LJ
door LJDM Vriends Jan 6, 2021 om 12:30
Huishouden & energie

Mijn jaarcontract vast met Budgetenergie eindigde op 3-1-2021. Ik krijg circa €500 terug. Budgetenergie vordert na einde contract nogmaals een 13e incasso, mag dat?

Terwijl ik een vordering heb op Budgetenergie wilt men via een 13e automatische incasso alsnog een termijn van €164 voor 18 januari 2021 van mij rekening afschrijven. Men dreigt zelfs met een verhoging voor het maken van wettelijke incassokosten wanneer ik niet voor 18 januari betaal. Op 4 januari 2021 heeft mijn nieuwe leverancier de levering van gas en stroom overgenomen. Zij hebben de eindmeterstanden van 3 januari 2021 aan Budgetenergie doorgegeven die de eindnota gaat opmaken. Ze denken daar 4 tot 6 weken voor nodig te hebben. Door een lager gasverbruik het afgelopen jaar verwacht ik circa €500 terug te krijgen aan te veel betaalde voorschotten. Ik heb om die reden de 13e termijn gestorneerd bij de bank. Sta ik in mijn recht? Niet Budgetenergie, maar ik heb een vordering op hen en heb netjes aan mijn verplichtingen voldaan. Budgetenergie stelt nu dat het contract automatisch na 1 jaar overgaat ondanks dat ik op tijd heb opgezegd (met behoud van de welkomstkorting). Ik ben op einde contractdatum overgestapt naar een nieuwe leverancier. Waarom zou ik nogmaals €164 betalen, terwijl dat bedrag naast de circa €500 terugbetaald gaat worden? Ik vind dat op zijn zachtst gezegd een vreemde handelswijze in normaal verkeer.

4291 16 Rapporteer

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 6, 2021 om 12:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De €664,- terug krijgen zit  U niet te wachten.

Budget moet maar bij een bank gaan lenen.
Wel Budget service, maar ex klant  hoeft geen voorschot te betalen,  want dan zou U deze maand dubbel betalen en  eventueel problemen krijgen met de rest.

Voor wettelijke incasso kosten, dat mag maar ze moeten dan wel voor de rechtbank aantonen dat U te laat was en er een achterstand  aangetoond kan worden.
Als jou berekening klopt en daar lijkt het met  ongeveer €500,- retour wel op...  dan  veel plezier in de rechtbank ooit.
Die hebben het druk, eerst de dreig brieven,  en als daar kosten rechtzaak in staan, gelijk vragen zittingsdatum!

Bij vrijspraak  wat vrij zeker lijkt  kun je dan als tegenclaim indienen;
Vrije dag kosten bij jou werkgever.
Reiskosten.
Indien noodzakelijk  jurisische  hulp....

En vraag  gelijk of  ze dit voor U naast de €500,-  ongeveer willen betalen!
Terug dreigen en incasso negeren  is vaak het beste... zij moeten die stoppen,  dat is niet uw probleem.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 7, 2021 om 10:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij een zeer foutieve reactie. Zie de reacties die zijnn gegeven na uw reacties. (Ook) bij Budgetenergie zal men de eindafrekening baseren op het saldo van de eindafrekening en dat zal dan nu minder zijn dan de beoogde ca.€ 500,00 naast mogelijk nadre eincassoproblemen.

En in deze situatie gaan dreigen??? Dat is dan in juriudische zin ook een slecht advies.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 7, 2021 om 11:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja,  ik weet dat het problemen kan geven maar  na vertrek een 13e voorschot  betalen?

Ze zien dat je weg bent en dan zien ze wat er wel betaald is...
Zelfs na 11x  betalen word het verrekend....  en hun administratie,  je hoeft geen maand dubbel te betalen om deze later
weer terug te ontvangen....

Vele huurder verrekenen  hun betaalde borgsom ook met  de laatste maand huur.....
Ik betaalde elke maand  ongeveer 5 dagen vooruit het voorschot.
Maar bij  tijdig  een overstap regelen weten ze dat je weg ging...

