hrdwerrorman
door hrdwerrorman Aug 4, 2010 om 21:12
Huishouden & energie

Mierenzuur verdunnen, hoe?

Hallo experts,

In de hoop dat een chemicus onder jullie schuilt stel ik deze vraag.

Eerst de voorwaarden:
Aanwezig 24 kg, ongeveer 20 liter, mierenzuur 85 %.
Een weegschaal die per gram weegt tot 5 kg.
Een huishoud inhoudsmaat van 1 liter.
Een zuurbestendige jerrycan van 5 liter.
Zuurbestendige litersflessen.
Techter.
Rubberhandschoenen.
Veilgheidsbril.
Wetenschap dat je geen water in zuur mag gooien, zuur in water mag wel.

Doel: het moet 1 ltr of 5 ltr mierenzuur 60 % worden.

Met exact hoeveel water en zuur los ik dat op?

Hardware ERror MAN.

10302 5 Rapporteer

genius
door genius - Aug 4, 2010 om 21:29
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo hrdwerrorman,

Onderstaand heb ik gevonden op:KLIK

Het maken van de juiste concentratie
Mierenzuur is te koop als een oplossing met een concentratie van 65% of van 85%. De eerste is direct bruikbaar, de laatste moet eerst verdund worden tot 60% of 65%.
Bescherm ogen, neus, mond en kleding bij het maken van de verdunning! (zie “Veiligheidsmaatregelen Mierenzuur” en “Veilig werken met organische zuren”). Zorg dat de wind in uw rug staat, en zorg voor een goede vlakke ondergrond.
Mierenzuur 85% zit in een fles van een liter. Neem een lege fles van anderhalf of twee liter, en schrijf hierop met een watervaste viltstift: Mierenzuur 60% + de datum, liefst op een etiket. Doe in de grote fles ongeveer 420 ml water. Vul dan langzaam aan met één liter zuur 85% (de hele fles). Als u minder nodig heeft dan 1,4 liter, is dat geen probleem, want ook de 60% oplossing is uitstekend houdbaar. Vandaar dat etiket met opschrift.
Als u de plastic flessen (1 liter) van het mierenzuur bewaart, kan het ook als volgt: doe in een lege fles 300 ml water, en kras de 85% op het etiket door, vervang het door 60% en de datum. Vul de fles daarna verder aan met mierenzuur 85% uit een nieuwe fles.

Succes,

G.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 5, 2010 om 09:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag genius,

Bedankt voor het meedenken en de link.

Die heb ik met interesse gelezen en de opgegeven mengverhoudingen door mijn kop laten gaan.
Intussen had ik ook iemand gevraagd die HTS chemische technologie heeft gedaan en die komt, rekening houdend met de soortelijke massa van mierenzuur van 1,22 op 0,22 liter water en 0,78 liter 85% zuur.
Nu zou het kunnen dat één van beide geen rekening heeft gehouden met het feit dat de zuurconcentratie geen 100 % is doch "slechts" 85 %. Dan zou de berekening met het meeste 85 % zuur of ook het minste water nauwkeuriger zijn dan die met de extra 0,3 liter water op 1 liter 60 % zuur.

Daarom zou ik graag een thirt opinion hebben om te zien welke methode correct is voor het verkrijgen van 1 liter 60 %.

Verder lees ik tamelijk nadrukkelijk dat er een aanmaakdatum op de fles moet. Daarbij vraag ik me af of het spul niet onbeperkt houdbaar is en zo ja, waarom niet en hoe lang.

Soms realiseer ik me dat één gek meer kan vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.....;-)

H.

genius
door genius - Aug 5, 2010 om 10:01
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote]Soms realiseer ik me dat één gek meer kan vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.....;-)@hrdwerrorman,

Ben ik het roerend mee eens . . . gezien de vele reakties elders op de site . . .

Per toeval kwam bij mij de herinnering boven borrelen van een oud-oom (ik ben 53, dus kan je nagaan hoe lang geleden dat was) die imker was. Hij gebruikte mierenzuur om besmettingen enzo tegen te gaan / te verhelpen. Zodoende had ik eerder gezonden link snel gevonden.

Ik zal ook nog wel gaan zoeken. Mocht ik nog iets tegenkomen laat ik je dat natuurlijk meteen weten.

Groet en succes!

G.

genius
door genius - Aug 5, 2010 om 10:42
886 Antwoorden / 4 Vragen

@hrdwerrorman,

Eureka, gevonden . . . (hoop ik)[quote]Verder lees ik tamelijk nadrukkelijk dat er een aanmaakdatum op de fles moet. Daarbij vraag ik me af of het spul niet onbeperkt houdbaar is en zo ja, waarom niet en hoe lang.Volledig document vindt je hier:KLIK
Hierin o.a. het volgende:
Het bewaren van mierenzuur.
Let op: het moet op een koele plaats bewaard worden en de fles moet eens in de 3 maanden even geopend worden. Dit omdat er spanning in de vrije ruimte kan ontstaan, waardoor de fles kan ontploffen.

Hier een artikel over mierenzuur:KLIK

en:

Onderstaand artikel gevonden op pag. 16 bij: KLIK
Neem een lege fles van anderhalf of twee liter, en
schrijf hierop met een watervaste viltstift: Mierenzuur 60% + de datum, liefst op een etiket.
Doe in de grote fles ongeveer 420 ml water. Vul dan langzaam aan met één liter zuur 85%. U
heeft dan 1,4 liter 60% oplossing. Als u minder nodig heeft dan 1,4 liter is dat geen probleem,
want ook de 60% oplossing is uitstekend houdbaar. Vandaar het etiket met opschrift.

Nou, alchemisje, als je nu nog meer info nodig hebt . . . .

Heel veel succes!

G.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 5, 2010 om 13:31
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ genius:

Via je links vond ik toch in de interessante artikelen wat tips m.b.t. varroamijt bestrijding. Iets waar tegenwoordig iedere imker mee te maken heeft.

Het artikel waar je naar verwijst op pag. 16, is exact hetzelfde als wat je al in je eerste reactie aangaf, zij het dat de 1 liter 60 % methode er niet bij staat. De mengverhouding is bij 1,4 liter en 1 liter in dat 1-e artikel overigens dezelfde.

Ook de tip om bij het mengen van zuur in water met de rug naar de wind te gaan staan, vond ik een goeie. Eerder draaide ik mezelf bij het overgieten uit de 5 ltr jerrycan in 1 liter flessen mezelf wel wanneer ik het benauwd kreeg, maar eigenlijk is dat dan te laat. Eerder nadenken is dan het devies.

De tip om bij buitentemperaturen onder de 15° C. met 85 % zuur te werken neem ik ter harte. Eerder gebruikte ik bij dergelijke temperatuur een groter verdampingsvilt (op maat geknipte bierviltjes) doch soms bleek dat er dan nóg niet voldoende zuur verdampt werd uit de horizontale Nasserheider verdampers welke ik gebruik.

Ik hoopte ook op reactie(s) van iemand die in de chemie met mol heeft leren rekenen, om na te rekenen welke mengverhouding juist is: 300 ml water op 700ml 85 % zuur of 220 ml water op 780 ml 85 % zuur om 1 ltr 60 % zuur te verkrijgen.