antwoorden / 1 Vragen

Toch nog  2 opmerkingen : 1   de apparatuur van tegenwoordig gaat veel korter mee dan vroeger we leven in een wegwerpmaatschappij.De producenten willen wel blijven leveren. Dus maak u geen illusies.    : 2    let ook op de snelheid ven de centrifugang, zelf heb ik 1200 omwentelingen op mijn Miele maar dat is veel te weinig, wasgoed is na 1X draaien nog te nat en moet dus bijna altijd nog een keer door de centrifugang, is dan wel iets droger maar niet naar volle tevredenheid, kan ook niet want de snelheid wordt  niet  hoger. (uiteraard wordt de pompfilter steeds schoongemaakt) Een aparte centrifuge erbij was zeker geen succes ging na een paar weken al naar de schuur. Veel te omslachtig en tijdrovend. Met 3 stuks wasgoeg ging dat kreng al aan de wandel. Dus de wasdroger doet wat drogen betreft het meeste werk.

tijger1
door tijger1 Nov 13, 2017 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan gebruikte u die centrifuge dus niet goed. Mijn Miele van meer dan 15 jaar oud heeft al een snelheid  van 1.400 toeren bij het centrifugeren. Dus alles is in de kortste keren droog in de droger.

Onzin verhaal dat apparatuur tegenwoordig veel korter meegaat. Meteen goede spullen kopen.

ro
door ron503 Nov 13, 2017 om 13:18
1229 Antwoorden / 0 Vragen

1200 toeren moet voldoende zijn maar als u de trommel compleet met 5 kilo droog wasgoed vult weegt het wasgoed éénmaal nat zeker 7 tot 8 kilo en dan heeft de hoogste centrifugestand van vrijwel elke machine moeite om het wasgoed droog te maken.

be
door bennodev - Nov 13, 2017 om 13:31
6 Antwoorden / 0 Vragen

Doe al 25 jaar met een Miele en wast nog steeds perfect

YannickFaber
door YannickFaber - Apr 24, 2018 om 13:37
8 Antwoorden / Vragen

Wij hebben zelf indesit wasmachines. De goedkoopste volgens mij en nog nooit problemen mee gehad. Enige is dat er geen luxe snufjes op zitten en dat je zelfs de resterende tijd niet ziet. Scheelt echter wel flink in de kosten en deze wasmachine wast de was prima schoon. :-)

YannickFaber
door YannickFaber Apr 24, 2018 om 13:52
8 Antwoorden / Vragen

Mocht je nog een goede wasmachine willen zijn er zat vergelijkingssites te vinden op Google.

panter22
door panter22 - Apr 24, 2018 om 13:47
6599 Antwoorden / Vragen
hansje klein
door hansje klein - Apr 24, 2018 om 14:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

(Oude topic, maar nieuwe ervaringen). Er is helaas niet maar één juist antwoord ...

Allereerst, Beko doet het de laatste tijd heel erg goed all-over.

Daarom bestelde ik onlangs ook een Beko-vaatwasser. Klein puntje: de Beko-vaatwasser was een inbouwapparaat en paste qua breedte niet in de vrijgekomen ruimte. Uiteindelijk bleek, dat Beko precies de maten aanhoud die aangegeven zijn en Siemens/Bosch nèt iets smaller zijn. Gaat het bij u om een inbouwmodel, bent u dus gewaarschuwd. Mijn installateur wist dit ook niet, hij verkocht (vrijwillig) nog geen Beko's.

Bij wasmachines zou ik voor grote gezinnen inderdaad een Miele aanbevelen. Voor een single- resp. twee-persoonshuishouding eerder voor een half zo dure BEKO. Voordeel is naast de lagere aanschaffingsprijs dat, wanneer u ooit wéér een nieuwe machine nodig heeft, u niet aan oude techniek 'gebakken' zit, òf u moet een dure Miele nog zonder defect ontzorgen. Wat over 10 jaar deze nieuwe techniek zal zijn,  dàt weten we nog niet.

Wanneer u waarde hecht aan een "slimme" wasmachine, moet u dit bij Beko misschien eerst nog even checken. Op lange termijn wordt verwacht, dat wasmachines gekoppeld aan een slimme energiemeter zelf kunnen uitlezen wanneer stroom tegen een goedkoop of een duurder tarrief wordt aangeboden. Deze tarriefwisselingen kunnen dan om het uur anders zijn. Handig om de machine in te stellen wanneer u goedkoper wilt wassen. Ik wil dit niet, omdat je dan door de machine naar huis geroepen wordt wanneer hij klaar is, tenzij een totaal gekreukelde was niet erg is. Heeft u zonnepanelen ... ligt dit thema weer nèt iets anders.

Verder kunt u de extra (nodige?) programma's van beide machines nog met elkaar vergelijken

me
door mein33 - Apr 24, 2018 om 14:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het topic is al van een tijdje terug en als er destijds een BEKO is gekocht, dan zal die zo langzamerhand wel weer aan vervanging toe zijn.
Wordt dit plots weer een actueel topic.  ;-)))

tijger1
door tijger1 Apr 24, 2018 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lol

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2018 om 15:02
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Vraagsteller vroeg in noverber 2017 om een mening. Vraagsteller zal ongetwijfeld de keuze daarna gemaakt hebben.

me
door mein33 Apr 24, 2018 om 15:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Even bovenstaande reactie lezen en u zult weten waarom het topic inmiddels weer actueel zou kunnen zijn.  ;-))   (grapje!!!)