Alleen bij  een bewezen achterstand  is er iets te claimen...
bij  €500  + 13e maand is dat niet  het geval dus vervallen die kosten....
Budget Energie moet gewoon  een duurdere en betere software kopen.

pino123
door pino123 Jan 7, 2021 om 11:29
2763 Antwoorden / 14 Vragen

U weet dus dat het problemen kan geven en toch geeft u dit als antwoord. Heel bijzonder... Zeker doordat je zou moeten weten dat alle bedragen die betaald zijn geworden, worden meegenomen in de eindafrekening.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 7, 2021 om 13:14
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Klopt helemaal,  maar  als je  bij tijdige overstap  geregeld hebt kregen ze een melding van  klopt deze  eind/overstap datum?
Vaak gaat de nieuwe  leverancier naar de oude om die te stoppen en voor datum controle.

Dus je weet het al ruim van te voren en  dan is 13e maand zelf  stoppen wel zo netjes zoals de meeste wel doen.
Zelf betaalde ik van  6e tot  5e volgende maand en  bij  3e van maand  overstappen  is er die periode niets gebruikt.

Ik heb geen Budget ervaring, behalve vaak klachten gelezen  van dat ze daar er soms een puinzooi van maken.
Dat je de laatste maand pas verlaagde...  beetje te laat en  tussen aanvragen en verlagen zit vaak  gehele maand....

Als we dit gaan accepteren?
Vele hebben elke einde van de maand een weekje tekort.....
Rood staan is niet gratis en voor €164,-  Rood gaan staan terwijl je  ongeveer €500,- zult krijgen?
Dat  betekende dat  de armere die  goedkopere aanbieders het hardste nodig hebben nooit meer weg kunnen!

Deze 13e  + incasso wegens terug gehaalde is gewoon hun Computer die dit doet......
Als vele  het zo gaan doen zullen ze het wel gaan aanpassen...   want veel werk voor niets, dat wil geen enkel bedrijf.

mahadma
door mahadma - Jan 6, 2021 om 12:42
11520 Antwoorden / 51 Vragen

U vergist zich eenvoudig. Er worden termijn bedragen in rekeningebracht, en de administratie van de termijnbedragen en de eindnota lopen niet samen in hun systeem. Dus als die 13 de betaling plaatsvindt wordt die met de def eindafrekening verekend. GEEN PANIEK. Dit komt bij alle energieverkopers voor.

LJ
door LJDM Vriends Jan 6, 2021 om 13:31
Antwoorden / 1 Vragen

Jaarcontract stopt na 12 maanden. Alle 12 voorschotten zijn betaald. Nu eindnota eerst en met computersysteem heb ik als consument niets te maken.

mahadma
door mahadma Jan 6, 2021 om 17:18
11520 Antwoorden / 51 Vragen

U snapt het systeem niet.

ge
door gewicht Jan 6, 2021 om 18:18
170 Antwoorden / 1 Vragen

Dit laat ts wel duidelijk merken, komt hij later wel achter.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 6, 2021 om 22:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je gaat  een jaar contract aan en bij de overstap  vervalt de 13e...  als je niets doet mag dit wel, maar een tijdige overstap....
Als Mahadma  gelijk zou hebben  betaalde je dan  bij elke  overstap  1 maand dubbel!

Wij consumenten zijn geen bank,  ze hebben snelle computers en moeten dit dan maar aanpassen.
De klant is al weg en geld vragen voor iemand die geen klant meer is....
De rechter zal deze incasso kosten nooit goedkeuren.

Wel heb je de mogelijkheid om eerder het maandbedrag aan te passen,  €500 over 12 maanden is wel  maandelijks  € 41,66 teveel...
In theorie zou je na 6 maanden  teveel  deze dus met  €80 over de 5  rest maanden kunnen verlagen.

mahadma
door mahadma Jan 6, 2021 om 23:33
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Als Mahadma  gelijk zou hebben  betaalde je dan  bij elke  overstap  1 maand dubbel!

Wat overigen voor begin jan 21 bedoeld is en gewoon eind jan volledig afgerond wordt. So, what's the problem?
Bij de nieuwe verkoper betaal je ook weer achteraf, dus niks dubbel.

marita5
door marita5 - Jan 6, 2021 om 12:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen
ma
door malty - Jan 6, 2021 om 13:02
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Maar snel betalen want u staat niet in uw recht.
Dat u al berekend hebt dat u €500 terug krijgt is mooi maar Budgetenergie is nog niet zover.
Er wordt in januari door Budgetenergie nog geleverd en schrijven voor januari nog het voorschot bedrag af, wat verrekend wordt in de eindafrekening.

LJ
door LJDM Vriends Jan 6, 2021 om 13:27
Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt niet meer vanaf 4 januari door Budgetenergie geleverd.

ma
door malty Jan 6, 2021 om 13:30
1112 Antwoorden / 1 Vragen

1,2 en 3 januari dan? Moet naar uw idee Budgetenergie dan 1/10 de van het voorschot bedrag afschrijven?

LJ
door LJDM Vriends Jan 6, 2021 om 13:34
Antwoorden / 1 Vragen

Contract liep tot 3 januari. Ze hebben de incasso in hun systeem niet uitgezet. Ik kon zelfs hoogte van voorschot niet verlagen tot b.v. 40 euro in december. Ze wisten tijdig dat ik zou overstappen.

ma
door malty Jan 6, 2021 om 13:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dan maakt allemaal niets uit, voorschot januari gewoon betalen.
Niet meer overstappen voorkomt dit soort, voor u kennelijk onredelijke, zaken.

LJ
door LJDM Vriends Jan 6, 2021 om 13:58
Antwoorden / 1 Vragen

Nou, dan let u niet op de kleintjes.
Ik stap al jaren elk jaar over en altijd niets aan de hand. De ervaringen die ik over Budgetenergie zijn niet mals. De eerste maand schrijven ze al voor drie maanden af.... Werkt u voor dit bedrijf?

br
door bravehenk - Jan 6, 2021 om 13:10
206 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft uw nieuwe leverancier ook al een termijn bedrag afgeschreven denk het niet veelal betaald men namelijk achteraf.Bij mijn overstappingen werd de 1e termijn pas aan het begin van de volgende maand afgeschreven. Heeft u wel goed geteld hoeveel termijnen er afgeschreven zijn?Terugboeken is niet zo handig levert alleen maar vertraging op en extra kosten en wellicht problemen met welkomstbonus.

be
door bejo52 - Jan 6, 2021 om 13:38
10 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemiddag

Ik ben ook na een jaar ( contract van 3 jaar ) overgestapt van Budgetenergie naar een andere aanbieder ze hebben alles keurig verrekend bij de eindafrekening zelfs de opzegboete was een stuk lager dan ik dacht ( werd betaald door de nieuwe leverancier) en de cadeaubon die ik heb gekregen toen ik naar hen overstapte hebben ze ook niet berekend dus al met al een correct bedrijf .
dit wilde ik toch even melden v.w het negatieve verhaal van u dat er inderdaad even overheen gaat voordat de eindafrekening er is .

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2021 om 13:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeer onverstandig om te storneren. U betaalt niets teveel. Het wordt gewoon verrekend.

ro
door ronny530 - Jan 6, 2021 om 17:14
2752 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft in januari nog gas en elektra afgenomen die door het storneren van het voorschot onbetaald blijft dus is storneren niet echt handig want u kunt in gebreke gesteld worden en zo te lezen gaat dat als u niet betaald ook gebeuren. U kunt wel een teruggave verwachten maar zolang de eindafrekening niet opgemaakt is weet Budget energie uw daadwerkelijke verbruik niet en zal pas nadat de eindafrekening is opgemaakt duidelijk worden of u een bepaald bedrag retour ontvangt. U loopt ook de kans dat de welkomstkorting in gevaar gaat komen omdat u in gebreke bent gebleven want sec gezien heeft u nu een betalingsachterstand. Mijn advies hef die stornering op en betaal de laatste termijn die pas op 18 januari wordt afgeschreven en met wat geluk is de eindafrekening binnen 4 weken beschikbaar en ontvangt u het teveel betaalde bedrag inclusief de welkomstkorting snel terug.

lo
door lovewinnie - Jan 6, 2021 om 17:25
1203 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zijn 2 totaal van elkaar los staande situaties.
U moet gewoon die rekening betalen. Daarna wordt verekend met eindafrekening en krijgt u eventueel geld terug .
Kunt niet zomaar storneren . Het is niet heel ongebruikelijk dat na stopzetten contract er nog een maand wordt afgeschreven. U betaald bijv van 1 januari tot 1 februari.  U stopt dan bijv  per 4 januari. Ze zullen januari dan nog gewoon afschrijving. Dat kan dan indd net zo uitkomen als 13e maand . Maar u krijgt het gewoon later terug op u eindafrekening.  Al heel vaak overgestapt. En tegenwoordig doe ik het eigenlijk niet meer omdat je dan een maand dubbele lasten hebt . Krijgt later wel terug maar toch

diumenge
door diumenge - Jan 6, 2021 om 17:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een jaarcontract stopt niet automatisch na 1 jaar, maar gaat over in een contract voor onbepaalde tijd.

Wanneer heb je opgezegd?

sw
door swat1500 Jan 6, 2021 om 18:31
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, maar is dan wel maandelijks opzegbaar.

diumenge
door diumenge Jan 6, 2021 om 18:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jip, maandelijks. Dus misschien was TS nét te laat met opzeggen en dat zit hij/zij aan een maand extra vast.

getty
door getty - Jan 6, 2021 om 18:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit gast altijd zo, u bent echt onverstandig bezig. Snel betalen als u geen incassokosten wil betalen.

sw
door swat1500 - Jan 6, 2021 om 18:34
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U loopt nu het risico als wanbetaler aangemerkt te worden. Dit kan als gevolg hebben dat uw nieuwe leverancier het nieuwe contract opzegt. U heeft dan helemaal geen contract meer.
Storneren is dus zeer onverstandig om reden die al door anderen is uitgelegd.
Als u "teveel" heeft betaald krijgt u dit vanzelf terug bij de eindafrekening mits u op juiste wijze hebt opgezegd.

LJ
door LJDM Vriends Jan 6, 2021 om 22:30
Antwoorden / 1 Vragen

Wanbetalers betalen niet maar ik heb alle 12 termijnen betaald. Netjes en via autom. incasso. Heb nu post contract een incasso voor een 13e termijn en een betalingsherinnering ontvangen. Verder is er niets aan de hand. De eindnota kan rustig opgemaakt worden. Ik signaleer een handelswijze die in normaal verkeer niet juist is.

mahadma
door mahadma Jan 7, 2021 om 14:12
11520 Antwoorden / 51 Vragen

U bent wanbetaler omdat u niet de 13 de nota betaald heeft. Dit is het feit waarop geoordeeld wordt. Accepteer dit en betaal alsnog, U hoeft toch pas einde eerste maand de nieuwe nota te betalen. En tegen die tijd heeft u bijna zeker de eindnota binnen en geld ontvangen. Uw (foute) principe kan u extra kosten opleveren.

LJ
door LJDM Vriends Jan 7, 2021 om 18:54
Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo wanbetaler? Lees uw het BW er maar op na. Kunnen ze aantonen bij de rechtbank dat ze nog een vordering op mij hebben? Van een betalingsachterstand is geen sprake. Een minuut na de herinneringsmail kreeg ik een Tot ziens mail. Met jammer dat u weggaat en misschien doen we nog een incasso maar u krijgt dat terug met de eindnota....over 4 tot 6 weken. Feiten zijn dat ik a. Op tijd heb opgezegd, b. Alle 12 termijnen van jaarcontract betaald waren c. Welkomstkorting niet in het geding is.

gerbera
door gerbera - Jan 6, 2021 om 22:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Uit de link van @marita5, dus zou maar snel betalen.

In de maand van uw overstap kunt u nog een termijnbedrag krijgen van uw oude energieleverancier. Energieleveranciers hebben tijd nodig om hun administratie aan te passen als u overstapt. En bij sommige leveranciers betaalt u het termijnbedrag na of aan de eind van de maand waarin de levering plaatsvindt.

Uw oude energieleverancier verrekent de termijnbedragen met uw gebruik op de eindafrekening. Uw eindafrekening krijgt u binnen 6 weken na uw overstap.

Let op

Betaal de rekeningen van uw oude en nieuwe energieleverancier. Als u te laat betaalt, kan een leverancier extra kosten in rekening brengen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 6, 2021 om 22:21
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je mag in eind november dit  al  regelen voor 3 januari....

maar wanneer is dit geregeld?
Die  inschrijf datum met   opzeg service....  dat  ontbreekt nog of dit redelijk is of niet.

Maar een verlaging van maandbedrag in  December, beetje te laat....

pino123
door pino123 Jan 7, 2021 om 11:31
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Doet er niet toe wanneer het geregeld is geworden. Het is gewoon betalen en later wordt dit meegenomen in de eindafrekening. Soms is er geen touw aan vast te knopen wat u nu eigenlijk bedoelt in uw antwoorden.

mahadma
door mahadma Jan 7, 2021 om 14:15
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Het doet ertoe of uw contract tot 31-12 loopt of tot 3-1, als het tot 31-12 loopt heeft u 12 termijnen, uw contract looptg tot 3-1 dus zult u een nota voor de maand krijgen en het teveelbetaalde retour krijgen. U kunt wel wat anders vinden maar met 100.000 of meer klanten bent u "slechts" een nummer.

Fa
door Familie Timmer - Jan 7, 2021 om 16:57
21 Antwoorden / Vragen

Is het contract volgens uw eigen zienswijze op 3-1-2021 geeindigd of is dat ook zo volgens de (bij Budgetenergie) geldende regels? Heeft u daarover van Budgetenergie een bevestiging ontvangen? Als u geen bevestiging van de beeindiging heeft ontvangen, kunt u dan bewijzen dat u tijdig heeft opgezegd om per 3-1-2021 het contract te kunnen beeindigen? Zo ja, dan lijkt een automatische incasso op 18 januari niet logisch, maar misschien worden de vaste kosten voor de kalendermaand januari 2021 doorberekend omdat het contractseinde na begin van de nieuwe kalendermaand ligt. Misschien lopen de  termijnbetalingen ook per kalendermaand en niet per maand vanaf datum ingang contract. Kijk dat na in de Algemene Voorwaarden van Budgetenergie. Als de termijnbetalingen per kalendermaand lopen, bent u waarschijnlijk voor de kalendermaand januari 2021 nog verplicht het voorschot voor die kalendermaand te betalen. De Consumentenbond werkt ook met dit bedrijf voor hun 'Energiecollectief' dus in de regel zal alles netjes worden afgehandeld.

LJ
door LJDM Vriends Jan 7, 2021 om 19:02
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb me volledig aan contract gehouden. Bij start contract op 3 januari 2020 schreven ze in nog geen 3 weken al 2 termijnen af. Eind november had ik 12 termijnen betaald en opgezegd. Dit loopt ook via de nieuwe leverancier en zij bevestigden mij de start op 4 januari. Overigens neem ik elk jaar een andere leverancier, maar dit heb ik niet eerder meegemaakt. Zelfs het 13e termijnbedrag kon ik niet echt verlagen. Ik wil dit gewoon aan de kaak stellen. €164 en extra incasso, so what.

Fa
door Familie Timmer Jan 10, 2021 om 14:54
21 Antwoorden / Vragen

Volgens algemene voorwaarden is opzegtermijn 30 kalenderdagen, dus bij opzegging "eind november" zou dat op tijd moeten zijn. Is uw opzegging bevestigd door Budgetenergie? Als u juridisch actie wilt ondernemen, gaat het niet om uw eigen beleving, maar of er volgens de geldende regels is gehandeld. Ook is niet van belang hoe het in andere contracten liep, daar kunnen andere regels gelden.

Daarom de vraag: heeft u een bevestiging ontvangen van Budgetenergie van uw opzegging en zo ja, welke datum staat in de bevestiging? Wat wilt u precies "aan de kaak stellen"? Dat het niet loopt zoals u wilt of dat het niet loopt zoals u met Budgetenergie hebt afgesproken?

panter22
door panter22 - Jan 8, 2021 om 16:46
6599 Antwoorden / Vragen

Budgetenergie incassert rondom de eerste van de maand voor de maand van levering volgens gaslicht.com. Als je dan opzegt per  de derde van de maand, dan ben je net te laat en moet je je voorschot voor januari betalen,
https://www.gaslicht.com/energienota/voorschotnota-energieleverancier
Je had er beter aan gedaan om voordat je dit contract afsloot, naar de incassodatums te kijken.